سبک عکاسی خیابانی چیست و چه اصولی دارد؟ + ۲۷مدل عکس خیابانی

۲۹ آذر, ۱۴۰۱
عکاسی خیابانی چیست

یکی از سبک‌های محبوب عکاسی، سبک عکاسی خیابانی است. بسیاری از عکاسان، هنر و مهارت خود را با عکاسی خیابانی به چالش کشیده و پروژه‌های ثبت شده را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. خیابان، پارک‌ها، کوچه پس کوچه و حتی ویترین مغازه‌ها، همه و همه لحظاتی خاص و تکرارنشدنی را در خود پنهان کرده‌اند و منتظر هستند یک عکاس خیابانی آنها را به ثبت برساند.

سبک عکاسی خیابانی ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما تنها با تمرین و تکرار است که می‌توانید در این سبک حرفی برای گفتن داشته باشید.

نگران نباشید! در این مقاله نکات و توصیه‌های مهم و همچنین تنظیمات لازم برای عکاسی خیابانی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. همراه ما باشید.

عکاسی خیابانی چیست؟

تلاش برای تعریف عکاسی خیابانی تقریباً مانند تلاش برای تعریف مفهوم شیرینی یا شوری است. شما نمی‌توانید آن را به طور کامل توصیف کنید، اما وقتی عکس را می‌بینید، می‌توانید تشخیص دهید که این عکاسی خیابانی است.

سبک عکاسی خیابانی در ذات خود به معنای عکاسی صادقانه و بی‌هوا از زندگی بشریت است. عکس خیابانی یک‌لحظه واقعی است که به ثبت رسیده است. ژانر عکس را هم عکاس و هم سوژه در کنار هم تلفیق می‌کنند. عکاسان خیابانی جهان را فیلتر می‌کنند تا آنچه را که به آنها علاقه دارند و احساساتشان را بازتاب می‌کند را به اشتراک بگذارند.

با این حال، خود این اصطلاح ذاتاً نامشخص و درهم‌تنیده است و می‌تواند باعث ایجاد افکار بسیار خاصی در مورد چیستی آن شود. عکاسی خیابانی تنها عکس‌های سیاه و سفید از افرادی که در خیابان راه می‌روند نیست و می‌تواند از آن فراتر رود. عکاسی خیابانی را می‌توان در هر مکانی انجام داد و نیازی نیست افراد در عکس حضور داشته باشند.

سبک عکاسی خیابانی راهی برای برقراری ارتباط با جهان و بازگرداندن لحظات برجسته است که در مکان‌های عمومی به‌سرعت می‌گذرند. می‌توان آن را به شکلی بصری از شعر تشبیه کرد. در حالی که زیبایی و فرم، جنبه‌های مهم عکاسی خیابانی هستند، عکس‌های خیابانی عالی اغلب مفهومی را در پشت فریم خود پنهان کرده‌اند و همیشه نکات، احساسات، ایده‌ها، داستان‌ها یا سؤالاتی درون عکس وجود دارد.

اینکه آیا عکاسی خیابانی واقعیت را به تصویر می‌کشد یا خیر، قابل‌بحث است، اما حقیقت این است که تصاویر، چه عکس خیابانی باشند و چه نتایج سبک‌های دیگر عکاسی، همگی جلوه‌گر روحیات، احساسات و افکار عکاس در آن لحظه بخصوص هستند.

سبک عکاسی خیابانی سیاه‌سفید
۱. سبک عکاسی خیابانی سیاه‌سفید
عکس به سبک خیابانی
۲. عکس به سبک خیابانی خلاقانه
نمونه عکاسی خیابانی
۳. نمونه عکاسی خیابانی

بیشتر بخوانید: با انواع سبک های عکاسی و ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید

اصول و نکات سبک عکاسی خیابانی

چه به‌تازگی وارد حرفه عکاسی خیابانی شده باشید و چه مدتی باشد که این سبک را تجربه کرده‌اید، نکاتی را در ادامه برای شما توضیح دادیم که در هر دو صورت می‌تواند به پیشرفت شما در این حوزه کمک کند و از شما عکاسی حرفه‌ای بسازد.

به آثار برجسته عکاسان خیابانی رجوع کنید

یک راه مؤثر برای درک سبک عکاسی خیابانی این است که به آثار عکاسان خیابانی بزرگ نگاه کنید، ببینید که چگونه این سبک برای هر یک از آنها متفاوت است و سعی کنید بفهمید که آنها قصد داشتند چه چیزی را به تصویر بکشند. قدم بعدی این است که دست به کار شوید. زمانی که به انجام آن عادت می‌کنید، ابتدا بی‌دست‌وپا و کند خواهید بود، برخی از عکس‌های شما از نظر فنی بد، غیر جالب یا کلیشه‌ای خواهند بود که البته هیچ مشکلی در کلیشه‌ای بودن وجود ندارد، اما با گذشت زمان، هنر و مهارت شما در عکاسی پیشرفت خواهد کرد. برخی از اسامی بزرگان عکاسی خیابانی را برای شما قرار دادیم:

  • Henri Cartier-Bresson
  • Garry Winogrand
  • Lee Friedlander
  • Robert Frank
  • William Eggleston
  • Helen Levitt
  • André Kertész
  • Josef Koudelka
  • Daido Moriyama
  • Trent Parke
  • Alex Webb
  • Martin Parr
عکاسی خیابانی قدیمی
۴. عکاسی خیابانی قدیمی
عکس به سبک خیابانی
۵. عکس به سبک خیابانی
نمونه عکاسی خیابانی از خانمی سیاه پوست
۶. نمونه عکاسی خیابانی از خانمی سیاه پوست

لنز پرایم و دوربین کوچک را امتحان کنید

بسیاری از عکاسان خیابانی مبتدی، از دوربین‌های SLR و  لنز زوم متوسط برای سبک عکاسی خیابانی استفاده می‌کنند. با اینکه این انتخاب خوب و مناسبی برای شروع به نظر می‌رسد؛ اما بهتر است ترجیحاً با لنز پرایم کوچک‌تر یا یک سیستم دوربین کوچک‌تر، مانند یک سیستم بدون آینه یا میکرو چهار سوم عکاسی کنید.دوربین‌های کوچک‌تر نه‌تنها نفوذ کمتری دارند، بلکه می‌توان آن‌ها را همیشه و همه‌جا با خود حمل کرد.

به این طریق، عکاسی خیابانی را می‌توان در هر مکان و هر زمان انجام داد، و به همین دلیل، متوجه خواهید شد که در طول زندگی روزمره است که با لحظات جذاب بسیاری روبرو می‌شوید، برخلاف آنکه فقط ساعات خاصی از آخر هفته را به عکاسی اختصاص دهید. یک دوربین کوچک که می‌توانید در کیف یا ماشین خود نگه دارید، به شما امکان می‌دهد خیلی بیشتر عکاسی کنید. علاوه بر این، به دلیل سهولت استفاده، عکاسی در این شرایط لذت بیشتری خواهد داشت و متوجه خواهید شد که برخلاف زمانی که از دوربین‌های SLR با لنزهای بزرگ استفاده می‌کنید، دیگر مردم به شما خیره نمی‌شوند.

اگر نمی‌توانید دوربین کوچک‌تری بخرید، یک لنز پرایم با اندازه کوچک‌تر، مانند یک لنز 35 یا 50 میلی‌متری (یا معادل یک لنز 35 یا 50 میلی‌متری در یک سنسور برش خورده) تهیه کنید. لنزهای پرایم به میزان قابل‌توجهی دوربین شما را کاربردی‌تر کرده و کمک می‌کنند فضای کمی را اشغال کند.

دنیای عکاسی خیابانی معمولاً به‌سرعت پیش می‌رود. گاهی اوقات یک‌لحظه خاص برای مدت کوتاهی جلوی چشم شما ظاهر می‌شود و قبل از اینکه از بین برود، یک ثانیه فرصت دارید تا عکس را ثبت کنید. استفاده از لنز پرایم به طور مداوم به شما امکان می‌دهد یاد بگیرید دنیا را در آن فاصله کانونی خاص ببینید. با استفاده از لنزهای پرایم عملکردی سریع‌تر خواهید داشت.

ممکن است نتوانید برخی جزئیات را در پس‌زمینه دور یا در سراسر خیابان ثبت کنید، اما یاد خواهید گرفت که برای زوم کردن چگونه به سوژه نزدیک شوید.

عکس خیابانی کلاسیک
۷. عکاسی خیابانی کلاسیک
عکس به سبک خیابانی از یک خیابان پر تردد
۸. عکس به سبک خیابانی از یک خیابان پر تردد
نمونه عکاسی خیابانی از سربازان در حال رژه
۹. نمونه عکاسی خیابانی از سربازان در حال رژه

عکاسی را ابتدا از محل زندگی خود شروع کنید

اکثر عکاسان زمان خود را به عکاسی در جالب‌ترین مناطقی که می‌توانند پیدا کنند محدود می‌کنند. البته انجام این کار بسیار مهم است، اما برای ثبت بهترین عکس خیابانی لازم نیست به دنبال بهترین فضا باشید. محل زندگی شما هم سرشار از لحظات و اتفاقات عجیب و جذاب است که می‌توانید شکار کنید. اگر عکاسی را از محل زندگی خود شروع کنید و فرصت را با گشت‌وگذار در شهر و پیداکردن بهترین مکان از دست ندهید، می‌توانید عکس‌های بیشتری ثبت کنید و رفته‌رفته، حتی تنها با روزی 10 دقیقه عکاسی، در سبک عکاسی خیابانی حرفه‌ای خواهید شد.

هدف از همه اینها لذت‌بردن از عکاسی است. بیاموزید که چگونه می‌توانید یک عکس جالب در غیر جالب‌ترین مناطق بگیرید. در اطراف محله خود قدم بزنید و سوژه‌ها را ثبت کنید.

این تمرین بیش از هر چیز باعث پیشرفت شما می‌شود و همچنین بسیار سرگرم‌کننده است. سعی کنید هر کار لازم است انجام دهید تا از عکاسی لذت ببرید.

عکس سلفی خیابانی در شیشه‌ی فروشگاه
۱۰. عکس سلفی خیابانی در شیشه‌ی فروشگاه
عکس به سبک خیابانی
۱۱. عکس زوج جوان در حال رانندگی
نمونه عکاسی خیابانی
۱۲. نمونه عکاسی خیابانی

سعی کنید سوژه شما فقط مردم نباشند

سبک عکاسی خیابانی، هنر ثبت موقعیت‌های صریح فرهنگ و زندگی است. لازم نیست که سوژه تمامی عکس‌های شما مردم باشند. فقط به این دلیل که یک فرد در کادر نیست به این معنی نیست که عکس نمی‌تواند جنبه‌ای از انسانیت و فرهنگ را به تصویر بکشد. دنیای کاملی از تصاویر خیابانی وجود دارد که فراتر از عکس‌هایی است که افراد در آن‌ها هستند و نگاه کردن به آنها بسیار لذت بخش است، بنابراین از این ایده استفاده کنید.

البته این بدین معنا نیست که به طور کلی پرتره در سبک عکاسی خیابانی را دست کم بگیرید و این نوع تصاویر را بی‌ارزش بخوانید. عکاسی از مردم به شما کمک می‌کند در احساسات و افکار آدم‌ها عمیق شوید و بیشتر با آنها احساس نزدیکی کنید. بگذارید دوربین شما هم این احساسات را به ثبت برساند.

عکس جذاب از کارکنان معدن
۱۳. عکس جذاب از کارکنان معدن
عکس خلاقانه به سبک خیابانی
۱۴. عکس خلاقانه به سبک خیابانی
نمونه عکاسی خیابانی
۱۵. نمونه عکاسی خیابانی از فضای مه‌آلود شهر

تصاویر خود را ویرایش کرده و ترتیب دهید

ویرایش یکی از مهم‌ترین مراحل است. هنگام عکاسی خیابانی، بیرون رفتن و گرفتن تعداد بسیار زیادی عکس در تلاش برای ثبت یک‌لحظه دیدنی ممکن است آسان به نظر برسد. اما پس آن خلی کردن حافظه دوربین، متوجه خواهید شد که با سیلی از تصاویر روبه‌رو هستید. نگران نباشید! شما می‌توانید از تکنیک ستاره برای ارزش‌گذاری تصاویر خود استفاده کنید. نام تصاویر را با توجه به خاص بودن و دیدنی بودن آن، از یک تا پنج ستاره تغییر دهید. اگر معمولی است یک ستاره، اگر خیلی خاص است پنج ستاره.

پس از مدتی متوجه خواهید شد که آن سیل تصاویر، تنها گروه کوچکی از 5 ستاره‌ها را تشکیل می‌دهد. بعد از آن، در مورد آرشیو خود احساس بهتر و اطمینان بیشتری خواهید داشت و ویرایش بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

نرم‌افزار لایت روم Light Room به شما این امکان را می‌دهد که از سیستم مجموعه‌های خود برای گروه‌بندی عکس‌ها در پوشه‌ها بدون تغییر مکان فیزیکی آنها در رایانه استفاده کنید. شما می‌توانید مجموعه تصاویر خود را به یک پروژه تبدیل کنید. با تصاویر خود، تم و ایده ایجاد کنید. تصاویر را به‌گونه‌ای گروه‌بندی کنید که داستانی را بیان کند یا ایده یا احساسی را به نمایش بگذارد. هرچه در این زمینه بهتر شوید، پیداکردن تصاویر مکمل در هنگام عکاسی آسان‌تر خواهد بود.

سبک عکاسی خیابانی از زندگی شهری
۱۶. سبک عکاسی خیابانی از زندگی شهری
مدل عکس به سبک خیابانی از کودکان
۱۷. مدل عکس به سبک خیابانی از کودکان
عکس خیابانی خلاقانه
۱۸. عکس خیابانی خلاقانه

بیشتر بخوانید: عکاسی انتزاعی چیست و چه اصولی دارد؟  + 40 مدل عکس انتزاعی

تنظیمات دوربین برای عکاسی خیابانی

تمریناتی که در بخش قبل اشاره کردیم تنها بخشی از مسیر سبک عکاسی خیابانی است. برای اینکه کیفیت عکس‌های شما همان گونه باشد که می‌خواهید، بهتر است در تنظیمات دوربین برای  عکاسی خیابانی نکات زیر را رعایت کنید:

بهترین سرعت شاتر برای سبک عکاسی خیابانی

سرعت شاتر نشان‌دهنده سرعت باز و بسته‌شدن شاتر دوربین شما برای ورود نور است. هرچه بیشتر باز باشد، نور بیشتری به سنسور می‌رسد، اما شانس بیشتری برای تاری حرکت وجود دارد؛ بنابراین اگر هدف شما ثابت‌کردن یک صحنه است، به یاد داشته باشید که مطمئن شوید سرعت شاتر عکاسی خیابانی شما به‌اندازه کافی سریع است تا بتوانید حرکت سوژه خود را متوقف کنید. اگر از چیزی عکس می‌گیرید که حرکت نمی‌کند، می‌توانید سرعت شاتر بسیار پایین‌تری را انتخاب کنید.

برای عکس‌های ثابت، فرمول بهترین سرعت شاتر یک بر روی میزان فاصله کانونی لنز است؛ بنابراین اگر با لنز 35 میلی‌متری عکاسی می‌کنید، باید با سرعت 1.30 ثانیه عکاسی کنید. تثبیت کننده تصویر یا لرزش‌گیر می‌تواند به بهتر شدن عکس کمک کند.

برای افراد یا چیزهایی که در حال حرکت هستند، سعی کنید حداقل با سرعت 1.200 ثانیه و ترجیحاً با سرعت 1.250 یا بیشتر عکاسی کنید.

در شب، یا در موقعیت‌های بسیار تاریک، می‌توانید تا سرعت 1.125 پایین بروید و همچنان عکس‌هایتان به‌اندازه کافی واضح باشند.

عکاسی خیابانی از دختر بچه و نقاشی‌اش
۱۹. عکاسی خیابانی از دختر بچه و نقاشی‌اش
عکس خیابانی مردی در حال بنزین زدن
۲۰. عکس خیابانی مردی در حال بنزین زدن
عکس خیابانی هنری از جای گلوله روی شیشه
۲۱. عکس خیابانی هنری از جای گلوله روی شیشه

بهترین دیافراگم برای سبک عکاسی خیابانی

دیافراگم نشان‌دهنده میزان بزرگ یا کوچک بودن یک سوراخ در دوربین شما برای ورود نور است. هرچه دیافراگم شما کوچک‌تر باشد، قسمت بیشتری از صحنه در فوکوس خواهد بود. دیافراگم‌های کوچک اعداد بالاتری دارند، مانند  F11، در حالی که دیافراگم‌های بزرگ با اعداد کوچک‌تر شناخته می‌شوند، مانند  F2.8.

با استفاده از دیافراگم کوچک، قسمت بیشتری از عکس در فوکوس قرار می‌گیرد و به این ترتیب آزادی عمل بیشتری برای گرفتن هدف اصلی در فوکوس به شما می‌دهد. در نتیجه، معمولاً دیافراگم F8 (و گاهی اوقات بیشتر) دیافراگم مناسب و پیش‌فرض است که عمق میدان کافی را به شما می‌دهد.

با این حال، شرایط نوری اغلب ضعیف است و ما همیشه گزینه‌ای برای عکاسی با F8 یا بیشتر نداریم. برخی از افراد در این مواقع از فلاش استفاده می‌کنند، اما بهتر است با دیافراگم پایین‌تر عکاسی کنید تا از نور طبیعی استفاده شود.

البته همه اینها به عکاس وابسته است، چرا که بسیاری از عکاسان خیابانی تنظیمات دیافراگم دوربین خود را تا جایی که می‌توانند پایین می‌گیرند و آن را برای گرفتن بوکه تنظیم می‌کنند. بوکه می‌تواند جذابیت فوق‌العاده‌ای را به عکس‌ها ببخشد، اما به طور اجتناب‌ناپذیری فوکوس به هم می‌ریزید.

عکس خیابانی از زوج مسن در مترو
۲۲. عکس خیابانی از زوج مسن در مترو
عکس خیابانی با مفهوم زندگی شهری
۲۳. عکس خیابانی با مفهوم زندگی شهری
عکس خیابانی در هوای بارانی
۲۴. عکس خیابانی در هوای بارانی

بهترین ISO برای سبک عکاسی خیابانی

اگر می‌خواهید با سرعت شاتر 1.250 و دیافراگم F8 عکاسی کنید، اما نور کامل نیست، باید تنظیمات ISO را تغییر دهید. شرایط نور به‌ندرت ایده‌آل است، به‌خصوص در شهرهایی که ساختمان‌های بلند می‌توانند جلوی نور خورشید را بگیرند. اینجا جایی است که ISO دوربین وارد عمل می‌شود. با بالا بردن ISO، می‌توانید با سرعت شاتر و دیافراگمی که اشاره کردیم، عکاسی کنید

اکثر دوربین‌های جدید امروزی، به‌خصوص سری Fuji X100، در ایزوهای بالا بسیار عملکرد خوبی دارند، بنابراین می‌توانید از عکاسی با  ISO 800، 1600، 3200 یا حتی 6400 در شب بهره ببرید و نگران افت کیفیت نباشید.

توصیه کلی ما ISO 400 برای نور خورشید، 800 برای سایه‌روشن، 1600 برای سایه تیره، و 3200 تا 6400 برای اوایل عصر تا شب است.

شما باید قابلیت‌های ISO دوربین خود را آزمایش کنید و حداکثر میزانی را که می‌توانید با آن راحت عکاسی کنید، بیابید.

عکس گرافیتی های خیابانی
۲۵. عکس گرافیتی های خیابانی
عکسی خلاقانه از پیاده‌رویی پر تردد
۲۶. عکسی خلاقانه از پیاده‌رویی پر تردد
عکس خیابانی هنری
۲۷. عکس خیابانی هنری

نتیجه‌گیری

هنر عکاسی خیابانی یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظه‌ها را برای شما رقم خواهد زد. تنها کافی است در این مسیر صبر و پشتکار داشته و بسیار تمرین کنید. نکات مهمی که در این مقاله به شما آموزش دادیم را بارها و بارها دوره کنید، دوربین خود را بردارید و به دنبال لحظات پر جنب و جوش خیابان بروید که برای ثبت‌شدن انتظار می‌کشند.