عکاسی صنعتی چیست؛ و انواع آن

۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱
"عکاسی صنعتی چیست؟ " این سوال در چند سال اخیر زیاد پرسیده می‌شود و برای زمینه‌های مختلف کاری یک موضوع خاص به حساب می‌آید. هنگامی که در یک زمینه خاصی فعالیت دارید، مطمئنا با اصطلاحات مختلفی روبه‌رو هستید و به راحتی فراموش می‌کنید این عبارات استفاده شده لزوماً برای دیگران معنایی ندارند. این موضوع در مورد عکاسی هم صدق می‌کند. جایی که به طور منظم با عباراتی مانند عمق میدان، دیافراگم، نوردهی و غیره مواجه هستیم، دیگران با این مباحث آشنا نیستند و اطلاعاتب در مورد جایگاه عکاسان مختلف نمی‌دانند. پس وقتی به دیگران می‌گویم "عکاس صنعتی هستم" واقعاً به چه معناست؟ افراد زیادی وجود دارد که نمی‌دانند عکاسی صنعتی چیست و در چه زمینه‎ای کاربرد دارد و حتی ممکن است برای برخی‌ها معانی مختلفی ایجاد شود.

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی چیست؟

حال باید بفهمیم عکاسی صنعتی واقعاً چیست و چکار انجام می‌دهد. عکاسی صنعتی به یک مجموعه عکاسی گفته می‌شود که به خدمات‌رسانی مشاغل در بخش صنعتی تمرکز دارد و ممکن است شامل شرکت‌های مختلفی مانند مهندسی، تولید کنندگان، کارخانه‌ها، استارتاپ‌های با فناوری‌های پیشرفته و غیره باشد. این مجموعه طیف وسیعی از بخش‌ها را پوشش می‌دهد. اما معمولاً شرکت‌هایی را شامل می‌شود که محصولاتی را تولید می‌کنند و با ماشین‌آلات و امکانات در مقیاس‌های بزرگ در ارتباط هستند. بنابراین ممکن است فردی که در آتلیه عکاسی در زمینه صنعتی فعالیت دارد با شرایط کاملا خطرناک و کثیفی مواجه شود. مانند کارخانه‌ها یا در محیطی کاملاً تمیز قرار گیرد مانند خط تولید مواد غذایی یا تولید کنندگان نوشیدنی.

انواع عکاسی صنعتی

در این زمینه عکاسی فناوری، انرژی و نحوه ساخت‌ محصولات بسیار تأثیرگذار است تا عکس‌های با کیفیتی و ماندگار بر جای بگذارید. در صورت استفاده از تصاویر با رزولوشن پایین مطمئنا کمپین‌های بازاریابی با شکست مواجه می‌شود. دسته‌بندی‌های مختلفی برای این زمینه عکاسی وجود دارد و هدف شما را از نحوه این مدل عکاسی مشخص می‌کند:

تصاویر وب سایت

مجموعه تصاویر مورد نیاز برای وب سایت شامل محصولات جدید یا یک بیانیه مطبوعاتی همانند بنر می باشد.

عکاسی محصول

این دسته شامل عکس‌های بسیاری می‌شود که محصول در استودیو عکس برداری قرار می‌گیرد تا محیط مناسب برای جذابیت بیشتر محصول ایجاد خواهد شد.

پرتره‌های محیطی

هدف از انجام این مدل عکس‌برداری صنعتی نشان دادن نحوه قرارگیری افراد در محیط کار است. معمولاً عکس پرتره محیطی هنگامی که افراد در حال فعالیت هستند، انجام می‌شود تا حس و حال محیط به مخاطبین القا گردد.

تبلیغاتی

این دسته از تصویربرداری شامل تصاویر محصول و خدمات ارائه شده مجموعه است که برای اجرای اهداف تبلیغاتی مختلفی مانند تبلیغات آنلاین، کاتالوگ، پوسترها و صفحات مجلات استفاده می‌شود.

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی - عکاسی صنعتی چیست

اگرچه برخی افراد عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اما این دو موضوع با یکدیگر کاملاً متفاوت است. اگر دارای کسب‌و‌کاری هستید، دانستن این تخصص‌ها برای شما بسیار اهمیت دارد. زیرا زمانی که تصمیم بگیرید از تبلیغاتی چاپی و آنلاین به عنوان یک استراتژی بازاریابی استفاده کنید احتمالا به کارتان می‌آید. یکی از اصلی‌ترین تفاوت در عکس‌برداری صنعتی با تبلیغاتی هدف است. در عکس‌برداری تبلیغاتی هدف متقاعد کردن بیننده برای خرید محصول می‌باشد. در حالیکه در موضوع صنعتی ماهیت و ویژگی محصولات را به نحو احسن نشان می‌دهد. مدل صنعتی کادربندی آرام است که نسبت به مدل تبلیغاتی تفاوت بسیاری دارد. طوری که تنها محصول در کادر مشخص می‌شود و استایل و پس زمینه تاحدودی خنثی است. اما برای اجرای عکاسی تبلیغاتی باید کمی مبتکرانه و خلاقانه عمل کنید و نه تنها محصول را به نمایش می‌گذارد، بلکه احساسات خاص در وجود محصول باید مشخص شود.

چرا همه کسب‌وکارها به یک عکاسی صنعتی حرفه‌ای نیاز دارند؟

چرا همه کسب‌وکارها به یک عکاسی صنعتی حرفه‌ای نیاز دارند؟ - عکاسی صنعتی چیست

ایجاد یک تصویر جذاب و حرفه‌ای در نگاه مخاطب باعث می‌شود مشتریان بالقوه را تجربه کنید و سطح بالای حرفه‌ای خود را به دیگران بشناسانید. این روزها شرکت‌ها هزینه زیادی برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند، طوری که این زمینه عکاسی در همه جا به چشم می‌خورد. هدف از اجرای این موضوع تأکید بر ویژگی‌ها و مزایای حرفه و کسب‌وکار شماست، طوری که بسیار شیک و جذاب در نگاه بیننده جلب توجه کنید.

مزایای استفاده از عکاسی صنعتی برای کسب‌وکار

این روزها شرکت‌ها پول زیادی برای تبلیغات بنری و حضور در رسانه‌های اجتماعی در نظر می‌گیرند، طوری که باعث افزایش شناخت برند و به تصویر کشاندن شرکت می‌شود. پس بد نیست قبل از استخدام یک عکاس صنعتی با مزایای عکاسی آشنا شوید:
  • باعث بهبود تصویر کسب‌وکار شما می‌شود.
  • به برجستگی برند شما کمک می‌کند.
  • آگاهی و شناخت برند را افزایش می‌دهد.
  • عکاسی نوآورانه باعث فروش کلی و بازگشت سرمایه شرکت خواهد شد.

چهار روش عکاسی صنعتی

چهار روش عکاسی صنعتی - عکاسی صنعتی چیست

زمانی که یک عکاس حرفه‌ای برای کسب‌وکار خود را در نظر می‌گیرید، همانند دیگر زمینه های عکاسی باید به خوبی بتوانید مبتکرانه و خلاقانه نحوه تولید و خدمات شما را به چالش بکشاند و ثبت کند. به عنوان مثال، برای عکاسی جذاب و دوست داشتتی کودک، تجهیزات آتلیه کودک بسیار اهمیت دارد.

اولین روش عکس برداری از محصولات

مهم‌ترین روش عکسبرداری صنعتی ثبت تصاویر با کیفیت از محصولات است. فرقی نمی‌کند یک استارتاپ کوچک باشید یا یک مجموعه بزرگ، باید عکس‌های باکیفیتی از محصولات خود داشته باشید.

عکس برداری نامحسوس

هنگام فعالیت کارکنان به صورت غیرمستقیم عک‌سبرداری انجام دهید تا مخاطبین شما نحوه عملکرد مجموعه را مشاهده کنند و به میزان تلاش و پشتکار آنها پی ببرند.

ایجاد جذابیت و شکوه در عکس‌ها

این روزها به دلیل مورد توجه قرار گرفتن عکس‌های خاص و زیبا، ثبت عکس‌های جذاب و باشکوه بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد تا شغل شما را بسیار خاص و درجه یک نشان دهد.

عکاسی در محل و حین کار

عکاسی در محل و حین کار - عکاسی صنعتی چیست

هدف از اجرایی عکاسی در محل کار این است که مخاطبین با خیال راحت و آسوده نسبت به روند کار و تولید شما اقدام به خرید کنند. جذابیت این مدل عکاسی این است که لازم به تلاش خاصی نخواهد بود و کارکنان با خیال آسوده به فعالیت خود می‌پردازند و تداخلی در روند کاری آنها ایجاد نمی‌شوند. هنگامی که کارکنان شما در حال فعالیت هستند به صورت غیرمستقیم از آنها عکسبرداری کنید تا مشتریان شما نحوه عملکرد آنها را ببینند و به میزان تلاش و حرفه‌ای بودن شما پی ببرند. همچنین با عکس‌برداری محل کار می‌توانید نظم، پاکیزگی و محیط جذاب کاری را نشان دهید و به همه ثابت کنید در حرفه خود حرف اول را می‌زنید.

عکاسی صنعتی در منزل

عکاسی صنعتی در منزل - عکاسی صنعتی چیست

اگر به تازگی شروع به کسب‌وکار جدیدی کردید، اما نمی‌خواهید هزینه زیادی بابت عکسبرداری بپردازید، با یادگیری اصول اولیه به راحتی خودتان در منزل شروع به کار کنید. اگرچه ممکن است عکاسی در خانه نتیجه عکاسی شرکت‌های بزرگتر را به دنبال نداشته باشد. اما مطمئنا برای شروع بسیار مناسب است. اولین قدم، ایجاد یک فضای استودیوی خانگی است. به عنوان مثال، در قسمتی که نور کافی و طبیعی وجود دارد برای عکسبرداری انتخاب کنید. نکته دوم داشتن دوربین مناسب است. امروزه اکثر گوشی‌های همراه دارای دوربین‌های با کیفیت هستند که به راحتی می‌تواند محصولات و کالاهای خاصی را مورد هدف قرار دهند. با این شرایط می‌توانید روزانه عکس‌های با کیفیتی برای ارائه محصولات خود و شروع کسب و کار به ثبت برسانید.

اصول عکاسی صنعتی در منزل یا محیط کار

اصول عکاسی صنعتی در منزل یا محیط کار - عکاسی صنعتی چیست

  • به دنبال زاویه مناسب برای عکس برداری باشید. از آن جایی که تا به حال عکسبرداری صنعتی را تجربه نکردید، ممکن است ابتدا پیدا کردن زاویه دید خاص و متفاوت کمی سخت باشد. بنابراین سعی کنید از نگاه دیدن بیننده به دوربین و ثبت عکس‌های خود نگاه کنید.
  • حین انجام فعالیت کارکنان از آنها عکسبرداری کنید. حضور افراد در عکس‌ها حس و حال فعالیت شما را در عکس نشان می‌دهد، طوری که انگار تصویر زنده است.
  • از قسمت‌های سالم و مرتب و جذاب کارگاه خود عکس‌برداری کنید و سعی کنید تا حدالامکان محیط کاری را در قاب عکس ایمن و سلامت نشان دهید.
  • به رنگ‌های موجود در قاب دوربین توجه کنید و از رنگ‌هایی که حالت پویایی به عکس می‌دهد استفاده نمایید. مانند رنگ‌های قرمز که نسبت به دیگر رنگ‌های پس زمینه خاص و متفاوت به نظر می‌رسد.