با انواع سبک های عکاسی و ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید

۲۴ آذر, ۱۴۰۱
سبک های عکاسی و ویژگی‌های هرکدام

یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین سرگرمی‌ها، عکاسی است. عکاسی نیز مانند سایر رشته‌های هنری سبک های متفاوتی دارد و عکاسان از تکنیک‌های مختلفی برای ثبت عکس‌هایی خاص و خلاقانه استفاده می‌کنند.

برای اینکه به بهترین شکل حرفه‌ای عکاسی را دنبال کنید، تنها داشتن یک دوربین عکاسی لازم نیست و باید در رابطه با انواع سبک عکاسی اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید سبک موردعلاقه خود را پیدا کنید.

در این مقاله اصلی‌ترین سبک های عکاسی را به شما عزیزان معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

انواع مختلف دوربین برای عکاسی

شما می‌توانید از هر نوع دوربینی برای عکاسی استفاده کنید. اما پیش از آنکه تصمیم بگیرید چه دوربینی برای سبک عکاسی شما مناسب‌تر است، لازم است که با ویژگی‌های انواع مختلف دوربین آشنا شوید.

عکاسی با دوربین دیجیتال

دوربین‌های دیجیتال حاکمان دنیای عکاسی هستند. عکاسان حرفه‌ای از انواع دوربین‌های دیجیتال برای انواع سبک های عکاسی استفاده می‌کنند. فناوری دیجیتال بسیار برجسته است و نتایج فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

دوربین‌های دیجیتال امکانات بسیاری را برای عکاسان فراهم می‌کنند. همچنین، تعدد عکس‌های شما، مانند دوربین‌های آنالوگ محدود به فریم ۳۶تایی نیست و نسبت به ظرفیت حافظه SD کارتی که برای دوربین خود تهیه می‌کنید، می‌توانید بیش از 100 عکس را به ثبت برسانید.

دوربین‌های دیجیتال، علاوه بر تنظیمات مختلف و مناسب برای انواع سبک عکاسی، گزینه‌های ویرایشی بسیاری را شامل می‌شوند. شما حتی می‌توانید از عکس‌های خود خروجی خام یا RAW گرفته و هرگونه که می‌خواهید، عکس‌های خود را به‌صورت حرفه‌ای از لحاظ نور، کنتراست و رنگ ادیت کنید.

عکاسی با دوربین دیجیتال
عکاسی با دوربین دیجیتال

عکاسی با دوربین آنالوگ

بسیاری از عکاسان، هنوز که هنوزه اعتقاد دارند ثبت عکس با دوربین آنالوگ حس و حال متفاوت و وصف نشدنی داشته و همچنین نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن عکاس است. عکس‌های ثبت شده توسط دوربین‌های آنالوگ کیفیتی عجیب و جادویی دارد که قابل قیاس باکیفیت دوربین‌های دیجیتالی نیست. همچنین ظاهر کردن عکس‌ها نیز یکی از بخش‌های جذاب کار با دوربین‌های آنالوگ است که نمی‌شود در هنگام استفاده از دوربین‌های دیجیتال، این حس زیبای انتظار در تاریکخانه ظهور عکس را تجربه کرد.

عکاسی با دوربین انالوگ
عکاسی با دوربین انالوگ

عکاسی با دوربین سوراخ سوزنی یا پین هول

دوربین‌های پین هول فاقد لنز هستند و دیافراگم کوچکی دارند. در واقع این دوربین‌ها مانند جعبه‌ای هستند که یک سوراخ بسیار کوچک در یک طرف آن قرار دارد. عکس‌های ثبت شده توسط دوربین‌های پین هول، عمق بی‌نهایت دارند به این معنا که تمام جزئیات داخل عکس در مرکز توجه قرار می‌گیرند. این نوع شیوه عکاسی یکی از قدیمی‌ترین انواع سبک عکاسی کلاسیک است که هنوز که هنوزه بسیاری از عکاسان حرفه‌ای این سبک را ترجیح می‌دهند.

برای گرفتن عکس‌های پین هول لام نیست حتماً دوربین مخصوص آن را تهیه کنید. شما می‌توانید لنز دوربین دیجیتال خود را جدا کنید، در وسط درپوش لنز سوراخی ایجاد کنید، بر روی سوراخ نوارچسب تیره زده و در وسط چسب نیز سوراخ بسیار کوچکی با کمک سوزن  یا پونز ایجاد کنید و وارد دنیای عکاسی پین هول شوید.

سبک های عکاسی پین هول
سبک های عکاسی پین هول

بیشتر بخوانید: روش های عکاسی شب یلدا کودک

عکاسی از مردم

در این نوع از سبک های عکاسی، سوژه اصلی، افراد هستند. همان‌طور که می‌دانید هر فرد با توجه به چهره، اندام، احساسات، طرز پوشش و غیره می‌تواند یک سوژه متفاوت و جذاب باشد. از شاخه های عکاسی از مردم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک شماره 1: عکاسی پرتره

عکاسی پرتره یکی از قدیمی‌ترین انواع سبک عکاسی است. از زمان اختراع دوربین، از آن برای ثبت شخصیت‌های تاریخ استفاده شده است. با گذشت زمان، تکنولوژی تغییر بسیاری کرده است، اما سبک های عکاسی پرتره، هنوز هم یکی از محبوب‌ترین انواع عکاسی به شمار می‌روند. هر عکس پرتره، روایت کننده داستان سوژه است و ما انسان‌ها عاشق داستان هستیم.

سبک های عکاسی پرتره
سبک های عکاسی پرتره

سبک شماره 2: عکاسی پرتره از خود یا خودنگاره

در زمان‌های بسیار دور که پیش از سبک عکاسی کلاسیک، نقاشی پرتره اهمیت بسیاری داشت، حرفه‌ای‌ترین نقاشان زمانه، مهارت خود را در کشیدن خودنگاره نشان می‌دادند. امروزه نیز، عکاسان حرفه‌ای، با گرفتن عکس‌های خود پرتره، شخصیت و احساسات خود را به شیوه‌ای ماهرانه، جاودانه می‌کنند. جدیدترین نوع خودپرتره، با ظهور شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند به نام "سلفی" شناخته می‌شوند.

سبک های عکاسی خودنگاره
سبک های عکاسی خودنگاره

سبک شماره 3: عکاسی عروسی

عروسی رویداد بزرگی در زندگی افراد به شمار می‌رود و البته یکی از پردرآمدترین انواع سبک عکاسی، عکاسی عروسی است. عروس و داماد می‌خواهند با ثبت عکس‌های فوق‌العاده و خیره‌کننده، این رویداد مهم را به یک خاطره جادویی و فراموش‌نشدنی تبدیل کنند. عکاسان ماهر و باتجربه می‌توانند با ایده‌های خلاقانه، عروس و داماد را شگفت‌زده کنند و به شهرت و اعتبار خود بیفزایند.

سبک های عکاسی عروسی
سبک های عکاسی عروسی

سبک شماره 4: عکاسی ورزشی

عکاسی از رویدادهای ورزشی بزرگ و کوچک نیز به تمرین و مهارت بسیار زیادی نیاز دارد. شما برای آنکه بتوانید بهترین در سبک عکاسی ورزشی باشید، باید ورزش مدنظر را کاملاً بشناسید و تمامی تمرکز و حواس خود را بر روی زمین یا پیست مسابقه متمرکز کنید تا جالب‌ترین لحظه‌ها و حساس‌ترین موقعیت‌ها را به‌خوبی شکار کرده و ثبت کنید.

سبک های عکاسی ورزشی
سبک های عکاسی ورزشی

سبک شماره 5: عکاسی موسیقی

عکاسی موسیقی می‌تواند شامل عکاسی از کنسرت‌ها، جشنواره‌های زنده یا حتی اجراهای خیابانی باشد. همچنین ممکن است برای گرفتن عکس‌های تبلیغاتی از یک بند موسیقی، برای چاپ بنر، چاپ عکس در مجلات و روزنامه‌ها و یا چاپ کاور آلبوم موسیقی مشغول به کار شوید. توجه داشته باشید که برای سبک های عکاسی موسیقی لازم است صبر و حوصله زیادی به خرج دهید و همچنین با تنظیمت دوربین در انواع نورهای مختلف آشنا باشید.

سبک های عکاسی موسیقی
سبک های عکاسی موسیقی

سبک شماره 6: عکاسی از رویدادها

سبک های عکاسی رویداد می‌تواند با انواع دیگر سبک عکاسی همپوشانی داشته باشد. اما عکاسی رویدادها به مهارت گسترده‌ای نیاز دارد. عکاسان رویداد، رویدادهای مختلف، از جشنواره‌های موسیقی گرفته تا برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، کنفرانس‌ها و مسابقات قهرمانی دوومیدانی را پوشش می‌دهند؛ بنابراین باید از تمامی رویدادهای مهم آگاه بوده و همچنین از سرعت عمل خوبی برخوردار باشید.

انواع سبک عکاسی رویداد

برای مشاهده نمونه کارهای ما در زمینه عکاسی کودک به صفحه‌ی " عکاسی کودک " مراجعه کنید

سبک شماره 7: عکاسی مد و فشن

سبک های عکاسی مدلینگ ترکیبی از سبک های عکاسی پرتره و عکاسی از محصول است. اما این سبک خیلی بزرگ‌تر از صرفاً عکس گرفتن از مدل‌های لباس است. سبک های عکاسی مدلینگ در مورد ثبت فضایی است که سبک زندگی را به تصویر می‌کشد و این لباس نیست که مهم است؛ بلکه شخصی که لباس را می‌پوشد اهمیت دارد. ممکن است صنعت مد و فشن پرزرق‌وبرق و سرگرم‌کننده به نظر برسد، اما باید بدانید که سبک های عکاسی مدلینگ نیاز به تمرین، مهارت و تجربه بسیار زیادی دارند.

انواع سبک عکاسی فشن
انواع سبک عکاسی فشن

سبک شماره 8: عکاسی خانوادگی

بسیاری از خانواده‌ها می‌خواهند لحظاتی را با کسانی که دوستشان دارند سپری کنند و عکاس خانوادگی باید آن لحظات جادویی را با دوربین خود ثبت کند.

سبک های عکاسی خانوادگی می‌تواند شامل پرتره‌هایی در خانه یا آتلیه باشد، یا می‌توانند عکس‌های شکار لحظه‌ای در یک مکان خاص باشند. گاهی اوقات ممکن است تمامی خانواده در فریم قرار بگیرند، گاهی اوقات فقط والدین و فرزندان. درهرصورت، ایده‌های جذاب و خلاقانه بسیاری برای سبک عکاسی خانوادگی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

انواع سبک عکاسی خانوادگی
انواع سبک عکاسی خانوادگی

سبک شماره 9: عکاسی کودک

عکاسی کودک در عین حالی که بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است، می‌تواند کمی استرس‌زا باشد. اما اگر می‌توانید با شیطنت‌ها یا گریه کردن کودک کنار بیایید، عکاسی از کودک یک حرفه ارزشمند و پردرآمد است.

شاید بدیهی است که بگویم عکاسان کودک باید با بچه‌ها خوش‌رفتار باشند. اما همچنین باید بتوانید از همراهی با کودکان لذت ببرید. این همراهی باعث می‌شود فضایی صمیمی و دوست‌داشتنی ایجاد شود تا بتوانید با خیالی راحت، خیره‌کننده‌ترین عکس‌ها را ثبت کنید.

انواع سبک عکاسی کودک
انواع سبک عکاسی کودک

سبک شماره 10: عکاسی از نوزادان

عکاسی نوزادان بسیار متفاوت از عکاسی کودکان است. در این سبک عکاسی به مهارت و تجربه بیشتری نیاز دارید. کودکان  می‌توانند بسیار پرسروصدا، پرانرژی و پرهیاهو باشند. اما نوزادان بسیار آسیب‌پذیر هستند و شما باید رفتاری محتاطانه داشته باشید. اگر بتوانید ایده‌های خلاقانه و جالبی را به بهترین نحو اجرا کنید، عکاسی نوزادان منبع درآمد فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد شد.

انواع سبک عکاسی نوزاد
انواع سبک عکاسی نوزاد

عکاسی از طبیعت

دسته بعدی به سبک های عکاسی با محوریت طبیعت و زیبایی‌های کره زمین می‌پردازد. انتخاب سبك هاي عكاسي مختلف از طبیعت به شما کمک می‌کند علاوه بر لذت‌بردن از مناظر و حیوانات، عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنید.

سبک شماره 11: عکاسی از مناظر

عکاسان منظره می‌توانند دشت‌ها و صحراها، کوه‌های عظیم یا پوشش‌های سرسبز جنگل را به تصویر بکشند.

عکاسی منظره به‌اندازه اختراع دوربین قدمتی طولانی دارد هنوز هم یکی از پرطرف‌دارترین سبك هاي عكاسي به شمار می‌رود. شما می‌توانید کیفیت و جذابیت عکاسی مناظر را با کمی ادیت و ویرایش نیز ارتقا دهید.

سبك هاي عكاسي مناظر
سبك هاي عكاسي مناظر

سبک شماره 12: عکاسی از حیات ‌وحش

عکاسی حیات‌وحش به موضوع  جذاب عکاسی از جانوران شگفت‌انگیز در طبیعت وحشی می‌پردازد. برای ثبت عکس‌های جالب از طبیعت به صبر و حوصله بسیار نیاز است. فقط تعداد کمی عکاس شانس این را دارند که به مکان‌های عجیب‌وغریب سفر کنند تا بزرگ‌ترین جانوران در طبیعت را ببینند. این عکاسان حیات‌وحش هستند که به ما کمک می‌کنند عجیب‌ترین جانوران از سراسر کره زمین را بشناسیم و از دیدن تصاویرشان در طبیعتی بکر و چشم‌نواز لذت ببریم.

سبك هاي عكاسي حیات‌وحش
سبك هاي عكاسي حیات‌وحش

سبک شماره 13: عکاسی پرندگان

تفاوت عکاسی پرندگان با حیات‌وحش این است که بسیاری از عکاسان خارق‌العاده وقت خود را تنها به مستندسازی از پرندگان، نه جانداران دیگر، اختصاص می‌دهند. عکاسی پرندگان به‌دقت بالا و صبر بسیار زیاد نیاز دارد. پرندگان انواع مختلفی دارند و ثبت آنها در فریم دوربین، بسیار لذت‌بخش است.

سبك هاي عكاسي از پرندگان
سبك هاي عكاسي از پرندگان

سبک شماره 14: عکاسی از حیوانات خانگی

حیوانات خانگی اهلی هستند و این شاخه از عکاسی با سبك هاي عكاسي خانوادگی تقریباً همپوشانی دارد. پرتره سگ به تنهایی یا با اعضای خانواده، در بین صاحبان سگ بسیار محبوب است. اما عکاسی از حیوانات خانگی به سگ‌ها محدود نمی‌شود. شما نمی‌توانید سایر حیوانات خانگی دیگر مانند پرندگان، موش‌خرمایی‌ها، خرگوش‌ها و مخصوصاً گربه‌ها را نادیده بگیرید.

سبك هاي عكاسي از حیوانات خانگی
سبك هاي عكاسي از حیوانات خانگی

سبک شماره 15: عکاسی ماکرو Macro Photography

با استفاده از یک لنز حرفه‌ای و مخصوص ماکرو، می‌توانید حتی کوچک‌ترین موجودات و حشرات را با دوربین خود ثبت کنید. عکاسی ماکرو تنها به عکاسی از طبیعت محدود نمی‌شود. شما می‌توانید از لنزهای ماکرو برای ثبت هر چیز کوچکی استفاده کنید که مردم معمولاً در نگاه عادی متوجه جزئیات آن نمی‌شوند.

سبك هاي عكاسي ماکرو
سبك هاي عكاسي ماکرو

سبک شماره 16: عکاسی غروب

هیچ‌چیز به‌اندازه ثبت لحظات غروب خورشید برای عکاسان  لذت‌بخش نیست. اما غروب آفتاب زیاد طول نمی‌کشد، بنابراین باید قبل از اینکه به تاریکی برسید، عکس بگیرید. ثبت زیبایی غروب خورشید آسان نیست. عکاسی از غروب آفتاب نیاز به مهارت، صبر و دانش دارد. به همین دلیل است که عکاسی غروب خورشید یک نوع عکاسی منحصربه‌فرد در نظر گرفته می‌شود.

سبك هاي عكاسي از غروب آفتاب
سبك هاي عكاسي از غروب آفتاب

سبک شماره 17: عکاسی اقیانوس

عکاسی اقیانوس در زیرمجموعه‌ای از سبك هاي عكاسي منظره قرار می‌گیرد. اما این نوع عکاسی به‌جای خشکی، بر جذابیت‌های دریاها و اقیانوس‌ها متمرکز است. دریاها، اقیانوس‌ها و مناطق ساحلی لحظه‌های متنوعی را به نمایش می‌گذارند که همیشه در حال تغییر هستند، بنابراین تعداد ایده‌ها بی‌پایان است.

سبك هاي عكاسي اقیانوس و دریا
سبك هاي عكاسي اقیانوس و دریا

سبک شماره 18: عکاسی زیر آب

عکاسی در زیر آب به هیچ عنوان آسان نیست و شما به مهارت و تجهیزات حرفه‌ای زیر آب احتیاج دارید. اما اگر عاشق دنیای زیر آب هستید، این سبک عکاسی است که حتماً باید امتحان کنید چرا که نتایج فوق‌العاده زیبا و چشمگیری به همراه دارد.

سبك هاي عكاسي زیر آب
سبك هاي عكاسي زیر آب

سبک شماره 19: عکاسی از منظره شهری

استفاده از تنظیمات و ترکیب‌بندی‌های مشابه به عکاسی مناظر، موجب می‌شود این دو سبک به یکدیگر بسیار نزدیک بنمایند و مفهومی مشابه پیدا کنند. عکاسی از مناظر شهری، به معنی ثبت زیبایی‌هایی است که به دست بشر خلق شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد فعالیت در این سبک را دارید، عکاسی در شب را فراموش نکنید.

سبك هاي عكاسي مناظر شهری
سبك هاي عكاسي مناظر شهری

برای مشاهده نمونه کارهای استودیو آسمان و رزرو نوبت سری به صفحه " عکاسی بارداری " بزنید

سبک شماره 20: عکاسی هوایی Aerial Photography

عکاسی هوایی هنر عکس گرفتن از ارتفاع بسیار زیاد از زمین است. این عکاسان با استفاده از پهپادهای مخصوص و متنوع، از زوایای جذابی تصاویری بی‌نظر را به ثبت می‌رسانند. البته ممکن است علاوه بر مقاصد هنری از این نوع تصاویر برای نقشه‌کشی و غیره نیز استفاده شود.

سبك هاي عكاسي هوایی
سبك هاي عكاسي هوایی

سبک شماره 21: عکاسی نجومی

عکاسی نجومی به ثبت ستارگان آسمانی می‌پردازد. در حالی که این سبک بسیار تماشایی است، دانشمندان از این نوع عکاسی برای مطالعه کیهان استفاده می‌کنند. عکاسی نجومی نیز به مهارت و دانش تخصصی نیاز دارد. علاوه بر تنظیمات صحیح دوربین، به لنزها و فیلترهایی نیاز دارید که بتوانید از آسمان شب عکس بگیرید.

سبك هاي عكاسي نجوم و ستارگان در شب
سبك هاي عكاسي نجوم و ستارگان در شب

سبک شماره 22: عکاسی پانوراما

در عکاسی پانوراما، محدودیت‌های فریم از بین می‌رود و می‌توانید نمایی عریض و پهن را از منظره به ثبت برسانید. برای گرفتن عکس پانوراما، به یک دوربین یا لنز 360 درجه احتیاج دارید. شما همچنین می‌توانید پانورامای فوق‌العاده‌ای با استفاده از تنظیمات گوشی هوشمند خود ثبت کنید.

سبك هاي عكاسي پانوراما عمودی و 360
سبك هاي عكاسي پانوراما عمودی و 360

عکاسی رپرتاژ

عکاسان این سبک از عکاسی، از گوشه‌وکنار جهان تصاویری داستانی به ثبت می‌رسانند و سایر افراد را از تمامی این داستان‌ها آگاه می‌کنند. این سبک یکی از ماجراجویانه‌ترین سبک های عکاسی به شمار می‌رود که زیرشاخه‌های بسیاری دارد.

سبک شماره 23: عکاسی خبری

عکاسان خبری، خبرنگارانی هستند که وقایع را از دوربین خود گزارش می‌دهند. بدون وجود عکاسان خبری، بسیاری از ما از وقایع مهم جهان مطلع نمی‌شدیم و به لطف حضور این عکاسان است که می‌توانیم از روی مبل در خانه خود، از این وقایع آگاه شویم.

سبک های عکاسی خبری
سبک های عکاسی خبری

سبک شماره 24: عکاسی مستند

عکاسی مستند و خبری ممکن است در برخی مواقع همپوشانی داشته باشند. اما عکاسان مستند بیشتر به دنبال داستان و مفهوم هستند تا وقایع و اخبار. عکس‌های مستند، مفاهیم عمیقی را برای شما روایت می‌کنند و بنابراین لازم است برای اجرا این سبک عکاسی، تجربه و حوصله بسیار داشته باشید.

سبک های عکاسی مستند
سبک های عکاسی مستند

سبک شماره 25: سبک عکاسی خیابانی

سبک عکاسی خیابانی نیز در دسته محبوب‌ترین سبک های عکاسی قرار می‌گیرد. زندگی شهری سراسر تلاطم و هیاهو است و در هر گوشه‌وکنار آن، سوژه‌ای حرفی برای گفتن دارد. توجه داشته باشید که هنگام ثبت عکس‌های خیابانی به حقوق شهروندی احترام بگذارید و همچنین از مقررات عکاسی در مناطق مختلف به‌خوبی آگاه باشید تا دچار مشکل نشوید.

انواع سبک عکاسی خیابانی
انواع سبک عکاسی خیابانی

بیشتر بخوانید: سبک عکاسی خیابانی چیست و چه اصولی دارد؟ + 27مدل عکس خیابانی

سبک شماره 26: عکاسی سفری

این نوع از سبک های عکاسی، مخصوص آن دسته افرادی است که به سفر و کشف مناطق عجیب جهان علاقه بسیار دارند. بسیاری از ما فرصت این را نداریم تا به شهرهای مختلف سفر کنیم و این سبک عکاسی کمک کرده تا دورترین نقاط جهان را تماشا کنیم و با فرهنگ مردم آشنا شویم. گاهی اوقات همین عکس‌ها به ما انگیزه می‌دهند تا بار خود را ببندیم و دفتر سفر را ورق بزنیم.

سبک های عکاسی در سفر
سبک های عکاسی در سفر

سبک شماره 27: عکاسی اکتشافی شهری Urban Exploration

افراد ماجراجو و نترس به این نوع از سبک های عکاسی علاقه بسیار دارند. این سبک شامل عکاسی از خرابه‌ها، مکان‌های متروکه و خالی از سکنه می‌شود که حس و حال عجیب‌وغریبی را به نمایش می‌گذارد. البته باید مراقب باشید چرا که مکان‌های مخروبه به دلیل فرسودگی و بی‌ثباتی محیط‌های خطرناکی به شمار می‌روند، بنابراین ترجیحاً مجهز وارد عمل شوید.

سبک های عکاسی اکتشافی شهری
سبک های عکاسی اکتشافی شهری

سبک شماره 28: عکاسی تحریریه Editorial Photography

این نوع از سبک های عکاسی برای تکمیل یک داستان، مستند یا مصاحبه مجله یا روزنامه استفاده می‌شوند. عکاسان می‌توانند در این سبک عکاسی از شیوه‌های عکس‌های ناگهانی، سبک های عکاسی پرتره، مستند یا استفاده از جلوه‌های بصیری و تدوین خلاقانه بهره ببرند.

سبک های عکاسی تحریریه
سبک های عکاسی تحریریه

سبک شماره 29: عکاسی از جنگ

این نوع عکاسی ممکن است با عکاسی خبری یا مستند همپوشانی داشته باشد و البته یکی از خطرناک‌ترین سبک های عکاسی به شمار می‌رود. عکاس جنگی باید به‌خوبی با منطقه و اقلیم آشنا باشد و همچنین قوانی را رعایت کرده و احتیاط کند. توجه داشته باشید که عکاسی جنگی برای هر روحیه‌ای مناسب نیست و سرشار از خشونت و غم است.

سبک های عکاسی از جنگ
سبک های عکاسی از جنگ

سبک شماره 30: عکاسی اکشن ماجراجویی

حتماً تا به حال با انواع سبک های عکاسی برخورد داشته‌اید که با اولین نگاه آدرنالین شما ترشح کرده و هیجان و دلهره خاصی را تجربه می‌کنید. این سبک از عکاسی که معمولاً از دیدگاه اول‌شخص توسط دوربین‌های گوپرو ثبت می‌شوند، بسیار هیجان‌انگیز و ماجراجویانه هستند. اگر شما نیز فردی هستید که ارتفاعات بلند و صخره‌های نوک‌تیز هراس ندارید، می‌توانید این سبک عکاسی را دنبال کنید تا تجربیات فوق‌العاده خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. این نوع سبک عکاسی، منظره‌ای مشابه با بازی‌های رایانه‌ای به ثبت می‌رساند و هر لحظه از حرکات شما را ثبت می‌کند، به همین دلیل است که آن را عکاسی اکشن می‌نامند.

سبک های عکاسی اکشن ماجراجویی
سبک های عکاسی اکشن ماجراجویی

عکاسی هنری

عکاسی هنری زیرشاخه‌های بسیاری دارد که خلاقیت و بینش عکاس را به تصویر می‌کشد. از سبک های عکاسی هنری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک شماره 31: عکاسی از طبیعت بی‌ جان

حتماً شما هم در کلاس‌های هنری، نقاشی از طبیعت بی‌جان را تجربه کرده‌اید. این سبک عکاسی نیز از به تصویر کشیدن چند شی مرتبط یا غیر هماهنگ در کنار یکدیگر برای رساندن مفهوم خاصی به کار می‌رود. این سبک از عکاسی کمی شبیه به عکاسی هنرهای زیبا است که مهارت و خلاقیت عکاس باعث می‌شود تا از بی‌اهمیت‌ترین اشیا، تصاویری زیبا با ترکیب رنگی خلاقانه ثبت شوند.

انواع سبک عکاسی طبیعت بی‌جان
انواع سبک عکاسی طبیعت بی‌جان

سبک شماره 32: عکاسی انتزاعی

سبک های عکاسی انتزاعی، اجسام و اشیا را از ماهیت معمولی و طبیعی خود خارج می‌کند و معنای آنها را از بین می‌برد. عکاسان در این سبک به دنبال الگوها، خطوط و اشکال مختلف در محیط اطراف خود هستند و به خارق‌العاده‌ترین و متفاوت‌ترین شکل ممکن آنها را به تصویر می‌کشند.

انواع سبک عکاسی انتزاعی
انواع سبک عکاسی انتزاعی

بیشتر بخوانید: عکاسی انتزاعی چیست و چه اصولی دارد؟  + 40 مدل عکس انتزاعی

سبک شماره 33: عکاسی مینیمالیستی

سبک های عکاسی مینیمالیستی، فضای خلوت با کمترین جزئیات را به نمایش می‌گذارد که هدف از آن، تمرکز بر سوژه  اصلی است.

مدل عکاسی مینیمالیستی
مدل عکاسی مینیمالیستی

سبک شماره 34: عکاسی فانتزی

به تصویر کشیدن افسانه‌ها و داستان‌های فانتزی ممکن است برای نقاشان ساده به نظر برسد؛ اما در حرفة عکاسی نیاز به خلاقیت، چینش، چهره‌آرایی، جلوه‌های بصری و پوشش‌های خاص دارد. این نوع از سبک های عکاسی بسیار لذت‌بخش است و می‌توان اسطوره‌ها و شخصیت‌های فانتزی داستان‌ها را به تصویر کشید و عکس‌هایی جادویی و خیره‌کننده به ثبت رساند.

مدل عکس فانتزی
مدل عکس فانتزی

سبک شماره 35: عکاسی با نوردهی چندگانه Multiple Exposure

این سبک از عکاسی توسط دوربین‌های دیجیتالی ایجاد می‌شود. شما می‌توانید از طریق اکسپوژرهای دوگانه یا چندگانه، تصویر در تصویر به ثبت برسانید. همچنین می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایشی دو یا چند تصویر را در هم ترکیب کنید البته بهتر است از طریق عکاسی این روش را امتحان کنید تا مهارت خود را افزایش دهید.

ایده عکاسی نوردهی چندگانه
ایده عکاسی نوردهی چندگانه

سبک شماره 36: عکاسی ترکیبی یا کامپوزیت

به این نوع سبک از عکاسی کولاژ می‌گویند. در واقع این سبکی از عکاسی به شمار نمی‌رود و صرفاً خلق تصاویر از ترکیب دو یا چند عکس متفاوت است که کمک می‌کند فرد آن‌طور که می‌خواهد معنا و مفهوم موردنظر را به نمایش بگذارد. این نوع تصاویر اغلب نشان‌دهنده خلاقیت و بینش متفاوت عکاس هستند.

انواع سبک عکاسی کامپوزیت
انواع سبک عکاسی کامپوزیت

سبک شماره 37: عکاسی تایم لپس

همه ما با فیلم‌برداری تایم لپس آشنایی داریم که از کند یا تند کردن گذر زمان یا یک رویداد و حرکت، فیلم‌های جالبی تهیه می‌شود. این هنر در عکاسی نیز با همین نام شناخته می‌شود. شما می‌توانید از هر چیز که حرکت یا رشد دارد و در طول زمان دستخوش تغییر می‌شود، عکس‌های متوالی بگیرید و با در کنار هم قراردادن این عکس‌ها، مفهوم موردنظر را به تصویر بکشید.

انواع سبک عکاسی تایم لپس
انواع سبک عکاسی تایم لپس

سبک شماره 38: عکاسی با نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر

این سبک عکاسی کلاسیک، حرکت نور را به مدت طولانی‌تری در تصاویر شما ثبت می‌کند. اما از آنجایی که مدت طولانی برای ثبت عکس لازم است (بیش از چند دهم ثانیه) بهتر است برای جلوگیری از لرزش دوربین بر روی پایه‌ای ثابت قرار گیرد تا تمامی حرکات سوژه یا نور به‌خوبی در طی این زمان ثبت گردند.

مدل عکاسی لانگ اکسپوژر
مدل عکاسی لانگ اکسپوژر

یکی دیگر از خدمات استودیو آسمان، عکاسی نوزاد است. برای مشاهده نمونه کارها به صفحه " عکاسی نوزاد " مراجعه کنید

سبک شماره 39: عکاسی بلک‌لایت

در سبک عکاسی بلک‌لایت به‌جای نور طبیعی یا سفید از نورای مخصوص فرابنفش (بلک‌لایت) استفاده می‌شود. ممکن است چشمان شما نتوانند این نور را تشخیص دهند؛ اما دوربین دیجیتالی شما قادر است با استفاده از این نور تصاویر شگفت‌انگیزی به ثبت برساند.

ایده عکاسی بلک‌لایت
ایده عکاسی بلک‌لایت

سبک شماره 40: عکاسی سیاه و سفید

ممکن است بگویید که هرکدام از انواع عکاسی در این مقاله می‌توانند به‌صورت سیاه و سفید ثبت شوند. اما، اشتباه نکنید، سبک عکاسی کلاسیک سیاه و سفید چیزی فراتر از فیلترگذاری بر روی تصاویر شما است. در نظر داشته باشید که برای رساندن مفهوم یا جلب‌توجه مخاطب، نمی‌توانید از رنگ استفاده کنید و تنها با دانش قوی در رابطه با کنتراست و ترکیب‌بندی است که می‌توانید مهارت عکاسی خود را نمایان کنید.

ایده عکاسی سیاه و سفید
ایده عکاسی سیاه و سفید

سبک شماره 41: عکاسی Flat Lay

در این نوع از سبک های عکاسی، شما تمامی آیتم‌های موردنظر و سوژه‌ها را بر روی سطحی صاف می‌چینید و از بالا به‌صورت مستقیم تصاویر را ثبت می‌کنید. این مدل از عکاسی در سبک های تبلیغاتی و شبکه‌های اجتماعی کاربرد بسیاری دارد.

ایده عکاسی فلت لی
ایده عکاسی فلت لی

سبک شماره 42: عکاسی با HDR بالا

عکاسی با محدوده دینامیکی بالا به این شکل است که از سوژه یا منظره چندین تصویر با تنظیمات نوردهی مختلف ثبت کرده و آنها را با یکدیگر ترکیب می‌کنید. این تصاویر خروش و جنبش رنگ‌ها را به شکلی قوی و جذاب به نمایش می‌گذارد.

مدل عکاسی محدوده دینامیکی بالا
مدل عکاسی محدوده دینامیکی بالا

سبک شماره 43: عکاسی با توپ کریستال

عکاسی با توپ کریستالی یا شیشه‌ای یکی از سبک های عکاسی جالب و خاص حوزه عکاسی هنری است. قراردادن یک توپ شیشه‌ای و کریستال در فریم، تصویر معکوسی از منظره موردنظر را منعکس می‌کند و جلوه خاصی به تصاویر شما می‌بخشد.

مدل عکاسی با توپ کریستال
مدل عکاسی با توپ کریستال

عکاسی برای کسب‌وکار

هرکدام از سبک های عکاسی که تا به اینجا به شما معرفی کرده‌ایم می‌تواند راهی برای کسب درآمد شما باشد و نوعی عکاسی تجاری به شمار رود. اما سبک های زیر صرفاً در مشاغل به کار رفته و ضرورتی برای کسب‌وکارها محسوب می‌شوند.

سبک شماره 44: عکاسی از محصول

از این سبک عکاسی برای معرفی محصولات یک شرکت یا در کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. این نوع سبک از عکاسی به دانش، خلاقیت و مهرت بسیاری نیاز دارد و عکاس باید ویژگی‌های شخصیتی، علایق و سلیقه مخاطبین برند را نیز در نظر بگیرد تا علاوه بر ثبت تصاویر جذاب و دیدنی، بتواند محصول مدنظر را در چشمان مخاطب، خاص و گیرا بنماید.

انواع سبک عکاسی محصول
انواع سبک عکاسی محصول

سبک شماره 45: عکاسی از غذا

عکاسی غذا یکی از بزرگ‌ترین و پردرآمدترین سبک های عکاسی است که به تجربه و مهارت خاص و البته صبر زیادی نیاز دارد. از عکاسی غذا در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، مجلات، بنرهای تبلیغاتی و منو غذایی رستوران‌ها استفاده می‌شود. شما به‌عنوان عکاس غذا باید بتوانید جلوه‌ای لذیذ و چشیدنی به تصاویر ببخشید.

سبک عکاسی کلاسیک از غذا
سبک عکاسی کلاسیک از غذا

سبک شماره 46: عکاسی معماری

عکاسی معماری به معنای ثبت تصاویر از ساختمان‌ها و سازه‌ها برای اهداف تجاری، ثبت در مجلات، وبلاگ‌ها، اهداف فرهنگی و یا آموزشی است. برای ثبت تصاویر معماری لازم است با انواع زاویه دید و پرسپکتیو آشنا باشید و اشکال و خطوط را به بهترین شکل به نمایش بگذارید.

سبک عکاسی کلاسیک از غذا

سبک شماره 47: عکاسی املاک

عکاسی املاک نقش بسزایی در فروش ملک و مستغلات دارد. شما به‌عنوان یک عکاس باید بتوانید محدوده موردنظر را خواه طراحی داخلی یک عمارت باشد یا یک اتاق و آشپزخانه کوچک، به زیباترین شکل به تصویر بکشید تا مخاطب را جذب کند.

انواع مدل‌های عکاسی املاک
انواع مدل‌های عکاسی املاک

سبک شماره 48: عکاسی در شبکه‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی علاوه بر سرگرمی، راهی برای کسب درآمد بسیاری از فروشندگان، افراد مشهور، اینفلوئنسرها و بلاگرهای سفری است. هر فرد می‌تواند با گذراندن دوره‌های آموزشی مخصوص برای هدفی که در شبکه‌های اجتماعی از طریق آن کسب درآمد می‌کند، به عکاسی مشغول شود. علاوه بر خلاقانه و هدفمند بودن تصاویر باید بتوانید مفهوم موردنظر را به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار مخاطب قرار دهید چرا که تنها چند لحظه کوتاه فرصت دارید تا توجه او را جلب کنید.

انواع سبک عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی

سبک شماره 49: عکاسی تجاری

این نوع از سبک های عکاسی، اهدافی تجاری را دنبال می‌کند. عکاسی‌های تبلیغاتی، مد و فشن، عکاسی محصولات و غیره ممکن است در این دسته قرار بگیرند. عکاسی پرتره از افراد سازمان برای برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی نیز یکی از روش‌های عکاسی تجاری به شمار می‌رود که می‌تواند منبع درآمد فوق‌العاده برای شما باشد.

انواع مدل عکاسی تجاری
انواع مدل عکاسی تجاری

سبک شماره 50: عکاسی با گوشی هوشمند

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و قدرتمند شدن دوربین گوشی‌های هوشمند، هر فرد می‌تواند عکاس کسب‌وکار خود باشد. با انواع تنظیمات متنوع و اپلیکیشن‌های کاربردی می‌توانید از هنر و مهارت عکاسی خود در استفاده از گوشی‌های هوشمند بهره گیرید و با صرف هزینه کم، برای تبلیغ محصولات و خدمات کسب‌وکار، خود دست به کار شوید.

سبک عکاسی با گوشی هوشمند

سبک شماره 51: عکاسی  Tilt-Shift

برای عکاسی تیلت شیفت به لنز مخصوص آن نیاز دارید، البته برخی از دوربین‌های دیجیتال تنظیمات تیلت شیفت را در اختیار شما قرار می‌دهند که البته در مقایسه با در اختیار داشتن لنز، کمتر حرفه‌ای به نظر می‌رسد. این نوع از سبک های عکاسی بیشتر برای معماران و املاک کاربرد دارد.

سبک عکاسی خیابانی مدل تیلت شیفت
سبک عکاسی خیابانی مدل تیلت شیفت

سخن پایانی

انواع سبک های عکاسی را در این مقاله به شما عزیزان معرفی کردیم تا بتوانید به‌راحتی سبک موردعلاقه خود را پیدا کنید و از گرفتن عکس‌های بی‌نظیر و خلاقانه لذت ببرید. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و در مسیر حرفه زیبا عکاسی به شما کمک کرده باشیم.