عکاسی پرتره خانوادگی

۶ شهریور, ۱۴۰۱
یکی از سبک‌های پرطرفدار و محبوب در بین عکاسان و مشتریان عکاسی پرتره می‌باشد. در واقع در عکس پرتره جهت مورد توجه بیشتر به سوژه از چهره وی عکس گرفته می‌شود. عکاسی پرتره دارای انواع مختلفی مانند عکاسی پرتره خانوادگی، پرتره رسمی، پرتره سنتی، پرتره محیطی، پرتره مفهومی و … می‌باشد که با توجه به نوع آن می‌توان از پس زمینه‌های گوناگون و سلیقه‌ایی استفاده نمود. خواه قصد عکاسی در خانه را دارید یا خواه در آتلیه پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی کامل با عکاسی پرتره خانوادگی تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

عکاسی پرتره خانوادگی چه نوع عکاسی است؟

عکاسی پرتره خانوادگی چه نوع عکاسی است؟

از انواع عکس‌های پرتره می‌توان به عکاسی خانوادگی و گروهی اشاره کرد. این عکس‌ها با پیشرفت تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند روز به روز بیشتر می‌شوند و در گالری هر گوشی می‌توانید تعداد زیادی از عکس‌های گروهی یا خانوادگی را ببینید. این نوع عکاسی بیشتر در مهمانی‌ها، مسافرت‌های دست جمعی، جشن‌ها، مراسمات خاص و … طرفدار دارد و بیشتر به عنوان یادگاری از آن رویداد گرفته می‌شود. اینکه در عکاسی پرتره خانوادگی هر فرد ژستی متفاوت می‌گیرد، جذابیت این نوع عکاسی را بیشتر می‌کند. همانطور که گفتیم با این نوع عکاسی می‌توان خاطرات، صمیمیت‌ها و شادی‌ها را زنده نگه داشت.

دقت به استایل عکاسی

دقت به استایل عکاسی

برای عکاسی باید حتما به استایل عکاسی دقت کنید. عکاس‌هایی که عکس‌های خبری یا خیابانی را ثبت می‌کنند دقت زیادی به استایل عکاسی ندارند، زیرا این نوع عکس‌ها باید وقایع را همانطور که هست شرح دهد. اما در عکاسی پرتره برای ثبت عکس‌های حرفه‌ای‌تر و خلاقانه، دقت به استایل عکاسی حرف اول را می‌زند. برای عکاسی پرتره خانوادگی دقت به استایل عکاسی باید بسیار دقیق‌تر و تخصصی‌تر صورت گیرد.

مشخص کردن هدف عکاسی

مشخص کردن هدف عکاسی

در عکاسی باید به نمایش سوژه اصلی عکس‌ها بپردازید. در عکاسی پرتره این موضوع اهمیت بسیار بیشتری دارد، یعنی باید تصمیم بگیرید که پس زمینه مهم است یا اشخاصی که در عکس حضور دارند. در عکاسی پرتره خانوادگی نباید از افراد بخواهید تا جلوی دوربین بایستند و لبخندی مصنوعی به لب داشته باشند. در ثبت عکس‌های پرتره خانوادگی باید از افراد در طبیعی‌ترین حالتشان عکاسی کرد.

تنظیم صحنه‌ی عکاسی

تنظیم صحنه‌ی عکاسی

یکی از نکات مهم هنگام عکاسی پرتره در خانه یا در استودیو عکاسی کودک آماده سازی و تنظیم صحنه مطابق با شرایط دلخواه و سلیقه سوژه است. به عنوان مثال اگر قصد دارید عکس پرتره یک کودک پر نور و روشن ثبت شود می‌بایست نور صحنه را افزایش دهید. حتما از قبل عناصر حاضر در عکس را تعیین کنید. این قسمت کاملا به سلیقه شما و سوژه بستگی دارد. برای مثال ممکن است برخی عکاسی در اتاق شلوغ‌ و با جزئیات زیاد را ترجیح دهند و برخی دیگر محیطی خلوت. همچنین به زاویه‌ عکاسی و ساختار اجزا در پس‌زمینه نیز توجه نمایید. پس‌زمینه عکاسی هرگز نباید مملو از عناصر زیاد و نامنظم باشد. فراموش نکنید که یک عکاس با مهارت می‌بایست توانایی ارتباط و مدیریت موثر را داشته باشد تا علاوه بر راهنمایی به سوژه عکاسی بتواند وی را سرحال و شاداب نگه‌ دارد.

نحوه‌ی راهنمایی به مشتریان برای عکاسی

نحوه‌ی راهنمایی به مشتریان برای عکاسی

بسیاری از خانواده‌ها هنگام گرفتن عکس‌های حرفه‌ای به نحوه ژست گرفتن اهمیت چندانی نمی‌دهند و یا اصلا ژست نمی‌گیرند. بنابراین برای گرفتن عکس‌های خانوادگی طبیعی‌ و جذاب نه تنها باید به درستی با سوژه ارتباط برقرار نمایید بلکه باید او را نیز راهنمایی کنید. برای مثال هنگام راهنمایی و تعیین ژست کودک در آتلیه تا حد ممکن با کودک حرف بزنید و بازی کنید. هنگام عکاسی از بزرگسالان نیز درباره موضوعات مختلف و جذاب صحبت کنید تا ابتدا اعتماد و آرامش سوژه را جلب نمایید و سپس به آنها راهنمایی دهید. به صورت کاملا واضح به متقاضیان عکاسی بگویید که مجبور به انجام برخی کارها و گرفتن ژست‌هایی که دوست ندارند، نیستند. فقط کافیست بگویند راحت نیستند تا شما نیز پیشنهادات دیگری مطرح نمایید. توجه نمایید که هنگام راهنمایی مشتریان به جای استفاده از لحن دستوری تلاش کنید جلسه را سازماندهی و مدیریت کنید. برای مثال ژست و کارهایی که سوژه‌ها باید انجام دهند را از قبل آماده نمایید. برخی از این کارها عبارتند از: قدم زدن، بازی کردن، پریدن، تکیه دادن به درخت، پنهان شدن پشت یک دیوار، بغل کردن یکدیگر و… . همچنین توصیه می‌شود هنگامی که اعضای خانواده مشغول گفتگو و لذت بردن از حضور یکدیگر هستند، از آنها عکس‌ بگیرید. چرا که این تصاویر خیلی زیباتر و جذاب‌تر خواهند بود.

مشتری رو به خورشید قرار نگیرد

مشتری رو به خورشید قرار نگیرد

هنگام عکاسی پرتره خانوادگی هرگز سوژه را رو به خورشید یا در مقابل منبع نور قرار ندهید. از دیرباز تا کنون بسیاری از افراد گمان می‌کنند عکاسی از سوژه‌ایی که پشت به خورشید ایستاده اشتباه است. اما حقیقت اینگونه است که اگر سوژه عکاسی در مقابل خورشید قرار گیرد زیر ابروها، اطراف بینی و گردن سوژه سایه‌های بسیار زننده‌ایی ایجاد خواهد شد. همچنین مشتریان نیز به دلیل تابش مستقیم نور خورشید به چشم‌هایشان اذیت می‌شوند و چشم‌های خود را هنگام عکاسی می‌بندند. بنابراین بهتر است سوژه‌ عکاسی پشت به نور خورشید قرار بگیرد. نکته حائز اهمیت دیگر توجه به تنظیمات نوردهی تصویر و محاسبه نوریست که از پشت سر سوژه عکاسی به حسگر می‌رسد. این در حالی است که هنگام بکارگیری حالت‌ نیمه خودکار عکاسی می‌توان نورسنجی دوربین را با حالت ماتریکس انجام داده و پس از آن از حالت نوردهی 0.3 استفاده نمایید. همچنین در صورت عکاسی با حالت دستی، نورسنجی را به صورت نقطه‌ای انجام دهید. چرا که در هر دو صورت پس زمینه به اندازه کافی روشن خواهد شد.

ارتباط با سوژه‌ی عکاسی

ارتباط با سوژه‌ی عکاسی

برای عکاسی پرتره از خانواده خود مشکلی برای ایجاد ارتباط با سوژه نخواهید داشت. اما اگر بخواهید در آتلیه عکس‌ پرتره خانوادگی بگیرید باید بتوانید با سوژه خود ارتباط برقرار کنید و این، کار شما را کمی سخت‌تر خواهد کرد. مطمئنا برای برقراری ارتباط بهتر با سوژه، عکاسی در خانه بسیار بهتر از عکاسی در آتلیه با لباس ست است. زیرا مشتریان در منزل خود احساس راحتی بیشتری دارند و این امر به ایجاد ارتباط بهتر شما با آن‌ها کمک خواهد کرد.

اهمیت مهم در عکاسی پرتره خانوادگی

اهمیت مهم در عکاسی پرتره خانوادگی

عکاسی پرتره خانوادگی اهمیت بسیار زیادی دارد و در عین حال از حساسیت بالایی برخوردار است. در عکاسی پرتره خانوادگی باید نکات و تکنیک‌هایی را یاد گرفته و استفاده کنید تا عکس‌های بهتری داشته باشید. در ادامه این مقاله به نکات مهم عکاسی پرتره خانوادگی اشاره می‌کنیم تا بتوانید عکس‌های بهتری ثبت کنید.

نحوه ژست گیری در عکاسی خانوادگی

نحوه ژست گیری در عکاسی خانوادگی

در عکاسی خانوادگی ممکن است هر فرد از خانواده منظور شما را از ژست گیری به شکل‌های مختلفی متوجه شود. به همین دلیل باید مواردی که برای ژست گیری مد نظر دارید را به صورت واضح بیان کنید. برای مثال می‌توانید بگویید که سوژه شما کجا بایستد و برای بهتر متوجه شدن فرد می‌توانید خودتان ژست را اجرا نمایید. اگر می‌خواهید سوژه را برای ژست گیری راهنمایی کنید بهتر است به جای جهت‌ها از اشیاء اطراف فرد استفاده کنید. برای مثال به جای «به سمت راست بچرخ»، بگویید «به سمت آن گل‌ها بچرخید». این کار باعث می‌شود تا سوژه شما به واسطه جهت‌دهی گیج نشود.

در ادیت زیاده روی نکنید

در ادیت زیاده روی نکنید

عکس‌های پرتره خانوادگی به دلیل یادآوری خاطرات، مرت زمان زیادی در آلبوم‌های عکس باقی می‌مانند و تا سالیان زیادی دیده می‌شوند. به همین دلیل باید از افکت‌ها و ادیت‌های سنگین جلوگیری کرد تا عکس‌هایی زیبا و طبیعی داشته باشید. اگر در ادیت زیاده‌روی کنید، عکس‌ها بعد از چند سال دیگر جلوه خاصی نخواهند داشت. در ادیت پرتره‌های خانوادگی می‌توانید از انواع ادیت کلاسیک و ساده استفاده کنید.

دیدن نتایج با ذهن باز

دیدن نتایج با ذهن باز

در عکس‌هایی که قرار است کودکان نیز حضور داشته باشند، آماده کردن ژست‌ها و فضای عکاسی از قبل ممکن است شما را با چالش روبه‌رو کند. یعنی شما لیستی از تصاویر و ژست آماده کرده‌اید که ممکن است فرزند خانواده مایل به عکاسی با آن‌ها نباشد. باید بدانید که شما می‌خواهید لحظه‌ای به یاد ماندنی از یک خانواده را ثبت کنید تا اینکه خانواده‌ای ناراضی و ناراحت را در یک قاب داشته باشید. پس به دنبال برنامه‌ریزی دقیق برای عکاسی پرتره خانوادگی نباشید.

فقط یک عکس نگیرید

فقط یک عکس نگیرید

در عکس‌های گروهی و خانوادگی به گرفتن یک عکس بسنده نکنید. زیرا ممکن است چشم یکی از افراد بسته باشد یا اینکه فرد دیگری زودتر از موعد تکان بخورد و همین امر کافی است تا عکس خانوادگی یا گروهی شما خراب شود. در نتیجه بهتر است در هنگام عکاسی چندین عکس مختلف ثبت کرده تا در نهایت بهترین عکس ار انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بهتر است تنظیمات دوربین خود را بر روی حالت عکاسی پی در پی بگذارید تا چندین عکس در لحظه ثبت کند. لازم به ذکر است که تنظیم سرعت شاتر نیز اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در صورت تنظیم نبودن می‌تواند عکس شما را تار کند. در عکس‌های پرتره خانوادگی سرعت شاتر معمولا بر روی ۱.۲۵۰ ثانیه تنظیم می‌شود.

استفاده از محیط اطراف

استفاده از محیط اطراف

بدون تردید گرفتن ژست مناسب جلوی دوربین در مکان‌های عمومی مانند وسط یک پارک یا خیابان دشوار است. بنابراین بهتر است هنگام عکاسی‌های خانوادگی در فضاهای باز از تمامی وسایلی که اطرافتان است استفاده نمایید تا خانواده احساس راحتی داشته باشد. به عنوان مثال سوژه‌ها می‌توانند به درخت یا دیوار تکیه دهند، روی زمین بنشیند و … . سعی کنید از کادرهای طبیعی استفاده کنید تا به ساختار و ترکیب‌بندی بهتر و جذاب‌تری دست بیابید.

مناسب بودن مقدار دیافراگم

مناسب بودن مقدار دیافراگم

در عکاسی پرتره هرچه سوژه به صورت کاملا واضح و تصویر پس زمینه تار‌تر باشد، عکس به همان میزان نیز زیباتر می‌شود. برای انجام این کار می‌توانید دیافراگم دوربین را روی عدد کوچکی تنظیم نمایید. برای مثال با قرار دادن تنظیمات دیافراگم‌ روی f/2.8 می‌توان به افکت تار پس زمینه بسیار جذابی دست یافت. البته توجه داشته باشید انجام این کار بسیار ریسک دارد. چرا که در صورت حرکت سوژه عکاسی احتمال دارد قسمت یا حتی تمام بدن وی از فوکوس خارج شود. به عنوان مثال اگر سوژه تنها کمی به سمت راست یا چپ حرکت کند احتمالا یک چشم او کاملا تار و چشم دیگرش درون فوکوس قرار خواهد داشت. بنابراین اگر قصد دارید همه اعضای خانواده کاملا در عکس مشخص باشند،بهتر است میزان دیافراگم را کمی بیشتر نمایید. اگرچه در این حالت حالت تاری پس زمینه احتمالا به اندازه‌ مورد نیاز قوی نیست اما همه اعضای خانواده به صورت واضح در عکس حضور خواهند داشت.

اهمیت پوشش خانواده

اهمیت پوشش خانواده

یکی از پرتکرارترین سوالات هنگام عکاسی پرتره خانوادگی درباره نوع لباس و نحوه پوشش است. به طور کلی بهتر است همه اعضای خانواده لباس‌های ست و هماهنگ با یکدیگر بپوشند تا عکس احساس اتحاد را منتقل کند. با این وجود لازم نیست همه اعضا لباسی مشابه یکدیگر بپوشند بلکه فقط کافیست استایل لباس پوشیدن آن‌ها هماهنگ باشد. به عنوان مثال همه باید لباس غیر رسمی بپوشند یا همه اعضا باید لباس‌های رسمی به تن داشته باشند. همچنین توصیه می‌شود همه اعضای خانواده لباس‌هایی با رنگ خنثی بپوشند. چرا که در صورت پوشیدن لباس رنگ روشن توسط یکی از افراد تمام توجه تصویر فقط به همان فرد جلب می‌شود. همین اتفاق نیز در صورت پوشیدن لباس‌هایی با طرح‌های بسیار بزرگ روی خواهد داد. توجه داشته باشید که برای عکاسی بارداری جهت راحتی بیشتر توصیه می‌شود به آتلیه حاملگی مراجعه نمایید.

مدیریت زمان کودکان در عکاسی

مدیریت زمان کودکان در عکاسی

اگرچه مدیریت زمان عکاسی از کودکان کمی دشوار و پیچیده است اما توجه به ریتم طبیعی عادات کودک خیلی مهم می‌باشد. در واقع کنترل کودکان گرسنه، خواب‌آلود و … کار خیلی دشواری است. در این حالت به احتمال زیاد کودک همکاری نخواهد کرد و در عکس نیز اخمو به نظر خواهد رسید. بنابراین بهتر است زمانی را انتخاب کنید که نه تنها کودک سرحال باشد بلکه امکان استفاده از نور طبیعی نیز وجود داشته باید. به عنوان مثال صبح بهترین زمان برای عکاسی است. چرا که در ساعت صبحگاهی نه تنها کودک خواب کافی داشته و صبحانه خورده است بلکه می‌توانید از نور آفتاب نیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر خانواده برنامه‌ ریزی و لایف استایل منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین بهتر است عکاسی کودکان و نوزادان در آتلیه نوزاد پسر انجام شود و برنامه زمانی نیز با توجه به نیاز مشتری صورت پذیرد.

نتیجه گیری

هنگام عکاسی پرتره خانوادگی برخورداری و استفاده از مهارت‌های فنی و اجتماعی لازمه انجام این کار و موفقیت است. شما باید بتوانید برای دستیابی به نور مناسب تنظیمات دوربین را تغییر داده، از نور آفتاب استفاده کنید، میزان عمق میدان را تنظیم نماید و…. . علاوه بر این باید نحوه استفاده از تجهیزات مناسب را نیز به خوبی یاد گرفته باشید. اما نکته مهم‌تر ایجاد احساس راحتی بین خودتان با مشتریان و همچنین مشتریان با یکدیگر و در نتیجه نمایش عشق و محبتشان به یکدیگر است. در صورت پیروی از این نکات، بدون شک موفق به گرفتن عکس‌های پرتره خانوادگی بسیار زیبا و جذاب خواهید شد.

سؤالات متداول

۱. ایزو (ISO) چیست؟ حساسیت دوربین نسبت به نور را ایزو می‌گویند. در مواردی که نور کافی است باید از ایزو پایین و در مواقعی که نور کم است باید از ایزو بالاتر استفاده کنید. ۲. دیافراگم چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟ به بیان ساده به سایز ورودی لنز دیافراگم گفته می‌شود که وظیفه ورود نور را بر عهده دارد. هرچه دیافراگم بزرگتر باشد، به همان میزان نیز نور بیشتری به دوربین وارد می‌شود. اندازه دیافراگم از f/1 تا f/32 متفاوت است. تغییر اندازه دیافراگم باعث تغییر قابل توجهی روی تصویر می‌شود. چرا که نه تنها میزان نور را کنترل می‌کند بلکه باعث تاری پس زمینه نیز می‌شود. ۳. تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان باید چگونه باشد؟ در زمان عکاسی از کودک باید سرعت شاتر زیاد باشد زیرا کودکان دائما در حال جنب و جوش هستند. لازم به ذکر است اگر سرعت شاتر را بالا می‌برید، مقدار ایزو را نیز افزایش دهید. ۴. چطور بر روی چشم‌های سوژه فوکوس واضحی داشته باشید؟ با استفاده از فوکوس تک نقطه‌ای می‌توانید فوکوس واضحی را بر روی چشم‌های سوژه خود داشته باشید. اگر عکاسی پرتره انجام می‌دهید نیز بهتر است از فوکوس دستی برای داشتن فوکوس واضح بر روی چشمان سوژه استفاده کنید. ۵. عمق میدان چیست؟ عمق میدان یکی از قدرتمندترین ابزارهای مورد استفاده در عکاسی است که تعیین کننده میزان حضور سوژه درون فوکوس می‌باشد. به عنوان مثال در صورت عکاسی از جنگل نیاز به استفاده از یک عمق میدان یا فوکوس عمیق است. زیرا لازم است پس زمینه و پیش زمینه به طور کامل درون فوکوس باشند. این در حالی است که یک عمق میدان کم تنها روی قسمت کوچکی از تصویر فوکوس دارد. به عنوان مثال هنگام عکاسی از حالت صورت یک حیوان می‌بایست از یک عمق میدان کم استفاده نمود تا حالت فوکوس روی صورت و چشم‌های حیوان شما باشد. جهت کنترل عمق میدان می‌توان از روش‌های مختلفی مانند تغییر سایز دیافراگم، نوع دوربین و فاصله فوکوس استفاده نمود. به طور کلی هرچه دیافراگم بزرگتر و فاصله فوکوس کوچک‌تر باشد عمق میدان نیز کمتر می‌شود. ۶. تاثیر دیافراگم بر روی عمق میدان چگونه است؟ هر چه میزان دیافراگم بیشتر باشد عمق میدان کمتر است و هر چه دیافراگم کوچک‌تر یا به اصطلاح بسته‌تر باشد عمق میدان عمیق‌تر خواهد بود. به عبارت دیگر:
  • دیافراگم بزرگ‌تر = عدد کوچک‌تر (f/1.4) = عمق میدان کم‌تر
  • دیافراگم بسته‌تر = عدد بزرگ‌تر (f/22) = عمق میدان عمیق‌تر
۷. قانون یک سوم در عکاسی چیست؟ قانون یک سوم جز قدیمی‌ترین تکنیک‌های ترکیب‌بندی محسوب می‌شود. از قانون یک سوم جهت درک بهتر ترکیب‌بندی استفاده می‌شود که محبوب‌ترین متد برای مبتدیان است. به این صورت که با استفاده از جدول ۳×۳ عناصر بسیار مهم تصویر را روی خطوط قرار می‌دهند. با توجه به این قانون می‌توان آموخت که اگرچه ترکیب‌بندی بیرون از مرکز ممکن است از نظر بصری زیبا و جذاب باشد اما در همه حال کاربردی نیست.