آموزش ۰ تا ۱۰۰ ترکیب بندی در عکاسی : ترکیب بندی در عکاسی چیست؟

۱ دی, ۱۴۰۱
ترکیب بندی در عکاسی چیست

مهم‌ترین تکنیکی که لازم است به عنوان یک عکاس یاد بگیرید این است که چگونه ترکیب بندی عکس‌هایی را که می‌گیرید بهبود بخشید. این تکنیک خاص به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد. درک نحوه کار با دوربین و سوژه‌هایی که از آنها عکس می‌گیرید می‌تواند به شما کمک کند مفهوم و احساساتی را که می‌خواهید بیان کنید را بادقت ثبت کنید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که ترکیب بندی در عکاسی چیست و چرا اهمیت دارد و انواع قوانین ترکیب بندی که برای تسلط بر این تکنیک ضروری است را ارائه می‌دهیم.

ترکیب بندی در عکاسی چیست؟

ترکیب بندی در عکاسی به استفاده مجموعه‌ای از عناصری اشاره دارد که عکاس به این طریق می‌تواند یک حس، یک مفهوم یا یک ایده را به بیننده منتقل کند؛ چه با قرار دادن اشیا یا سوژه‌های خاص در مکان‌های خاص درون تصویر یا با تغییر زاویه دوربین یا نوع لنز. ترکیب بندی همچنین می‌تواند به نورپردازی در عکس، فوکوس تصاویر و رنگ‌هایی که عکاس استفاده می‌کند نیز اطلاق شود.

یک عکاس از تجربه و مهارت‌های خود در ترکیب بندی استفاده می‌کند تا همه این عناصر را به طور مساوی متعادل کند تا آنها با یکدیگر ارتباط داشته باشند و برای انتقال پیام صحیح با یکدیگر همکاری کنند. ترکیب بندی یک عکس بخش اساسی ارتباط بیننده با عکس است که بسته به هدف می‌تواند مهم‌ترین عامل در عکاسی باشد. برای مثال، ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی، یک عکس ممکن است با مخاطب هدف ارتباط برقرار کند تا مردم را به پیامی که می‌خواهد منتقل کند یا به سمت خرید یک محصول بکشاند.

نمونه عکس برای ترکیب بندی در عکاسی
نمونه عکس برای ترکیب بندی در عکاسی

آموزش ترکیب بندی در عکاسی

اولین قدم آموزش ترکیب بندی در عکاسی، یادگیری عناصر ترکیب بندی است. هر چیز که در کادر دوربین شما هنگام عکس گرفتن قرار دارد، از عناصر ترکیب بندی به شمار می‌رود. برخی از عناصر دارای ویژگی‌های کاربردی هستند که به بهبود ترکیب بندی در عکاسی کمک می‌کنند. از عناصر ضروری ترکیب بندی در عکاسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.  خطوط Lines

خطوط در عکاسی، چشمان بیننده را به سمت سوژه شما هدایت می‌کنند. با استفاده از خطوط می‌تواند توجه بیننده را به صورت ناخودآگاه جلب کرده، تمرکز آنها را از قسمت‌هایی که کمتر اهمیت دارند به سمت بخشی از عکس که می‌خواهید، هدایت کنید.

  • خطوط هدایتگر یا راهنما: این خطوط مستقیماً چشم مخاطب را به سمت سوژه شما حرکت می‌دهند و بیننده می‌تواند درک بهتری از مفهوم تصویر شما داشته باشد. به عنوان مثال، حضور رودخانه‌ها و نهرها در تصویر می‌توانند یک روش عالی برای استفاده از خطوط هدایتگر در ترکیب بندی در عکاسی باشند.
خطوط هدایتگر در ترکیب بندی در عکاسی
خطوط هدایتگر در ترکیب بندی در عکاسی
  • خطوط همگرا: مجموعه‌ای از خطوط و لبه‌ها که به سمت مرکز کادر اشاره داشته و به سمت سوژه شما همگرا می‌شوند. علاوه بر این، خطوط همگرا می‌توانند به تصویر دوبعدی شما، عمق دهند و آن را واقعی‌تر و قابل لمس در چشم بیننده نمایان سازند. به عنوان مثال، لبه‌های ساختمان‌ها یا درختان.
خطوط همگرا در ترکیب بندی در عکاسی
خطوط همگرا در ترکیب بندی در عکاسی

2. اشکال Shapes

اشکال در ترکیب بندی در عکاسی، وجود ندارند، بلکه ایجاد می‌شوند. این بدین معناست که شما می‌توانند با ثبت حرکت نور یا قرار دادن چند شی یا  خطوط در کنار یکدیگر، اشکال را ایجاد کنید. اگر با ترکیب بندی مناسب بتوانید اشکال را در تصویر خود نمایان سازید، ظاهری منحصر به فرد به تصاویر خود خواهید بخشید. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای در ترکیب بندی، با استفاده از قوه تخیل خود و البته مهارتی که کسب کرده‌اند، تصاویری خیره کننده را به ثبت می‌رسانند. سعی کنید ایجاد اشکال در ترکیب بندی در عکاسی شما هدفی خاص را دنبال کند تا به تواند به درک بیننده از سوژه شما کمک کند.

اشکال هندسی: دایره، مربع، مثلث، دوازده وجهی و غیره.

اشکال ارگانیک: اشکالی که نمی‌توان تعریفی هندسی از آنها ارائه داد. مانند تار عنکبوت، خطوط روی گل‌ها و گیاهان و تمامی اشکال ارگانیکی که می‌توانید در طبیعت به دنبال آنها باشید.

اشکال در ترکیب بندی در عکاسی
اشکال در ترکیب بندی در عکاسی

3. فرم Form

به اشکال سه‌بعدی فرم می‌گویند. در یک عکس، یک فرم اغلب تنها با دو بعد به تصویر کشیده می‌شود. از این رو عکاسان باید عمق یک شی را با تکیه بر مهارت عکاسی خود، برای بیننده نمایان سازند. به عنوان مثال، عکاسان حرفه‌ای اغلب با ثبت سایه اشیا، یا استفاده از کنتراست و تفاوت تن رنگی، می‌توانند به خوبی به تصویر عمق ببخشند و ماهیت سه‌بعدی فرم را در ترکیب بندی در عکاسی به نمایش بگذارند.

فرم هندسی: کره، مکعب، مخروط، استوانه، و غیره.

فرم ارگانیک: اشیایی که در دنیای سه‌بعدی ما را احاطه کرده‌اند و با تعاریف هندسی سه‌بعدی نمی‌توان آنها را توصیف کرد.

فرم در ترکیب بندی
فرم در ترکیب بندی

4. بافت Texture

بافت، ظاهر و ویژگی‌های بصری یک تصویر است. برای نشان دادن بافت یا تکسچر، عکاسان با استفاده از نورپردازی و ایجاد سایه و یا تکرار یک الگو می‌توانند به خوبی ماهیت سوژه را نمایان کنند. به عنوان مثال برای اینکه نشان دهید سطح جسمی صیقلی است، می‌توانید از انعکاس نور در سطح آن استفاده کنید. با نورپردازی مناسب می‌توانید، پستی بلندی‌های یک شی را به‌گونه‌ای به مخاطب منتقل کنید که انگار می‌توانند آن را لمس کند. توجه به بافت در ترکیب بندی در عکاسی، برای انتقال حس و ماهیت سوژه تأثیر بسیار زیادی دارد.

بافت در ترکیب بندی در عکاسی
بافت در ترکیب بندی در عکاسی

5. رنگ Colour

هر رنگ با درجه طیفی آن Hue، تیرگی یا روشنی Value و میزان اشباع یا Saturation شناخته می‌شود. آشنایی با رنگ‌ها و تأثیراتشان بر بیننده، رنگ‌های مکمل، انواع هارمونی و طریقه چینش رنگ برای انتقال یک مفهوم یا احساس به بهترین شکل، از عناصر مهم ترکیب بندی در عکاسی به شمار می‌رود. شلوغی رنگ‌ها در تصویر تنها باعث گیج شدن بیننده و نامفهوم بودن عکس می‌شود. در ترکیب بندی، استفاده مناسب از رنگ‌ها می‌تواند تأثیر تصویر شما را چندبرابر کند.

رنگ در ترکیب بندی
رنگ در ترکیب بندی

6. فضا Space

وقتی فرم‌ها و اشکال در یک قاب چیده می‌شوند، فضا را اشغال می‌کنند. این فضای احاطه کننده عناصر در یک عکس، فضای منفی نامیده می‌شود فضای منفی، فضایی است که اشکال و فرم داخل کادر را احاطه کرده است. به بیانی دیگر، اگر سوژه و تمامی اشکال و فرم‌ها را از تصویر حذف کنید، آنچه که می‌ماند، فضای منفی است. توجه به فضای منفی در ترکیب بندی در عکاسی اهمیت بسیار دارد و می‌تواند سوژه شما را برجسته یا از دید بیننده پنهان سازد.

فضا در ترکیب بندی عکاسی
فضا در ترکیب بندی عکاسی

اصول کلی ترکیب بندی در عکاسی

از اصول مهم در ترکیب بندی در عکاسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ریتم (Rhythm)

وقتی قاب تصویر خود را با تکرار الگوها یا اشکال به طور تصادفی یا منظم پر می‌کنید، حسی از حرکت یا ریتم ایجاد می‌کنید.

تعادل: اگر کادر خود را به دو نیمه تقسیم کنید، و در دو سمت تصویر، تکراری متقارن وجود داشته باشد، حال اجزا می‌توانند یکسان یا متفاوت باشند، می‌توان گفت که عکس شما دارای تعادل است و در واقع حس تعادل را به بیننده منتقل می‌کند.

ریتم در ترکیب بندی در عکاسی
ریتم در ترکیب بندی در عکاسی

تناسب (Proportion)

تکنیک تناسب در ترکیب بندی در عکاسی، به مقیاس بندی اجزای داخل کادر اشاره دارد. با رعایت اصل تناسب، می‌توانید نشان دهید که یک جسم چه اندازه‌ای دارد و یا در چه فاصله‌ای از دوربین قرار گرفته است. علاوه بر این، استفاده از این تکنیک می‌تواند در نشان دادن ارزش یا بی‌ارزشی یک سوژه به عکاس کمک کند.

تکنیک تناسب در ترکیب بندی
تکنیک تناسب در ترکیب بندی

 تأکید (Emphasis)

تأکید به تکنیکی اشاره دارد که شما عمداً به موضوع یا سوژه‌ای در کادر اهمیت می‌دهید. راه‌های مختلفی برای برجسته کردن موضوع یا سوژه عمدی شما وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید از رنگی متفاوت از سایر عناصر تصویر استفاده کنید. از طرف دیگر، سعی کنید با نورپردازی انتخابی سوژه را برجسته‌تر نشان دهید. شما حتی می‌توانید با استفاده از خطوط هدایتگر یا اصل تناسب، تمرکز بیننده را به سمت سوژه یا موضوع متمرکز کنید.

تکنیک تناسب در ترکیب بندی
تکنیک تاکید در ترکیب بندی

هارمونی (Harmony)

تکنیک هارمونی شامل اشاره به عناصر مشابه در سوژه‌های داخل یک تصویر است. تصاویر هارمونیک نشان می‌دهند که چگونه اشیا مختلف ویژگی‌های مشابهی دارند و تأثیر آرامش بخشی بر بیننده می‌گذارند. استفاده از هارمونی در ترکیب بندی به شما کمک می‌کند هرچقدر هم که اشکال، فرم‌ها یا سوژه‌های متعددی داخل تصویر داشته باشید، هیچ کدام متمایز از دیگری نمایان نشوند و یک اتحاد جامع در بین عناصر تصویر احساس شود.

هارمونی در ترکیب بندی برای عکاسی
هارمونی در ترکیب بندی برای عکاسی

تضاد (Contrast)

برخلاف اصل هارمونی، کنتراست تفاوت عناصر در تصویر را برجسته می‌کند. علاوه بر این، با استفاده از کنتراست می‌توانید جریان زندگی را در تصویر به خوبی نشان دهید. توجه داشته باشید که زیادی روی در استفاده از کنتراست، ترکیب بندی عکس شما را به هم می‌ریزد و به آن جلوه‌ای شلوغ و نامفهوم می‌دهد.

از تضاد و کنتراست معمولا در ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی استفاده می شود.

کنتراست ترکیب بندی در عکاسی
کنتراست ترکیب بندی در عکاسی

جنبش و حرکت (Movement)

اصل جنبش در ترکیب بندی به ثبت حرکت سوژه اشاره دارد. با تغییر سرعت شاتر می‌توانید از سوژه در حال حرکت عکس بگیرید. شما می‌توانید با افزایش سرعت شاتر تمامی حرکت سوژه را در مدت زمان مورد نظر داخل یک تصویر به ثبت برسانید. یا حتی می‌توانید تنها از یک بخشی از حرکت سوژه عکس بگیرید. همچنین تکنیک پنینگ یا Panning به شما کمک می‌کند در عین حال که بر روی سوژه فوکوس کرده‌اید، با ثبت حرکت پشت سوژه، سرعت حرکت سوژه را نشان دهید.

 حرکت در ترکیب بندی برای عکاسی
 حرکت در ترکیب بندی برای عکاسی

نظریه گشتالت در ترکیب بندی در عکاسی

اصول روان‌شناختی گشتالت به عکاسان در ترکیب بندی عکاسی کمک می‌کند. این اصول بر پردازش عناصری که ذهن انسان قادر به درک آنها است، تمرکز می‌کند. بر اساس این اصول، چشم و ذهن انسان، در هنگام مواجهه با تصاویر پیچیده، آن‌ها را به طرز ساده‌ای تعریف می‌کند. از این رو، عکاسان می‌توانند از این اصول برای ارتقای مؤثر درک تصویر خود استفاده کنند. از اصول گشتالت در ترکیب بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نزدیکی یا Proximity

وقتی دو شیء نزدیک‌تر به هم ظاهر می‌شوند، ذهن انسان تصور می‌کند که آنها با هم تعامل دارند. عکاسان خلاق از این خطای دید و خطای ذهنی انسان برای جذاب کردن تصاویر خود به صورت مؤثر بهره می‌برند.

نزدیکی در ترکیب بندی عکاسی
نزدیکی در ترکیب بندی عکاسی

تداوم یا Continuity

هنگامی که خطوط یا الگوهایی را که تکرار می‌شوند ثبت می‌کنید، ذهن شما تصور می‌کند که این خطوط و الگوها به خارج از تصویر نیز راه دارند و یا دارای حرکت هستند.

 تداوم در ترکیب بندی برای عکاسی
 تداوم در ترکیب بندی برای عکاسی

تکامل یا Closure

بر اساس این اصل، عناصر تصویر شما به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که شکلی جدید و متفاوت را در ذهن بیننده نمایان می‌کنند. در واقع این شکل جدید، حضور فیزیکی در تصویر شما ندارد و تنها ذهن شما است که منجر می‌شود چنین خطای دیدی را تجربه کنید. ذهن شما تصاویر و اشکال ناقص را کامل می‌کند.

تکامل در ترکیب بندی مناسب برای عکاسی
تکامل در ترکیب بندی مناسب برای عکاسی

شباهت یا Similarity

اصل شباهت به این معناست که در تصویر شما، عناصر ممکن است ماهیتی متفاوت اما رنگ یا سایز یکسانی داشته باشند. برای استفاده از تکنیک شباهت می‌توانید به دو روش عمل کنید. روش اول برای پنهان کردن سوژه است، به این ترتیب که تمامی عناصر تصویر کاملاً یکی هستند (چند پرتقال زردرنگ) و سوژه شما با ماهیتی متفاوت سایز و رنگ یکسانی با این عناصر دارد (توپ زردرنگ)، به این ترتیب سوژه شما در تصویر پنهان می‌شود. روش دوم برجسته نشان دادن سوژه است؛ یعنی تمامی عناصر دارای ماهیت، رنگ و سایز یکسان با یکدیگر بوده و سوژه شما کاملاً متضاد در تصویر قرار گرفته است.

 اصل شباهت در ترکیب بندی عکاسی
 اصل شباهت در ترکیب بندی عکاسی

تقارن یا Symmetry

هنگام چیدمان عناصر در یک قاب، می‌توانید آنها را به طور مساوی با یک خط خیالی از هم جدا کنید. به عنوان مثال، تصویر زیر را می‌توان به طور مساوی به دو نیمه یکسان تقسیم کرد و هر یک از آنها عناصری را حمل می‌کند که در هر دو نیمه وجود دارد.

 تقارن برای ترکیب بندی عکاسیxxxxxxx
 تقارن برای ترکیب بندی عکاسیxxxxxxx

نکات مهم برای ترکیب بندی در عکاسی

برخی نکات ممکن است در ظاهر کم اهمیت به نظر برسند، اما رعایت این نکات می‌تواند به بهبود ترکیب بندی در عکاسی کمک کند.

  • نگاه کردن را بیاموزید: عکاسی بیان خلاقانه بینش هنری شماست. از این رو، تا زمانی که چشمان خود را برای نگاه کردن به سایر اشکال هنری آموزش ندهید، نمی‌توانید به ترکیب بندی مناسبی دست یابید. سعی کنید هنر را تجربه کرده و آن را بیشتر لمس کنید. به تصاویر عکاسان برجسته بادقت نگاه کنید، به گالری‌های نقاشی و عکاسی سری بزنید، در طبیعت یا شهر قدم بزنید و قاب‌های منحصر به فرد را پیدا کنید. خوب دیدن را یاد بگیرید تا بتوانید مهارت کافی برای ترکیب بندی را به دست آورید.
  • بررسی و برنامه ریزی کنید: برای گرفتن یک عکس عالی، باید زمان زیادی را صرف تحقیق و برنامه ریزی کنید. اگر لوکیشن خاصی را در نظر دارید، در رابطه با تمام جزئیات آن، نور، تغییرات آب و هوایی، احتمال حضور یا عدم حضور سوژه‌ها را بررسی کنید تا بتوانید با برنامه ریزی بهتر، تصاویری خارق‌العاده را به ثبت برسانید.
  • به محیط اطراف توجه کنید: برای تمرین ترکیب بندی، لازم نیست ساعت‌ها را به دنبال یافتن لوکیشن و سوژه‌ای خاص سپری کنید. در خانه یا محل زندگی خود به دنبال سوژه‌های خاص بگردید. هرکجا که باشید، منظره یا لحظه‌ای منحصر به فرد همیشه وجود خواهد داشت.
 نمونه ترکیب بندی مناسب در عکاسی
 نمونه ترکیب بندی مناسب در عکاسی

قوانین کاربردی ترکیب بندی در عکاسی

در هنر عکاسی، قوانین خاصی وجود دارند که می‌توانند در ترکیب بندی زیبا به شما کمک کنند. این قوانین، همان تکنیک‌هایی هستند که عکاسان ماهر با استفاده از آنها تصاویری برجسته و خیره کننده را به ثبت می‌رسانند. آشنایی با این تکنیک‌ها و تمرین بسیار زیاد به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

1. قانون چپ به راست (راست به چپ)

قانون چپ به راست بر این منطق استوار است که چشمان ما هنگام خواندن از چپ به راست حرکت می‌کنند. البته این قانون برای ایرانی‌ها صدق نمی‌کند، چرا که ما عادت داریم از راست به چپ بخوانیم؛ بنابراین توجه به شرایط بیننده شما نیز می‌تواند بر جذابیت عکس شما تأثیرگذار باشد. حال، با توجه به این قانون، ی توانید مسیر نگاه بیننده را پیش‌بینی کنید، به آن حرکت دهید یا از آن برای تمرکز بر روی سوژه عکس خود کمک بگیرید.  

قانون چپ به راست در ترکیب بندی عکس
قانون چپ به راست در ترکیب بندی عکس

2. قانون یک سوم

قانون یک سوم یکی از اصول اولیه ترکیب بندی است. این قانون به ایجاد تعادل در تصویر کمک می‌کند و مناطقی را که چشم بیننده شما به طور طبیعی در آن حرکت دارد را، نشان می‌کند. قانون یک سوم یعنی، اگر تصویر را با استفاده از دو خط عمودی و دو خط افقی به سه قسمت عمودی و سه قسمت افقی یا 9 مستطیل یکسان تقسیم کنید، سوژه شما بهتر است که در یک سوم از این تقسیم‌بندی قرار بگیرد و دو سوم دیگر، فضای باز یا خالی باشند (عناصر کم اهمیت در آن قرار بگیرند). همچنین، هرچه سوژه شما به نواحی تلاقی خطوط نزدیک‌تر باشد، چشمان بیننده بیشتر متوجه آن خواهند شد.

قانون یک سوم در ترکیب بندی عکاسی
قانون یک سوم در ترکیب بندی عکاسی

3. قانون فضا مقابل سوژه

طبق قانون فضا، شما باید فضای کافی را در مقابل سوژه اصلی خود بگذارید، به‌خصوص اگر در حال حرکت یا دور شدن از دوربین باشد. این به شما اطمینان می‌دهد که بینندگان خود را مجذوب می‌کنید تا بدانند چه چیزی توجه سوژه اصلی را به خود جلب می‌کند. با این حال، بسته به پیامی که می‌خواهید از طریق تصویر منتقل کنید، می‌توانید از این قانون استفاده کنید یا آن را زیر پا بگذارید.

 قانون فضا در ترکیب بندی عکاسی
 قانون فضا در ترکیب بندی عکاسی

4. قانون اعداد فرد

طبق این قانون ترکیب بندی، تعداد فرد از عناصر، اشکال یا فرم‌ها در تصویر، بیشتر به تعادل تصویر کمک کرده و به چشمان بیننده آرامش می‌دهد. همچنین پیشنهاد می‌شود که این تعداد به زیر 5 عدد محدود شود.

 استفاده از قانون اعداد فرد در ترکیب بندی
 استفاده از قانون اعداد فرد در ترکیب بندی

5. نسبت طلایی

نسبت طلایی یک اصطلاح ریاضی است که برای عکاسی به کار می‌رود. به دو صورت می‌توانید از آن برای ترکیب بندی عکاسی استفاده کنید. نسبت‌های طلایی عبارت‌اند از:

  • گرید طلایی یا فی گرید
  • مارپیچ طلایی یا مارپیچ فیبوناچی

گرید طلایی یا فی گرید (Golden/Phi Grid)

شبکه طلایی قاب شما را به 9 مستطیل تقسیم می‌کند، شبیه به قانون یک سوم. با این حال، مستطیل‌ها از نظر اندازه برابر نیستند و در نسبت 1:1.618 ایجاد شده‌اند. این به این معنی است که مستطیل‌های مرکز تصویر کوچک‌تر از سایر مستطیل‌ها هستند. تکنیک شبکه طلایی در مقایسه با قانون یک سوم یک تکنیک کاملاً پیشرفته ترکیب بندی است. هنگامی که یک تصویر با این شبکه ساخته می‌شود، حسی طبیعی به بیننده می‌دهد که معمولاً در طبیعت یافت می‌شود. تصاویری که با این قانون ترکیب بندی به ثبت برسند برای بیننده حس طبیعی بودن را القا می‌کنند چرا که تمامی المان‌های طبیعت از این قانون پیروی کرده‌اند.

 گرید طلایی در ترکیب بندی برای عکاسی
 گرید طلایی در ترکیب بندی برای عکاسی

مارپیچ طلایی یا مارپیچ فیبوناچی (Golden/ Fibonacci Spiral)

مارپیچ طلایی معمولاً از هر گوشه‌ای از قاب شروع می‌شود و با نسبت طلایی رشد می‌کند. می‌توانید با مطالعه دقیق عکس‌های خاص، چشم خود را برای دیدن نسبت طلایی آموزش دهید. علاوه بر این، مارپیچ طلایی نیز در طبیعت بسیار زیاد یافت می‌شود.

 مارپیچ فیبوناچی در ترکیب بندی در عکاسی
 مارپیچ فیبوناچی در ترکیب بندی در عکاسی

6. مثلث طلایی

قانون ترکیب بندی مثلثی در عکاسی کاملاً شبیه قانون یک سوم است، اما کادر را با یک خط مورب تقسیم می‌کند که از یک گوشه به گوشه دیگر امتداد دارد. علاوه بر این، از دو گوشه دیگر، دو خط دیگر برای برخورد با خطوط مورب در زوایای قائم، رسم می‌شود. از این رو، یک سری مثلث ایجاد می‌کند که به شما کمک می‌کند تا "تنش پویا" را به تصویر بکشید. درک قانون ترکیب بندی مثلثی در عکاسی نیاز به تجربه زیاد دارد. با دیدن تصاویر مختلف، چشمان خود را عادت دهید.

قانون ترکیب بندی مثلثی در عکاسی
قانون ترکیب بندی مثلثی در عکاسی

7. قانون فضای منفی یا نگاتیو

فضای اطراف سوژه اصلی شما در عکس فضای منفی است، در حالی که سوژه اصلی شما ناحیه مثبت را تشکیل می‌دهد. اگرچه فضای منفی یکنواخت است، اما جذابیت بصری تصویر شما را برای بیننده افزایش می‌دهد و همچنین بیشتر در ترکیب بندی در عکاسی پرتره و منظره به کار می‌رود.

به عنوان قوی‌ترین تکنیکی که به ترکیب تصویر شما کمک می‌کند، می‌توانید از فضای نگاتیو برای موارد زیر استفاده کنید:

  • چشم بیننده خود را به سمت سوژه سوق دهید
  • رابطه متعادلی بین سوژه اصلی و پس زمینه ایجاد کنید
  • از به هم ریختگی جلوگیری کنید.
  • موضوع اصلی را تعریف و به آن تاکید کنید.
  • احساسات را به تصویر بکشید
 توجه به فضای نگاتیو در ترکیب بندی عکاسی
 توجه به فضای نگاتیو در ترکیب بندی عکاسی

8. قانون پرسپکتیو

برای ایجاد تصاویر خیره کننده، زاویه دوربین خود را تغییر دهید. برای این منظور، می‌توانید برای گرفتن یک صحنه، بالاتر، پایین‌تر از سوژه قرار بگیرید یا حتی بر روی زمین دراز بکشید تا از زاویه بهتری سوژه را ثبت کنید.

 پرسپکتیو در ترکیب بندی
 پرسپکتیو در ترکیب بندی

9. قانون خط افق

خط افق خطی است که منظره را به دونیمه بالا و پایین تقسیم می‌کند. با قرار دادن خط افق در تصویر می‌توانید به تصویر عمق داده و سوژه خود را برجسته کنید.

 خط افق در ترکیب بندی برای عکاسی
 خط افق در ترکیب بندی برای عکاسی

10. قانون سادگی

یک راه عالی برای نزدیک شدن به ترکیب بندی در عکاسی، پیروی از قانون سادگی است. به عنوان مثال، شما باید سوژه موردعلاقه خود را در میان انبوهی از موضوعات در یک صحنه هیجان انگیز شناسایی و جدا کنید. پس از این، شما باید حواشی در صحنه را حذف کنید تا توجه بیننده خود را به سوژه متمرکز کنید.

 توجه به سادگی برای ترکیب بندی عکاسی
 توجه به سادگی برای ترکیب بندی عکاسی

11. قانون پرکردن کادر

اگر با یک سوژه خاص و فوق‌العاده روبرو شدید، می‌توانید کادر خود را با سوژه پر کنید. به این ترتیب عظمت سوژه خود را برجسته کرده و این برجستگی را به بیننده نیز منتقل خواهید کرد.

 انواع ترکیب بندی در عکاسی
 انواع ترکیب بندی در عکاسی

اشتباهات رایج ترکیب بندی در عکاسی

ممکن است در تمرین ترکیب بندی در عکاسی متوجه شوید که تصاویر، آن‌طور که شما تصور کرده‌اید از آب درنیامده باشند؛ اما هرچه دقت می‌کنید نمی‌توانید متوجه ایراد تصویر شوید. در زیر برخی از اشتباهات رایج ترکیب بندی در عکاسی را معرفی کرده و راهکاری برای رفع این ایرادات در اختیارتان قرار داده‌ایم:

فضا پر شده است: در حالی که با زاویه باز عکس می‌گیرید، مطمئن شوید که مقداری فضای اضافی باقی می‌گذارید. این فضای اضافی به هنگام ویرایش تصویر به شما کمک می‌کند. همچنین، زمانی که می‌خواهید از شر عواملی که حواستان پرت می‌شود خلاص شوید، کمبود فضا ممکن است شما را مجبور به کاهش هر چیز مهمی کند.

خط افق ناهموار است: در برخی موارد، حتی زمانی که دوربین شما در یک سطح عالی قرار می‌گیرد، ممکن است تصاویر شما دارای سوژه‌های کج و ناهموار نسبت به خط افق باشد. در این حالت، می‌توانید خط افق را در نرم‌افزارهای ویرایشی صاف کنید.

سوژه از قاب خارج می‌شود: از آنجایی که چشم بیننده شما همیشه سوژه متحرک را در تصویر شما دنبال می‌کند، اطمینان حاصل کنید که آنها را طوری قرار دهید که منجر به حرکت چشم بیننده به سمت مرکز و داخل کادر شوند تا نگاه بیننده منحرف نشود و خارج از کادر نرود.

عدم تعادل را احساس می‌کنید: برای متعادل کردن یک صحنه، کمی زاویه دوربین را با حرکت به سمت چپ یا راست سوژه اصلی تغییر دهید. علاوه بر این، حتی می‌توانید خم شوید تا زاویه دید جدیدی به دست آورید.

پس زمینه شلوغ است: وقتی سعی می‌کنید از سوژه خود عکس بگیرید، ممکن است فضای پس زمینه که در پشت سوژه قرار دارد، شلوغ باشد. در چنین حالتی، می‌توانید افکت بوکه را برای محو شدن پس زمینه امتحان کنید.

عمق میدان مناسب نیست: اگر تصاویر شما کاملاً واضح نیستند، ممکن است اشکال اصلی مربوط به تنظیمات عمق میدان باشد. برای این منظور می‌توانید دیافراگم را بالا ببرید و با دیافراگم f/16 یا بالاتر عکاسی کنید.

بهترین انواع ترکیب بندی
بهترین انواع ترکیب بندی

چگونه ترکیب بندی را با ویرایش بهبود دهیم؟

برای بهبود ترکیب بندی در عکاسی می‌توانید از برخی از جلوه‌ها و تنظیمات ویرایشی استفاده کنید مانند:

تنظیمات وینیت Vignette

وینیت، با تیره کردن حاشیه و روشن نگه داشتن مرکز تصویر، به شما کمک می‌کند چشم بیننده خود را از لبه‌ها به وسط کادر بکشید. اگرچه Vignette ترکیب شما را بهبود می‌بخشد، برای جلوگیری از حواس‌پرتی بیننده، باید از آن به‌دقت استفاده کنید.

تنظیمات برش Cropping

کراپینگ به شما کمک می‌کند تا عناصر بی‌اهمیت یا عوامل حواس‌پرتی را از صحنه حذف کنید؛ بنابراین، برای برش کامل لبه‌های تصویر خود، باید کمی بازتر (Wide) عکاسی کنید.

تبدیل تصویر به سیاه و سفید

اگرچه تصاویر رنگی از نظر بصری جذاب هستند، اما در برخی مواقع بی‌حس به نظر می‌رسند. در چنین مواقعی می‌توانید این تصاویر را به سیاه و سفید تبدیل کنید تا آنها را برجسته کنید و به نتایج شگفت‌انگیزی برسید.

 نمونه ترکیب بندی
 نمونه ترکیب بندی

راه‌های دیگر برای بهبود مهارت‌های ترکیب بندی در عکاسی

علاوه بر تمامی قوانین و اصولی که در این مقاله به شما آموزش دادیم، بهتر است 4 مرحله زیر را برای بهبود تکنیک ترکیب بندی در عکاسی به کار ببرید تا بتوانید حرفه‌ای‌تر عمل کنید:

مرحله 1: در یک کارگاه آموزش عکاسی ثبت نام کنید

خودآموزی تا بخشی از مسیر شما را همراهی می‌کند. برای پیشرفت در حرفه عکاسی بهتر است تمامی تکنیک‌ها را زیر نظر افراد باتجربه بیاموزید. همچنین با حضور در کارگاه‌های عکاسی می‌توانید با دیگر عکاسان تعامل داشته باشید و از دیدگاه آنان و طریقه نگاه‌کردنشان به سوژه‌ها، الهام بگیرید. حضور عکاس حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا با روش‌ها و اصول عکاسی از نزدیک آشنا شوید. ببینید که یک عکاس چگونه دوربین در دست می‌گیرد، چطور سوژه را از زوایای مختلف شکار می‌کند و از تکنیک‌های عکاسی و ترکیب بندی به چه نحوی استفاده می‌کند.

مرحله 2: از عکس‌های دیگران الهام بگیرید

قرار گرفتن در معرض طیف گسترده‌ای از انواع ترکیب بندی در عکاسی، چه خوب و چه بد، به شما کمک می‌کند سطح ترکیب بندی خود را تجزیه و تحلیل کنید. عکس‌های خوب به شما می‌گویند که چطور می‌توانید یک سوژه را به تصویر بکشید، در حالی که عکس‌های بد شما را تشویق می‌کنند که ایرادات آنها را بیابید و نمونه‌ای اصلاح شده را به ثبت برسانید؛ بنابراین سعی کنید با دیدن سایر تصاویر، بیاموزید و الهام بگیرید.

مرحله 3: صبور باشید

در ثبت تصویر و یافتن سوژه عجول نباشید. صبر داشته باشید و بر محیط اطراف تمرکز کنید. با توجه به نور و شرایط محیط، تنظیمات دوربین را آماده کنید تا در لحظه حضور سوژه، بتوانید آن را شکار کنید. باحوصله، نگاه کردن را یاد بگیرید. تصاویر بسیاری ثبت کنید و پس از آنکه به خانه برگشتید، تصاویر را بررسی کنید، دقت کنید که چه چیز تصویر شما را جذاب و یا چه چیز آن را بی‌ارزش کرده است. ایرادات خود را رفع کنید و بارها و بارها عکس بگیرید تا تعداد عکس‌های بی‌ارزش به حداقل برسد.

مرحله 4: تمرین کنید

برای اینکه در ترکیب بندی حرفه‌ای شوید، باید تا حد امکان عکس بگیرید. برای این کار باید از مکان‌های مختلفی دیدن کنید و برای بهبود ترکیب بندی خود دائماً عکس بگیرید. با این حال، حتی اگر دوربین خود را به همراه نداشتید، به تمرین چشم خود ادامه دهید و تصاویر را در ذهن خود ثبت کنید. به این ترتیب، می‌توانید خود را برای ثبت عکس‌های عالی آماده کنید.

 ترکیب بندی برای عکاسی
 ترکیب بندی برای عکاسی

سخن پایانی

در این مقاله به طور جامع و کامل، آموزش ترکیب بندی در عکاسی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. با رعایت تمامی اصول، قوانین و استفاده از تکنیک‌های ترکیب بندی در عکاسی، می‌توانید تصاویری خیره کننده به ثبت برسانید. فراموش نکنید که هنر عکاسی همیشه چالش‌های خاص خود را دارد و تنها با تمرین و تجربه بسیار می‌توانید مهارت کافی را به دست آورید و عکاسی برجسته شوید.