عکاسی انتزاعی چیست و چه اصولی دارد؟  + ۴۰ مدل عکس انتزاعی

۲۹ آذر, ۱۴۰۱
عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی یکی از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین سبک‌های هنر عکاسی است. در گذشته کمی درک این هنر دشوار بود؛ اما با گذشت زمان علاقه افراد جذب هنر عکاسی انتزاعی شد و این سبک به روشی برای انتقال مفاهیم، احساسات و افکار تبدیل گشت.

هنر انتزاعی به طور کلی به خلق تصاویری نسبت داده می‌شود که در نگاهی سطحی و گذرا نمی‌توانید متوجه شوید که منشأ این تصاویر چیست و چه چیز را بازتاب یا بازنمایی می‌کنند. عکس‌های انتزاعی اغلب بر شکل، رنگ و بافت تمرکز می‌کنند. گرفتن عکس انتزاعی می‌تواند چالش برانگیز و ارزشمند باشد و اغلب نیاز به تفکر خارج از چارچوب دارد.

آیا به دنبال ورود به حرفه سبک انتزاعی هستید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ یا شاید برای مدتی به عکاسی انتزاعی مشغول بوده‌اید، اما احساس می‌کنید لازم است نکات بیشتری را در این زمینه آموزش ببینید تا بتوانید کیفیت عکس‌های خود را ارتقا داده و در حوزه عکاسی انتزاعی حرفی برای گفتن داشته باشید.

در هر صورت، ما این مقاله را برای شما آماده کرده‌ایم تا با دنیای سبک انتزاعی بیشتر آشنا شوید و عکس‌هایی خارق‌العاده  خیره کننده ثبت کنید.

در انتهای مقاله نیز برخی از عکاسان بزرگ در سبک انتزاعی را به شما عزیزان معرفی کرده‌ایم تا یا تماشای آثار برجسته آنها، الهام بگیرید و خلاقیت خود را به تصویر بکشید.

عکاسی انتزاعی چیست؟

فرایند کاهش یا حذف بخشی از ویژگی‌های اصلی یک شیء، برای به نمایش گذاشتن جزئیات آن را انتزاع گویند.

در واقع، عکاسی انتزاعی بسیار شهودی‌تر از آن چیزی است که ممکن است فکر کنید. این تصور غلط است که برای اینکه وارد حوزه عکاسی به سبک انتزاعی شوید لازم است که چندین مدرک هنری داشته باشید. هنر در وجود هر انسانی پنهان شده است، تنها کافی است آن را غلغلک دهید تا ببینید چگونه به فردی خلاق تبدیل می‌شوید. این را فراموش نکنید که لازم نیست حتماً سالوادور دالی باشید تا بتوانید عکس‌های انتزاعی فوق‌العاده را به ثبت برسانید.

عکس انتزاعی خلاقانه
۱. عکس انتزاعی خلاقانه

انتزاع به هر کجا که نگاه کنید وجود دارد. حتی قبل از اینکه دوربین خود را بیرون بیاورید، اولین قدم شما باید جستجوی تصاویر انتزاعی در اطرافتان باشد. این تصاویر می‌توانند بازتاب هر چیزی باشند، از الگوهای روی فرش گرفته تا سایه‌های ایجاد شده توسط یک درخت.

برای اینکه مانند یک عکاس انتزاعی فکر کنید، باید چشم خود را برای دیدن فراتر از واقعیات و یافتن زیبایی پنهان در اشیا روزمره آموزش دهید. یکی از راه‌های شروع به تفکر انتزاعی، جستجوی الگوها و اشکال در اشیا روزمره است. به عنوان مثال، ممکن است اشکال جالبی را در انبوهی از سنگ‌ها یا الگوی برگ‌های روی درخت پیدا کنید. همچنین می‌توانید در مناظر شهری به دنبال انتزاع باشید، مانند تکرار خطوط در یک ساختمان یا اتومبیل‌های پارک شده پشت سر هم. هنگامی که برخی از عناصر را در کانون توجه خود قرار دادید، تصور کنید که چگونه می‌توان آنها را به روش‌های مختلف به تصویر کشید.

هنگامی که به دیدن دنیای اطراف خود به این طریق عادت کنید، دیگر نمی‌توانید دست از عکاسی بردارید! اکنون دیگر در مسیر دنیای عکاسی انتزاعی قرار گرفته و باور کنید آن‌قدر شیرین و جذاب است که لحظه‌ای به برگشت فکر نمی‌کنید.

بیشتر بخوانید: با انواع سبک های عکاسی و ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید

تاریخچه عکاسی انتزاعی

مشاهدات تجربی انجام شده در عکاسی در اوایل قرن نوزدهم، منجر به عکاسی انتزاعی شد. تصاویر انتزاعی برگرفته از پیشرفت‌های علمی بود که امکان ثبت مرئی حقایق غیرقابل مشاهده با چشم غیرمسلح را فراهم می‌کرد.

در میان تمامی سبک‌های عکاسی، از انتزاع برای کشف رنگ، الگو، متن و شرایط جوی استفاده شده است. اولین عکس خلاصه مجموعه‌ای از سبک‌های متقارن اروین کوادنفلد از فرم‌های طبیعی بود که در سال 1914 در کلن به نمایش گذاشته شد.

عکس انتزاعی از لوله
۲. عکس انتزاعی از لوله
عکسی از پله برقی به سیک انتزاعی
۳. عکسی از پله برقی به سیک انتزاعی
عکس انتزاعی معماری
۴. ایده عکس انتزاعی معماری

روش‌های مختلف عکاسی انتزاعی

عکاسی به سبک انتزاعی، موضوع گسترده برای ثبت تصاویر است. هر تصویری بسته به روشی که عکس گرفته شده است به یک تصویر انتزاعی تبدیل می‌شود. راه‌های مختلفی برای تبدیل عکس به عکس انتزاعی وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

جداسازی: می‌توان با برش یا کراپ یک بخش از تصویر ثبت شده، خطوط، بافت، رنگ، شکل یا ابعاد سوژه را تغییر داد.

فاصله: هر چه فاصله عکاس از یک سوژه بیشتر باشد، جزئیات بیشتری از سوژه از دیده پنهان خواهند ماند. هنگامی که یک عکاس خیلی به سوژه نزدیک شود، تمامی جزئیاتی که در حالت عادی قابل مشاهده نیستند، برجسته خواهند شد.

تغییر: عکاس می‌تواند با تغییر رنگ‌ها و تن‌هایی که قوی‌ترین عناصر عکس در حین عکاسی یا پس از ثبت تصویر به شمار می‌روند، عکس‌های انتزاعی ایجاد کند.

الگوسازی: الگوها در عکاسی انتزاعی با حذف جزئیات اضافی از محیط اطراف، هندسه صحنه را برجسته می‌کنند. هر جا که عناصر گرافیکی تکرار شوند، یک الگو ایجاد می‌شود. الگوها در عکاسی توجه افراد را به خود جلب می‌کنند.

حرکت: روشی که جزئیات سوژه با حرکت آن، حرکت عکاس، حرکت دوربین و ترکیبی از موارد بالا کاهش می‌یابد.

عکسی خلاقانه به سبک انتزاعی
۵. عکسی خلاقانه به سبک انتزاعی
عکس انتزاعی از چتر زیر باران
۶. نمنونه عکس انتزاعی از چتر زیر باران
۷. مدل عکس انتزاعی جذاب

ویژگی‌های اصلی عکاسی انتزاعی

ویژگی اصلی عکاسی سبک انتزاعی فرم، رنگ و بافت است.

فرم در سبک انتزاعی: فرم به شکل، ابعاد و حالت سوژه اشاره دارد و بخش عمده‌ای از تصویر را شامل می‌شود و سوژه عکاسی به سبک انتزاعی را می‌سازد.

رنگ در سبک انتزاعی: رنگ‌های ویوید و تند یا رنگ‌های ملیح واقعاً نقش مهمی در عکاسی سبک انتزاعی ایفا می‌کنند. این در ذات رنگ‌ها است که بیننده را به سمت خود جذب کنند و چشم را برای مدت طولانی‌تری بر روی سوژه و تصویر ثابت نگاه دارند.

بافت و تکسچر در سبک انتزاعی: بافت‌ها نقش مهمی در تبدیل عکاسی سبک انتزاعی به تأثیرگذارترین نوع عکاسی دارند؛ بنابراین، ایده خوبی است که برای ثبت موضوعی عکس انتزاعی، بافت‌های مختلف را بسازید یا جستجو کنید.

نمونه عکس انتزاعی با بافتی جذاب
۸. نمونه عکس انتزاعی با بافتی جذاب

عناصر کلیدی عکس انتزاعی

موارد زیر از عناصر کلیدی عکاسی انتزاعی  به شمار می‌روند:

سادگی: عکس انتزاعی در نگاه اول باعث سردرگمی مخاطب می‌شود و رفته‌رفته با حذف جزئیات اضافه، مخاطب می‌تواند مفهوم تصویر را درک کند. در نتیجه یک عکس انتزاعی بهتر است تصویری بسیار ساده و آسان برای تفسیر باشد که فارغ از عناصر عاطفی، گیج کننده، منحرف کننده و بی فایده بتواند با مخاطب صحبت کند.

ترکیب بندی: ترکیب بندی انتزاعی بر ترتیب، موقعیت و تعادل بین عناصر تصویر، شکل، الگو و رنگ تمرکز می‌کند تا تصویری که در مقابل عکاس قرار دارد.

زاویه دید: زاویه دید نحوه نمایش سوژه در یک تصویر انتزاعی را تعیین می‌کند. انتخاب زاویه دید مناسب سوژه شما را تکمیل می‌کند و حواس مخاطب را از سوژه منحرف نمی‌کند.

نورپردازی: نور یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در ثبت عکسی باکیفیت است. بسته به نحوه مدیریت نور، عناصری مانند بافت تصویر و روشنایی و رنگ تصویر به دست می‌آید. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای سبک عکاسی انتزاعی، از بازی با نور و سایه‌ها، تصاویری فوق‌العاده خلق می‌کنند.

عکس انتزاعی خلاقانه
۹. عکس انتزاعی خلاقانه

نکات عکاسی انتزاعی برای مبتدیان

برای اینکه در زمینه عکاسی به سبک انتزاعی حرفه‌ای شوید، پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را حین عکاسی رعایت کنید:

بر اشیا اطرافتان تمرکز کنید: برای عکاسی به سبک انتزاعی نیاز دارید که با دیدگاه متفاوتی به اشیا نگاه کنید. اگر می‌خواهید خود را به عنوان یک عکاس انتزاعی آموزش دهید، باید روی چیزهایی که در اطرافتان یکنواخت به نظر می‌رسند تمرکز کنید. در نتیجه، حتی ساده‌ترین شی می‌تواند به یک تصویر انتزاعی خیره کننده تبدیل شود. از عکاسی انتزاعی در خانه شروع کنید.  بارزترین واقعیت ماجرا این است که عکاس دوربین را مطابق تخیل خود حرکت می‌دهد و می‌تواند از زاویه دیدهای متفاوت، ساده‌ترین اشیا را به خیره‌کننده‌ترین تصاویر تبدیل کند.

نمونه تبدیل یک شی معمولی به عکس فوق‌العاده به سبک انتزاعی
۱۰. نمونه تبدیل یک شی معمولی به عکس فوق‌العاده به سبک انتزاعی

ماکرو عکاسی کنید: یک راه عالی برای به دست آوردن یک تصویر انتزاعی، گرفتن یک تصویر ماکرو از اشیا کوچک است. برای آن، شما به لنزهای حرفه‌ای ماکرو نیاز دارید تا وارد بخش جذابی از دنیای عکاسی انتزاعی شوید.

نمونه عکاسی ماکرو به سبک انتزاعی
۱۱. نمونه عکاسی ماکرو به سبک انتزاعی

دوربین را حرکت دهید: همان‌طور که دوربین را حرکت می‌دهید و عکس می‌گیرید، ترکیبی از رنگ‌ها، پترن‌ها و اشکال را به عنوان تصویری متفاوت و جذاب ثبت خواهید کرد.

مدل عکس اتزاعی با حرکت دوربین
۱۲. مدل عکس اتزاعی با حرکت دوربین

روش‌های متفاوت را امتحان کنید: آشنایی با تنظیمات دوربین در این مرحله کمک بزرگی به شما می‌کند. می‌توانید تنظیمات مختلف را امتحان کنید، فوکوس را تغییر دهید، میزان نور، عمق میدان و سرعت شاتر را دست‌کاری کنید، دوربین را بچرخانید و از جهات مختلف عکاسی کنید. در عکاسی سبک انتزاعی دست شما برای خلاقیت باز است، بنابراین تا هراندازه که می‌خواهید، آزادانه عمل کنید و لذت ببرید. با عکاسی انتزاعی در خانه می‌توانید سریعتر با تنظیمات مختلف دوربین آشنا شوید.

نمونه عکس انتزاعی با تغییر تنظیمات دوربین
۱۳. نمونه عکس انتزاعی با تغییر تنظیمات دوربین

 

تصاویر را ویرایش کنید: گاهی اوقات عکس‌هایی که می‌گیریم انتظارات ما را برآورده نمی‌کند. این جایی است که پتانسیل نرم‌افزار ویرایش عکس نهفته است. عکاس با کمک نرم‌افزار ویرایش عکس، عناصر موجود در تصاویر را زیباتر می‌کند.

نمونه عکس انتزاعی با ویرایش عکس
۱۴. نمونه عکس انتزاعی با ویرایش عکس

 

ایده‌ها و نمونه‌هایی برای عکاسی انتزاعی

حال شما می‌دانید که عکاسی انتزاعی چیست. اما، قبل از تبدیل شدن به یک عکاس انتزاعی، باید بدانید که عکاسان انتزاعی چگونه در این زمینه عمل می‌کنند. در ادامه تکنیک‌های ساده‌ای را در اختیارتان قرار دادیم که می‌توانید هنگام شروع به عنوان یک عکاس انتزاعی از آنها استفاده کنید:

درختان: درختان یکی از بهترین موضوعات برای عکاسی به سبک انتزاعی هستند. می‌توانید دوربین را در سه جهت مختلف حرکت دهید: عمودی، افقی و مورب. شما می‌توانید آن را با سرعت یا آهسته حرکت دهید. از طرف دیگر، می‌توانید با چرخش 360 درجه دوربین یا تغییر فاصله کانونی روی لنز زوم در طول نوردهی، جلوه‌ای مارپیچ ایجاد کنید.

۱۵. عکس انتزاعی از درختان

حرکت نور: حرکت نور یک تکنیک نوردهی طولانی (لانگ اکسپوژر) است که از یک منبع نور برای حرکت و ایجاد خطوط استفاده می‌کند. می‌توانید به تصاویر خود با حرکت چراغ‌قوه، فشفشه، نور چراغ گوشی هوشمند و یا با حرکت دادن دوربین خود در حین عکاسی از یک منبع نور ثابت، جلوه‌ای خیره کننده ببخشید. البته این کار به صبر و تمرین زیاد نیاز دارد.

عکس انتزاعی با حرکت نور
۱۶. عکس انتزاعی با حرکت نور

بیشتر بخوانید: سبک عکاسی خیابانی چیست و چه اصولی دارد؟ + 27مدل عکس خیابانی

نمونه  عکس انتزاعی حرکت نور
۱۷. نمونه  عکس انتزاعی حرکت نور

بوکه: یکی دیگر از انواع ساده عکاسی انتزاعی، بوکه است. برای ساخت پس زمینه سوژه استفاده می‌شود و تمرکز اصلی عکس را روی سوژه قرار می‌دهد.

عکاسی انتزاعی، بوکه
۱۸. عکاسی انتزاعی، بوکه

انعکاس: هر عکسی را که در آن از سطح بازتاب کننده استفاده شود، عکس بازتابی نامیده می‌شود. سوژه را می‌توان در آب یا آینه منعکس کرد. موضوع اصلی تصویر شما منبع بازتاب خواهد بود.

عکاسی انتزاعی بازتاب از آیینه
۱۹. عکاسی انتزاعی بازتاب از آیینه

معماری: عکاسی معماری نه‌تنها نمایش دقیق یک شی است، بلکه نقش مهمی در انتقال جذابیت زیبایی‌شناختی تصاویر به بیننده دارد. با عکاسی از معماری شهری می‌توانید تمامی سازه‌هایی که عادی و روزمره به نظر می‌رسند را به اثری غیرقابل تشخیص و خارق‌العاده تبدیل کنید.

عکاسی انتزاعی معماری
۲۰. عکاسی انتزاعی معماری
 عکاسی انتزاعی از کلنی زنبور
۲۱. عکاسی انتزاعی از کندوی زنبور

الگوها: تکرار و یکنواختی سوژه در یک صحنه به عنوان یک الگو در عکاسی شناخته می‌شود. الگو را می‌توان در مکان‌های مختلفی از جمله اشکال، رنگ‌ها و بافت‌ها مشاهده کرد.

۲۲. عکاسی انتزاعی با یک الگو ثابت

فوکوس نزدیک گیاهان و گل ها: گیاهان و گل‌ها برای عکاسی از نزدیک (ماکرو) بسیار مناسب هستند؛ زیرا بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند، با نورپردازی به‌خوبی کار می‌کنند و جزئیات زیادی را به شما ارائه می‌دهند.

۲۳. عکاسی انتزاعی ماکرو از گیاهان

تنظیمات دوربین برای عکاسی انتزاعی

از آنجایی که عکس‌های انتزاعی نیازی به نمایش واقعیت ندارند، می‌توان آنها را به روش‌های مختلفی تفسیر کرد. توجه کنید که هیچ قانونی برای عکاسی سبک انتزاعی وجود ندارد و شما عملکرد آزادانه‌ای دارید. این بدان معناست که مطلقاً هیچ راه اشتباه یا درستی برای گرفتن عکس انتزاعی وجود ندارد. اگر در عکاسی مبتدی هستید، عکاسی به سبک انتزاعی بهانه‌ای عالی برای استفاده از تنظیمات دوربین خود و تمرین کردن آن است.

با سرعت‌های شاتر، دیافراگم و تنظیمات ISO مختلف بازی کنید تا ببینید چه نوع نتایجی می‌توانید بگیرید.

یکی از راه‌های شروع، آزمایش با نوردهی طولانی (لانگ اکسپوژر) است. این تکنیک شامل باز نگه داشتن شاتر برای مدت‌زمان طولانی‌تر است که می‌تواند جلوه‌های جالبی ایجاد کند. به عنوان مثال، می‌توانید از نوردهی طولانی برای ثبت حرکت ابرها یا آب یا ایجاد مسیرهای نورانی از اتومبیل‌های در حال عبور استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که از یک سه‌پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین خود استفاده کنید و چند عکس آزمایشی بگیرید تا جلوه مورد نظر خود را به دست آورید.

با خلاقیت در تنظیمات دوربین خود، می‌توانید در عین حال که بعد جدیدی به عکاسی خود اضافه می‌کنید، درباره اصطلاحات دوربین بیشتر بیاموزید.

مدل حرکت عکس های انتزاعی
۲۴. مدل حرکت عکس های انتزاعی  
حرکت در عکس های انتزاعی
۲۵. حرکت در عکس های انتزاعی  
عکاسی انتزاعی معماری
۲۶. عکاسی انتزاعی معماری

عکاسان برجسته سبک عکاسی انتزاعی

از برجسته‌ترین عکاسان این سبک می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • Wolfgang Tillmans
  • Barbara Kasten
  • Ola Kolehmainen
  • Harry Callahan

نمونه‌های دیگر عکس انتزاعی

نمونه مدل عکس انتزاعی
۲۷. نمونه مدل عکس انتزاعی
عکس انتزاعی جدید
۲۸. عکس انتزاعی جدید
مدل های عکس انتزاعی
۲۹. مدل های عکس انتزاعی
عکس انتزاعی در خیابان
۳۰. عکس انتزاعی در خیابان
بهترین عکس های انتزاعی
۳۱. بهترین عکس های انتزاعی
عکسبرداری انتزاعی
۳۲. عکسبرداری انتزاعی
نمونه گرفتن عکس انتزاعی
۳۳. نمونه گرفتن عکس انتزاعی
عکس انتزاعی سیاه و سفید
۳۴. عکس انتزاعی سیاه و سفید
عکس انتزاعی خلاقانه
۳۵. عکس انتزاعی خلاقانه
عکس انتزاعی در طبیعت
۳۶. عکس انتزاعی در طبیعت
عکس های انتزاعی اشیا
۳۷. عکس های انتزاعی اشیا
حرکت نور عکس انتزاعی
۳۸. حرکت نور عکس انتزاعی
۳۹. حرکت دوربین در عکاسی به سبک انتزاعی
بازتاب در عکاسی به سبک انتزاعی
۴۰. بازتاب در عکاسی به سبک انتزاعی

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم شمارا با عکاسی انتزاعی آشنا کنیم تا با ورود به این دنیای خارق‌العاده و سحرانگیز، تجربه‌ای متفاوت از عکاسی را کسب کنید. همان‌طور که در مقاله توضیح دادیم، عکاسی انتزاعی فارغ از هرگونه باید و نباید است؛ بنابراین همین حالا دوربین خود را بردارید و شروع کنید.