اموزش عکاسی با گوشی

۷ اردیبهشت, ۱۴۰۱

چقدر در مورد عکاسی با دوربین گوشی موبایل می‌دانید؟

به نظر شما برای عکاسی حرفه‌ای حتما باید یک دوربین گران قیمت داشت؟ خیر، ما در ادامه به آموزش عکاسی با گوشی می‌پردازیم. شاید دوربین عکاسی در لحظاتی که می‌خواهیم تصاویر غیرمنتظره بگیریم در دسترس نباشد؛ بنابراین، لازم است با آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی آشنایی داشته باشید. ما در این مقاله زیر و بم عکس برداری با گوشی را به شما آموزش خواهیم داد.

مهم ترین سبک عکاسی

با محبوب ترین و پرطرفدارترین سبک‌های عکاسی آشنا هستید؟ می‌دانید چند سبک عکاسی وجود دارد؟ ما در ادامه آموزش عکاسی با گوشی به معرفی مهم ترین سبک‌های عکاسی می‌پردازیم که عبارتند از: عکاسی خیابانی: این سبک به نوعی نگاهی مستندساز به سوژه دارد و می‌توان گفت بدنه‌ی اصلی عکاسی است. سبک عکاسی خبری: عکاسی خبری که به آن عکاسی فتوژورنالیسم نیز گفته می‌شود، صحنه‌های واقعی را ثبت می‌کند و در آن داستان پردازی و اغراق راهی ندارد. سبک عکاسی منظره: اگر شما علاقه‌ی زیادی به ثبت منظره‌های طبیعی، حیوانات غیر اهلی، عکس کودک فضای باز و هر آنچه که در طبیعت دیده می‌شود، دارید؛ باید بگوییم در زمره عکاسان منظره قرار می‌گیرید. البته نباید از نکات عکاسی نوزاد در طبیعت غافل شد. سبک عکاسی حیات وحش: برخی این سبک را با عکاسی منظره یکسان می‌دانند اما لازم است بدانید که این سبک صرفا به عکاسی حیوانات، موجودات زنده و طبیعت بکر اهتمام دارد. سبک عکاسی پرتره: عکاسی پرتره چیست؟ شاید شما هم اسم این سبک از عکاسی را زیاد شنیده باشید. عکاسی پرتره را می‌توان به طور خاص عکاسی از چهره انسان دانست. به عنوان مثال: عکس پرتره کودک بیشتر روی کودک توجه دارد و حس کودک را به نمایش می‌گذارد.

چگونه می‌توان یک عکاس حرفه‌ای با موبایل شد؟

چگونه می‌توان یک عکاس حرفه‌ای با موبایل شد؟

در آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توان عکس‌های حرفه‌ای را گوشی موبایل بگیرید و به یک عکاس حرفه‌ای با گوشی تبدیل شوید. این را هم در نظر بگیرید که دوربین گوشی هوشمند شما چند مگاپیکسل است. هر چقدر عدد آن بالاتر باشد قابلیت گرفتن تصاویر با کیفیت بالا میسر خواهد شد. تعدادی از کاتی که باید در عکاسی حرفه‌ای باید رعایت کنید عبارتند از:
  • استفاده از خطوط گرید برای متوازن‌سازی تصویر
  • تنظیم مناسب فوکوس دوربین گوشی: اگر می‌خواهید از این امکان استفاده کنید پس از ورود به اپلیکیشن دوربین، در محل دلخواه روی صفحه نمایش برای افزایش وضوح ضربه بزنید.
  • فوکوس کامل روی سوژه: با اینکه بسیاری از تصاویر چشم نواز حاصل فوکوس کامل روی سوژه هستند اما برخی معتقدند که فضای منفی هم باید در وجود داشته باشد تا سوژه بیشتر دیده شود.
  • استفاده‌‌کردن از فضای منفی: به فضای اطراف سوژه اصلی، فضای منفی گفته می‌شود. گاهی این امکان ایده آتلیه کودک در آتلیه کودک و آتلیه عکس نوزاد می‌شود تا تصاویر فوق العاده‌ای رقم زده شود.
  • پیدا کردن پرسپکتیو‌های گوناگون: اگر بتوانید تصاویر را با زوایای مختلف و منحصر به فرد ثبت کنید قادر خواهید بود تصاویر به یادماندنی بگیرید.
  • یافتن تقارن: تقارن را می‌توان ایجاد هماهنگی، تناسب و نظم در تصویر برداری دانست.
  • یافتن الگوهای تکراری: الگوهای تکراری که با استفاده از عناصر گرافیکی به دست می‌آیند، برای چشم بسیار خوشایند هستند.
  • پرهیز کردن از بزرگ‌نمایی زیاد: گاهی می‌خواهید از دور تصویربرداری کنید و ناچار می‌شویذ بزرگنمایی را زیاد کنید. پیشنهاد می‌کنیم به سوژه نزدیک شوید چون بزرگنمایی زیاد باعث تار شدن تصویر می‌شود.

قبل از عکاسی لنز دوربینتان را تمیز کنید

قبل از عکاسی لنز دوربینتان را تمیز کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در تصویر برداری با گوشی مدنظر داشته باشید، تمیزترین لنز دوربین است. از آنجایی که گوشی ساعت‌ها در جیب یا کیف شما قرا می‌گیرد ممکن است دوربین آن کثیف شود و مانع از رسیدن نور به سنسور دوربین شود. در نتیجه تلاش شما برای گرفت عکس عالی بی ثمر خواهد بود و شاهد تصاویری تار خواهید بود. بنابراین، اگر قصد دارید با گوشی موبایل خود تصاویرشفاف و دقیقی را ثبت کنید؛ پس از بیرون آوردن گوشی از جیب یا کیف، لنز آن را تمیز کنید.

هنگام عکاسی با موبایل شرایط مناسب را فراهم کنید

در این بخش از آموزش عکاسی با گوشی به معرفی شرایطی که بهتر است در هنگام عکس برداری با گوشی رعایت کنید، اشاره می‌کنیم. اگر می‌خواهید تصویری عالی بگیرید در ابتدا از شرایط نوری مطمئن شوید تا تصویر تار و غیر شفاف نشود البته برای جلوگیری از تار شدن تصویر نباید لنز دوربین گوشی کثیف باشد. همچنین، رعایت فاصله مناسب با سوژه نکته دیگری است که باید رعایت شود اگر بخواهید سوژه را خیلی مورد بزرگ نمایی قرار دهید شاهد تصویر با کیفیتی نخواهید بود. به علاوه، استفاده ابزار تصویربرداری مثل سه پایه می‌تواند لرزش دوربین را کاهش دهد. در عین حال بهتر است تنظیمات دوربین گوشی را جدی بگیرید.

زوم نکنید به سوژه نزدیک تر شوید

اگر می‌خواهید جزئیات را دقیق تر ثبت کنید به جای زوم کردن بیش از حد به سوژه نزدیک شوید. با این کار حاشیه‌های اضافی از تصویر حذف خواهند شد و محل ایده آل برای عکس برداری در مقابل لنز دوربین قرار می‌گیرد و شما با ضربه زدن روی ناحیه مدنظر روی صفحه نمایش، موفق به ثبت جزئیاتی می‌شوید که ممکن است شما را به وجد آورد. به سرعت و زمان تاخیر شاتر دوربین هم دقت کنید و بلافاصله پس از گرفتن عکس گوشی را جابجا نکنید تا تصویر با کیفیت عالی گرفته شود.

نور بدترین دشمن در عکاسی با موبایل است

تا حالا شده زیر نور آفتاب اقدام به گرفتن عکس کنید یا در محیطی باشید که نور زیادی به سوژه بتابد؟ می‌توان نور را یکی از اساسی ترین عوامل تاثیرگذار روی کیفیت عکس دانست و برخی معتقدند که مناسب بودن نورپردازی کیفیت تصویر را مشخص می‌کند. در صورتی که نور بیش از حد به سوژه بتابد، تغییر رنگ و کیفیت نامطلوب را به ارمغان می‌آورد. حتی ممکن است بازتاب نور باعث شود قسمتی از سوژه در تصویر جای نگیرد و محو شود. چنانچه نور به اندازه‌ی کافی به سوژه نتابد، تصویر تار و نامعلوم می‌شود. دوربین گوشی‌ها بهترین تصاویر را در نور طبیعی ضبط می‌کنند. اگر قصد دارید در محیط‌های کم نور عکس بگیرید بهتر است از فلاش دوربین استفاده نکنید و به جای آن سرعت شاتر و ایزو را تغییر و تنظیم کنید.

هنگام عکاسی با موبایل از فلش LED استفاده نکنید

توصیه می‌شود برای عکس برداری حرفه‌ای از فلش LED استفاده نکنید یا کمتر استفاده کنید چون پس زمینه را به شدت روشن می‌کند. برخی این باور را دارند که با کمک فلش می‌توانند در محیط‌های تیره تصاویر باکیفیتی را بگیرند اما باید در نظر داشت که به دلیل تابش نقطه‌ای نور، سایه‌های تیز و نامعقولی ایجاد شود. در صورتی که سوژه به شما نزدیک باشد با زدن فلش، نقاطی در تصویر خیلی روشن می‌شوند و چنانچه سوژه دور باشد، فلاش قادر به روشن کردن محیط به طور کامل نخواهد بود. پس در شرایط تاریک و کم نور چه باید کرد؟ باید گفت امروزه موبایل‌های هوشمند به قابلیت عکاسی در شب مجهز هستند تا بتوانید تصاویر با کیفیت بالایی را بدون استفاده از فلش LED بگیرید.

عکس‌های ارزشمند را روتوش کنید، از فیلترها استفاده نکنید

اگر می‌خواهید عکسی خارق العاده داشته باشید ممکن است به سمت فیلترها بروید. این فیلترها می‌توانند پاسخگوی بسیاری از نیازهای شما باشند و به عکس‌هایی که می‌گیرید حال و هوایی متفاوت بدهند. اما اگر عکس ارزشمندی دارید که نمی‌خواهید روی آن فیلتر اعمال کنید بهتر است آن را روتوش کنید. ابزار کراپ یکی از بهترین ترفندها برای روتوش تصویر به حساب می‌آید. با کمک این ابزار می‌توانید قسمت‌های مهم تصویر را شاخص تر کنید و عناصری که لازم نیست را حذف کنید. اگر قصد دارید تصویر چهره را روتوش کنید ابتدا تصویر کلی را روتوش کنید سپس به سراغ روتوش پوست صورت بروید و رنگ پوست را تنظیم کنید. همچنین، برای روتوش کردن تصویر در فتوشاپ از جداکردن فرکانسی استفاده کنید و مزیت اصلی آن کار جداگانه روی رنگ‌ها و جزئیات می‌باشد.

از یک برنامه دوربین کاربردى استفاده کنید

برای گرفتن عکس حرفه‌ای با دوربین تلفن همراه بهتر است از یک نرم افزار یا برنامه استفاده کنید. در ادامه به معرفی برخی از برنامه‌های مفید می‌پردازیم که با نصب آن‌ها می‌توانید هر زمان و در هر مکانی تصاویر بسیار جذابی را از خود یا منظره اطراف ثبت کنید. این برنامه‌ها عبارتند از:
  • برنامه Snow: این برنامه یکی از محبوب ترین برنامه‌های به شمار می‌آید که جایگزین خوبی برای اسنپ چت است. با نصب این برنامه قادر خواهید بود تصویر خود را ویرایش کرده و از استیکرهای متنوع استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید هم تصویر سلفی بسیار زیبا بگیرید و هم فیلم کوتاه ضبط کنید.
  • برنامه بیوتی پلاس: از قابلیت‌های ناب این اپلیکیشن می‌توان به فیلترهای جذاب بلادرنگ، روتوش تصاویر به طور خودکار و ابزارهای زیبایی بخش تصویر آن، نام برد.
  • برنامه Open Camera: به وسیله‌ی این نرم افزار می‌توانید تصاویر فوق العاده را با فرمت‌های مختلف ثبت کنید. همچنین، می‌توانید وضوح دوربین را تنظیم کنید.
  • برنامه VSCO: این برنامه یکی از محبوب ترین اپلیکیشن‌های موجود در حوزه‌ی عکاسی با دوربین محسوب می‌شود که از رابط کاربری آسان و ابزار ساده‌ای برخوردار است.
  • برنامه Camera Zoom FX: این برنامه را می‌توان یکی از قدرتمندترین برنامه‌ها دانست. با استفاده از آن می‌توانید سرعت شاتر، ایزو و فاصله فوکوس را شخصی سازی و تنظیم کنید.
  • برنامه Footej Camera: این برنامه با رابط کاربر پسندی که دارد قابلیت تصویربرداری و ضبط ویدئو را دارد. با کمک این برنامه می‌توانید عکس‌های متحرک یا گیف تهیه کنید.
  • برنامه Camera FV-5 Lite: این برنامه هم یکی از پرمخاطب ترین و حرفه‌ای ترین برنامه‌ها به حساب می‌آید که می‌توانید مصرف باتری را در آن مشاهده کنید.
  • برنامه Camera 360: اگر عاشق سلفی گرفتن هستید این برنامه را از دست ندهید. با استفاده از آن می‌توانید از فیلترهای مختلف بهره ببرید تا تصاویر زیباتری را داشته باشید. جالب است بدانید قابلیت سفید کردن دندان و آرایش در این اپلیکیشن تعبیه شده است.

قابلیت HDR

قابلیت HDR

این امکان زمانی مناسب است که از پشت یا کنار به سوژه نور تابیده می‌شود و شما می‌خواهید جلوی سوژه روشن باشد. در اینصورت می‌توانید از قابلیت HDR استفاده کنید. بنابراین، روشن گذاشتن این قابلیت همیشگی نیاز و ضروری نمی‌باشد. اگر می‌خواهید از سوژه‌ای عکس بگیرید که نور کافی وجود ندارد یا سوژه متحرک است بهتر است اصلا از قابلیت HDR استفاده کنید و آن را روشن نکنید. بهتر است بدانید برخی گوشی‌های هوشمند به طور خودکار HDR را روشن و خاموش می‌کنند؛ چنانچه گوشی شما این امکان را ندارد باید آن را به طور دستی تنظیم کنید.

هنگام عکاسی با موبایل از سه پایه استفاده کنید

هنگام عکاسی با موبایل از سه پایه استفاده کنید

شما هم هنگام عکس برداری دستتان می‌لرزد و تصویر نهایی مات یا غیر شفاف می‌شود؟ اگر می‌خواهید تصاویری کاملا دقیق بگیرید بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا دوربین فیکس شود و نلرزد. با توجه به اینکه تقریبا همه‌ی تصاویری که با لرزش گرفته می‌شوند، بی کیفیت هستند؛ استفاده از سه پایه راه حلی رایج و ساده است که می‌توانید در هر مکانی از آن استفاده کنید و بهترین راه محسوب می‌شود. اگر امکان بهره گیری از سه پایه وجود ندارد پیشنهاد می‌کنیم حتی الامکان از لرزش دست جلوگیری کنید یا کار عکاسی را به شخص دیگری بسپارید.

ابزار و روش‌های گوناگونی را امتحان کنید

اگر می‌خواهید به بهترین عکس برسید باید از ابزارها و روش‌های مختلفی بهره ببرید. همانطور که قبلا اشاره کردیم فیلترها و روتوش از ابزارهای مهمی هستند که می‌توانید برای ویرایش متن به کار ببرید. علاوه بر این، روش‌های مختلف عکس برداری با گوشی را نیز امتحان کنید. به عنوان مثال، از پس زمینه‌های گوناگون استفاده کنید یا زاویه دید را تغییر دهید تا بهترین حالت را انتخاب کنید. امروزه ابزارها و برنامه‌های گوناگونی روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند که کار ادیت و زیباسازی تصاویر را خیلی راحت تر از قبل می‌کنند که پیشتر آن‌ها را بررسی کردیم.

عکس هاى خود را ویرایش کنید

چنانچه تمایل دارید تصویرتان به بهترین شکل ممکن نمایش داده شود، آن را ویرایش کنید. فیلتر گذاری و روتوش کردن دو راه اصلی برای ادیت عکس به حساب می‌آیند. همچنین، می‌توانید از یک اپلیکیشن ویرایش تصویر نیز استفاده کنید. امروزه تعداد این برنامه‌ها بیشمار است و از امکانات پیشرفته‌ای هم برخوردارند. با کمک این برنامه‌ها قادر خواهید بود کنتراست تصویر، سایه‌ها، اشباع رنگ و سایر موارد را مورد اصلاح قرار دهید تا حال و هوای جدیدی به تصویرتان ببخشید.

آموزش ساخت فیلتر عکس با گوشی

اگر شما هم طرفدار پروپاقرص اینستاگرام هستید و می‌خواهید فیلترهایی را ایجاد و روی تصاویر خود اعمال کنید می‌توانید از برنامه Spark AR Studio استفاده کنید. با این برنامه می‌توانید تصاویر خود را برای اینستاگرام و فیسبوک شخصی سازی کنید. این فیلترها در سال 2017 ظهور پیدا کردند تا قابلیت ساخت و افکت گذاری در تصاویر اینستاگرامی ایجاد شود که تا قبل از آن این امکان وجود نداشت. شما می‌توانید این برنامه را روی تلفن همراه خود نصب کنید و از آن برای ساخت افکت‌های زیبا استفاده کنید.

آموزش تغییر رنگ آسمان با گوشی

آموزش تغییر رنگ آسمان با گوشی

تصویر گرفته شده از آسمان همراه پر از احساس و شگفت آور است؛ مخصوصا زمانی که عکس در هنگام طلوع و غروب خورشید گرفته شده باشد که در این حالت شاهد عکس بسیار جذابی خواهیم بود. با استفاده از نرم افزار لایتروم این زیبایی و جذابیت چندین برابر خواهد شد. لایتروم نرم افزاری کاربردی برای ویرایش و اصلاح تصایری است که از آسمان گرفته شده‌اند. قبل از هر کاری باید بدانید انواع نورهای موجود در تصویر متفاوت است و شامل نور ابتدای صبح، نور اواسط روز، نور در روزهای ابری، ساعت طلایی و ساعت آبی است که هر کدام ویژگی خارق العاده خود را دارند.

آموزش تغییر رنگ لباس با گوشی

اگر می‌خواهید رنگ لباس سوژه موجود در تصویر را تغییر دهید پیشنهاد می‌کنیم از نرم افزار کاربردی Picsart استفاده کنید. این نرم افزار قدرتمند با محیط کاربری بسیار ساده‌ای که دارد شما از برنامه‌های گرافیکی مثل فتوشاپ بی نیاز می‌کند. یکی از ویژگی‌های ارزنده این برنامه تغییر رنگ لباس می‌باشد. برای استفاده از نرم افزار Picsart کافیست مراحل زیر را طی کنید.
  • برنامه را باز کرده و عکسی که می‌خواهید رنگ لباس آن را تغییر دهید انتخاب کنید و Effects را بزنید.
  • اکنون روی گزینه Colors کلیک کنید و افکت Color Replace را انتخاب کنید و نشانگر دایره‌ای آن را روی لباس قرار دهید.
  • در صورتی که رنگ سایر قسمت‌های تصویر دچار تغییر شد، میزان Max Hue را کم کنید. سپس کافیست گزینه Save را برای ذخیره کردن تصویر بزنید.

بهترین برند‌های گوشی موبایل برای عکاسی و فیلمبرداری

بهترین برند‌های گوشی موبایل برای عکاسی و فیلمبرداری

امروزه دوربین‌های گوشی مرزهای فناوری و تکنولوژی را جابجا کرده‌اند و میتوان به وسیله‌ی آن‌ها تصاویر بی نظیری را گرفت که با کیفیت تصویر گرفته شده با دوربین رقابت می‌کنند. با گسترده شده نمایشگر و پیشرفت حسگرها و پیکسل‌های دوربین هیچ محدودیتی برای تصویربرداری حرفه‌ای نخواهید داشت. اگر به دنبال تلفن همراهی هستید تا با کمک آن به طور حرفه‌ای و ماهرانه عکس و فیلم برداری کنید باید به تعداد پیکسل‌های دوربین دقت کنید. همچنین، خوش دست بودن گوشی موبایل برای جلوگیری از لغزش و لرزش در هنگام عکس گرفتن، امری ضروری به حساب می‌آید.

سؤالات متداول

از جمله سوالاتی که ذهن افراد مایل به عکاسی با گوشی موبایل را به خود درگیر می‌کند می‌تواند موارد زیر باشد: دوربین باید چند پیکسل داشته باشد تا تصاویر با کیفیتی بگیریم؟ بر حسب کیفیت مطلوبی که در نظر دارید هر چقدر تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد بهتر است. پیشنهاد می‌کنیم تعداد پیکسل‌ها از 13 به بالا باشد. بهترین برند گوشی برای عکس گرفتن کدام است؟ کیفیت دوربین‌های آیفون بر کسی پوشیده نیست. اما سایر برندها همچون سامسونگ و هوآوی و... هم در این زمینه حرفی برای گفتن خواهند داشت. چگونه می‌توان سرعت شاتر و ایزو را تنظیم کرد؟ برای گرفتن تصاویر واضح تر می‌توانید این دو را از برنامه دوربین گوشی خود تنظیم کنید. بهترین برنامه برای ادیت عکس کدام است؟ برنامه‌های زیادی برای ادیت و ویرایش عکس وجود دارد. شاید بتوان فتوشاپ را معمول ترین برنامه برای ادیت عکس دانست. برای رسیدن به بهترین عکس تلفن همراه مناسب است یا آتلیه؟ چنانچه تازه کار هستید و انتظار دارید به بهترین عکس برسید پیشنهاد می‌کنیم از آتلیه استفاده کنید. آیا برای عکاس حرفه‌ای شدن شرکت در کلاس‌های آموزشی نیاز است؟ به خود شخص بستگی دارد. اگر احساس می‌کنید به کلاس‌های آموزشی نیاز دارید، بهتر است در این کلاس‌ها شرکت کنید.