فتوبوک یا کتاب عکس چیست

۱ شهریور, ۱۴۰۱
ثبت خاطرات با استفاده از گرفتن عکس، یکی از زیباترین عادت‌های انسان‌ها از گذشته تا به حال بوده است. آلبوم عکس و فتوبوک یکی از راه‌های ثبت این خاطرات به بهترین شکل و قالب است. هم آلبوم عکس و هم فتوبوک ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند که شما می‌توانید با توجه به نیازهای خودتان یکی از آن‌ها را برای ثبت خاطرات و لحظات شیرین انتخاب کنید.

تفاوت بین آلبوم عکس و فتوبوک چیست؟

شاید شما هم اخیرا اسم Photobook یا همان کتاب عکس را شنیده باشید و با خودتان فکر کنید که منظور از فتوبوک همان آلبوم‌های عکس قدیمی است. اما ما در این قسمت قصد داریم به شما بگوییم که شاید کتاب عکس و آلبوم عکس شباهت‌هایی به هم داشته باشند اما در واقع دو امکان جدا ازهم هستند. آلبوم عکس مجموعه‌ای از عکس‌های ثبت شده و گردآوری شده است که معمولا دارای یک موضوع و تاریخ هستند. اما در فتوبوک، علاوه بر اینکه عکس مورد نظر ثبت شده، هر نوع داستان، روایت یا نکته‌ی مهمی در مورد آن عکس که برای شما اهمیت دارد نیز ثبت می‌شود. در واقع فتوبوک نسخه کامل‌تر و جذاب‌تری از آلبوم عکس است.

آلبوم عکس چیست؟

همانطور که می‌دانید آلبوم عکس مجموعه‌ای از عکس‌های ثبت و جمع‌آوری شده در مورد یک موضوع و یا تاریخ خاص است. آلبوم‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند هزینه‌های متفاوتی نیز دارند. آلبوم‌های عکس دارای قدمت بسیار زیادی هستند و در هر زمان و دوره‌ای با توجه به امکانات آن زمان به ‌روز شده‌اند. آلبوم‌های عکس دارای انواع مختلفی بوده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به آلبوم‌های سلفونی، آلبوم‌های چسبی، آلبوم عکس فریم‌دار، آلبوم عکس شومیزی و ... اشاره کرد.

هزینه آلبوم عکس عروسی چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات و تاریخ‌هایی که به آلبوم عکس و عکاسی نیاز دارد مربوط به مراسم عروسی و اتفاقات مربوط به آن است. از آنجایی که روز عروسی یکی از مهم‌ترین و شاید هم مهم‌ترین روز زندگی هر شخصی است، پس ثبت خاطرات آن روز با استفاده از عکس یکی از مهم‌ترین اقدامات عروسی است. به دلیل اهمیت این روز، باید عکس‌های ثبت شده‌ی آن نیز دارای بالاترین کیفیت باشند. امروزه آلبوم‌های متفاوتی برای عروسی طراحی شده است که از جمله‌ی آن می‌توان به آلبوم‌های ایتالیایی، آلبوم‌های ژورنال، آلبوم‌های کلاسیک، آلبوم‌های نفیس، آلبوم‌های Photobook و ... اشاره کرد. شما می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه‌ی خودتان یکی یا چندتا از این مدل‌های آلبوم عکاسی را انتخاب کنید. این موضوع را به یاد داشته باشید که هر کدام از این آلبوم‌ها با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند هزینه‌های متفاوتی نیز دارند. مثلا آلبوم‌های ایتالیایی یکی از باکیفیت‌ترین و در عین حال گران‌ترین آلبوم‌های عروسی است. در صورتی که قصد دارید در مورد هزینه‌ی آلبوم عروسی جزئیات بیشتری بدانید می‌توانید به ما پیام دهید تا در اولین فرصت این جزئیات را در اختیار شما قرار دهیم.

Photobook چیست؟

Photobook چیست؟

فتوبوک همانطور که از اسم آن مشخص است کتابی است مصور و واقعی که از عکس‌های مورد نظر شما به همراه داستان و روایتی در مورد آن، تشکیل شده است. در واقع شما با استفاده از کتاب عکس، بخشی از زندگی و خاطرات خودتان را به شیوه‌ای خلاقانه و جذاب و دقیقا مطابق با سلیقه‌ی خودتان نقل می‌کنید. امروزه فتوبوک از عکس‌های پرینت شده با تکنولوژی فتوشیمی تولید می‌شوند که عکس‌های آن دارای کیفیت و رزولوشون بالا نیز هستند. یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب کتاب‌ عکس‌ها این است که با توجه به نظر و سلیقه‌ی شما می‌توانند کاملا منحصر به فرد و خاص باشند.

مقایسه آلبوم عکس با فتوبوک

مقایسه آلبوم عکس با فتوبوک

اگر تمایل دارید در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های آلبوم‌های عکس و فتوبوک‌ها بیشتر بدانید در این قسمت با ما همراه باشید. در واقع کتاب عکس‌ها نسخه‌ی جدیدتر و جذاب ترین از آلبوم‌های عکس قدیمی هستند. در Photobook معمولا ضخامت صفحات نسبت به آلبوم‌ها کمتر است. ظاهر و جلد فتوبوک‌ها معمولا شبیه به کتاب هستند و انعطاف بیشتری نسبت به جلد سایر آلبوم‌های عکس دارد. آلبوم‌های عکس نسبت به کتاب عکس‌ها دارای تعداد صفحات کمتری هستند. در فتوبوک‌ها همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است داستان یک اتفاق و رویداد مثل ازدواج، تولد فرزند، سفر و ... روایت می‌شود در حالی که در آلبوم‌های عکس، موضوعات می‌توانند بی‌ربط به هم نیز باشند.

دوام و سبک فتوبوک ها

اگر قصد استفاده از کتاب عکس‌ها را دارید باید در مورد ویژگی‌های آن از جمله دوام و سبک آن‌ها اطلاعات داشته باشید. فتوبوک در واقع نوعی کتاب است به همین دلیل استحکام و دوام نسبتا خوبی دارد اما در مقایسه با آلبوم‌های دیجیتال دارای ضخامت و مقاومت کمتری است. همچنین کتاب عکس‌ها نسبتا به آلبوم‌های دیجیتال دارای وزن و حجم کمتری نیز هستند البته در اکثر موارد هزینه‌ی آن‌ها نیز نسبت به آلبوم‌های دیجیتال نیز کمتر است.

در دسترس بودن صفحات

برای اینکه بتوانید یک فتوبوک با کیفیت و درجه یک داشته باشید باید سعی کنید در ابتدا عکس‌ها را در بهترین آتلیه عکاسی و یا با استفاده از یک عکاس ماهر در فضاهای مختلف ثبت کنید و سپس فتوبوک مخصوص به خود را بسازید. شما برای طراحی فتوبوک‌ها به صورت آنلاین ایده‌ها و طرح‌های خودتان را اجرایی کرده و سپس چاپ می‌کنید، در صورتی که قصد داشته باشید طرح‌های قبلی خودتان را ادیت کنید می‌توانید با قابلیت در دسترس بودن صفحات، این فرآیند را انجام دهید.

هزینه فتوبوک

هزینه فتوبوک

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب آلبوم عکس و یا فتوبوک‌ها به هزینه آن‌ها مربوط می‌شود. در صورتی که تمایل دارید از این کتاب‌های عکس استفاده کنید باید به شما بگوییم که هزینه کتاب عکس‌ها نسبت به هزینه آلبوم‌های دیجیتالی پایین‌تر است. در صورتی که قصد دارید هزینه دقیق آن را بدانید باید در ابتدا تمامی انتظاراتی که از فتوبوک و همچنین تعداد صفحات آن را با ما در میان بگذارید تا این هزینه را به شما بگوییم.

کاربرد کتاب عکس‌

شاید فکر کنید که این کتاب‌های عکس فقط برای ثبت خاطرات شخص و خانوادگی به شکلی خاص و خلاقانه کاربرد دارد، اما ما قصد داریم به شما بگوییم که این کتاب عکس‌ها کاربردهای زیاد دیگری نیز دارند. معمولا از فتوبک‌ها برای نشان دادن نمونه کار و کالیته استفاده می‌شود. همچنین اگر دقت کرده باشید در منوی اکثر کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها از انواع آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین اگر قصد هدیه دادن دارید، می‌توانید از کتاب عکس‌ها و ثبت خاطرات مشترک با آن فرد استفاده کنید.

ایده‌های جذاب برای فتوبوک‌ها

اگر قصد دارید از فتوبک‌ها برای ثبت خاطرات و لحظات شیرین خود استفاده کنید بهتر است در ابتدا یک موضوع جذاب و جالب برای این کتاب عکس انتخاب کنید. در ادامه بعضی از موضوعات جذاب که معمولا در زندگی اکثر افراد اتفاق می‌افتد را به شما یادآوری می‌کنیم تا در صورتی که این خاطرات برای شما جذاب بود از آن‌ها برای فتوبوک‌های خود استفاده کنید. همیشه اولین‌ها می‌توانند جز خاطرات به یادماندنی افراد باشند مثل اولین سفر دو نفره، اولین جشن، اولین راه رفتن فرزند، اولین حرف زدن فرزند، اولین صدای ضربان قلب فرزند و ... تماشای رشد و بزرگ شدن فرزندتان از زمان بارداری تا به دنیا آمدن و بزرگ شدن آن می‌تواند یکی از موضوعات بسیار جذاب برای فتوبوک‌های شما باشد. عکاسی بارداری یکی از موضوعات عکاسی برای کودکان است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. داستان عاشقی و یا روایت یک رفاقت نیز می‌تواند جز دیگر موضوعات جذاب برای انواع فتوبوک‌ها باشد. شما می‌توانید از زمان شروع هر رابطه‌ای، عکس‌های آن را با توجه به موقعیت‌های زمانی در این کتاب‌های مصور چاپ کنید. مطمئن باشید در صورتی که یک بازه زمانی از آن عکس‌ها بگذرد، تماشای دوباره‌ی این کتاب می‌تواند برای شما بسیار لذت بخش و در عین حال خاطره‌انگیز باشد. یکی از موضوعاتی که اخیرا برای کتاب عکس‌ها استفاده می‌شود مربوط به مراسم عروسی و یا فرمالیته است. از آنجایی که هزینه آلبوم‌های عکس مخصوص به عروسی از جمله آلبوم ایتالیایی، آلبوم ژورنالی و … بسیار زیاد است از کتاب‌ عکس‌ها برای این مراسم استفاده می‌کنند. در واقع کتاب‌های مصور با چاپ عکس‌ها با کیفیت و رزولوشون بالا و در عین حال یک قیمت مناسب و معقول، عروس و دامادهای زیادی را برای استفاده مجاب می‌کنند. سفرنامه نیز می‌توانند از جمله موضوعاتی باشند که برای کتاب‌های تصویری یا همان فتوبوک‌ها جذابیت زیادی داشته باشند. به این موضوع فکر کنید که داستان تصویری سفر شما مثل یک کتاب مستند، چاپ شود. قطعا تماشای آن هم برای شما و هم برای دیگر افراد بسیار خاطره‌انگیز و جذاب است. به همین دلیل به تازگی استفاده از کتاب عکس‌ها برای ثبت خاطرات سفرهای مختلف استفاده می‌شود. به نظر شما چه موضوعات جذاب دیگری برای استفاده از کتاب عکس‌ها وجود دارد؟ این موضوعات را می‌توانید با ما در میان بگذارید تا از آن‌ها در طراحی و تولید انواع Photobook استفاده کنیم.

کلام آخر

در این مطلب قصد داشتیم به صورت کامل به موضوع فتوبوک‌ها یا همان Photobook ها بپردازیم و آن‌ها را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد از فتوبوک در کاربردهای مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله آن می‌توان به عنوان کالیته، منوی رستورانی، ثبت خاطرات شخصی و ... اشاره کرد. امروزه‌ها آتلیه‌های زیادی این فتوبوک‌ها را باتوجه به سلیقه‌ی شما طراحی می‌کنند. اما برای اینکه در آخر یک کتاب  زیبا و منحصر به فرد داشته باشید، سعی کنید از بهترین آتلیه عکاسی که دارای فضاهای زیادی از جمله آتلیه کودک فضای باز یا آتلیه عروسی و ... باشد استفاده کنید. همچنین در صورتی که قصد دارید در مورد زمان تحویل و هزینه‌های انواع کتاب عکس‌ها یا انواع آلبوم‌های عکاسی جزئیات بیشتری بدانید می‌توانید به ما پیام دهید تا در اولین فرصت این اطلاعات را در اختیار شما بگذاریم.

سؤالات متداول

در این مطلب تلاش کردیم تا به تمامی سوالاتی که در مورد فتوبوک‌ها و انواع آلبوم‌های عکاسی دارید، پاسخ دهیم. در صورتی که باز هم سوالی در این زمینه برای شما وجود دارد می‌توانید از پاسخ‌هایی که به سوالات تکرار شده‌ی کاربران در این حوزه که در ادامه برای شما لیست شده است، استفاده کنید. کتاب‌ عکس‌ها گران‌تر هستند یا آلبوم‌های دیجیتالی؟ از آنجایی که فتوبک‌ها دارای ضخامت و وزن‌های کمتری نسبت به آلبوم‌های دیجیتالی هستند، هزینه‌ی آن‌ها نیز نسبت به آلبوم‌های دیجیتالی پایین‌تر است. از کتاب عکس‌ها برای چه موضوعاتی استفاده می‌کنند؟ شما می‌توانید از فتوبوک‌ها برای هر موضوعی استفاده کنید اما معمولا از این کتاب‌ها به عنوان نمونه کار، منوی رستورانی، ثبت خاطرات شخصی و خانوادگی و... استفاده می‌شود. هزینه چاپ دیجیتال کتاب بیشتر است یا هزینه کتاب عکس؟ هزینه‌ی چاپ فتوبوک‌ها حتی اگر تمامی این عکس‌ها رنگی هم باشد از هزینه چاپ دیجیتال کتاب کمتر است. برای مراسم عروسی از فتوبوک‌ها استفاده کنیم یا آلبوم‌های ایتالیایی و یا آلبوم‌های ژورنالی؟ به لحاظ ظاهری، کتاب‌ عکس‌ها مابین آلبوم‌های ایتالیایی و آلبوم‌های ژورنالی هستند. اما از نظر جنس صفحات، معمولا جنس صفحات آلبوم‌های ایتالیایی از کتاب عکس‌ها بهتر و جنس صفحات آلبوم‌های ژورنالی از کتاب عکس‌ها ضعیف‌تر است. جلد فتوبوک‌ها شبیه به جنس سایر صفحات کتاب است در حالی که جلد آلبوم‌های ژورنالی از صفحات آن جداست و جنس جلد آن دارای تنوع زیادی است.