نور ثابت در عکاسی کودک

۶ شهریور, ۱۴۰۱
این روزها استفاده از نور ثابت در عکاسی بسیار پرطرفدار شده است. بهره مندی از نوری دقیق و توانایی تنظیم شدت نور و قدرت آن نسبت به سوژه کمک می کند عکس های جذاب و با کیفیت های منحصر به فردی به ثبت برسانیم و دیگر دغدغه ای بابت نور مناسب نداشته باشیم. عکاسی کودک یکی از پردردسرسازترین و شیرین ترین سوژه های عکاسی است که با کمی خلاقیت، حالات روحی زیبا و خاص آن را می توان به ثبت رساند. کودکان خیلی زود بزرگ می شوند و این رشد طبیعی زیبا را می توان با گرفتن فیلم و عکس در خاطره خود حفظ نمود. از روزهای اولیه نوزادی تا زمانی که کودک به مدرسه می رود و بازیگوشی های خود را آغاز می کند چالش های بسیاری برای عکاسی دارد. اما زمانی که نور کافی نداریم چکار کنیم؟ عکاسان همیشه برای شروع به نور دقت زیادی دارند و دوست دارند عکاسی را در ساعات طلایی روز انجام دهند و زمانی که نور ضعیف است، نور ثابت در عکاسی کودک به کمکشان می آید.

منابع نور مورد تایید در عکاسی کودک

منابع نور مورد تایید در عکاسی کودک

هنگامی که نورها کسل کننده هستند یا در روزهای روشن و آفتابی تابستان نمی دانید با سایه های خشن زیر چانه، بینی و چشم چکار کنید، استفاده از منابع نور مورد تایید در عکاسی کودک بهترین راهکار است. با کمک نور ثابت به راحتی می توانید عکس های کاملا صاف و شفافی را به ثبت برسانید و از راحتی عکاسی خود لذت ببرید. هر زمان که تصمیم به عکاسی از کودکان می گیرید، با چالش های بسیاری رو به رو می شوید و باید وقت و زمان زیادی را صرف تغییر حالات و ژست های کودک کنید. میان همه چالش های بزرگ و دوست داشتنی باید نور مناسبی هم همراه داشته باشید. همیشه اولین راهکار برای عکاسان استفاده از نور طبیعی است. نور طبیعی به همه جذابیت ها و روح بخشین به فضا مهم ترین فاکتور یعنی پایداری را برای عکاسی ندارند. به همین خاطر، عکاسان حرفه ای همیشه نور ثابت برای تمامی ساعات عکاسی خود دارند و با کمک آن زیباترین حالات کودکان را با تحرک های بالا از کودکان به ثبت می رسانند.

مزایای استفاده از نور ثابت در عکاسی

مزایای استفاده از نور ثابت در عکاسی

نور ثابت در عکاسی کودک همیشه و در هر لحظه روشنایی دارد و تا زمانی که روشن است نور تولید می کند. در گذشته از نورهای ثابت برای فیلم برداری استفاده می کردند. این مدل نورها بعد از مدتی که روشن می مانند، بسیار داغ می شدند و امکان استفاده طولانی مدت از آن ها غیر ممکن بود. اما این روها نورهای جدید و حرفه ای تر تولید شده است که مدت زمان بسیار طولانی می توان از آن ها استفاده نمود و هرگز مشکلات نورهای ثابت گذشته را ندارد. در ادامه با مزایای استفاده از نور ثابت در عکاسی آشنا می شوید و بهتر با شرایط مهیجی که این تکنولوژی در عکاسی ارائه می دهد پی می برید:
  • با کمک روشنایی مداوم آنچه می بینید همان چیزی است که بدست می آوری و تنظیم موقعیت نور و خروجی در صورت نیاز آسان می شود.
  • با وجود نور ثابت تمرکز بر عکاسی بالاتر می رود و راحت تر می توان با سوژه ارتباط برقرار کرد.
  • مهم تر از همه، تنظیم نور ثابت شرایط بهتری برای ثبت عکس های دلخواه ارائه می دهد و کیفیت عکس های نهایی بالاتر می رود.
  • نور ثابت برخلاف فلاش زدن هنگام عکاسی از کودکان و نوزادان تغییر حالات کمتری در آن ها ایجاد می کند. زیرا کودکان خیلی راحت با فضا آشنا می شوند و کمتر با استرس و ترس همراه خواهند بود. همچنین پایداری نور ثابت، چیدمان نورپردازی را راحت تر می کند.

تاثیر چیدمان نور در کیفیت خروجی تصویر نهایی

نورهای پیوسته به طور دائم برای روشن نگهداشتن سوژه کار می کنند، نورهای استودیویی و نورهای سرعتی تنها زمانی که دوربین عکس برداری می کند، به سوژه شلیک می شوند و انفجاری از نور را ایجاد می کنند. آن ها همان چیزی هستند که بیشتر مردم با شنیدن نام "فلش" به آن فکر می کنند. در حال حاضر، چراغ ها و اسپیدلایت های قابل حمل و دارای باتری که از طریق پایه به دوربین ها متصل می شوند، برای ارائه نور با کیفیت مورد هدف قرار گرفته اند. حتی می توان از آن ها برای دیگر موضوعات خارج از عکس برداری استفاده کرد. این دسته از نورهای فواید بسیاری دارند و عکاسان را برای عکاسی مداوم و بدون خستگی تشویق می کنند. همچنین این امکان را می دهد که هم جهت و هم کیفیت نور را قبل از گرفتن عکس مشاهده کنید. در حقیقت با کمک آن می توانید نور را تنظیم کنید، ببینید چگونه با سوژه در حال تعامل است و در صورت نیاز تغییرات لازم را ایجاد کنید. نورهای ثابت راه کار مفیدی برای عکاسی در مکانی هایی است که امکان عکاسی با فلاش را ندارد و به شما این امکان را می دهد که عکس های داخل تصورات خود را به راحتی بگیرید.

از نور طبیعی ساده تا پیچیدگی های نورپردازی

مطمئنا برای تمام عکاسان این سوال پیش آماده است که برای عکاسی نوزاد نور طبیعی بهتر است یا نور مصنوعی؟ هیچ گاه جواب دقیقی برای این سوال وجود نداشته است و هر عکاسی نظرات مختلفی برای این موضوع ارائه می دهد. نور طبیعی به نور در حال حاضر گفته می شود که از منابعی همچون خورشید یا ماه بدست می آید. در حالی که نورهای مصنوعی از منابع دیگر مانند اسپید لایت، نور ال ای دی، فلاش های استودیویی تولید می شوند. حتی نور لامپ های خیابان نیز نور مصنوعی به حساب می آید. مهمترین فواید استفاده از نور طبیعی، رایگان و قابل دسترس بودن آن است. با کمک آن دیگر نیازی به حمل کردن و تهیه تجهیزات نوردهی ندارید و به راحتی می توانید عکس های طبیعی و زیبایی ثبت کنید. تنها نکته ای که وجود دارد این است که زمان عکاسی محدود است و شما باید هنگامی که نور کافی است عکاسی خود را سریعا شروع کنید. همچنین ابزارهای مختلف و بسیار ارزان برای ارتقا کیفیت نور طبیعی وجود دارد که به دستکاری نور موجود می پردازد. نورهای مصنوعی برخلاف نور طبیعی پیچیدگی بیشتری دارد و کمی هزینه بر است. برای بهره مندی از نورهای ثابت مصنوعی طیف گسترده ای از انتخاب ها وجود دارد که برخی از آن ها دارای تنظیمات بسیار دشواری است. اما برخی دیگر به راحتی راه اندازی می شود. مانند چراغ های ال ای ذی که همراه با سوئیچ های کم و زیاد کردن نور تولید شده اند. نورهای ثابت کنترل بهتری برای تصویرسازی در اختیار عکاسان قرار می دهد و عکاسی در زمینه های مختلف مخصوصا عکاسی بارداری یا نوزاد با کمک آن راحت تر است. زیرا نیازی نیست در مورد کمبود وقت و نور نگرانی داشته باشید.

انتخاب نور در عکاسی کودک

انتخاب نور در عکاسی کودک

عکاسی کودک مدل ها و شرایط مختلفی دارد. شاید در ابتدا به تجهیزات آتلیه کودک فکر کنید، اما مهم ترین نکته برای زیبایی مدل های عکس برداری، نور است. انتخاب نور مناسب به کیفیت و واقعی تر شدن ژست های کودک بسیار کمک می کند و باعث برقراری ارتباط بهتر با عکس ها می شود. نور مناسب با توجه به ژست های کودک و موقعیت عکاسی بستگی دارد. برای مثال، برای عکاسی فضای باز کودک معمولا از نور طبیعی استفاده می کنند، اما داخل آتلیه استفاده از فلاش های عکاسی و نورهای ثابت بهترین گزینه است. راهکارهای مختلفی برای ثبت ایده های خلاق در عکاسی نوزاد وجود دارد، کافی است به زوایای نور و نوع ژست کمی دقت داشته باشید و این دو را با یکدیگر ترکیب کنید. یکی از نمونه های پرطرفدار برای افزایش تاثیر نور ثابت در عکاسی کودکان، ضد نور است. برای اجرای آن، منبع نور را تقریبا مقابل لنز دوربین قرار می دهند که نیم رخ کودک در یک پس زمینه تیره ایده فوق العاده ای است که زیبای های خلقت را به نمایش می گذارد. انتخاب زاویه تابش یکی دیگر از گزینه ها برای عکاسی است که با کمی تغییر ناچیز در زاویه می توان سبک و مدل عکاسی را به طور شگفت انگیزی تغییر داد. پس هنگام عکاسی تمام زوایای نور را بررسی کنید، مطمئنا یکی از این زوایا، بهترین است. البته در نظر گرفتن شدت تابش نور را فراموش نکنید. باید شدت تابش را در ساعات مختلف روز در نظر بگیرید. برای مثال، تابش با شدت بالا یا پایین محدودیت هایی در عکس ایجاد می کند. معمولا نور در ساعات ابتدایی و اواخر روز بهترین است و جز پرطرفدارترین ساعات برای عکس برداری است.

استفاده از لوازم نورپردازی در عکاسی کودک

استفاده از لوازم نورپردازی در عکاسی کودک

تا به حال عکس های کودکان را روی کارت پستال و مجلات دیده اید، زیبایی عکس برداری از کیفیت آن ها کاملا مشخص است. این مدل عکس ها با اضافه کردن عناصر خاص و حساس بیان متفاوتی را به مخاطب می رسانند و به خوبی جلب توجه می کنند. در حقیقت، عکاس حرفه ای هدفش از ثبت این گونه عکس ها، جلب توجه و خلاقیت است. بیشتر مواقع، استفاده از لوازم نورپردازی برای ثبت عکس های خلاقانه و خیره کننده پاسخگو است. البته اهداف شما از عکاسی برای انتخاب لوازم نورپردازی بسیار اهمیت دارد. از جمله لوازم نورپردازی می توان به اسپیدلایت ها، استروب ها و ... اشاره کرد که اسپیدلایت ها همان چراغ های دارای باتری و قابل حمل هستند که با کمک کفشک به دوربین عکاسی متصل می شوند. استروب ها نیز چراغ های بزرگ تر و قوی تر هستند که دارای پایه های نوری می باشند و با کمک تریگرهای بی سیم فعال می شوند و نور ثابت در عکاسی کودک را ارائه می دهند.

نقش سه پایه نورپردازی در نورپردازی ثابت عکاسی

از جمله تجهیزات آتلیه کودک، سه پایه نورپردازی است که برای نگهداری تجهیزات نورپردازی استفاده می شود. این سه پایه معمولا از جنس آلومینیوم و آهن است که در ارتفاع های مختلف تنظیم می شود و حمل وسایل نورپردازی را بسیار ساده تر می کند. مدل های مختلفی برای تهیه این سه پایه وجود دارد که در قالب نوع فنری و بادی تولید می شود. مدل های بادی، ارتفاع پایه با کمک پمپ بادی انجام می شود و مدل های فنری با عملکرد بهتر و کیفیت ایده آل تر ارائه شده اند. پایه های فنری با وزن یک کیلوگرم توانایی تحمل بار بالایی را دارند و به دلیل مکانیزم فنری، از سقوط ناگهانی نور ثابت جلوگیری می کند. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این سه پایه می توان به راحتی استفاده از آن اشاره کرد که کمترین آسیب را به انگشتان و تجهیزات نور پردازی وارد می کند.

شکل دهنده های نور

شکل دهنده های نور

شکل دهنده ها یکی دیگر از تجهیزات نور در عکاسی کودک است که با کمک آن ها می توان شتاب نور و میزان آن را تغییر دارد. شاید کمتر کسی با این ابزار آشنا باشد، اما واقعیت این است که عکاسان حرفه ای با کمک شان شرایط خارق العاده ای برای ثبت عکس ایجاد می کنند. از نظر ظاهری شکل دهنده ها همانند جعبه های بزرگ هستند که روی فلاش ها قرار می گیرند و کمی میزان نور را ملایم می کنند. هر چقدر شکل دهنده بزرگ تر باشد، نور نرم تر می شود و با ملایمت بیشتری به سوژه می تابد. برای عکس برداری های پرتره استفاده از شکل دهنده های نور بسیار حیاتی است و کمک می کند نور بسیار نرم بتابد و از ایجاد سایه های خشن در صورت جلوگیری می کند. از عیب های رایج در عکاسی کودک با فلاش می توان به ظهور پررنگ عیب های صورت اشاره کرد که با وجود انواع شکل دهنده از ثبت نقص های صورت می توان پیشگیری نمود. اما چگونه بهترین شکل دهنده را انتخاب کرد؟ شکل دهنده ها مدل های مختلفی دارند و هر کدام تاثیرات متفاوتی روی سوژه می گذارد. برخی مدل ها باعث گستردگی نور می شود و برخی دیگر نور را محدود می کند. پس قبل از انتخاب مشخص کنید نحوه نورپردازی به چه صورت است. اگر به دنبال نور ملایم مانند نور طبیعی آسمان هستید، شکل دهنده های سافت باکس، چتر و اسکریم بهترین انتخاب است، اما اگر نور سرسخت مانند نور خورشید مدنظرتان است، از نمونه های بیوتی دیش، فلاش اکسترنال یا اسپیدلایت بدون شکل دهنده استفاده کنید.

چتر آتلیه

چتر آتلیه

چترهای آتلیه یکی از پرطرفدارترین مدل شکل دهنده های نور در عکاسی کودک است که باعث ایجاد نوری نرم و کاملا یکدست می شود. برای نورپردازی وسیع، چترهای آتلیه بهترین انتخاب هستند که قیمت مناسبی دارند و به راحتی استفاده می شوند. همچنین اگر مبتدی هستید و به تازگی شروع به کار کرده اید، چتر نورپردازی از جمله گزینه های رایج برای تهیه تجهیزات نورپردازی عکاسی است. البته فراموش نکنید استفاده بیش از حد از چتر عکاسی برای برخی سوژه جوابگو نیست. زیرا چتر باعت تولید نور زیاد و گستردگی فضا می شود و استفاده زیاد از آن، سوژه را نورانی جلوه می دهد. چترها بهترین انتخاب برای محیط های بسته هستند و برای استفاده در محیط های باز گزینه مناسبی شناخته نمی شوند. همچنین این روزها در انواع مختلف مانند بازتابی طلایی، نقره ای، سفید و ... تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی های خاص هستند.

چه زمانی از نور ثابت استفاده کنیم؟

استفاده از نور ثابت در عکاسی کودک مزایای بی نظیر دارد و این مدل نور پردازی در زمینه های مختلف کاربردی است. هنگام عکاسی از یک رویداد و عدم اجازه برای عکس برداری با فلش، نور ثابت بهترین انتخاب است. حتی مواقعی که عکاسی با فلش مجاز است، برای پیشگیری از حواس پرتی سوژه، نورهای ثابت گزینه بهتری است. همچنین نورهای ثابت برای ثبت اتفاقات در حال رخ دادن بسیار استفاده می شوند که با تنظیم نور و روشن گذاشتن آن شرایط لازم برای عکس برداری دائم را ارائه می دهد. از دیگر مزایای نورهای ثابت می توان به بررسی وضعیت روشنایی اشاره کرد؛ مخصوصا مبتدیان که توانایی تنظیم با استفاده از فلاش های چشمک زن کمی برایشان دشوار است و با کمک این مدل نورپردازی زمان بیشتری برای تنظیم در اختیارشان قرار می گیرد. همچنین این مدل نور، امکان مشاهده وضعیت روشنایی در زمان واقعی را ارائه می دهد و باعث می شود بهترین موقعیت های روشنایی را کشف کنید. هنگام ساطع کردن جریان یکنواخت به سوژه خود، این امکان به شما داده می شود که همه چیز را تنظیم کنید و به دیگر نکات توجهی نداشته باشید. در حقیقت تمرکز خود را روی ترکیب بندی و عکاسی می گذارید و هر چیز اضافه دیگری را کنار می زنید.

سوالات متداول

بهترین تنظمیات عکاسی برای کودکان چیست؟ برای عکاسی از کودکان سعی کنید از سرعت شاترهای بیشتر استفاده کنید. زیرا آن ها دائما در حال حرکت هستند و باید عکس هایی ثبت کنید که تار نشوند. همچنین هنگام استفاده از سرعت شاترهای بالا، ایزو را نیز افزایش دهید تا عکس ها تیره نشوند. آیا نور ثابت برای عکاسی مفید است؟ بارزترین فایده نورپردازی ثابت این است که می توانید آن را با چشمان خود ببینید. کیفیت نور برای عکاس در دسترس است. برای مثال، گرفتن عکس های پرتره در طبیعت باعث می شود که چشم ها به راحتی موضوع را آسان تر ببینند. آیا می توانم از نورپردازی ثابت برای پرتره استفاده کنم؟ عکس برداری پرتره با نور ثابت کاملا امکان پذیر است، زیرا کاملا آزمایش شده اند و نور زیادی به ما می دهند. البته می توانید با برخی اصلاح کننده ها میزان و شدت آن ها را تنظیم کنید.