عکس پروفایل در شبکه های اجتماعی

۶ شهریور, ۱۴۰۱

عکس پروفایل چیست؟

عکس پروفایل چیست؟

عکس پروفایل تصویری است که یک حساب شبکه‌های اجتماعی را در تمام تعاملاتش در یک پلتفرم نشان می‌دهد. به زبان ساده‌تر، عکس پروفایل نشان دهنده هویت صاحب یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌ها است. عکس پروفایل در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک آواتار در کنار نام حساب در پست‌ها، نظرات و منشن‌ها (بسته به پلتفرم) نمایش داده می‌شوند. یک عکس پروفایل خوب در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند شخصیت و هویت خود را بهتر نشان دهید؛ عکس پروفایل شما اولین تصویری است که مردم در شبکه‌های اجتماعی با آن مواجه می‌شوند و اگر فردی از تصویر پروفایل شما برداشت یا حس منفی دریافت کند، ممکن است باعث ایجاد یک تعامل اولیه دشوار، عدم اعتماد یا حتی بلاک شدن شما شود! استفاده از عکاسی حرفه‌ای یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند یک عکس پروفایل خوب برای شما بسازد. در این مطلب از بلاگ استودیو آسمان قصد داریم شما را با مهم‌ترین نکات برای داشتن یک عکس پروفایل حرفه‌ای و ایده‌آل آشنا کنیم؛ هر آنچه لازم است درباره نکات گرفتن عکس برای پروفایل بدانید، همین جا است!

چگونه عکس پروفایل خوبی داشته باشیم؟

برای داشتن عکس پروفایل خوب چند نکته ساده وجود دارد که دقت کردن به آنها می‌تواند یک پروفایل جذاب برای شما بسازد. این نکات عبارت‌اند از:
  1. استفاده از یک دوربین با کیفیت برای عکاسی می‌تواند در ایجاد یک عکس پروفایل ایده‌آل تاثیر زیادی داشته باشد؛ در این راستا می‌توانید برای آموزش عکاسی با گوشی اقدام کنید که به شما کمک می‌کند حتی با دوربین گوشی هم بهترین عکس‌ها را بگیرید.
  2. نور طبیعی را برای عکاسی انتخاب کنید. عکاسی با نور فلش باعث غیرطبیعی شدن تصویر نهایی می‌شود؛ بنابراین توصیه ما این است که در نور طبیعی روز و یکی دو ساعت قبل از غروب عکاسی کنید.
  3. لباس مناسبی را برای عکاسی انتخاب کنید. انتخاب لباس مناسب برای عکاسی اهمیت زیادی دارد؛ به خصوص در عکاسی کودک و عکاسی بارداری مهم است که چه لباسی انتخاب کنید تا نتیجه نهایی رضایت بخش باشد. بسیاری از افراد به انتخاب لباس کودک برای عکاسی دقت نمی‌کنند که همین امر باعث می‌شود عکس‌ها نازیبا، بدون تناسب، نامرتب یا مصنوعی و قدیمی به نظر برسد. بنابراین با عکاس درباره لباس برای آتلیه کودک مشورت کنید. همچنین با توجه به این که ممکن است قوانین جدیدی وضع شوند، ممکن است پوشیدن برخی لباس‌ها برای عکاسی ممنوع باشد. از این رو با یک آتلیه حرفه‌ای درباره مواردی مانند لباس مناسب برای آتلیه بارداری، عروسی، فرمالیته و … مشورت کنید.
  4. ادیت عکس را فراموش نکنید و در عین حال از زیاده روی در ادیت عکس خودداری نمایید. ادیت تصاویر یکی از مراحل عکاسی حرفه ای است که برای داشتن یک عکس پروفایل بی نقص و جذاب ضروری است و تصاویر شما را از آنچه هست، زیباتر می‌کند.
  5. زاویه و ژست عکاسی مناسب خود را بشناسید. بسیاری از ما از یک رخ خود زیباتر به نظر می‌رسیم و این امری طبیعی است. به عنوان مثال اگر قصد مراجعه برای عکاسی کودک دارید، حتما چند نمونه ژست کودک در آتلیه را از قبل مشاهده کنید تا در روز عکاسی برای تصاویر کودک خود با مشکل مواجه نشوید.

پروفایل سازی در شبکه های اجتماعی

پروفایل سازی در شبکه های اجتماعی

داشتن یک پروفایل عالی در شبکه‌های اجتماعی مستلزم انتخاب یک عکس پروفایل در شبکه‌های اجتماعی است که به خوبی نشان دهنده هویت شما و متناسب با آن پلتفرم باشد. هر پلتفرم قوانین مخصوص به خود را دارد و با توجه به فضای اجتماعی موجود در آن نمی‌توان هر عکسی را انتخاب کرد. به عنوان مثال لینکدین یک شبکه اجتماعی با تمرکز بر فضای کاری است و مانند اینستاگرام تفننی و اجتماعی نیست؛ به همین دلیل عکسی که برای لینکدین انتخاب می‌کنید قطعا باید با پروفایل اینستاگرام شما متفاوت باشد. برای پروفایل سازی در شبکه‌های اجتماعی اغلب لازم است عکاسی پرتره انجام شود و به ندرت از عکس قدی استفاده می‌شود. با این حال بسیاری از افراد نمی‌دانند عکاسی پرتره چیست یا چگونه باید عکس پرتره بگیرند؛ به همین دلیل ممکن است از سلفی‌های خود استفاده کنند یا عکسی را انتخاب کنند که هر چند زیبا است اما مناسب عکس پروفایل نیست! به همین دلیل مهم است که با اصول مهم برای انتخاب عکس مناسب برای پروفایل آشنا شوید تا در نهایت پروفایلی داشته باشید که جذاب و ایده‌آل است و از نظر دیگران عجیب، غیر قابل اعتماد و نامطمئن به نظر نمی‌رسد! این مسئله برای افرادی که به عنوان بلاگر یا اینفلوئنسر فعالیت می‌کنند، اهمیت بیشتری خواهد داشت؛ زیرا مستقیماً آمار پیج و رشد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پروفایل سازی با چاشنی روانشناسی!

پروفایل سازی با چاشنی روانشناسی!

صرف نظر از این که انتخاب عکس پروفایل یک مسئله شخصی است و افراد می‌توانند آن را جوری انتخاب کنند که تصویر خودشان نباشد، اما باید بدانید که این امر باعث کاهش سطح ارتباط موثر و عدم اعتماد مخاطب می‌شود. پروفایل شما باعث می‌شود افراد شما را به عنوان یک شخص حقیقی ببینند و یک شناخت نسبی درمورد شما به دست بیاورند. پروفایل سازی از لحاظ روانشناسی باعث می‌شود افراد با دیدن تصویر شما، مکانی که در آن عکس گرفته‌اید و نحوه پوشش و ژست عکاسی شما، به یک دیدگاه و شناخت اولیه از شما دست پیدا کنند؛ بنابراین داشتن یک عکس پروفایل ایده‌آل برای برقرار کردن ارتباط موثر با دیگران و ایجاد دیدگاه اولیه مثبت نسبت به خود در دیگران اهمیت زیادی دارد. حتما شما هم پروفایل‌هایی را دیده‌اید که عکس ندارند؛ این امر ذهنیت اولیه منفی نسبت به این پروفایل‌ها در ذهن ایجاد می‌کند و نوعی سردی و عدم اعتماد در ارتباط با آن شخص به وجود می‌آورد. این موارد به مرور زمان روابط و روان فرد را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است مشکلاتی برای او ایجاد کند. قطعا شما نمی‌خواهید این احساس را به دیگران منتقل کنید؛ به همین دلیل از نظر روانشناسی، انتخاب یک عکس پروفایل اهمیت زیادی خواهد داشت.

عکس حرفه ای برای پروفایل

یک عکس حرفه‌ای برای پروفایل پارامترهای مشخصی دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:
  1. مشخص بودن صورت به طور واضح یکی از اولین اصول حرفه‌ای بودن عکس پروفایل است. به همین دلیل است که از عکاسی پرتره در این نوع عکس استفاده می‌شود تا صورت فرد به شکل واضح قابل مشاهده بوده و عکس تار یا بی‌کیفیت نباشد. اگر نمی‌دانید عکاسی پرتره چیست به مقالات استودیو آسمان در این باره مراجعه کنید.
  2. عکس‌های گروهی مناسب استفاده به عنوان تصویر پروفایل نیستند؛ بنابراین سعی کنید تا حد ممکن عکس شما انفرادی باشد؛ به خصوص اگر پروفایل شما کاری است.
  3. ترجیحاً سلفی نگیرید! سلفی گرفتن پروفایل را غیر حرفه‌ای و ساده نشان می‌دهد؛ در حالی که اگر عکس توسط شخص دیگری از شما گرفته شده باشد، پروفایل حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد.
  4. در گوشه عکس قرار نگیرید! پروفایل شما جایی است که شما باید در آن مرکز توجه باشید؛ بنابراین عکسی را به عنوان پروفایل انتخاب کنید که در وسط آن قرار گرفته‌اید.
  5. لبخند بزنید! لبخند زدن علاوه بر این که در زیباتر شدن عکس تاثیر دارد، باعث نشان دادن بیشتر اعتماد به نفس هم خواهد شد.
یک فرد حرفه‌ای را برای عکاسی حرفه ای انتخاب کنید تا عکسی ایده‌آل داشته باشید. مثلا اگر برای عکاسی کودک مراجعه می‌کنید، بررسی نمایید که تجهیزات آتلیه کودک تا چه حد تخصصی و کامل است و چه خدمات و پکیج‌هایی به شما ارائه می‌شود.

سایز عکس پروفایل توییتر؛ تصویری مناسب برای یک میکروبلاگینگ

سایز عکس پروفایل توییتر؛ تصویری مناسب برای یک میکروبلاگینگ

اگر تا به حال به توییتر سر زده باشید می‌دانید که فضای آن اغلب اعتراضی و خبری است و اکثر پست‌های آن پیرو حواشی موضوعات مختلف است. در این شبکه اجتماعی بهتر است پروفایلی ساده داشته باشید که پس زمینه آن تک رنگ است. این فضا نه به اندازه لینکدین رسمی است و نه به اندازی اینستاگرام تفننی؛ پس پروفایل شما باید کمی از رسمیت لینکدین را با دوستانه بودن اینستاگرام تلفیق کرده و نشان دهد. سایز تصویر پروفایل مناسب توییتر 400 در 400 است و باید عکسی با کیفیت و ترجیحا ساده باشد. اگر سری به این شبکه اجتماعی بزنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از افراد پروفایل‌هایی تا حد امکان ساده و مینیمال دارند؛ به خصوص که توییتر بستری برای میکروبلاگرها است؛ بنابراین چه به عنوان یک کسب و کار، چه به عنوان یک فرد سعی کنید در چارچوب فضای موجود در توییتر پروفایل خود را ساخته و تکمیل کنید.

سایز عکس برای پروفایل واتس‌اپ چه‌قدر باشد؟

سایز عکس برای پروفایل واتس‌اپ چه‌قدر باشد؟

واتس‌اپ پرکاربردترین شبکه اجتماعی در میان ما ایرانی‌ها است و تقریبا همه با آن آشنا هستیم. این شبکه اجتماعی معمولا شخصی است؛ مگر این که برای یک کسب و کار استفاده شود؛ به همین دلیل باید چهره شما به طور کامل و واضح در عکس مشخص باشد یا اگر برای یک برند از واتس‌اپ استفاده می‌کنید، لوگوی کسب و کار روی پروفایل قرار گرفته باشد. سایز عکس مناسب واتس‌اپ 640 در 640 پیکسل است و باید سوژه اصلی حتما در وسط عکس قرار گیرد. واتس‌اپ کیفیت تصاویر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل لازم است یک عکس با کیفیت بالا انتخاب کنید تا پس از کاهش کیفیت توسط واتس‌اپ همچنان قابل قبول و حرفه‌ای باشد.

بهترین اندازه برای عکس پروفایل تلگرام چقدر است؟

تلگرام با وجود مشکلاتی که برای باز کردن و استفاده از آن وجود دارد هنوز هم مورد استفاده کاربران زیادی است و بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. قالب آپلود عکس پروفایل تلگرام هم مانند واتس‌اپ مربعی است. بهترین اندازه عکس پروفایل تلگرام 512 در 512 یا 1080 در 1080 پیکسل است. تلگرام تا حد زیادی کیفیت تصویر را حفظ می‌کند؛ بنابراین انتخاب عکس باکیفیت به معنای استفاده بهتر از امکانات این اپلیکیشن است تا به کمک آن عکس پروفایل جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تری به مخاطبان خود نشان دهید!

ابعاد عکس پروفایل اینستاگرام

ابعاد عکس پروفایل اینستاگرام

به جرئت می‌توان گفت اینستاگرام محبوب‌ترین و پرکاربردترین شبکه اجتماعی برای ما ایرانی‌ها است. تصویر پروفایل در این شبکه اجتماعی کوچک‌تر از سایر پلتفرم‌ها است؛ با این حال هنوز هم باید یک عکس باکیفیت انتخاب کنید که سوژه در وسط قرار داشته و نور خوبی داشته باشد. عکسی که برای پروفایل اینستاگرام انتخاب می‌کنید باید دوستانه، با کیفیت، ترجیحا غیررسمی و با کیفیت بالا باشد تا حتی وقتی در پروفایل کوچک نشان داده می‌شود هم جذاب به نظر برسد. ابعاد عکس پروفایل اینستاگرام 110 در 110 پیکسل است. اگر در اینستاگرام به عنوان بلاگر یا اینفلوئنسر فعالیت می‌کنید انتخاب عکس پروفایل مناسب اینستاگرام اهمیت ویژه‌ای برای شما خواهد داشت. برخی از پیج‌ها در این شبکه اجتماعی در زمینه بلاگری کودک یا مدلینگ کودکان فعالیت می‌کنند اما توجه چندانی به عکس پرتره کودک ندارند؛ در حالی که انتخاب عکس اشتباه می‌تواند تاثیر منفی زیادی روی پیج داشته باشد. از طرف دیگر اگر در زمینه مدلینگ کودک فعالیت می‌کنید، باید با ابتدایی‌ترین موارد درمورد عکاسی مدل آتلیه کودک، ژست‌ها و … آشنایی داشته باشید تا به همکاری با حداقل یک آتلیه کودک دعوت شوید.

سایز استاندارد عکس پروفایل برای شبکه اجتماعی لینکدین

سایز استاندارد عکس پروفایل برای شبکه اجتماعی لینکدین

همان طور که پیش‌تر هم گفتیم لینکدین یک شبکه اجتماعی رسمی و با تمرکز بر جامعه کارمندان و کارفرمایان است؛ به همین دلیل باید عکسی رسمی و با کیفیت را برای این پلتفرم انتخاب کنید. پروفایل لینکدین در دیده شدن شما و برقراری تعامل موثر با سایر افرادی که در حوزه‌های مرتبط با شما کار می‌کنند تاثیر زیادی دارد. سایز عکس مناسب لینکدین 400 در 400 پیکسل است. نکته: اگر نمی‌خواهید برای یک عکس پروفایل به آتلیه مراجعه کنید، حتما آموزش عکاسی با موبایل و ویرایش عکس در گوشی را بیاموزید تا بتوانید بهترین عکس‌ها را با گوشی موبایل بگیرید.

در بهترین حالت تصاویر پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را ایجاد کنید

در بهترین حالت تصاویر پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را ایجاد کنید

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که عکس پروفایل در اعتماد سازی، ایجاد ارتباط موثر و شناخت افراد تاثیر زیادی دارد. مهم‌ترین عواملی که برای داشتن عکس پروفایل شبکه‌های اجتماعی در حالت ایده‌آل باید به آنها توجه کنید عبارت‌ است از:
  • اندازه استاندارد تصویر پروفایل در هر شبکه اجتماعی که در قسمت‌های قبل بررسی کردیم.
  • ژست مناسب هر پلتفرم
  • پوشش مناسب عکس و پلتفرم
  • نور مناسب
  • قرار گرفتن چهره در قسمت مناسبی از عکس
  • پس زمینه عکس
  • حالت صورت که توصیه می‌شود همراه با لبخند باشد.
با شرایط گفته شده چند عکس بگیرید و ببینید در کدام حالت عکس شما بهتر می‌شود. زمانی که حالت و ژست مناسب را پیدا کردید، چند عکس دیگر در همان حالت بگیرید و بهترین آنها را برای ادیت انتخاب کنید. برای ادیت عکس پروفایل لازم نیست حتما به فتوشاپ مسلط باشید؛ شما می‌توانید با یادگیری نرم افزارهای ویرایش عکس در موبایل، مانند اینشات و پیکس آرت این کار را به سادگی انجام دهید. اگر در این فرایند به مشکل خوردید، برای گرفتن بهترین عکس پروفایل می‌توانید از استودیو آسمان کمک بگیرید. آسمان از عکاسی تولد کودک در فضای باز گرفته تا گرفتن یک عکس پروفایل حرفه‌ای می‌تواند بهترین تجربه را برای شما رقم بزند!

چرا باید عکس پروفایل خود را به‌روز کنید؟

چرا باید عکس پروفایل خود را به‌روز کنید؟

به روز بودن عکس پروفایل به مخاطبان شما این پیغام را ارسال می‌کند که شما در این شبکه‌ها فعال هستید و پروفایلتان به‌روز است. در حالی که توصیه می‌شود کسب و کارها پروفایلشان را زیاد دستکاری نکنند، اما بهتر است در حساب شخصی خود عکستان را به‌روز کنید. حتی برای کسب و کارها هم بهتر است لوگوی خود را پس از مدتی به روز کنند؛ البته این تغییر نباید سریع باشد، بلکه باید هر چند سال یک بار اتفاق بیفتد. بهتر است تصویر پروفایل شخصی خود را هر سه ماه یک بار عوض کنید؛ بیش از این تعداد، تعویض عکس پروفایل بیش از حد بوده و کمتر از آن شما را فردی منفعل و غیر فعال در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد. دقت کنید که بیش از حد عوض کردن عکس پروفایل هم چندان مناسب نیست؛ به خصوص اگر به عنوان یک بلاگر، کسب و کار، اینفلوئنسر یا به طور کلی به عنوان یک شخص مورد توجه در این شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید. این کار باعث سردرگمی مخاطبان شده و ممکن است صفحه شما را پیدا نکنند! شاید باورش سخت باشد اما بسیاری از مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی شما را با عکس پروفایلتان می‌شناسند! چه در واتس‌اپ باشد، چه اینستاگرام، افراد وقتی دنبال شما می‌گردند، پیش از نام، به عکس توجه می‌کنند و از روی عکستان شما را پیدا می‌کنند؛ به همین دلیل است که تعویض عکس پروفایل بیش از 2 بار در یک بازه سه ماهه، زیاد محسوب می‌شود و ممکن است اثرات منفی روی آمار پیجتان بگذارد.

سؤالات متداول

  • عکس پروفایل چه اهمیتی در شبکه‌های اجتماعی دارد؟
وجود عکس پروفایل در شبکه‌های اجتماعی به افراد کمک می‌کنند شما را به عنوان یک هویت حقیقی بشناسند و بیشتر به شما اعتماد کنند. از سوی دیگر به کمک داشتن یک عکس پروفایل حرفه‌ای می‌توانید به شکل بهتر و موثرتری با دیگران ارتباط برقرار کنید.
  • ویژگی‌های عکس پروفایل حرفه‌ای چیست؟
مشخص بودن صورت به طور واضح، انفرادی بودن عکس، سلفی نبودن، لبخند به لب داشتن، قرار گرفتن در قسمت مناسب عکس از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک عکس پروفایل حرفه‌ای است.
  • ابعاد عکس پروفایل در شبکه‌های اجتماعی مختلف چقدر است؟
ابعاد عکس پروفایل در هر شبکه اجتماعی با دیگری متفاوت است که در این مقاله مهم‌ترین آنها را بررسی کردیم. در ادامه به طور مختصر این ابعاد را مرور می‌کنیم:
  • ابعاد عکس پروفایل اینستاگرام 110 در 110 پیکسل است.
  • سایز عکس مناسب لینکدین 400 در 400 پیکسل است.
  • اندازه عکس مناسب پروفایل تلگرام 512 در 512 یا 1080 در 1080 پیکسل است.
  • سایز تصویر پروفایل مناسب توییتر 400 در 400 است.
  • سایز عکس مناسب واتس‌اپ 640 در 640 پیکسل است.