انواع چاپ عکس

۷ اردیبهشت, ۱۴۰۱
انواع چاپ عکس مانند انجام هر کاری به عواملی بستگی دارد که عبارتند از: عکس دیجیتال، تجهیزات چاپ و کاغذ چاپ که لازم است هر کدام با دقت انجام گیرد. شاید کاغذ چاپ در تصور بعضی‌ها کم اهمیت به نظر برسد، با این وجود نباید از تاثیری که در زیبایی عکس دارد غافل شد. از جمله عواملی که روی ماندگاری و کیفیت کاغذ چاپ عکس تاثیر دارد شامل: مات یا شفاف بودن، وزن کاغذ، ضخامت و… می‌باشد. با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع چاپ عکس آشنا شوید.

انواع کاغذ عکس

شاید تاکنون متن‌ها و مقالات زیادی در خصوص انواع چاپ عکس خوانده باشید که مباحث مختلفی را در مورد چگونگی افزایش کیفیت چاپ عکس در وضوح و بهتر دیده شدن عکس دارد را مورد بررسی قرار داده‌اند. نوع پرینتر نیز از اهمیت زیادی در چاپ عکس برخوردار است، چرا که هرچه کیفیت آن بهتر و جدیدتر باشد برکار عکس چاپ شده روی کاغذ بسیار مطلوب تر و با ارزش تر می‌شود. از دیگر عواملی که در چاپ عکس تاثیر دارد می‌توان به جوهر بکار رفته در پرینتر اشاره کرد که این مورد هم بسیار با اهمیت و ضروری در مطلوب بودن چاپ عکس خواهد داشت. اما عامل سوم که تا حد زیادی بستگی به شرایط شما دارد انتخاب کاغذ چاپ است که ارتباط مستقیمی به کاربرد مورد انتظار افراد دارد. مثلا در صورتی که قصد دارید صرفا عکس معمولی را چاپ کنید و به خانواده نشان دهید، کاغذ براق برایتان گزینه مناسبی محسوب می‌شود. اما چنانچه خواهان عکس پرتره باکیفیت و حرفه‌ای هستید که از ماندگاری بالایی برخوردار باشد، بهتر است از کاغذ سیلک بهره ببرید؛ بنابراین، برای انتخاب بهترین نوع کاغذ ویژگی‌های هر کدام را بدانید. در ادامه به شرح و توضیح انواع کاغذ چاپ عکس خواهیم پرداخت.

کاغذ چاپ مات (Lustre)

کاغذ چاپ مات یکی از انواع چاپ عکس کاغذی پرمصرف است که با نام لاستر نیز در بین عموم رواج دارد. این کاغذ مزیت بسیار خوبی دارد و آن این است که نور را انعکاس نمی‌دهد تا هنگام مشاهده‌ی تصویر جزئیات را از دست ندهید و کاغذ چاپ مات سطح ماسه‌ای و ماتی دارد که همین مات بودن از بازتاب نور جلوگیری خواهد کرد و در نتیجه باعث واضح دیده شدن تصویر می‌شود. به همین دلیل کنتراست و تنوع رنگی عکس را به خوبی نشان می‌دهد. از این کاغذ می‌توان برای چاپ انواع عکس با کیفیت معمولی، عکس پرسنلی، قاب عکس، چاپ روی شاسی و… استفاده کرد. چاپ عکس‌های سیاه سفید و به طور کلی تصاویری که شامل پس زمینه تیره هستند بهتر است روی این کاغذ صورت پذیرد، چرا که شاهد جلوه ای براق و بسیار زیبا خواهید بود.کاغذ مات علاوه بر اینکه قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارد، از ماندگاری بالا و طولانی مدتی نیز بهره می‌برد که می‌توان چندین سال در محیط های متفاوت ماندگاری خوبی داشته باشد. اگر بخواهیم در مورد معایب آن صحبت کنیم باید گفت که کاغذ لاستر برای چاپ عکس‌های با جزئیات بالا و همچنین تصاویری که نیاز به تنوع رنگی دارند چندان مناسب نیست.

کاغذ چاپ براق (Glossory)

کاغذ چاپ براق (Glossory)

مدل براق یا گلاسه یکی از پرکاربردترین انواع چاپ عکس به شمار می‌آید که با استقبال چشمگیری روبه رو بوده است. با توجه به اینکه این کاغذ انعکاس نور بالایی دارد، به‌راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید. درخشش و انعکاس نور کاغذ براق جلوه زیبایی به آن می‌بخشد. اگر قصد چاپ عکس‌های شاد و رنگی‌تان را دارید پیشنهاد می‌کنیم از این کاغذ استفاده کنید. براق بودن سطح کاغذ، منجر به حفظ کیفیت پایین و رفع نویز موجود در تصویر می‌شود، بنابراین، بهتر است برای عکسهای روزمره و با کیفیت کمتری که به وسیله‌ی گوشی همراه می‌گیرید از کاغذ مدل براق استفاده کنید. اگر بخواهیم به معایب این کاغذ چاپ براق نگاهی بیندازیم باید بگوییم که این کاغذ نسبت به اثر انگشت حساس است و ممکن است اثر انگشت روی آن تاثیر بگذارد. پس برای حفظ و نگهداری کاغذ براق و تاثیر نداشتن اثر انگشت در آن، باید حتما آن را درون کاور یا آلبوم‌هایی با لایه محافظ قرار دهید. ضخامت بسیار کم که حساسیت کاغذ را در پی دارد از جمله نقاط ضعف این کاغذ به شمار می‌رود که طول عمر کوتاه‌تر کاغذ مذکور را در مقایسه با سایر انواع کاغذها به همراه خواهد داشت، هر چند نباید دو ویژگی بارز مقرون به صرفه بودن و جذابیت در درخشش آن را نادیده گرفت.

کاغذ چاپ سیلک (Silk)

از جمله کاغذهای پرکاربرد در چاپ عکس ابریشمی یا سیلک است که نسبت به اثر انگشت حساسیت چندانی ندارد و از استحکام و ضخامت بالا و در نتیجه طول عمر بیشتری برخوردار است. از لحاظ ظاهر و چشم انداز کاغذ سیلک چیزی بین براق و مات می‌باشد که زیبایی بیشتری را به رخ می‌کشد. با اینکه درخشندگی کمی در این نوع کاغذ دیده می‌شود، بافت‌های آن درشت و محسوس است. کاغذ سیلک به دلیل بهره مندی از کیفیت و کنتراست بالا مورد توجه طیف گترده‌ای از عکاسان و لابراتوار های حرفه‌ای قرار گرفته تا از این مدل استفاده کنند. این کاغذ قیمت بالاتری دارد اما توصیه می‌شود برای عکس‌هایی که با دوربین قوی گرفته شده‌اند از کاغذ سیلک استفاده شود تا دوام و ماندگاری طولانی مدتی داشته باشد.

کاغذ چاپ متالیک (Metalic)

کاغذ چاپ متالیک (Metalic)

کاغذ چاپ از نوع متالیک در شما حرفه‌ای ترین کاغذهای چاپ قرار دارد که برای چاپ عکس روی آن نیاز است که هزینه‌ی بیشتری را در قیاس با سایر کاغذهای چاپ پرداخت کنید. البته این هزینه‌ی بیشتر بی‌دلیل نیست و به خاطر تراکم بالای این نوع کاغذ است.نمای نهایی بسیار شفاف و زیبا ارمغانی است که به واسطه‌ی درصد بالای ذرات نقره در بافت کاغذ پدیدار گشته است. تمام جزئیات با کیفیت بالا در چاپ روی کاغذ متالیک دیده می‌شود؛ بنابراین، این کاغذ برای چاپ پرتره‌های حرفه‌ای، عکاسی صنعتی و… مورد استقبال قرار گرفته است. می‌توان گفت کاغذ متالیک از نظر نمای ظاهری شباهت زیادی به کاغذ براق دارد اما در قیاس با کاغذ براق درخشندگی طبیعی و ملایم‌تری دارد. باید به این نکته نیز توجه داشت که مقاومت کاغذ متالیک از کاغذ براق بسیار بالاتر است و از جمله ماندگارترین کاغذها به شمار می‌آید.

کاغذ چاپ اکلیلی (Bit light)

کاغذ چاپ اکلیلی (Bit light)

امروزه عکس‌های چاپ شده اکلیلی مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته است تا افراد از این نوع عکس‌ها در آلبوم‌های خود بهره ببرند. این نوع کاغذ در چاپ عکس نوزادان و کودکان اهمیت زیادی دارد و جلوه رویایی و زیبایی ایجاد می‌کند و می‌توان گفت در عکاسی نوزادان و کودکان در بهترین آتلیه کودک تهران از این کاغذ بیشترین استفاده خواهد شد. اکلیلی و براق شدن عکس معمولا بعد از فرآیند چاپ در آتلیه نوزاد و آتلیه کودک با لباس صورت می‌گیرد. بدین صورت است که ابتدا عکس روی کاغذ مناسب چاپ شده و پس از آن اکلیلی یا براق می‌شود.

چاپ روی بوم (کاغذ کنواس)

چاپ روی بوم (کاغذ کنواس)

کاغذ کنواس به واسطه‌ی ضخیم بودن و داشتن تار و پود درشت به پارچه شباهت دارد و برای عکاسی حرفه ای کاندید مناسبی می باشد. اگر بوم‌های نقاشی رنگ روغن را از نزدیک دیده‌ باشید، پارچه کشیده شده روی کلاف بوم همان کنواس است. امروزه در دکوراسیون محیط از چاپ عکس روی کنواس استفاده می‌شود. کیفیت بالای چاپ روی کنواس به دلیل استفاده از جوهر و دستگاه مخصوص است. البته این را هم باید در نظر داشت که نمایش جزئیات در کنواس به اندازه کاغذهای دیگر مثل کاغذ متالیک نیست. از مزیت‌های برجسته این کاغذ می‌توان به دوام و ماندگاری کاملا بالای آن اشاره کرد، چرا که در برابر عوامل محیطی مثل رطوبت، حرارت، نور و… استحکام بالایی دارد. از این کاغذ می‌توان برای چاپ خاطرات و نصب آنها روی دیوار استفاده کرد چون نوری از خود ساطع نمی‌کند و باعث واضح دیده شدن تصویر می‌شود. عکس‌ها و تصاویر روی کاغذ کنواس مانند تابلوهای هنری دیده خواهد بود که بسیار دل انگیز است.

چاپ‌های کریستالی (crystal)

چاپ‌های کریستالی (crystal)

چاپ‌های کریستال از روش‌های اروپایی نشات گرفته است که در طراحی مدرن دکوراسیون منازل و ادارات استفاده شده است. در این نوع چاپ چشم نواز، عکس‌ها به یک ماده درخشنده و شفاف به نام کریستال آغشته می‌شوند. چاپ روی کریستال که با نام چاپ روی پلکسی نیز شناخته می‌شود معمولا با ۳ ضخامت متفاوت صورت می‌گیرد و این ۳ ضخامت عبارنتد از: ضخامت ۲ میلی متری، ضخامت ۳ میلیمتری و ضخامت ۵ میلی متری که هر کدام از آن‌ها کارد مخصوص به خود را دارند و به تبع با قیمت‌های متفاوتی نیز عرضه خواهد شد.

چاپ با لمینت سه بعدی (3D laminate)

چاپ با لمینت سه بعدی (3D laminate)

جالب است بدانید جوهرهایی که در این چاپ استفاده می‌شود بر پایه آب می‌باشد با محیط زیست سازگار بوده و کمترین آلودگی را ایجاد می‌نمایند. به علاوه، روان و یک دست بودن جوهر باعث کیفیت بالای چاپ پلات خواهد شد. به همین دلیل در انتهای کار از نوعی پوشش لمینت برای روی چاپ استفاده می‌شود. به دلیل نوع پوشش لمینتی که در چاپ با لمینت سه بعدی استفاده می‌شود به این نوع چاپ پلات لمینت نیز گفته می‌شود. در این کاغذ جوهر پخش نخواهد شد و این عامل باعث می‌شود که در زمان چاپ وضوح تصاویر بیشتر شود. نور ماورای بنفش برای خشک کردن جوهر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا سرعت خشک شدن کاغذ بهبود پیدا کند.

چاپ کنواس مات (Canvas matte)

چاپ کنواس مات (Canvas matte)

کنواس مات، مات ترین کاغذ است و عاری از کوچکترین انعکاس و بازگشت نور که شباهت بسیار زیادی به بوم دارد. از این کاغذ برای چاپ تصاویر تابلو‌های نقاشی و سیاه قلم استفاده می‌شود که تصاویر جالب و متفاوتی را به ارمغان می‌آورد. از کاربردهای عمده ی کاغذ چاپ کنواس مات می‌توان برای استفاده در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های عکس اشاره کرد. شاید بدانید که کنواس همان پارچه‌ای است که بر روی یک فریم چوبی چسبانده می‌شود و به عنوان بوم نقاشی روانه بازار می‌شود. بهتر است بدانید همه‌ی تابلوهای نقاشی رنگ روغن بر روی کاغذ کنواس نقش می‌بندند. اگر بخواهیم تعریف دیگری از کنواس مات داشته باشیم می‌توان گفت که کنواس پارچه‌ای بافت دار با دانه‌های بسیار ریز است که دارای ضخامت خوبی می‌باشد. البته بهتر است این را هم بدانید که همین کاغذ کنواس در دو نوع مات و براق تولید و روانه‌ی بازار می‌شود. جذابیت بسیار بالای تصاویر در طرح‌های نقاشی شده یا چاپ شده به واسطه‌ی بافت‌های بسیار ریز آن می‌باشد.

انواع چاپ کنواس

چاپ کنواس در دو نوع توسط پلات و بنر اکوسالونت ارائه می‌شود که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم. ۱- چاپ توسط دستگاه پلات: دستگاه پلات این قابلیت را دارد که ۶ رنگ را با بالاترین کیفیت چاپ را بر روی متریال چاپ کند. از نقطه ضعف این چاپ می‌توان به عدم ماندگاری در مقابل نور خورشید اشاره کرد، چرا که به خاطر نوع رنگ مصرفی و شدت پاشیدن رنگ توسط دستگاه، مقاومت پایینی خواهد داشت. ۲- چاپ توسط دستگاه بنر اکوسالونت: می‌توان گفت که دستگاه بنر اکوسالونت بهترین کاندید برای چاپ کنواس به حساب می‌آید. دوام و ماندگاری بالای این چاپ در مقابل نور خورشید به دلیل وجود نوع رنگ مصرفی دستگاه و شدت پاشش رنگ بالا می‌باشد که مقاومت بالای چاپ را تضمین می‌کند. نکته‌ای که باید در این نوع چاپ در نظر گرفت این است که اگرچه دستگاه اکوسالونت در چاپ جزئیات بسیار ریز دچار نقص است اما در فایل‌های چاپی با ابعاد استاندارد عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

چاپ کنواس براق(endura primier Canvas)

اگر به دنبال کاغذی هستید که شباهت زیادی به بوم داشته باشد، کاغذ چاپ کنواس براق را به شما پیشنهاد می‌دهیم و همانطور که از نامش پیداشت از درخشندگی بیشتری نسبت به نوع مات آن بهره می‌برد. تا این کاغذ را به کاندید مناسبی برای چاپ تصاویر طبیعت مبدل سازد. بهتر است بدانید به طور کلی کنواس یا بوم به نوعی پارچه‌ مخصوص نقاشی گفته می‌شود که از بافت نامنظم و پراکنده‌ای برخوردار می‌باشد و چاپ بی نظیر و بسیار چشم نوازی را در پی خواهد داشت. شاید تصور کنید که چون چون از جنس پارچه است نتوان طرح‌ها و نقش‌های ظریف و جذابی را روی آن کشید اما باید بدانید که قادر خواهید بود هر طرح و نقشی که در نظر دارید را برای چاپ روی کاغذ بوم خلق کنید. از جمله کاربردهای دیگر کاغذ مذکور علاوه بر کاربرد در چاپ عکس، می‌توان به استفاده در تزئینات ساختمان و دکوراسیون دیوار اشاره کرد. این کاربرد به دلیل مشابه بودن این کاغذ به نقاشی‌های رنگ روغن دستی می‌باشد.

جنس کنواس

همانطور که پیشتر ذکر کردیم بوم یا کنواس از پارچه‌ای کنفی تشکیل می‌شود که به دلیل پارچه‌ای بودن مقاومت و دوام بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت. البته کنواس محدود به پارچه کنف نمی‌شود و امروزه از پارچه‌های از جنس پنبه و پارچه کتان نیز استفاده می‌شود. به طور معمول برای منازل از پنبه یا پلی استر استفاده می‌شود که به دو نوع کنواس طبیعی و مصنوعی نیز تقسیم بندی می‌شوند و نوع طبیعی آن گرانتر است.

سؤالات متداول

چگونه می‌توان عکس‍ها را چاپ کرد؟ دو راه برای چاپ کردن عکس وجود دارد: یا اینکه خودتان آن‌ها را چاپ کنید که قطعا هزینه‌ی خریداری یک چاپگر مدرن که قابلیت چاپ و نمایش تمام زیبایی‌های عکس شما را داشته باشد، حداقل برای یک عکاس آماتور به صرفه نخواهد بود. راه دوم که به افراد مبتدی و کسانی که ار دستگاه چاپگر استفاده نمی‌کنند این است که در مورد پرینت عکس‌ها، به مراکز تخصصی پرینت عکس مراجعه کنید و در آن مکان‌ها عکس‌های خود را با کیفیت و کنتراست بالا به چاپ برسانید. عکس RAW چیست؟ شاید تاکنون نام این فرمت را شنیده باشید، فرمت RAW یکی از فرمت‌های محبوب موجود ثبت تصویر در عکاسی است که می‌تواند جایگزینی مناسب برای عکس‌هایی با فرمت JPEG باشد و کارایی آن‌ها را داشته باشد. یک عکس با فرمت RAW نسبت به عکس JPG مزیت‌های کاربردی‌تر مخصوصا برای افراد مبتدی خواهد داشت. چرا که این فرمت قابلیت نمایش جزئیات بسیار بیشتر و دقیق‌تری را دارد. لایو ویو (live View) چیست؟ شاید اینکه لایو ویو چیست و چه کاربردی دارد در لیست سوالات رایج عکاسی باشد که اکثر عکاسان مبتدی با آن آشنایی نداشته باشند، در اینجا به شرح مختصر این قابلیت اشاره خواهیم کرد. در تعریفی بسیار کوتاه می‌توان لایو ویو را بدین شکل تعریف کرد که دیدن منظره و قاب فریم عکس نهایی در صفحه نمایش دوربین عکاس. در صورتی که شاتر را فشار دهید قابی را به ثبت خواهید کرد که در لایو ویو مشاهده می‌کنید. فیلتر ان دی گردیانت (ND Grad) چیست و چه کاربردی دارد؟ Neutral Density Gradient یا به اختصار اصطلاح (ND Grad) از فیلترهای ان دی گردیانت به حساب می‌آید که کاربرد اصلی آنها همچون سایر فیلترهایی که بر روی لنز سوار می‌شوند این است که این اطمینان حاصل شود که عکس نهایی دارای نوردهی مضاعفی نباشد تا کیفیت تصویر کاهش پیدا نکند. می‌توان گفت رایج‌ترین مکانی که بهتر است از این فیلترهای عکاسی استفاده کرد، تصویربرداری در میان عکاسان لنداسکیپ و عکاسان طبیعی است که بخش اعظمی از فریم‍شان را آسمان آبی و پر نور تشکیل می‌دهد.