عکاسی سیاه و سفید

۶ شهریور, ۱۴۰۱
یکی از بهترین راه ها برای بیرون کشیدن خلاقیت از یک هنرمند، محدود کردن آن‌هاست. شاید به همین دلیل است که برخی از بهترین عکاسان مانند آنسل آدامز، دایان آربوس و پلاتون به عکاسی سیاه و سفید شناخته می‌شوند. فقدان رنگ سبب تأکید بر سایر عناصر بصری می‌شود و همین موضوع است که عکاسی سیاه و سفید را بسیار جذاب می‌کند. در اینجا لیستی از نکات و تکنیک ها برای این نوع عکاسی وجود دارد که باعث می‌شود خلاقیت عکاسی در شما را تقویت کند.

عکاسی سیاه و سفید چیست؟

عکاسی سیاه و سفید به سادگی به معنای کمبود رنگ است و به عنوان عکاسی تک رنگ نیز شناخته می‌شود، اگرچه همه عکس‌های تک رنگ سیاه و سفید نیستند. عکاسی سیاه و سفید هنر استفاده از رنگ‌های مختلف خاکستری، از سفید تا تیره، برای ایجاد تصاویر جذاب و ماندگار است. این ژانر سابقه بسیار طولانی دارد - به اندازه خود عکاسی. زمانی که عکاسان اولین تصویر رنگی دائمی را در سال ۱۸۶۱ ثبت کردند، عکس‌های تک رنگ به مدت 35 سال وجود داشت.

نرم افزارهای مورد نیاز برای عکاسی کودک

گرفتن عکس فقط نیمی از کار است؛ چه با گوشی خود عکاسی در منزل انجام دهید با جدیدترین دوربین‌های دیجیتال، همه ما باید عکس‌های خود را ویرایش کنیم تا نتیجه نهایی به زیبایی نمایش داده شوند. نرم افزار فتوشاپ با قابلیت های بالایی که دارد به  یکی از محبوب ترین ها در این زمینه تبدیل شده است. فتوشاپ علاوه بر امکان تغییر تنظیمات در عکس، قابلیت اصلاح عکس را نیز به همراه دارد. نرم افزار محبوب دیگر در این زمینه لایت روم است که مورد توجه بسیاری از عکاسان در طی سالهای متمادی میباشد. دیگر نرم افزار های موجود در این زمینه می‌توان به  Skylum Aurora HDR و CANVA اشاره کرد. همه این نرم افزار ها برای ویرایش عکس‌های کودک مناسب هستند. پس از عکاسی کودک در فضای باز حتما نسبت به ویرایش عکس‌ها توسط این نرم افزار ها اقدام کنید تا سبب افزایش قدرت عکاسی بشود.

چرا عکاسی سیاه و سفید هنوز وجود دارد؟

چرا عکاسی سیاه و سفید هنوز وجود دارد؟

برخی به دنبال ظاهر کلاسیک و "جاودانه" ذاتی عکس‌های سیاه و سفید هستند، همانطور که توسط افرادی مانند سباستیائو سالگادو، هانری کارتیه-برسون، یا آنسل آدامز در طول سا‌ل‌ها  نشان داده شده است. برخی عکاسان مایلند توجه بینندگان را روی عناصری مانند کنتراست، بافت و فرم متمرکز کنند. دلایل زیادی برای دنبال کردن تصاویر سیاه و سفید در دنیای امروز وجود دارد، با این حال این ژانر در عکاسی آنقدر تثبیت شده است - این نشان دهنده هسته، پایه و اساس عکاسی است - که برای تولید عکس‌های سیاه و سفید نیازی به بهانه نیست.

چرا عکاسی سیاه و سفید را دوست داریم؟

سیاه و سفید روشی متفاوت برای دیدن جهان است. این شیوه یک تفسیر خالص تر و تمیزتر است، یک جهان بینی بدون حواس پرتی و پیچیدگی رنگ‌های متنوع. سیاه و سفید که اغلب مورد علاقه روزنامه نگاران و هنرمندان است، زیبایی شناسی را در بر می گیرد که بر خط، شکل، ارزش توناژ، حرکت، چشم اندازهای پویا و بافت تأکید دارد. عکس‌های رنگی به بینندگان نشان می‌دهند که چیزی شبیه به چه چیزی است، در حالی که سیاه و سفید احساس آن را نشان می‌دهد. این بدان معنا نیست که عکس‌های رنگی فاقد احساس هستند. در واقع، رنگ‌ها احساسات زیادی را به همراه می‌آورند، هر رنگی نشان‌دهنده احساسات مختلف برای فرهنگ‌های مختلف است، که گاهی اوقات رنگ می‌تواند پیامی را که یک عکاس به دنبال ارائه آن است، تحت تاثیر قرار دهد.

تفاوت عکاسی مونوکروم و سیاه سفید

شاید متوجه شده باشید که دو اصطلاح رایج وجود دارد که به یک چیز اشاره دارد: سیاه و سفید (B&W) و تک رنگ. با این حال، حتی اگر می‌بینید که این کلمات به جای هم استفاده می‌شوند. این دو یکسان نیستند! کلمه تک رنگ به معنای "یک رنگ" است. بنابراین، عکس‌های تک رنگ می‌توانند رنگی داشته باشند، با فرض اینکه فقط یک رنگ باشند. عکس‌های سیاه و سفید واقعی اصلا رنگی ندارند. آن‌ها کاملاً سیاه، خاکستری و سفید هستند. یک قانون کلی وجود دارد و آن این است که تمام عکاس‌یهای سیاه و سفید، عکاسی تک رنگ هستند، اما همه عکاس‌یهای تک رنگ سیاه و سفید نیستند.

عکاسی سیاه و سفید و ترکیب‌بندی

ترکیب بندی موضوعی است که در تمامی عکس‌ها چه رنگی و چه سیاه و سفید باید رعایت شود. این بحث بسیار گسترده است اما به طور کلی برای دستیابی به یک ترکیب بندی مناسب جهت عکاسی بهتر است در ابتدا به دنبال ساده ترین ترکیب ها بروید. این مسئله سبب میشود تا تمرکز روی سوژه اصلی به شدت بالا رود.  نکته دیگر استفاده از بافت های متنوع در تصویر است که سبب میشود عنصر مورد نظر برجسته تر دیده شود. تضاد رنگی در بین ترکیب بندی موجود نیز از نکاتی است که هنگام عکاسی سیاه و سفید باید به آن توجه داشت.

با گذراندن این دوره چه چیزی یاد می‌گیرید؟

در این دوره به پیدا کردن دید شخصی  برای عکاسی سیاه و سفید و بررسی زیبایی های بصری در این نوع عکس می‌پرداریم. پس از آن شیوه ویرایش صحیح عکس در نرم افزار های مرتبط را آموزش میدهیم تا بتوانید بهترین خروجی را از عکس‌هایتان داشته باشید. به طور کلی تمامی اطلاعات لازم در ارتباط با عکاسی سیاه و سفید به شما آموزش داده می‌شود.

شروع کار با سیاه و سفید

شروع کار با سیاه و سفید

در ابتدا برای شروع بهتر است سراغ تو سوژه پر طرفدار در این زمینه یعنی عکاسی پرتره و عکاسی منظره بروید. این دو سوژه خوبی برای شروع عکاسی سیاه و سفید میباشند. عکس‌های پرتره سیاه و سفید که پس زمینه مات دارند عموما از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند چرا که در آن ها تمرکز اصلی روی خود پرتره و جزییات صورت او میباشد. در عکاسی منظره نیز چون عناصر زیادی در تصویر وجود دارند و ممکن است سبب حواس پرتی چشم مخاطب از سوژه اصلی شوند، می‌توانید با استفاده از عکاسی سیاه و سفید بر این مسئله غلبه کنید و چشم را به سمت درستی هدایت کنید.

چطور سیاه و سفید ببینیم؟

اگر شما فردی مبتدی باشید احتمالا در ابتدای کار پیدا کردن سوژه مناسب برای عکاسی سیاه و سفید کمی به مشکل بخورید. اما پس از آزمون و خطا و دیدن عناصر بصری مناسب در اطرافتان، تمرکز را از رنگ برداشته و به دنبال آن ها بروید. سعی کنید در ذهن خود حالت سیاه و سفید عکس را متصور شوید. این مهارت پس از تمرین های مکرر بدست می آید و لازم نیست برای آن عجله داشته باشید. در برخی از دوربین ها امکان تنظیم عکس در ابتدا به صورت سیاه و سفید وجود دارد که شما می‌توانید بلافاصله پس از گرفتن عکس، آن‌ها را پیش نمایش کنید تا نتیجه کار خود را با ذهن خود مقایسه کنید.

استفاده از پروفایل عکس سیاه و سفید در دوربین

به عنوان یک مبتدی، دیدن تک رنگ در دنیایی پر از رنگ می‌تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از دوربین های دیجیتال با منظره یاب الکترونیکی و حالت سیاه و سفید در این فرآیند کمک می‌کنند. این به عکاس اجازه می دهد تا قبل از رها شدن شاتر، تصویر را به صورت سیاه و سفید ببیند. همچنین می‌تواند کمک کند که فقط به دنبال عکس‌های تک رنگ در یک عکس خاص بگردید، گویی تمام چیزی که دارید یک دوربین پر از فیلم سیاه و سفید است. با تمرین کافی، اعمال حالت سیاه و سفید روی دوربین  ضروری نخواهد بود و چشم شما عکس‌های تک رنگ بالقوه را حتی زمانی که دوربینی در دست ندارید، می‌بیند. چشم یک عکاس تک رنگ فراتر از رنگ‌ها را می‌بیند و بازی بین تاریکی و روشنایی را در یک سوژه یا صحنه تشخیص می دهد.

از چه سوژه‌های عکاسی کنیم؟

از چه سوژه‌های عکاسی کنیم؟

چشم تک رنگ ورزیده می‌تواند تخمین بزند که برخی از رنگ‌ها و درخشندگی‌ها چگونه در سیاه و سفید ارائه می‌شوند. یک مبتدی به سادگی می‌تواند به دنبال کنتراست، کنار هم قرار گرفتن تیره ها و سفیدها در یک صحنه باشد. در ادامه چند سوژه معمول در این نوع عکاسی ارائه شده است:

عکاسی پرتره سیاه و سفید

یکی از بهترین راه‌ها برای شروع گرفتن عکس‌های سیاه و سفید، عکاسی پرتره است. هنگام گرفتن پرتره های تک رنگ به تعامل نور و سایه توجه ویژه ای داشته باشید. می‌توانید از نورپردازی دقیق توجه را به ویژگی های خاصی از چهره  جلب کنید، مانند نگاه در چشمان آن‌ها یا بافت دستان آن‌ها. همچنین، می‌توانید از سیاه و سفید به عنوان راهی برای دریافت احساسات سوژه خود استفاده کنید. عکاسی پرتره خانوادگی نیز انتخاب مناسبی برای عکس‌های سیاه سفید با حس و حال متفاوت هستند.

عکاسی منظره سیاه و سفید

تصاویر مناظر تک رنگ دارای حس خامی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند توجه را جلب کنند. آن‌ها برای روایت داستان به ویژگی های اساسی صحنه - نور و زمین - تکیه می‌کنند. در کنار آن، معمولاً مناظر با رنگ‌های بی‌شمار اشباع می‌شوند و از پیامی که می‌خواهید منتقل کنید منحرف می‌شوند؛ در این زمان سیاه و سفید بهترین راه حل است. عکاسان اغلب سعی می‌کنند بیشتر از کپی دقیق اتفاقات، جوهر یک صحنه را ثبت کنند. گاهی اوقات، این جوهر درونی بیشتر در مورد سایه، بافت، شکل و کنتراست است تا اینکه در مورد رنگ‌های خاص از یک منظره حسی منتقل کند.

عکاسی خیابانی سیاه و سفید

افرادی مانند هانری کارتیه برسون و ویویان مایر زندگی خیابانی را منحصراً سیاه و سفید به تصویر کشیدند، و تأثیر آن‌ها به بسیاری از افراد که امروزه عکس می گیرند منتقل شده است. اما در یک سطح عمیق تر، رنگ می‌تواند حواس را از صحنه های خیابانی منحرف کند، به گونه ای که در ژانرهای دیگر کمتر اتفاق می‌افتد. اگر می‌خواهید بینندگان روی  عناصر بصری ظریفی که ثبت کرده‌اید تمرکز کنند، مطمئناً نمی‌خواهید با وجود رنگ‌ها چشم‌شان را از اتفاق اصلی دور کنید.

ویرایش عکس سیاه و سفید در لایتروم

ویرایش عکس سیاه و سفید در لایتروم

پس از ثبت عکس ممکن است لازم باشد که تغییراتی را روی آن اعمالی کنیم؛ نرم افزار لایت روم یکی از بهترین ها در این حوزه محسوب می‌شود و عکاسان بسیاری در سراسر جهان از آن برای ویرایش عکس و تبدیل آن به یک اثر هنری استفاده می‌کنند. اگرچه ممکن است برخی ترجیح دهند که با استفاده از تنظیمات دوربین حالت عکاسی را از ابتدا سیاه و سفید در نظر بگیرند و حتی برخی فکر کنند که به ویرایش پس از آن احتیاجی نیست؛ اما این یک شیوه اصولی محسوب نمی‌شود. بهتر است با استفاده از تنظیماتی که در دوربین شما موجود است، خروجی عکس به صورت خام یا RAW نیز تنظیم کنید. وایت بالانس یک عکس به عنوان اصلی ترین و تاثیرگذارترین تنظیمات  روی عکس‌های رنگی است و تاثیر مستقیمی بر سایه‌های موجود در عکس سیاه و سفید محسوب می‌شود. اولین کاری که در لایت روم می‌توانید انجام دهید، با استفاده از (white balance tool) یا  W وایت بالانس را برای رسیدن به یک نقطه خاکستری کامل تنظیم کنید. سپس وارد پنل basic شده و بخش های دیگر مثل: Exposure یا نور،Highlight یا بخش های روشن، Shadows یا تاریکی‌ها را در مقدار مورد نیاز تنظیم کنید. با انجام تغییرات روی عکس، کنتراست آ را به گونه درست و نه اغراق شده تنظیم کنید. پس از اعمال تنظیمات در صورتی که تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید ممکن است نتوانید همانند عکاسان حرفه ای حالت سیاه و سفید عکس را متصور شوید؛ در این حال است که با گزینه پیش نمایش عکس سیاه و سفید در لایت روم به شما کمک می‌کند تا میزان تغییرات اعمال شده به حالت سیاه و سفید نیز ببینید. دو حالت برای اعمال این تغییر وجود دارد. اولین راوش این است که هنگام نمایش عکس در نرم افزار لایت روم، آن را به ماژول Develop برده و حذف رنگ‌ها را انتخاب کنید، سپس  با کلیک بر دکمه Preview عکس را حالت سیاه و سفید ببینید. اما روش دوم که روش ساده تری نیز هست به صورت زیر می‌باشد:  در زمان ویرایش عکس شما می‌توانید با نگه داشتن دکمه V روی کیبوردتان، حالت سیاه و سفید عکس را ببینید و بلافاصله پس از رها کردن به حالت رنگی بازگردید. نرم افزار لایت روم بخش های متعدد و گسترده ای دارد. میتوانید برای ویرایش عکس‌ها در این نرم افزار، عکس مورد نظر را روی حال Monochrome قرار دهید و دیگر تنظیمات را روی آن اعمال کنید

چطور جلوه سیاه و سفید Matte بسازید؟

بسیاری از عکاسان حرفه ای از جلوه مات در عکس‌های خود چه به صورت رنگی و چه به صورت سیاه و سفید استفاده می‌کنند. در صورت اعمال این تغییرات روی عکس، هنگامی که عکس‌ها روی کاغذ مات چاپ می‌شوند، رنگ‌های سیاه موجود به براقی و شفافی که روی کاغذ براق چاپ می‌شوند، دیده نمی‌شوند. با استفاده از این جلوه رنگ‌های سیاه کمی به حالت رنگ پریده و روشن تر از حالت اولیه دیده می‌شوند.  هنگام مشاهده این نوع عکس احساس می‌شود که لایه نازکی از پلاستیک نیمه شفاف روی آن کشیده شده است. برای ایجاد این جلوه ابتدا کنتراست عکس را زیاد کنید،سپس به پنل BASIC رفته و با استفاده از گزینه Shadow،  سایه‌های موجود را به سمت تاریک تر شدن ببرید. بعد از آن برای ایجاد جلوه مات از Curve ها استفاده می‌کنیم. برای رفتن به این بخش در نرم افزار لایت روم باید به پنل Tonal Curve رجوع کنید . پس از آن در گوشه سمت چپ، منحنی RGB را از حالت صاف به بالا ببرید تا سیاهی ها حالت رنگ پریده پیدا کنند. سعی کنید اندازه مناسب را بدست آورید اما توجه داشته باشید که اعمال این تغییرات روی سایه‌های میانی هم اتفاق می افتند. برای جلوگیری این کار بهتر است با استفاده از سه نقطه ای که روی خطوط قرار میدهید این جلوه را ایجاد کنید.

افکت سایه در عکاسی

سایه‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری برای بهبود بافت، تعادل و کنتراست عمل کنند. به لطف پیشرفت‌های نرم‌افزار ویرایش عکس، اکنون می‌توان حتی سایه‌ها را نیز از نظر زیبایی به تصاویر اضافه کرد. در فتوشاپ، به این کار اضافه کردن سایه گفته می‌شود. در اینجا یک راهنما در مورد نحوه اضافه کردن سایه در هر تصویر وجود دارد. اولین وظیفه شما این است که تصمیم بگیرید کدام سوژه یا بخشی از عکس را می خواهید سایه قرار دهید. آن سوژه را از پس زمینه حذف کنید و یک لایه جدید ایجاد کنید. در پایین، گزینه‌هایی برای «سبک لایه» وجود دارد. "Drop Shadow" را انتخاب کنید. در مرحله بعد، باید رنگ سایه را تغییر دهید تا واقعی تر شود. در کادر محاوره‌ای Drop Shadow، روی blend mode کلیک کنید، سپس یک پالت رنگ ظاهر می‌شود. در واقع، رنگ‌های سایه از خاکستری تا سیاه متغیر است. اندازه سایه را تغییر دهید تا با سایه‌های دیگر تصویر و نرمی کلی مطابقت داشته باشد. هنگام ساختن یک سایه، استایل لایه را جدا کنید، بنابراین سایه لایه خاص خود را دارد. سپس روی حرف f در پنل لایه ها کلیک راست کنید. در منوی کشویی، روی گزینه "ایجاد لایه" کلیک کنید. وقتی لایه به دو قسمت تقسیم شد، می‌بینید که سایه به لایه خودش حرکت می‌کند، درست زیر سایه اصلی. گام بعدی این است که شکل سایه ریخته شده را تغییر دهید تا واقعی به نظر برسد. Ctrl+T را بزنید.  بر روی شی مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه 'Distort' را از منو انتخاب کنید. یک کادر محدود با هشت مربع کوچک ظاهر می‌شود، و سپس می‌توانید با کشیدن کادر میانی، سایه را تغییر دهید. نقاط اطراف را بکشید و کلیک کنید (در مربع بالا سمت راست) تا سایه به خوبی با تصویر ترکیب شود. برای واقعی‌تر کردن سایه، باید تاریکی (یا شدت) را از دست بدهد و به سمت نرمی برود. شما می‌توانید این افکت را با کپی کردن لایه سایه و کشیدن به آیکون لایه جدید ایجاد کنید. سپس، بهتر است تنظیمات دید سایه پایین را خاموش کنید. دو سایه را با انتخاب Gaussian Blur ترکیب کنید. هرچه تاری بیشتر به دو سایه اضافه شود، نتیجه ملایم‌تر است. بعد از اینکه از تاری راضی شدید، از ابزار گرادیان استفاده کنید و رنگ‌های سیاه و سفید را تنظیم کنید. پس زمینه خطی را برای پیش زمینه انتخاب کنید. آخرین مرحله انتخاب حالت ضرب برای هر دو سایه است. Opacity سایه بالایی را روی 50-75٪ و سایه پایین را روی حداکثر 30٪ تنظیم کنید. همیشه مطمئن شوید که نتیجه ویرایش های شما واقع بینانه به نظر می رسد. بسته به فاصله تا نور، میزان ارتفاع یا جهت سایه را افزایش یا کاهش دهید. استفاده از افکت سایه در ایده آتلیه کودک بسیار کاربردی است.

کنتراست

کنتراست

کنتراست در عکاسی سیاه و سفید به دلیل پیامی که ارسال می‌کند اهمیت دارد. یک عکس با کنتراست بالا، حسی از شدت پویا را منتقل می‌کند که علت آن اغلب، دوباره، به دلیل سایه‌های تاریک در تصویر است. به همین دلیل است که عکاسان از افزودن کنتراست به عکس‌های تک رنگ برای برجسته شدن تصاویر خوششان می آید. نکته کلیدی این است که سطح کنتراست یک عکس باید برای سوژه شما معنا داشته باشد. شاید اشتباه باشد که از یک روز ملایم و بهاری با کنتراست شدید عکس بگیرید چرا که در واقع سبب از بین بردن حس و حال آن می‌شود. به همین ترتیب، اگر از یک منظره قدرتمند عکس‌های تک رنگ می‌گیرید، کنتراست بالا یک روش طبیعی برای برجسته کردن سوژه به حساب می‌آید.

تناژ رنگ

تن به سطوح روشنایی در عکس اشاره دارد و از سیاه یکدست تا سفید خالص را شامل می‌شود. سایه‌ها رنگ‌های تیره و هایلایت ها رنگ‌های روشن را شامل می‌شوند. اکثر عکس‌های طبیعت طیف وسیعی از رنگ‌ها، از سیاه یا تقریباً سیاه تا سفید یا تقریباً سفید را نشان می‌دهند. عکسی با رنگ‌های عمدتاً تیره، احساس سنگینی و دراماتیک دارد. عکسی با رنگ‌های عمدتاً روشن، احساس روشن و مطبوع به همراه دارند. ارزیابی و کنترل تن ها در ترکیب بندی شما یک مهارت کلیدی  محسوب می‌شود که در طراحی عکس‌های موثر است.

سؤالات متداول

- آیا لباس برای آتلیه کودک وجود دارد؟ از آنجایی که هر کودک و نوزاد سایز متفاوتی دارد ممکن است پوشاک موجود در آتلیه برای همه افراد کاربردی نباشد. اما از اکسسوری های دیگر مثل کلاه یا گل سر و… در آتلیه نوزاد و کودک وجود دارد. - مقدار زمان صرف شده برای عکاسی چه قدر است؟ در صورتی که عکس از نوزادان و کودکان انجام گیرد سعی میشود تا در کمترین زمان ممکن عکاسی به پایان برسد تا احساس ناخوشایند  به آن‌ها دست بدهد؛ اما به طور کلی زمان عکاسی برای ایجاد نتیجه نهایی با کیفیت به 1/5 الی 3 ساعت زمان احتیاج هست.