لنز دوربین چیست

۶ شهریور, ۱۴۰۱
اگر شناخت شما از دوربین عکاسی کافی باشد طبیعی است که بدانید لنز دوربین چیست و چه کارایی برای شما در خلق تصاویر زیبا خواهد داشت. لنز دوربین عکاسی وسیله ای جانبی است که نقش 100درصدی در کیفیت و خلق تصویر نهایی ثبت شده توسط دوربین خواهد داشت. بنابراین در پاسخ به این سوال ک لنز دوربین چیست می توان گفت برای عکاسان حرفه ای لنز یکی از مهمترین لوازم ضروری به شمار می آید. لنز دوربین عکاسی کمک می کنند تا عکس ها حرفه ای تر و زیباتر خلق شوند.

لنز دوربین عکاسی چیست؟

لنز دوربین عکاسی چیست؟

در واقع لنز دوربین عکاسی کمک می کند تا پرتوهای نور ورودی با نظم به دوربین منتقل و ثبت تصویر واضح و با کیفیتی صورت بگیرد. لنز دوربین از انواع عدسی تشکیل شده که با عبور نور از این عدسی ها و تماس با حسگر دوربین تصویر ثبت می شود. مهمترین اجزای لنزها عبارتند از:
  •       دیافراگم
  •       اجزای خودکار
  •       نگهدارنده های لنز دوربین
نکته ای که در زمان خرید لنز دوربین باید بدانید این است که هدف شما از خرید لنز دوربین چیست؟ اگر هدف شما از خرید لنز و نوع کاربری آن مشخص باشد متوجه می شوید که لنزهای گران قیمت الزاما نمی تواند کیفیت عکس های شما را چند برابر کند. آنچه بر کیفیت عکس های شما تاثیر خواهد گذاشت پیدا کردن گزینه مناسب با دوربین و کار شماست. در نهایت می توانید بهترین انتخاب را از بین گزینه های موجود داشته باشید.

ساختار عدسی

ساختار عدسی

عدسی تعبیه شده در لنز قطعه ای شفاف از جنس شیشه، پلاستیک یا کوارتز است که در دوحالت دو سطح خمیده یا یک سطح صاف و یک سطح خمیده ساخته می شود. کار عدسی تشکیل تصویر است. با این اوصاف هر چه کیفیت موادی که عدسی لنز با آن ساخته شده بهتر باشد، عکس ها با کیفیت بیشتر و اعوجاج نور کمتری ثبت می شوند، این موضوه وضوح عکس ها را افزایش می دهد.

نحوه عملکرد لنز

نحوه عملکرد لنز

لنزها بخش های مختلفی دارند که هر بخش با انجام وظایفی که دارد تصویر نهایی را ثبت می کند. در واقع لنزها با عبور نور به سنسور هداست، میزان انحراف نور را کاهش می دهند. انحراف نور می تواند رنگ ها و مکنتراست تصویر را از بین ببرد و باعث غیرطبیعی شدن رنگ ها و اعوجاج در تصاویر شوند. پس از آن لنز با تنظیم فاصله کانونی، زاویه دید را مشخص می کند تا جزییات به شکل زیباتر و طبیعی تر در تصاویر ثبت شود.

پیکربندی لنز

پیکربندی لنز

لنزها تشکیل شده از اجزایی هستند تا دوربین عکاسی توان ثبت تصاویر را داشته باشد. لنز دوربین عکاسی در مجموع تشکیل شده از:
  •       عدسی
  •       سنسور هدایت نور
  •       دیافراگم

اجزای نوری لنز

اجزای نوری لنز

اجزای نوری لنز در واقع بخش هایی هستند که در مسیر عبور نور می توانند جزییات تصویر را کوچک یا بزرگ کنند. این اجزای نوری به اصلاح نور تابیده شده به سوژه نیز کمک می کند و پراکندگی نور را در محیط تصحیح می کند.

ویژگی‌های اصلی انواع لنز دوربین عکاسی

ویژگی‌های اصلی انواع لنز دوربین عکاسی

همه لنزهای عکاسی ویژگی های مشخصی دارند که در زمان خرید باید به آن توجه شود. از مهمترین ویژگی های لنزهای دوربین عکاسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • سازگاری دوربین با لنز: باید نوع و تناسب دوربین با عملکرد لنز تطابق داشته باشد، در غیر این صورت لنز خریداری شده غیرقابل استفاده خواهد بود.
  • فاصله کانونی: مهمترین فاکتوری است که می تواند تعیین کننده خرید لنز باشد. فاصله کانونی  با اعداد خاصی طبقه بندی می شوند که لازم است با توجه به کارایی مدنظرتان لنزی با فاصله کانونی مناسب خریداری کنید. لنزها به دو صورت پرایم یا زوم هستند.

فاصله کانونی ( Focal Length ) لنز چیست؟

فاصله کانونی ( Focal Length ) لنز چیست؟

حدفاصل مرکز نوری و حسگر دوربین، در زمان فوکوس روی بی نهایت را فاصله کانونی می گویند. فاصله کانونی با اعدادی برحسب میلیمتر تعیین می شود که در واقع نشان دهنده زاویه دید تحت پوشش لنز است. این عدد هر چه بیشتر باشد میدان دید عریض تر است. اما امکان فوکوس کمتر خواهد بود. فاصله کانونی در واقع میزان واگرایی و همگرای پرتوهای نور را که در نهایت وضوح تصویر را به نمایش می گذارد بر عهده دارد. دوربین ها در عملکرد گاهی براساس میزان فاصله کانونی نیز دسته بندی می شوند مثل:
  • 50mm
  • 70mm
  • 200mm
فاصله کانونی تعیین کننده زاویه دید و میزان بزرگنمایی تصویر است. فاصله کانونی فاکتوری است که می توان برای عکاسی می تواند بسیار در کیفیت تصویر نهایی تعیین کننده باشد.

لنز زوم یا پرایم؟

لنز زوم یا پرایم؟

لنز پرایم به لنزهای ثابت گفته می شود. برای تهیه لنز اینکه کدام لنز زوم یا پرایم بهتر است باید ابتدا تفاوت این دو لنز را بدانیم. مهمترین نکاتی که باعث تمایز لنز زوم و پرایم می شود عبارتست از:
  1. فاصله کانونی: که در لنز پرایم رقمی بین ۱۲ تا ۵۲۰۰ میلیمتر و غیرقابل تغییر است. این عدد در لنزهای زوم قابل تغییر است و فاصله های کانونی مختلفی را می تواند پوشش دهد.
  2. دیافراگم: دیافراگم لنزهای پرایم بازتری نسبت به لنزهای زوم دارد. این ویژگی کمک می کند تا دوربین در نور کم عکس های مناسبی بگیرد. دیافراگم در لنزهای زوم متفاوت است اما برای تهیه دیافراگم بازتر باید هزینه بیشتری را متحمل شد.
  3. سایز لنز: لنزهای پرایم معمولا کوچیکتر از لنزهای زوم هستند. این در حالی است که لنزهای زوم از نظر طول و عرض بزرگتر هستند.
  4. وزن لنز: با توجه به نوع کارایی که لنزها دارند، می توان گفت به طور کلی وزن لنزهای پرایم کمتر از لنزهای زوم است.
  5. قیمت: طبیعی است که نوع عملکرد لنز پرایم نسبت به زوم در قیمت آن نیز تاثیر دارد و در مقایسه با لنز زوم قیمت کمتری دراد.
  6. کیفیت تصویر: در عکاسی حرفه ای اگر بخواهید از لنزهای حرفه ای استفاده کنید، طبیعتا عکس های با کیفیت تری نیز می توانید بگیرد. لنزهای زوم با توجه به نوع کارایی تصاویر با کیفیت تر و زیباتری نسبت به لنزهای پرایم ثبت می کنند. خطاهای رنگی در لنزهای زوم کمتر است و همین موضوع بر کیفیت تصاویر نهایی تاثیرگذار است.

فوکوس دستی MF لنز به چه صورتی است؟

فوکوس دستی MF لنز به چه صورتی است؟

اگر بخواهید روی سوژه عکاسی خود فوکوس کنید، می توانید از گزینه فوکوس دستی یا MF  به جای گزینه فوکوس خودکار استفاده کنید. شما در 5 موقعیت مختلف می توانید از فوکوس دستی به جای فوکوس خودکار استفاده کنید.
  •       سوژه های با کنتراست پایین
  •       سوژه با کنتراست پایین و جزییات زیاد
  •       شباهت سوژه با اجزای صحنه
  •       ضبط ویدئو
  •       سوژه متحرک با سرعت زیاد روی نقطه عبور سوژه مدنظر
در چنین شرایطی لازم است شما دوربین را از حالت فوکوس خودکار خارج و آرا روی فوکوس دستی تنظیم کنید. سپس از طریق حلقه های قابل حرکت اطراف لنز برای فوکوس روی سوژه استفاه کنید.

سازگاری دوربین با لنز

سازگاری دوربین با لنز

یکی از نکاتی که باید در زمان خرید لنز باید به آن توجه کنید سازگاری دوربین با لنز است. اگر دوربین حسگر فول فریم دارد باید لنز متناسب با آن تهیه شود چرا که دیگر لنزهای برای این دوربین کاربرد نخواهد داشت. امروزه اگرچه پیشرفت تکنولوژی، به روز شدن دوربین های دیجیتال را نیز به همراه داشته است. به طوری که می توان به کمک تبدیل لنزهای مختلف را به دوربین سازگار کرد، با این وجود در تطبیق دادن لنزهای مختلف به دوربین گاهی این سازگاری ایجاد نمی شود. در میان دوربین ها نیکون کمترین سازگاری را دارد با این وجود دوربین های کانن بیشترین سازگاری را حتی با لنزهای قدیمی دارند. از همین رو در زمان خرید لنز باید این نکته را مدنظر قرار دهید که آیا دوربین شما قابلیت سازگاری با لنزهای مختلف را دارد یا خیر. اگر قابلیت سازگاری دوربین شما کم باشد انتخاب های شما برای خرید لنز نیز محدود می شود.

دیافراگم

دیافراگم

برای کنترل نور عبوری از لنز صفحات فلزی کدری تعبیه شده اند که یا تغییر حلقه قابلیت تنظیم دارد. با تنظیم این حلقه روزنه مرکزی که نور از آن عبور می کند کوچک یا بزرگ می شود و در نهایت بر کنترل شدت نور تاثیر می گذارد. این صفحات فلزی در هم فرو رونده که تنظیم میزان نور را کنترل می کنند، در واقع همان دیافراگم است. به طور کلی کاری که دیافراگم در ثبت تصاویر بر عهده دارد عبارتست از:
  1. کنترل نوردهی
  2. کنترل تاری یا فوکوس تصویر
  3. تمرکز لنز دوربین روی سوژه یا عمق میدان
کنترل دیافراگم می تواند به حالت نیمه خودکار یا خودکار انجام شود. در حالت نیمه خودکار عکاس عمق میدان را به صورت دستی انتخاب می کند و کنترل تنظیمات نوری توسط دوربین به صورت خودکار انجام می شود. در حالت خودکار تنظیمات عمق میدان و تنظیمات نوری به صورت پیش فرض توسط دوربین تنظیم می شود.

اتصال لنز دوربین

اتصال لنز دوربین

برای اتصال یا تعویض لنز  رعایت چند نکته اساسی برای حفظ سلامت دوربین و لنز ضروری است.
  1. به هیچ عنوان برای وصل کردن لنز به دوربین از زور استفاده نکنید.
  2. ابتدا درپوش دوربین و درپوش پشت لنز را باز کنید.
  3. این کار را در محیط تمیز انجام دهید تا ذرات گرد و غبار روی لنز ننشیند.
  4. لنز را روی دوربین به طرف عقربه های ساعت بچرخانید تا دوربین و لنز بهم قفل شوند.
  5. وقتی از نصب درست لنز مطمئن شدید می توانید از دوربین استفاده کنید.
در صورتی که بخواهید از چند لنز برای عکاسی استفاده کنید، می توانید برای اتصال لنز به دوربین از یک نگهدارنده لنز یا مانت لنز استفاده کنید. این مانت لنزها انواع مختلفی دارد مثل:
  • مانت EF
  • مانت F
  • مانت‌های میکرو سه چهارم
  • مانت E
  • مانت X

انواع لنز دوربین عکاسی

انواع لنز دوربین عکاسی

لنزهای دوربین عکاسی انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن اشاره می شود:
  • لنز استاندارد: این لنزها تصاویر پرسپکتیو را مانند چشم انسان منعکس می کند.  و در واقع اجزا صحنه همانطوری که چشم می بیند ثبت می کند. این لنزها برای تصاویر پرتره مناسب هستند.
  • لنز واید: این لنزها را زاویه باز نیز می گویند که فاصله کانونی کمتری نسبت به لنزهای استاندارد دارد. این لنزها تصاویری اغراق آمیز را ثبت می کنند. عکاسی از سوژه های ریز در طبیعت یا معماری با این لنزها مناسب تر است.
  • لنز تله فوتو: این لنزها تصاویر را به شکل فشرده و اجزای سوژه را بزرگتر نشان می دهد. عکاسی از محیط های ورزشی، حیات وحش، پرتره و...  با کمک این لنز ایده آل است.
  • لنز ماکرو: برای ثبت تصاویر از اجسام ریز با این لنزها عکس های واضح و شارپ تری می توان خلق کرد.
  • لنز تله شیفت: اگرچه پرسپکتیو و عمق میدان صحنه با این لنز عکاس را محدود می کند اما این لنزها می تواند برای عکاسی از معماری بناها و مناظر بسیار مناسب باشد چرا که حقه های نوری این لنزها خاصیت شگرفی به عکسها می دهد که نمی توان آن را از طریق نرم افزارهای مختلف به عکس نهایی داد.
  • لنز چشم ماهی: این لنز می تواند صحنه های خیلی عریض را به شکل 180 درجه به شکل محدب یا بیضی ثبت کند.
  • لنزهای لرزشگیر: این لنزها قابلیت تثبیت تصویر را دارند و با اصلاح لرزش های دوربین عکس های با کیفیتی ثبت می کند.
  • لنز زوم: لنزهای زوم نیز قابلیت تغییر فاصله های کانونی مختلفی دارند که دست عکاس را برای خلق تصاویر نهایی با کیفیت تر باز می گذارد.

طرح های لنز اپتیکال

طرح های لنز اپتیکال

لنزهای زوم دونوع اپتیکال و دیجیتال هستند. عکاسان حرفه ای ترجیح می دهند از لنزهای زوم دیجیتال استفاده نکنند. در شرایطی که عکاس بخواهد عکس هایی با وضوح بیشتر ثبت کند لازم است لنزهای زوم اپتیکال را تهیه کند. این لنزها بدون در نظر گرفتن میزان زوم و بزرگنمایی، رزولوشن تصویر را تغییر نمی دهد. از مهمترین ویژگی های لنزهای اپتیکال می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • فاصله کانونی 500 تا 100 میلیمتر
  • وزن زیاد
  • سایز بزرگ

راهنمای خرید لنز

راهنمای خرید لنز

برای خرید لنز ابتدا باید نوع کاربری آن را مشخص کنید. اینکه قصد دارید از چه محیط هایی عکاسی کنید؟ خیابان یا طبیعت؟ تمایل به گرفتن عکس پرتره دارید و یا می خواهید از حیات وحش عکاسی کنید؟ محیط مدنظر شما برای عکاسی پر تحرک و اکشن است و یا در محیطی ثابت اقدام به عکاسی می کنید؟ متناسب با هر کدام از این فضاها شما می توانید اقدام به خرید لنز مناسب برای دوربین خود کنید. حال که نوع استفاده خود از دوربین را می دانید  لازم است برای خرید لنز مناسب موارد زیر را مدنظر داشته باشید:
  1. هزینه ای که می توانید برای خرید لنز اختصاص دهید
  2. خرید لنز  سبک که روی دوربین به راحتی نصب شود یا لنزهای تخصصی
  3. فاصله کانونی مناسب
  4. نوع لنز مناسب با سوژه های عکاسی منظر
  5. زوم یا پرایم بودن لنز
  6. وزن و اندازه
  7. برند لنز

سؤالات متداول

بهترین مدل های لنز دوربین چیست؟ لنزها انواع مختلف دارد مهمترین آن ها:
  • واید
  • نرمال
  • تله
  • پرایم یا زوم
و لنزهای خاص همچون:
  • تله فوتو
  • واید
  • ماکرو
  • چشم ماهی
  • تیلت شیفت
  • سوپر زوم
آیا لنزها بر کیفیت عکس های دوربین تاثیر دارد؟ پاسخ به این سوال کاملا مشخص است، بله. اگر بدانید لنز دوربین چیست حتما می دانید که در عکاسی حرفه ای و ثبت تصاویر زیبا لنز تاثیر مستقیم دارد. پس درصورتی که قصد انجام عکاسی حرفه ای دارید حتما باید برای تهیه لنزهای مناسب اقدام کنید. بهترین برندهای لنز دوربین عکاسی چیست؟ سه برند لنز نیکون، کنون و سونی شناخته شده ترین و پرطرفدارترین برندهای لنز دوربین به شمار می آیند. پس این سه برند، دو شرکت سیگما و تامرون اقدام به طراحی و تولید لنزهای با کیفیت و حرفه ای می کنند. برای عکس پروفایل یا پرتره بهتر است از چه لنزی استفاده شود؟ بهترین لنز برای عکاسی پرتره استفاده از لنزهای زوم یا پرایم استفاده شود. آیا در خرید تجهیزات آتلیه کودک برای عکاسی کودک و نوزاد لازم است لنز خاصی خریداری شود؟ با توجه به اینکه لنز خاصی برای این امر طراحی نشده از همین رو باید از مجموعه ای از لنزها برای تجهیز آتلیه کودک استفاده کنید. انواع لنزهای واید، ماکرو، تله فوتو  و مدیوم می تواند با انواع چاپ عکس در نهایت رضایت زیادی به همراه داشته باشد. مهمترین نکاتی که در خرید لنز دوربین عکاسی باید در نظر بگیریم چیست؟ 4 شاخص اساسی می تواند شما را در خرید لنز کمک کند، تا با صرف مناسب ترین هزینه بهترین لنزی که مورد استفاده شماست خریداری کنید. این موارد عبارتند از:
  • مانت
  • فرمت
  • فاصله کانونی
  • برند لنز
آیا در زمان خرید لنز دوربین لازم است محافظ لنز نیز خریداری شود؟ با توجه به حساسیت و ظرافت لنز دوربین برای افزایش طول عمر لنزها بهتر است محافظ لنز نیز تهیه کنید. آیا لنزهای دوربین عکاسی در برابر شرایط جوی مختلف مقاوم هستند؟ خیر، با توجه به نوع مصرف شما باید در زمان خرید لنز به میزان مقاومت آن ها در برابر شرایط جوی نیز آگاه باشید. به طور مثال برای عکاسی آتلیه نیازی به تهیه لنزهای مقاوم ندارید، در حالی که اگر شما قصد عکاسی در محیط های ورزشی یا حیات وحش را دارید باید لنزهایی تهیه کنید که در برابر رطوبت جوی، باران، دمای کم یا زیاد مقاومت بالایی داشته باشند. فیلترها جزئی از لنز به شمار می آیند و باید در زمان خرید از فروشنده آن را بخواهیم؟ خیر، فیلترها لوازم جانبی مجزا از لنز هستند و شما می توانید برای محافظت از لنز یا بهبود کیفیت عکس های خود اقدام به خرید فیلتر لنز کنید. انواع فیلترهای لنز چیست؟ فیلترهای لنز کاربری ها و عملکردهای مختلفی دارند، مهمترین انواع فیلترهای لنز عبارتند از:
  1.     فیلتر UVبه عنوان محافظ لنز
  2. فیلتر پلاریزه برای شفاف تر شدن رنگ های محیطی
  3. فیلتر کاهش دهنده نور محیط