چتر در عکاسی چیست

۶ شهریور, ۱۴۰۱
چتر در عکاسی چیست و چه کاربردی دارد؟ چتر‌های عکاسی از جمله ابزارهای مورد استفاده در آتلیه عکاسی هستند که در عین ارزان بودن، قابل حمل و کاملا کارآمد هستند. چترهای عکاسی که یکی از ساده‌ترین نرم کننده‌های نور به شمار می‌آیند، می‌تواند در بهبود کیفیت تصاویر به عکاسان کمک شایانی داشته باشد. این چترها قادر هستند نور را نرم و پخش کنند و این امکان را فراهم می‌کنند تا بدون ایجاد سایه‌های خشن و سخت شاهد نورهای جدا از دوربین باشید. چترهای عکاسی کاربردهای گسترده‌ای دارند اما به همان اندازه هم به اشتباه از آن‌ها استفاده می‌شود و افراد با به کارگیری آن‌ها کیفیت تصاویر را کاهش می‌دهند. هنگام کار با نور فلش‌ها و منابع نوری مختلف، این چترها می‌توانند تابش نور را به سوژه نرمال کنند، بنابراین این چترها نقش بسزایی را در ایجاد تصاویر ایفا می‌کنند. ما قصد داریم در این مقاله بیشتر در مورد اینکه چتر در عکاسی چیست، انواع آن و نکات مربوط به آن صحبت کنیم.

چتر نورپردازی در عکاسی چیست؟

چتر نورپردازی در عکاسی چیست؟

تا اینجا به طور جزئی با چتر نورپردازی در عکاسی آشنا شدیم و دیدیم که مهمترین وظیفه آن نرمال و نرم کردن نوری است که توسط منابع وری به سوژه می‌تابد. اگر بخواهیم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم باید بگوییم که چترها زیر مجموعه وسایل پخش‌کننده‌ی نور هستند که در بهترین آتلیه کودک در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی دیفیوزرها که چتر نورپردازی هم جزئی از آن محسوب می‌شود، دارای یک منبع نور کوچک هستند که می‌توانند این منبع کوچک را به یک منبع نور بزرگ تبدیل‌کنند؛ بدین ترتیب، نور در محیط بزرگتری پخش خواهد شد و باعث می‌شوند که نور نرم‌تر شود و تصویر با کیفیت تری به ارمغان آید. می‌دانیم که چتر نورپردازی از خود نوری را ساطع نمی‌کند، بلکه یک وسیله شکل دهنده نور به حساب می‌آید و باید آن را به یک منبع نور مصنوعی متصل کنید.

انواع چتر نورپردازی در عکاسی

انواع چتر نورپردازی در عکاسی

در این بخش از مطلب  چتر در عکاسی چیست به انواع چترها اشاره می‌کنیم. اغلب وسایل شکل‌دهنده نور انواع مختلفی دارند و چتر‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چترهای نورپردازی در انواع سفید، سیاه و یا نقره‌ای تقسیم بندی می‌شوند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از آن‌ها از رنگ‌های سیاه، سفید و یا نقره‌ای در کنار هم تشکیل شده‌اند. در ادامه بیشتر به انواع چترها خواهیم پرداخت.

چتر سفید

چتر سفید

چتر‌های سفید که با نام‌های چتر عبوری یا چتر دیفیوزری نیز شناخته می‌شوند، دارای ساختاری است که نور از داخل پارچه سفید‌رنگ و نازک آن قابلیت عبور دارد. و در آتلیه عکس نوزاد کاربرد زیادی دارد. کاربرد اصلی بدین گونه است که می‌تواند نور را دیفیوز کرده و آن را بر روی یک سطح بزرگ‌تر پراکنده کند. با این کار چگالی متمرکز نور کاهش پیدا می‌کند و شدت نور نیز کمتر خواهد شد؛ بنابراین، بهتر است شدت نور را بیشتر از حالت عادی تنظیم کنید.

چتر سیاه

چتر سیاه

به طور معمول عملکرد چترهای سیاه در مقایسه با چترهای سفید برعکس است، زیرا ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که نمی‌تواند نور را از خود عبور دهد و آن را از خود بازتاب می‌کند. پس نور نمی‌تواند از چتر عبور کند بلکه به سطح داخلی چتر برخورد کرده و برمی‌گردد. دلیل اینکه از پارچه سیاه در این نوع چترها استفاده می‌شود نیز این است که هیچ نوری از چتر عبور نکند و هر نوری که به چتر می‌خورد بازتاب یا جذب شود. رنگ‌های مختلفی برای ایجاد سطح انعکاسی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند که رایج ترین آن‌ها، رنگ نقره‌ای، سفید، طلایی یا ترکیبی از این سه رنگ است. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که رنگ داخل چتر می‌تواند بر روی میزان نرم بودن نور و بازتاب آن موثر باشد و هر چقدر رنگ سطح داخلی به رنگ سفید نزدیک تر باشد، نور خروجی سفیدتر و ملایم تر می‌شود و در مقابل هر چقدر به رنگ نقره‌ای و یا طلایی و یا مشکی نزدیک تر باشد نور تیزتر خواهد بود. همانطور که گفتیم چترهای سیاه قابلیت پراکنده کردن نور ندارند و بیشتر نور را بازتاب می‌کنند؛ بنابراین، کنترل کردن نور هم آسان تر خواهد بود.

چتر نقره ای

چتر نقره ای

در نهایت آخرین نوع از چترهای نورپردازی در عکاسی، چترهای نقره‌ای هستند که از نظر ساختار دقیقا شبیه به چتر‌های سفید هستند. اما نوری که به این چترها برخورد می‌کند دارای پراکندگی کمتر و در عین حال جهت دهی بیشتری است. این امر به این علت است که سطح داخلی آن‌ها به جای سفید خالص، پارچه‌ای نقره‌ای است تا بازتاب بیشتر و دقیق‌تری به ارمغان آید. این چتر گزینه خوبی برای استفاده در محیط‌های باز  و آتلیه تخصصی بارداری است زیرا می‌تواند نور را بیشتر انعکاس دهند.

مهم ترین اصلاح کننده‌های نور در عکاسی

مهم‌ترین اصلاح کننده‌های نور در عکاسی

  • سافت باکس (Softbox) و دیفیوزر (پخش کننده-diffuser)
اگر نور شدید باشد می‌توان با استفاده از سافت باکس‌ها از شدت نور کاست و آن را در دکور عکاسی کودک مورد استفاده قرار داد. با این کار بین نواحی تاریک و روشن تصویر یک مرز ملایم ایجاد خواهد شد. برای ثبت کردن تصویر بدون فلش می‌توان از پخش کننده نور استفاده کرد. همچنین علاوه بر اینکه از سیاه شدن یکدست قسمتی از تصویر و بروز دیگر مشکلات جلوگیری می‌کند، باعث ایجاد کچ لایت نیز می‌شود. یعنی درخشندگی‌ای به نور چشم سوژه عکاسی اضافه می‌کند تا در میان دیگر عناصر صحنه گم نشود. چتر (Umbrella): یکی از انواع دیفیوزر عکاسی با استفاده از چتر است که ظاهری مشابه سافت باکس دارد. در واقع از چتر می‌توان برای بازتاباندن و منعکس کردن نور از سوژه مورد نظر به منظور دور کردن نور از او استفاده کرد. همچنین می‌توانید از چتر برای ارسال یک دسته پرتوی نور متمرکز به سوژه استفاده کنید.
  • بشقاب زیبایی یا بیوتی دیش (Beauty dish):: معمولا در صنعت مد از بیوتی دیش برای عکس گرفتن از سوژه مورد نظر استفاده می‌کنند. بشقاب زیبایی علاوه بر اینکه دارای نور پرطراوت تری در مقایسه با سافت باکس است، همان تیرگی و شدت سایه را ندارد.
  • (درب‌های گنبدی) صفحات فلزی Barn doors:
در چهار طرف نور دربها یا پانل‌های گنبدی را قرار می‌دهند که در این صورت برای ایجاد نور گسترده تر و زیادتر، این درب‌ها را می‌توان باز کرد و برای دریافت نور کمتر ولی متمرکزتر این درب‌ها را می‌توان بست.
  • اسنوت و زنبوری (Grids and snoots):
برای متمرکز کردن نور در یک ناحیه کوچکتر و عکاسی حرفه ای از این اصلاح کننده‌های نور استفاده می‌شود. در این اصلاح کننده‌ها، پس از اصابت نور به سوژه مورد نظر، به سرعت کم می‌شود تا قسمت‌های تاریک را از بین ببرد.
  • ژل: از ژل می‌توان برای رنگ دهی به نور اضافه کرد و در نتیجه برخی معایب را پوشاند. مثلا در صحنه‌های غروب می‌توان نور فلاش را نارنجی کرد تا هماهنگی بیشتری با این صحنه داشته باشد. همچنین می‌توان با ایجاد نورهای رنگی که تناسبی هم با صحنه ندارند، کارهای خلاقانه انجام داد.

چترهای مستقیم(شفاف)

این چترها که دارای عملکردی مشابه با یک چتر بازتابی نرم هستند، دارای یک سطح بیرونی محدب می‌باشند،  که معمولا روی محدب و بیرونی‌شان به سمت سوژه مورد نظر است. اما می‌توان هنجارشکنی کرده و با چرخاندن چتر، قسمت داخلی چتر را به سمت سوژه مورد نظر نشانه گرفت. همچنین پوشش بیرونی برخی از چترها مشکی بوده که از خروج نور از پشت چتر جلوگیری می‌کنند.

اندازه‌ها و اشکال چتر نورپردازی

اندازه‌ها و اشکال چتر نورپردازی

ابعاد و شکل چتر از فاکتورهای مهمی است که علاوه بر شفاف بودن و میزان بازتاب دادن چتر در هنگام خرید به آن دقت کنید. در حالت کلی باید به این نکته توجه داشت که هر چقدر چتری بزرگتر باشد نیاز به منبع نور بسیار قوی تری دارد تا آن را روشن کند. اما به همان اندازه قادر است تا نور بسیار نرم تر و با کیفیت تری را ایجاد کند. چترهای بزرگتر بیشتر برای زمانی مناسب است که بخواهید عکس‌های دسته جمعی را ثبت کنید، ولی برای عکس‌های تکی چترهای کوچکتر هم کفایت می‌کنند. بنابراین اگر میخواهید بدانید چتری با چه اندازه‌ای برای شما مناسب تر است علاوه بر شدت و قدرت منبع نور خود، به سوژه عکاسی خود نیز باید توجه کنید. همچنین در هنگام انتخاب چتر به شکل آن نیز باید توجه کرد که منطبق با اسامی مختلفی که دارند(رگولار یا پارابولیک و یا چترهای ترکیب شده با سافت باکس)، دارای شکلهای مختلفی نیز هستند،  چترهای رگولار که با اندازه‌های 7 تا 20 اینچ در بازار موجودند، دارای دو نوع جمع شونده و ثابت هستند. چترهای پارابولیک نیز که از چیزهای معمولی بزرگتر هستند دارای صفحات بیشتری بوده و قادرند یک نقطه کانونی نور را ایجاد نمایند. این نوع چتر نور طبیعی تری را تولید می‌کند و این نور دارای کیفیت متمایزی از دیگر اشکال چتر است. همچنین گاهی چتر را با سافت باکس ترکیب می‌کنند تا چتر حاصل دارای ویژگی‌ها و مشخصات هر دو وسیله نورپردازی باشد. با اینکه ظاهر این چتر دقیقا مشابه باقی چترها است، اما در قسمت خروجی نور یک پنل دیفیوزر قرار گرفته است که همین باعث نورپردازی بهتر آن می‌شود.

دلیل اهمیت اندازه چتر عکاسی

دلیل اهمیت اندازه چتر عکاسی

چترهای عکاسی دارای اندازه‌های متفاوتی هستند و معمولا سایز آنها در اسم آنها ذکر می‌گردد. مثلا از چتری با نام Godox Umbrella diffuser 101 cm کاملا مشخص است که دارای قطر 101 سانتیمتری است. و یا قطر چتری با نام Godox UB-105d Transparent Parabolic Umbrella 105 سانتیمتر است. معمولا چترها با قطر 1 متر و یا کوچکتر به بازار عرضه می‌شوند. ولی اندازه‌های خیلی بزرگتری نیز برای برخی چترها وجود دارد.  مثلا چتری با نام Hensel Jumbo Umbrella Silver 2m دارای قطر 2 متر است که بسیار هم گران قیمت است. چترها دارای ساختار فیزیکی شکننده و بسیار ظریفی هستند. بنابراین چترهایی که در سایز بزرگتر ساخته می‌شوند به شدت از لحاظ مکانیکی آسیب پذیر هستند. بنابراین به دشواری می‌توان از آنها نگهداری کرد تا خم نشوند و یا نشکنند. بنابراین چترهای بزرگ خیلی محبوبیتی ندارند و اغلب چترهای کوچک تر، در محدوده یک متر استفاده می‌شوند که عمر بیشتری دارند.

مناسب ترین رنگ برای چتر عکاسی

مناسب ترین رنگ برای چتر عکاسی

اگر به دنبال چتری هستید که نور نرم تر و گسترده تری را ایجاد کند، چترهای سفید بهترین گزینه هستند و زاویه دید در عکاسی را به خوبی ایجاد می‌کنند.  و ما در ادامه چتر در عکاسی چیست در مورد آن صحبت می‌کنیم. این نوع چتر برای عکاسانی مناسب هستند که در مناطق وسیعی کار می‌کنند و یا با انواع و اقسام سوژه‌ها در ارتباط هستند. اما در خروجی نور این چترها خیلی خوب نیستند و هنگام استفاده از آنها می‌توان تنظیمات شدت و قدرت نور را بالا برد. بنابراین این چتر برای مواقعی که می‌خواهید با وجود خنثی، کمتر و چشمگیر بودن نور، خروجی خود را حفظ کنید، ایده آل است. برای اینکه چتر شما دارای حداکثر بازتابندگی باشد و ظاهری شارپ و واضح تولید کند می‌توان از چتر نقره‌ای استفاده کرد. بنابراین این رنگ برای عکاسانی مناسب است که می‌خواهند از حداکثر قدرت نور خود بهره برداری کنند. در پرتره‌های نمایشی که با رنگ‌های سرد کشیده می‌شوند این چترها بهترین هستند.

نحوه‌ی استفاده از چتر عکاسی

اگر سیستم فلش شما در بیرون دوربین قرار دارد نیاز به یک مبدل فلش با نگهدارنده چتر خواهید داشت. زیرا برای استفاده از چتر عکاسی، باید ابتدا آن را روی فلش و یا استروب نصب کرد. در بخش فوقانی پایه چراغ می‌توان مبدل فلش را نصب کرد و در مخزن بالای صفحه نیز نگهدارنده چتر قرار داده می‌شود. بر روی اکثر مبدلها سوراخ کوچکی تعبیه شده است تا بتوان دسته چتر را در ان تعبیه کرد همچنین جهت محکم کردن چتر در جای خود نیز یک دستگیره در کنار سوراخ تعبیه شده است.

پوشاندن منبع نور توسط چتر

چتر باید جهت پوشاندن نور استفاده شده به کار رود. اما نباید حتما روی آن به طرف سوژه عکاسی باشد. بلکه همانگونه که گفتیم زاویه‌ای که چتر به آن سمت قرار می‌گیرد، وابسته به سوژه عکاسی است و برای الگوهای روشنایی متفاوت فرق می‌کند. از بخش قبل دانستیم که برای پخش کننده نور از چتر سفید استفاده می‌شود. بنابراین برای زاویه‌ای که این چتر در آن سو باید قرار داده شود دو گزینه وجود دارد: ممکن است چتر را مستقیما برای سوژه استفاده کرد و یا می‌توان آن را به صورت غیر مستقیم قرار داد تا از شیء دیگری انعکاس یابد. مثلا در یک مکان بسته می‌توان چتر را برای منعکس کردن نور بر روی دیوار سفید استفاده کرد و می‌توان حتی نور را نرم تر کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که چترهای نقره‌ای یا سفید را باید در جهتی قرار داد که رو به سمت سوژه باشند.

آزمایش با زوایای متفاوت برای تنوع بیشتر

زاویه چتر نیز همانند بکار بردن دیگر نورها، می‌تواند متنوع باشد و وابسته به عوامل مختلفی از جمله سوژه عکاسی الگوهای مختلفی را می‌توان در نظر گرفت. از جمله رامبراند، حلقه، اسپلیت لایت، و پروانه. می‌توانید زوایای مختلفی از چتر را امتحان کنید. می‌توان چتر را رو به سوژه قرار داد و با اینکار نور شدیدی را ایجاد کرد که محیط اطراف را هم روشن می‌کند. اما با قرار دادن چتر رو به عقب، فقط می‌توان یک لبه نور را ایجاد نمود که به سوژه عکاسی می‌تابد. به این حالت پرز گفته می‌شود. پرز بیشتر برای مواقعی از عکاسی مناسبتر است که می‌خواهیم یک منطقه را با نور ضعیف تر و ملایم بپوشانیم. نباید از یاد برد که ارتفاع نور را نیز می‌توان دستکاری کرد. اگر می‌خواهید ابعاد بیشتری داشته باشید آن را بالا ببرید و اگر نور یکنواخت تری می‌خواهید آن را پایینتر بیاورید. بعد از اینکه چتر را تنظیم کردید به صورت آزمایشی یک عکس بگیرید تا با بررسی آن متوجه نواقص شوید تا در صورت لزوم اصلاحاتی را در نحوه قرارگیری چتر اعمال کنید. همچنین می‌توانید نور را نیز تنظیم کنید تا مطابق میل شما شود.

استفاده از تنظیمات چند نور

اگر از یک منبع نور استفاده می‌کنید مدیریت آن راحت تر است. اما اگر می‌خواهید نورپردازی با تکنیک‌های پیشرفته تری داشته باشید، به چند منبع نور خارجی احتیاج دارید.

چترهای قبل تبدیل

برخی از چترها که دارای طراحی ماژولار هستند، دارای چند رنگ می‌باشند. مثلا ممکن است نصف چتر سفید بوده و نصف دیگر آن سیاه باشد. در نتیجه شما با یک چتر واحد، می‌توانید امکاناتی که دو چتر به شما خواهند داد را داشته باشید. این نوع چترها برای عکاسانی که با سوژه‌های مختلفی سروکار دارند و یا عکاسان تازه کار گزینه خوبی است.

چه ابعادی برای چتر بهتر است؟

شرکت وستکات چترهایی با اندازه‌های متنوع از 7 تا 32 اینچ تولید می‌کند. وقتی می‌خواهید چتر نورپردازی خود را انتخاب کنید توجه داشته باشید که هر چقدر منبع نور بزرگتری نسبت به سوژه عکاسی خود داشته باشید، نور نرم تری هم دارید.. همچنین شما باید میزان بزرگی محیط استودیوی خود را نیز در نظر بگیرید و به این نکته توجه کنید که چقدر در خارج از استودیو عکسبرداری خواهید داشت. همچنین مهم است که چتر را بتوان در کیف تجهیزات خود جای دهید. اگر اصلاح کننده نور بزرگتری نیاز دارید که در عین حال جمع و جور بوده و زیاد جاگیر نباشد، می‌توان از چترهای تاشوی تلسکوپی استفاده کرد که گزینه بسیار مناسبی است. زیرا در حالت بسته زیاد جایی اشغال نمی‌کنند و فقط 15 اینچ فضا اشغال می‌کنند. ولی هنگام باز بودن به اندازه 43 اینچ باز می‌شوند. اغلب عیبی که از چترهای بزرگتر توسط عکاسان گرفته می‌شود این است که دارای اسپیدلایت یا فلش قدرتمندی نیستند. اما در چند سال اخیر فناوری در این بخش پیشرفت زیادی کرده است و اسپیدلایت‌های جدید دارای عملکردی عالی با تمامی تجهیزات نورپردازی هستند. اگر فلش شما قدرتمندتر و یا قدیمی تر است، می‌توانید یک آداپتور تبدیل چندتایی را به کار ببرید. در این صورت می‌توانید با نصب همزمان حداکثر سه اسپیدلایت خروجی کلی نور خود را افزایش دهید.

نحوه جلوگیری از آسیب دیدن چتر عکاسی

در استودیو‌ها معمولا به ندرت چتری آسیب می‌بیند، مگر اینکه دچار سهل انگاری شویم. اما زمانی که در محیط باز و خارج از استودیو مشغول عکسبرداری با فلاش هستیم، امکان آسیب دیدن چترها افزایش می‌یابد، به خصوص زمانی که از پایه‌های سبک و یا فلاش‌های اکسترنال استفاده می‌کنید. زیرا در این صورت چترها که عملکرد یک بادبان را پیدا کرده‌اند، در اثر وزش حتی یک نسیم ملایم به سرعت سرنگون می‌شوند. در این مواقع معمولا پایه‌های آن خم شده و یا آسیب می‌بینند و حتی ممکن است در مواردی فلاش هم آسیب دیده و یا بشکند. برای همین است که توصیه می‌شود وقتی در فضای باز مشغول عکسبرداری هستید، برای جلوگیری از این گونه حوادث از کیسه شن استفاده کنید.

انتخاب منبع نور برای روشن تر کردن چتر

باید نوری که توسط منبع نور تولید می‌شود بتواند بدون اینکه پرش نوری روی لبه‌های چتر وجود داشته باشد، آن را کاملا روشن نماید. برای اینکه بهترین موقعیت نور را تعیین کنیم می‌توانیم برای تست، از چتر عکس بگیریم و سپس آن را بررسی کنیم. در صورت مشاهده یک هایلایت ناهموار و شدید روی سطح چتر، برای یکنواخت تر کردن نور، منبع نور را باید بیشتر به طرف داخل ببرید.

نحوه سوار کردن چتر روی منبع نور

یک ظرف چتر ساده در اغلب استروپ ها و فلاش‌های سبک استودیویی وجود دارد که می‌توان شافت چتر را داخل آن قرار داد. این ظروف عموما در بخش پایینی منبع نور و در براکت شیب نور واقع شده‌اند. اما بعضی از مواقع درون سری منبع نور تعبیه شده‌اند.

سافت باکس چیست؟

اگر نور شدید باشد می‌توان با استفاده از انواع دیفیوزرها از جمله سافت باکس‌ها، شدت نور را کاهش داد و در نتیجه یک نور ملایم را بین نواحی تاریک و روشن تصویر ایجاد کرد. در واقع سافت باکس‌ها که از اصلاح کننده‌های نور هستند، منبع نور را افزایش داده و آن را نرم می‌کنند. این تجهیزات با اینکه شبیه به چترهای نورپردازی هستند، تفاوت‌هایی را نیز با آنها دارند. در واقع سافت باکس قادر است تا بیشتر از یک چتر جهت و شکل نور را کنترل کند و مانع پاشیدگی بیشتر نور می‌شود. به دلیل شکل مستطیلی شکل سافت باکس‌ها، دارای این فایده نیز هستند که قادرند مانند پنجره نور طبیعی را به وجود آورند.

مقایسه چتر نورپردازی با سافت باکس

با اینکه از چترها نیز همانند سافت باکس‌ها بیشتر جهت عکاسی مدلینگ، عروسی، و عکاسی پرتره استفاده می‌شود، اما در برخی مواقع نیز در آتلیه جهت عکاسی تبلیغاتی محصول نیز به کار برده می‌شوند. چترها این مزیت را دارند که دارای راه اندازی و نصب آسانتر و سریعتری نسبت به سافت باکس‌ها هستند. با اینکه کنترل نور آنها از سافت باکس‌ها دشوارتر است. اما تفاوت مهمتری نیز بین این دو وجود دارد و آن اینکه اگر برای عکسبرداری از اجسام براق و یا صورت از چترها استفاده کنید، ممکن است نور بازتابی دایره‌ای شکلی ظاهر شود. اما سافت باکس‌ها دارای اشکال متنوعی در بازار هستند و بنابراین به جز دایره می‌توانند کشلایت‌های دیگری را نیز ایجاد کنند.

قیمت چتر فلاش آتلیه

در نهایت در مقاله چتر در عکاسی چیست در مورد قیمت چتر صحبت می‌کنیم. به دلیل اینکه ساختار چترها ساده بوده و چیز پیچیده‌ای در آن وجود ندارد، بنابراین تفاوت قیمت آن بیشتر به دلیل کیفیت مواد مصرف شده در آن و نیز برند تولید کننده آن است.

سؤالات متداول

تعریف میزان حرکت چیست؟ میزان حرکت به معنای سایه رنگ یا همان رنگ نوری است که از یک منبع نور تولید شده است و ارتباطی با گرمای ایجاد شده توسط یک لامپ ندارد. تاثیر پنجره‌ها بر نور و عکس چیست؟ اگر در اتلیه شما پنجره وجود دارد باید آن را با پرده بپوشانید تا با مشکل کم و زیاد شدن نور طبیعی مواجه نشوید. مگر اینکه پنجره‌ها نور کافی را برای عکاسی مهیا کنند. چه چیزی عامل مهمی در کیفیت عکس است؟ یکی از عوامل مهم و تعیین کننده کیفیت عکس، مقدار نوری است که روی سوژه عکاسی می‌اندازید.