نورپردازی عکاسی نوزاد

۷ خرداد, ۱۴۰۱ | توسط حسین حاجی مالی
یکی از مهمترین نکات در نورپردازی عکاسی نوزاد، انتخاب نور مناسب و تعیین مکان قرار گیری چراغ‌ها می‌باشد. عکاسان برای عکاسی از نوزاد، در درجه اول باید سعی کنند تا با تنظیم نور محیط، عکس مناسب و با کیفیتی از سوژه خود بگیرید. در این مقاله می‌خواهیم با برخی از تکنیک‌های نورپردازی عکاسی نوزاد آشنا شویم تا با استفاده از این تکنیک‌ها، ایده‌هایی برای تصویر‌برداری از نوزاد دلبندتان داشته و درک بهتری از روند کار عکس‌برداری بدست آورید. با استودیو آسمان همراه باشید...

عکسبرداری از نوزادان

عکسبرداری از نوزادان

تصویربرداری از نوزادان و کودکان، یکی از دلپذیرترین و جذابترین کار‌ها در عکاسی به شمار می‌رود. کار کردن و همصحبتی با این موجودات شیرین، دوست داشتنی و گاهی اوقات لجباز و عبوس، شما را در دنیایی از عشق و زیبایی غرق می‌کند. با این حال، این کار، نه تنها برای عکاس، بلکه برای والدین نیز نوعی چالش به شمار می‌رود. خواب اکثر نوزادان و غذا خوردن آن‌ها، زمان مشخصی ندارد و شما دقیقا نمی‌دانید نوزاد چه وقت می‌خوابد یا غذا می‌خورد. به همین خاطر، عکاس باید شرایط نورپردازی و عکاسی را از قبل آماده کند و با صرف زمان زیاد، تصاویر زیبا و با کیفیتی را تهیه نماید. ممکن است ثبت عکس کودک نوزاد آن هم به آن صورت که مد نظر والدین است، کمی سخت باشد، اما در هر صورت، عکاس باید برای هر اتفاق پیشبینی نشده‌ای آماده باشد و با مهارت و سرعت عمل بالا، عکس‎برداری را انجام دهد. والدین نیز می‌بایست از قبل، محل عکاسی کودک را مشخص نمایند. برخی از والدین دوست دارند از نوزادشان، در محیط خانه عکسبرداری شود. برخی دیگر آتلیه و یا فضای باز و طبیعت را ترجیح می‌دهند. هر کدام از این مکان‌ها، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و تمام افرادی که در پروژه عکسبرداری دخیل هستند، باید خودشان را برای آن آماده کنند.

جذاب‌ترین سوژه‌های عکاسی

جذاب‌ترین سوژه‌های عکاسی

از نوزادان هم در حالت خوابیده و هم در حالت بیداری، می‌توان تصویر‌های زیبایی خلق نمود. برخی از والدین ترجیح می‌دهند عکس‌های ساده‌ای از فرزندشان داشته باشند. برخی دیگر، می‌خواهد عکس‌های نوزادی، تم زیبا و جذابی داشته باشد. در صورتی که نوزاد در زمان عکسبرداری خوابیده است، می‌توانید از تم‌های کلاسیک بسیاری مانند سبد گل بزرگ یا تم‌های کودکانه برای تصویر پس زمینه استفاده کنید و با قرار دادن نوزاد بر روی تابلو‌های بزرگ زیبا، عکس‌های جالبی ثبت نمایید. همچنین، مادر و پدر و سایر اعضای خانواده نیز می‌توانند در عکس‌ها حضور داشته باشند. یکی از ایده‌های جذاب، ست کردن لباس تمام اعضای خانواده در زمان عکسبرداری است. ایده دیگر می‌تواند عکس دو نفره مادر و نوزاد یا عکس سه نفره مادر و پدر و نوزاد باشد. همچنین، می‌توان از بسیاری از لباس‌های عروسکی مخصوص نوزاد که هم جذاب و هم زیبا هستند، برای این منظور استفاده نمود. استفاده از لباس‌های پرنسسی کوچک برای نوزادان دختر و کت و شلوار‌های بامزه برای نوزادان پسر، ایده جالبی است. اگر برای ثبت تصاویر کودک دلبندتان به دنبال بهترین آتلیه کودک در تهران هستید، از شما دعوت می‌کنیم از استودیو آسمان و نمونه کارهای ما دیدن فرمایید. ما با بیش از 10 سال سابقه عکاسی و فیلمبرداری از کودک و به کارگیری بهترین عکاسانی که در این زمینه آموزش دیده‌اند، به شما کمک می‌کنیم تا با بهترین و جدیدترین ایده‌های عکاسی آشنا شوید و لحظات خوب و شیرینی را تجربه نمایید.

نورپردازی پرتره نوزاد

نورپردازی پرتره نوزاد

یکی از ملزومات اصلی در هر نوع عکاسی، نور است. عملا بدون در نظر گرفتن نقش نور در عکاسی نوزاد، نمی‌توانید عکسبرداری خوبی انجام دهید. افراد تازه‎کار، برای عکاسی نوزاد، در ابتدای حرفه خود با نور طبیعی کار را شروع کرده و به مرور زمان از نورهای مصنوعی نیز استفاده می‌کنند؛ چرا که نور طبیعی روز، چهره نوزاد را بهتر نشان می‌دهد و نیازی برای تنظیم کردن آن نیز وجود ندارد. عکاسانی که به این حرفه مشغول هستند، می‎بایست دوره‎های آموزش نورپردازی عکاسی نوزاد را با موفقیت طی کرده باشند. برای عکاسی از نوزاد، به مراتب وقت بیشتری را باید صرف کنید. اگر قرار است تصاویر در محیط خانه یا آتلیه گرفته شود، بهتر است برای داشتن نورپردازی مناسب، از دو یا سه منبع نوری استفاده شود. در عکاسی پرتره از نوزاد، در ابتدا نوزاد باید در مکانی که نور مناسب دارد، قرار داده شود. همچنین، علاوه بر نور طبیعی، چندین رفلکتور هم باید استفاده شود. این نور نباید به گونه‌ای زیاد باشد که باعث اذیت شدن چشم نوزاد شود و یا به قدری کم باشد که کیفیت و وضوح تصاویر را تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل حساسیت چشم و پوست نوزادان، در آتلیه‌هایی که منحصرا از نوزادان و کودکان تصویر‌برداری می‌کنند، از لامپ‌های مخصوص با نور مناسب استفاده می‌شود. اگر قرار است پرتره در طبیعت گرفته شود، بهتر است در زمان‌هایی که نور مناسب در محیط قرار دارد، مانند بعد از ظهر، کار تصویر‌برداری شروع شود.

نورهای ثابت چه نوع نورهایی هستند؟

نورهای ثابت چه نوع نورهایی هستند؟

نور ثابت از ابزارهای مهم و کاربردی در عکاسی می‌باشد. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که نورهای ثابت چه نوع نور‌هایی هستند؟ همانطور که از اسمش پیداست، این نورها به صورت ثابت و یا پیوسته هستند و محیط عکاسی را روشن می‌کنند. نور ثابت، به عکاس این امکان را می‌دهد که میزان نور را به صورت دستی تنظیم کند و نیازی به فلش زدن و اذیت کردن چشم‎ها نباشد. نور‌های ثابت بر اساس نوع لامپ و طیف‌های نوری به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و عکاس با توجه به نوع سوژه خود، می‌تواند از برخی یا ترکیبی از این نورها استفاده کند.

تجهیزات نورپردازی ثابت عکاسی

تجهیزات نورپردازی ثابت عکاسی

نورهای ثابت، کارکردی مشابه با فلاشر‌ها دارند اما در هنگام عکسبرداری، فلاش نمی‌زنند و نورشان ثابت است. برخی از تجهیزاتی که برای تصویربرداری با نور ثابت به آن‌ها نیاز خواهید داشت، عبارتند از:
  • رینگ لایت؛
  • باتون لایت؛
  • ویدئو لایت؛
  • پروژکتور؛
نور ثابت، گزینه مناسبی برای پرتره به شمار می‌رود. نورپردازی با نور ثابت راحت می‌باشد و در مواقعی که فرصت زیادی برای عکاسی ندارید، می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین، برای سوژه‌هایی که تحرک زیادی دارند، بهتر است از نور‌های ثابت استفاده شود. این نوع نورها مصرف انرژی کمتری نیز دارند. نورهای ثابت مناسب برای عکاسی، از نظر لامپ به کار رفته به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:
  • نور ثابت با لامپ LED؛
  • نور ثابت با لامپ SMD.

بهترین نورپردازی برای پرتره‌های نوزاد

بهترین نورپردازی برای پرتره‌های نوزاد

در وهله اول، برای عکاسی پرتره نوزاد، باید زمینه عکس‌برداری و لوازم جانبی برای نورپردازی، در محل عکاسی آماده شوند. در بیشتر موارد به دو الی سه رفلکتور (یا همان بازتابنده) و یک نور پر‌کننده نیاز خواهید داشت. این تجهیزات به شما کمک می‌کنند تا سایه کمتری در تصویر پرتره داشته باشید. هر سوژه‌ای، سبک نورپردازی خاص خود را دارد. شما باید هدف خود از عکسبرداری را مشخص کنید تا با توجه به هدف، از تم‌ها و زمینه‌های مناسبی استفاده نمایید. برای مثال، معمولا در عکسبرداری از کودک یا نوزاد به منظور کارهای تجاری یا تبلیغاتی، فرم لباس کودک‌ و نوزاد، در اولویت قرار دارد. درنتیجه، باید به شکلی نورپردازی را انجام دهید که تمرکز بر روی لباس باشد. برای عکاسی پرتره‌ نوزاد، بهتر است از فیلتر‌های نرم و نور غیر‎مستقیم استفاده شود، تا چهره نوزاد، روشنایی طبیعی را بازتاب دهد.

تنظیمات دوربین برای پرتره‌های نوزاد

تنظیمات دوربین برای پرتره‌های نوزاد

یکی از دلایلی که باعث می‌شود عکاسان عاشق عکسبرداری در روشنایی روز باشند، نور طبیعی است که همه چیز را زیبا و ساده می‌کند. در زمان عکاسی، نور مناسب و تعادل بین رنگ‌های مختلف، بسیار با اهمیت است. به همین جهت، دوربین و پایه آن باید به درستی در جای خود قرار بگیرند. عکاس می‌تواند سرعت شاتر و دیافراگم و ایزو دوربین را طوری تنظیم نماید تا نوردهی به اندازه مناسب برسد و تصاویر زیبایی ثبت کند. همچنین، انتخاب لنز مناسب در زمان تصویربرداری نیز بسیار مهم است. هر چه دیافراگم بزرگ‌تر باشد، تصویر تار‌تر شده و جزئیات کمتری نمایش داده می‌شوند. با کمتر کردن دیافراگم، وضوح بیشتر شده و جزئیات ریز تصویر را می‌توان به راحتی دید. دیافراگم باید با توجه به تم و مکان عکسبرداری تنظیم شود. برای امتحان، می‌توان چند تصویر با دیافراگم متعادل گرفت و آن‌ها را با دیافراگم‌های مختلف مقایسه نمود. سرعت شاتر نیز به شما کمک می‌کند تا تصاویر بیشتری از کودکان ثبت کنید. معمولا اگر نوزاد بیدار باشد، نمی‌توان آن را به صورت ثابت در یکجا نگه داشت و به همین منظور، باید تصاویر بیشتری از او گرفته شود. ایزو زمانی به کار می‌رود که سوژه عکاسی، در محیطی مانند آتلیه یا داخل خانه گرفته شود. ایزو معمولا در محیط بسته یا در زمان شب و در سرعت شاتر زیاد به کار می‌رود. بهتر است مقدار ایزو را خیلی زیاد قرار ندهید تا از وجود نویز بر روی تصاویر جلوگیری کنید.

انتخاب لنز در عکاسی

انتخاب لنز در عکاسی

در هنگام عکاسی کودک و یا نوزاد، عکاس باید سرعت عمل و تسلط بالایی داشته باشد؛ چرا که هم حالت قرار گیری نوزاد و هم روحیات او متغیر است. بنابراین، شناخت دوربین و انتخاب لنز مناسب به او کمک می‌کند تا تصاویر با کیفیت بالاتری ثبت کند. ممکن است در هنگام کار با بعضی از دوربین‌ها، به لنز خاصی احتیاج پیدا کنید. همچنین، عکس‌برداری در هر محیطی، لنز مخصوص به خود را می‌خواهد. انتخاب نوع لنز برای عکاسی نوزاد به تجربه و مهارت عکاس بستگی دارد. معمولا، عکاسان از لنزهایی با دیافراگم باز استفاده می‌کنند. هر چه کیفیت لنز بهتر باشد، کیفیت تصاویر نیز بهتر خواهد بود.

ایمنی و راحتی

ایمنی و راحتی

ممکن است در زمان عکاسی، با چالش‌های غیر منتظره‌ای روبرو شوید. با اینکه این کار بسیار مفرح است، اما ممکن است نوزاد آرامش خود را از دست بدهد و به دلیل از قرارگیری در موقعیت جدید یا ملاقات با افراد جدید، احساس بی‌قراری کند. در چنین زمان‌هایی، مهم است که عکاس، آرامش خود را حفظ کند و با صبر به عکسبرداری بپردازد. صبر و مدارا با نوزاد و خانواده او، نشان دهنده حرفه‌ای بودن عکاس و آشنایی او با چنین شرایطی است. والدین نیز می‌توانند برای آرام‌سازی فرزند خود، از عروسک‌ها یا وسایل مورد علاقه او استفاده کنند و با بیان جملات محبت آمیز، فرزند خود را آرام نمایند. ممکن است در ابتدا، چشم نوزاد به دلیل اینکه در محیط جدید قرار می‌گیرد، کمی اذیت شود و پس از مدت کمی به آن عادت کند. در صورتی که فرزندتان از اختلال خاصی رنج می‌برد و نباید در معرض نور یا گرمای زیادی قرار داشته باشد، حتما قبل از عکاسی، این مورد را به عکاس اطلاع دهید. همچنین، محیطی که برای عکس‌برداری از نوزاد انتخاب می‌شود، نباید به گونه‌ای باشد که سلامت او را به خطر بیندازد. قطعا تصویر‌برداری از نوزاد در بالای درخت یا لبه پرتگاه ایده جالبی است؛ اما به هیچ عنوان ارزش ریسک کردن را ندارد. چه عکاس و چه والدین، باید در زمان عکس‌برداری، امنیت نوزاد را در اولویت قرار دهند و از ابزار‌ها یا تم‌های خطرناک، استفاده نکنند.

انواع تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی نوزادان

انواع تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی نوزادان

در نورپردازی عکاسی نوزادان، تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی با توجه به سبک عکاسی، سوژه و نیز هدف از عکاسی، وجود دارد. در قسمت زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
  • نورپردازی با تکنیک رامبراند؛
  • نورپردازی با تکنیک بک لایت؛
  • نورپردازی با تکنیک سافت لایت؛
  • نورپردازی با تکنیک Broad؛
  • نورپردازی با تکنیک Short Light؛
هر کدام از این تکنیک‌ها، جلوه‌های بصری خاصی در تصویر ایجاد می‌کنند و باید با توجه به محیط تصویر‌برداری، نوع تصویر و پس زمینه انتخاب شوند.

موقعیت کودک در نزدیک پنجره

موقعیت کودک در نزدیک پنجره

یکی از ایده‌های جالب برای عکاسی در منزل، قرار دادن نوزاد در کنار پنجره است. این کار را در هر فصلی می‌توانید انجام دهید. به طور مثال در زمان بارش برف در زمستان، در زمان بارش باران در پاییز، در یک بعد از ظهر گرم و آفتابی در تابستان یا در زمان شکوفه باران بهار... مهم‌ترین نکته این است که پنجره منزل شما، مشرف به منظره‌ای زیبا باشد. برای عکاسی از کودک در نزدیکی پنجره، بهتر است یک پرده به عنوان پس زمینه در نزدیکی پنجره قرار دهید و سپس کودک را بر روی بالش، با هر فیگوری که مد نظر دارید بنشانید یا بخوابانید. اگر فکر می‌کنید نور عبوری از پنجره زیاد است، یک پرده یا پارچه سفید به پنجره بچسبانید.

جلوه ملایم و ساده

جلوه ملایم و ساده

دنیای کودکان دنیایی ساده و بی‌آلایش است. برای اینکه به بهترین شکل ممکن بتوانید دنیای این فرشته‌های زمینی را به تصویر بکشید، حتما لازم نیست از بهترین و شلوغ‌ترین اکسسوری‌ها استفاده کنید. داشتن یک پس زمینه ساده به همراه لباسی ساده و تک رنگ (ترجیحا با رنگ‌های ملایم مانند سفید، صورتی و...) می‌تواند زمینه‎ساز تصاویر بسیار زیبایی شود. این نوع عکس‌ها، تقریبا هیچ وقت از مد نمی‌افتند و همواره طرفداران خود را دارند. برای پس زمینه می‌توانید یک پارچه سفید توری روی زمین یا چمن پهن کرده و نوزاد را روی آن قرار دهید. عکاس می‌بایست اول از همه، دیافراگم را تنظیم کرده و در صورتی که روشنایی محیط مناسب نیست، ایزوی دوربین را زیاد کند. در چنین مواقعی، از نورسنجی نقطه‌ای برای تمرکز بر روی چهره کودک استفاده می‌شود.

سخن پایانی

دوران نوزادی دورانی زودگذر است و والدین در چنین زمان‌هایی، مایل هستند بهترین تصاویر را از کودکانشان ثبت کنند. از آنجایی که افراد معمولی نمی‌توانند کار ثبت لحظات شیرین نوزادی را به بهترین شکل انجام دهند، بهتر است برای این کار، از کمک عکاسان ماهر و باتجربه استفاده شود. آتلیه عکاسی آسمان، با بیش از ده سال سابقه در زمینه عکاسی از نوزادان و به کارگیری مجرب‌ترین عکاسان، مکانی مناسب برای تصویر‌برداری از کودکان و نوزادان را فراهم کرده است. جهت آشنایی با متخصصین و عکاسان ما، می‌توانید به صفحه درباره ما مراجعه کرده و برای رزرو زمان برای ثبت لحظات شیرین کودک دلبندتان، از طریق صفحه‌ی تماس با ما تماس حاصل فرمایید.