عکاسی پرتره چیست ؟ با تاریخچه و ویژگی‌های عکس پرتره آشنا شوید

۱۸ آبان, ۱۴۰۱
عکاسی پرتره چیست ؟ با تاریخچه و ویژگی‌های عکس پرتره آشنا شوید

همة ما تا حدودی با واژه " پرتره " آشنایی داریم و قطعاً نام عکاسی پرتره به گوشمان خورده است. اما تعریف صحیح از عکاسی پرتره چیست؟ عکاسی پرتره یکی از محبوب‌ترین سبک‌های عکاسی است که فرد عکاس سعی دارد تا تنها تصویر سوژه را ثبت کند و به جزئیات اطراف و پس‌زمینه اهمیتی ندهد.

در عکاسی پرتره از دیدگاه هنری، عکاس تلاش می‌کند تا علاوه بر تصویر سوژه، حالات چهره، احساسات او در آن لحظه و هر چیز که نشان‌دهنده شخصیت سوژه است را بازتاب کند. عکاسی پرتره ممکن است اهداف تجاری یا هنری داشته باشد.

در قالب تجاری بودن عکس پرتره، عکاس تنها سعی در ثبت چهره کامل فرد را دارد. از انواع تجاری پرتره می‌توان به تصاویر گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و سایر اسنادی که به تصویر مستقیم و ثابت فرد نیاز دارد، اشاره کرد.

بیایید نگاهی داشته باشیم به تاریخچه عکاسی پرتره تا با این سبک عکاسی بیشتر آشنا شویم.

مدل عکاسی پرتره زن
مدل عکاسی پرتره زن

تاریخچه عکاسی پرتره

تا قبل از قرن نوزدهم میلادی، سبک پرتره تنها به نقاشی محدود می‌شد و هنوز هنری به نام عکاسی پدید نیامده بود چرا که هنوز دوربین‌های عکاسی اختراع نشده بودند. نقاشی پرتره در گذشته طرف‌داران بسیاری داشت و می‌توان گفت که در هر خانه‌ای حداقل یک نقاشی پرتره بر روی دیوار قرار داشت. همچنین افراد سرشناس و اغلب ثروتمندان، علاقه بسیاری به نقاشی پرتره از خود و خانواده‌های خود داشتند؛ اما متأسفانه نقاشی پرتره هم زمانی طولانی می‌طلبید هم هزینه بسیار زیادی داشت.

پس از گذشت سالیان طولانی و پیشرفت تکنولوژی، هم‌زمان با اختراع اولین دوربین‌های عکاسی، نقاشی پرتره کم‌کم محبوبیت خود را از دست داد و عکاسی پرتره جایگزین آن شد.

تاریخچه عکس پرتره چیست
تاریخچه عکس پرتره

اولین عکاسی پرتره توسط لویی داگر در سال 1839 به ثبت رسید و پس از آن بسیاری از عکاسان، پرتره را به‌عنوان یک سبک رایج برای ثبت عکس‌های زیبا و ماندگار به کار بردند. به دلیل سرعت بالا و هزینه بسیار کم عکاسی پرتره، این سبک به یکی از محبوب‌ترین سبک‌های عکاسی جهان تبدیل گشت.

سالیان سال از آن دوره‌ها می‌گذرد و روزبه‌روز انواع دوربین‌های حرفه‌ای به بازار عرضه می‌گردند و همچنین با پیشرفت تکنولوژی گوشی‌های هوشمند، هر فرد یک دوربین عکاسی مجهز در دست خود دارد. دیگر عکاسی پرتره به معنای ثبت تصاویر کم حس و با بک‌گراندی ساده و نمور نیست و در این سبک، پیشرفت‌های عظیم هنری و خلاقانه‌ای به چشم می‌خورد.

تمامی عکاسان هنرمند سعی دارند تا به بهترین شکل، خلاقیت و دیدگاه خود را از داخل عدسی دوربینشان بازتاب دهند و تصاویر پراحساس و معناگرا به ثبت برسانند.

مدل عکاسی پرتره قدیمی
مدل عکاسی پرتره قدیمی
اولین عکس پرتره در جهان
اولین عکس پرتره در جهان

انواع عکاسی پرتره چیست؟

داشتن دانش، مهارت و ابزار مناسب برای تولید عکس‌های پرتره باکیفیت بسیار مهم است. هماهنگی مناسب در اصول اولیه و آگاهی از انواع مختلف عکاسی پرتره می‌تواند به شما در ایجاد سبک منحصربه‌فرد خود کمک کند.

اگرچه انواع مختلفی از عکس‌های پرتره و روش‌های متفاوتی برای دسته‌بندی آن‌ها وجود دارد، می‌توان آنها را به طور کلی به سه نوع عمده تقسیم کرد. در زیر توضیح دادیم این سه نوع عکاسی پرتره چیست و چه کاربردی دارد:

انواع عکاسی پرتره چیست
انواع عکاسی پرتره

1. پرتره استاندارد

در این زیرگروه از عکاسی پرتره، سوژه از حضور دوربین آگاه است و معمولاً تماس چشمی را با لنز دوربین حفظ می‌کند. این نوع عکاسی پرتره معمولاً به‌جای کل بدن فقط سر و شانه‌های فرد را در عکس شامل می‌شود و عمدتاً بر حالات چهره سوژه تأکید می‌کند. پرتره‌های ژست سنتی معمولاً در محیط استودیو گرفته می‌شوند و اغلب شامل پس‌زمینه‌های رسمی هستند.

مدل عکاسی پرتره استاندارد چیست
مدل عکاسی پرتره استاندارد

2. پرتره‌های صادقانه یا ناشناس

در این نوع پرتره، سوژه در تصویر اغلب از اینکه در حال عکاسی است بی‌خبر است؛ بنابراین، معمولاً هیچ تماس چشمی وجود ندارد و از آنجا که ژست سوژه‌ها تنظیم یا برنامه‌ریزی‌ نشده‌اند، عکاسی پرتره حالت طبیعی‌تری به خود می‌گیرد.

این پرتره‌ها بینشی منحصربه‌فرد از احساسات لحظه‌ای و صریح سوژه می‌دهد. به همین دلیل است که این نوع عکس‌های پرتره اغلب یک‌شکل بسیار خالص و بدون فیلتر از عکاسی پرتره در نظر گرفته می‌شوند.

ثبت لحظات خودبه‌خودی و ناخودآگاهی سوژه، هدف اصلی این نوع عکاسی پرتره است. به همین دلیل است که عکاسان خیابانی به طور خودجوش از مردم در خیابان عکس می‌گیرند.

جزئیات دقیق و روابط بین فضای پس‌زمینه و سوژه همیشه برای گرفتن یک عکس پرتره بی‌نقص مهم است.

بهترین چیز در مورد این نوع پرتره این است که اغلب داستانی بین سوژه و محیط اطراف وجود دارد که منتظر ثبت شدن و دیدن شدن است.

ایده عکاسی پرتره خیابانی
ایده عکاسی پرتره خیابانی
مدل عکس پرتره صادقانه
مدل عکس پرتره صادقانه
جدیدترین عکاسی پرتره ناشناس
جدیدترین عکاسی پرتره ناشناس
عکس پرتره جدید سوژه ناآگاه - عکاسی پرتره چیست
عکس پرتره جدید سوژه ناآگاه
عکاسی پرتره خلاقانه
عکاسی پرتره خلاقانه

3. پرتره‌های خلاقانه یا مفهومی

از بین انواع عکاسی پرتره، این نوع بیشترین میزان آزادی خلاقانه را در اختیار عکاس می‌گذارد. هدف اصلی این پرتره‌ها ثبت کردن یک ایده است. شما اساساً با نوعی بازنمایی انتزاعی تصویرسازی می‌کنید.

اگر کسی هستید که عاشق انعکاس پیام‌های معنادار و زیبا از طریق عکاسی پرتره هستید، پس باید دیدگاهی عمیق‌تر و خلاقانه‌تر به دنیای عکاسی پرتره داشته باشید.

ایده فانتزی برای عکس پرتره
ایده فانتزی برای عکس پرتره
ایده برای عکاسی پرتره خلاقانه
ایده برای عکاسی پرتره خلاقانه
خلاقانه ترین ژست عکس پرتره
خلاقانه ترین ژست عکس پرتره
ژست برای عکاسی پرتره فانتزی
ژست برای عکاسی پرتره فانتزی
بهترین ژست برای عکس پرتره مفهومی
بهترین ژست برای عکس پرتره مفهومی
ایده عکاسی پرتره
ایده عکاسی پرتره
مدل جدید عکس پرتره
مدل جدید عکس پرتره
ایده عکاسی پرتره خلاقانه از کودک
ایده عکاسی پرتره خلاقانه از کودک

از دیگر انواع و دسته‌بندی‌های عکس پرتره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرتره پرسنلی
  • عکس پرتره تمام‌قد
  • عکاسی پرتره سیاسی
  • پرتره‌های تبلیغاتی
  • عکس پرتره خانوادگی

قواعد و اصول عکاسی پرتره چیست؟

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از چهره - عکاسی پرتره چیست
بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از چهره

در ادامه برای افراد تازه‌کار و مبتدی که به‌تازگی به سبک عکاسی پرتره علاقه‌مند شده‌اند، چند تکنیک و اصول عکاسی پرتره را قرار دادیم تا بتوانند با رعایت این نکات، عکس‌های زیبایی ثبت کنند:

بهترین تنظیم دیافراگم برای پرتره

دیافراگم در عکس پرتره - عکاسی پرتره چیست
دیافراگم در عکس پرتره

عکاسی پرتره معمولاً با عمق میدان کم که توسط دیافراگم بزرگ ایجاد می‌شود، تعریف می‌گردد. معمولاً عکاسان حرفه‌ای علاوه بر سرعت لنز، بزرگی دیافراگم آن را نیز برای انتخاب بهترین دوربین عکاسی در نظر می‌گیرند.

دیافراگم بزرگ بین f/1.4 و f/5.6 سوژه پرتره شما را ایزوله و مشخص‌تر کرده و تمایز سوژه از منظره پشت او را به نمایش می‌کشد.

معمولاً هنگام عکاسی پرتره، وسوسه‌انگیز است که دیافراگم خود را روی حداکثر تنظیم کنید تا عمق میدان کم ایجاد کنید (البته این مورد تماماً بستگی به لنز شما دارد؛ زیرا حداکثر دیافراگم بین همه مدل‌ها و انواع دوربین متفاوت است). اما، مراقب باشید! چرا که دیافراگم f/1.4 برای افراد تازه‌کار مناسب نیست و فقط به عکاسان متوسط ​​تا حرفه‌ای توصیه می‌شود. با چنین عمق میدان کم، احتمال خطا کردن در ثبت سوژه بالا می‌رود. اگر با چنین تنظیم دیافراگمی، سوژه تنها کمی حرکت کند، هم فوکوس واضح را از دست خواهید داد و هم فرصت ثبت لحظه.

لنز دوربین شما یک «نقطه هماهنگی مناسب» با دیافراگم خواهد داشت که باید برای یافتن آن نقطه، تمرین کنید. اگر می‌خواهید با عمق میدان کم عکس بگیرید، از f/5.6 شروع کنید و تا f/2.8 پایین بیایید. معمولاً لنزها در این محدوده از دیافراگم برای عکاسی پرتره بهترین عملکرد را دارند.

تنظیم دیافراگم برای عکاسی پرتره
تنظیم دیافراگم برای عکاسی پرتره

 بهترین سرعت شاتر برای عکس‌های پرتره

بهترین سرعت شاتر برای پرتره به نور صحنه بستگی دارد. یک دستورالعمل عمومی برای سرعت شاتر وجود دارد که به شما پیشنهاد می‌کند برای جلوگیری از لرزش دوربین، سعی نکنید با سرعت کمتر از 1.125 ثانیه عکس بگیرید.

هرچه نور صحنه کم‌تر باشد برای ثبت عکس نیاز دارید تا سرعت شاتر را پایین بیاورید. اما سرعت شاتر پایین، کوچک‌ترین حرکات سوژه مانند لرزش صورت یا پلک‌زدن را ثبت می‌کند؛ بنابراین بهتر است یا نور مصنوعی را وارد تصویر کنید یا از فلش استفاده کنید. البته بسیاری از انواع عکس پرتره با نور کم وجود دارند که تصویری خیره‌کننده و پراحساس را ثبت کرده‌اند؛ بنابراین، لازم است بسیار تمرین کنید و حالات مختلف را امتحان کنید تا آنچه که موردنظر شماست پیش بگیرید.

در عکاسی پرتره داخل آتلیه یا استودیو به دلیل عدم حضور نور طبیعی، از نورپردازی حرفه‌ای استفاده می‌شود و اگر هدف عکس پرتره پرسنلی باشد برای جلوگیری از کوچک‌ترین خطای لرزشی، از نور فلاش استفاده می‌کنند.

تنظیم سرعت شاتر عکاسی پرتره
تنظیم سرعت شاتر عکاسی پرتره

بهترین ISO برای پرتره

تنظیمات ISO دوربین شما برای عکاسی پرتره باید مناسب با شرعت شاتر و تنظیمات دیافراگم که اشاره کردیم باشد.

از آنجایی که می‌دانیم افزایش ISO می‌تواند کیفیت تصویر را از طریق نویز یا دانه‌بندی تحت‌تأثیر قرار دهد، بهتر است عادت کنید که تنظیمات ISO دوربین خود را تا حد امکان پایین نگه دارید و فقط در صورت لزوم آن را افزایش دهید.

با تنظیم ISO دوربین خود بر روی 100 شروع کنید. این تنظیم ممکن است برای پرتره در فضای بیرون و در نور شدید خورشید مناسب باشد؛ اما برای پرتره نور طبیعی فضاهای داخلی مناسب نیست. برای رسیدن به نوردهی متعادل، تنظیمات آن را تغییر دهید. نگه‌داشتن تنظیمات ISO در پایین‌ترین درجه ممکن با توجه به وضعیت نور، مهم است؛ زیرا باعث می‌شود بهترین وضوح و کیفیت را ایجاد کنید.

اما گاهی ممکن است مجبور شوید از تنظیمات ایزو بسیار بالا استفاده کنید. ممکن است بخواهید از سوژه خود هنگام غروب آفتاب عکس بگیرید. در این مواقع بهتر است تنظیمات خروجی دوربین را بر روی عکس خام یا RAW قرار دهید تا بتوانید به بهترین نحو عکس را ویرایش کنید و هرگونه نویز ناشی از ایزو بالا را از بین ببرید.

بهترین ISO عکاسی پرتره
بهترین ISO عکاسی پرتره

نکات لازم برای ثبت بهترین عکس پرتره

حال شما می‌دانید که سبک عکاسی پرتره چیست و چه اصولی دارد. اما برای آنکه بهترین تصاویر پرتره را ثبت کنید، لازم است برخی نکات را در نظر داشته باشید. اما آیا می‌دانید که یک عکاس پرتره چه کاری انجام می‌دهد؟ عکاس پرتره عهده دار عکاسی از چهره سوژه با مناسب‌ترین پس زمینه و نور مناسب است. علاوه بر این برخی از عکاسان پرتره نه تنها موضوعات خود را مطرح می‌کنند بلکه به ویرایش و چاپ عکس‌ها نیز می‌پردازند. هدف عکاسان از انجام این کارها دستیابی به نتیجه مطلوب است. از مواردی که یک عکاس پرتره باید در هنگام عکاسی در نظر داشته باشد می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

نکاتی برای گرفتن بهترین عکس ها در عکاسی پرتره - عکاسی پرتره چیست
نکاتی برای گرفتن بهترین عکس ها در عکاسی پرتره

توجه به جهت سوژه پرتره

پس از آنکه سوژه در برابر لنز دوربین شما قرار گرفت لازم است که به جهت نگاه و قرارگیری بدن او دقت داشته باشید تا بتوانید با انتخاب زاویه مناسب بهترین عکس را ثبت کنید.

جدیدترین عکاسی پرتره کودک دختر
جدیدترین عکاسی پرتره کودک دختر
عکس پرتره جدید مادر و دختر
عکس پرتره جدید مادر و دختر

تمرکز کافی بر سوژه عکس پرتره

چیزی که در این قسمت بسیار اهمیت دارد و باید بدانید این است که عکس پرتره با سوژه آن رابطه مستقیم و ناگسستنی دارد. اگر بخواهید پرتره جذاب و زیبایی تهیه کنید باید بتوانید با سوژه خود ارتباط برقرار کنید تا حرکات و رفتارهای او را بهتر بشناسید. همچنین زاویه دوربین و لنز مناسب تاثیر بسیار زیادی در کیفیت عکس پرتره دارد. علاوه بر این موقعیت و حالت سوژه و بک گراند بر عکاسی پرتره بسیار تاثیرگذار است. در مورد لنزها باید فاصله کانونی لنز استفاده شده به طور صحیح تعیین شود. لازم به ذکر است که عمق میدان در لنزهای تله به نسبت لنزهای نرمال متفاوت است.

توجه به فوکوس دوربین

برای آنکه بخواهید سوژه خود را متمایز از مناظر پشت او قرار دهید، لازم است که عمق میدان کم را با تنظیمات دیافراگم بزرگ ایجاد کنید. البته بهتر است فاصله سوژه از پس‌زمینه زیاد باشد تا بتوانید فوکوس راحت‌تری داشته باشید.

عکاسی پرتره در طبیعت
عکاسی پرتره در طبیعت
ایده برای عکس پرتره اتلیه
ایده برای عکس پرتره اتلیه
ایده برای عکاسی پرتره دختر بچه
ایده برای عکاسی پرتره دختر بچه
ژست عکس پرتره خلاقانه
ژست عکس پرتره خلاقانه
ایده عکاسی پرتره دخترانه
عکاسی پرتره ژست خاص
عکاسی پرتره ژست خاص
نور برای عکس پرتره
نور برای عکس پرتره
عکاسی پرتره با نور کم
عکاسی پرتره با نور کم

انتخاب مکانی مناسب برای عکس پرتره

پیدا کردن مکان و پس زمینه نیز یکی از موارد مهم در عکاسی پرتره است. عکاس و سوژه می‌توانند هم عکاسی در آتلیه را انتخاب نمایند یا محلی خارج از آتلیه را جستجو نمایند.یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای عکاسی پرتره، انتخاب فضای آتلیه با پس زمینه ساده است. این فضای مورد علاقه عکاسان پرتره سنتی است. چرا که امکان جداسازی سوژه و حذف عناصر حواس پرتی را فراهم می‌سازد.گزینه دیگر پیدا کردن محلی به جز آتلیه است. مزیت عکاسی خارج از آتلیه امکان استفاده و معرفی عناصر خلاقانه و در نتیجه منعکس نمودن شخصیت و شرح موضوع است. این کار باعث درک عمیق‌تر از سوژه درون عکس می‌شود. البته باید توجه داشت که هدف از انتخاب هر مکان تمرکز روی سوژه است و نه پس زمینه.

مکان عکس پرتره - عکاسی پرتره چیست
مکان عکس پرتره
پرتره های سنتی - عکاسی پرتره چیست
پرتره سیاه و سفید

پرکردن فریم

برای آنکه جزئیات داخل صحنه را از سوژه دور کنید تا تمرکز اصلی عکس پرتره بر روی سوژه باشد، بهتر است تلاش کنید تا تنها خود سوژه تمامی فریم را پر کند. شما می‌توانید با نزدیک‌شدن به سوژه به این هدف برسید و تصاویری خارق‌العاده از نمای نزدیک ثبت کنید.

عکاسی پرتره حرفه ای در اتلیه
عکاسی پرتره حرفه ای در اتلیه
ژست برای عکاسی پرتره
ژست برای عکاسی پرتره
عکاسی پرتره احساسی
عکاسی پرتره احساسی
ژست برای عکس پرتره خانوادگی

تنظیم نور در عکاسی پرتره

تا اینجای مقاله با مفهوم «عکاسی پرتره چیست» بهتر آشنا شدیم. حال می‌خواهیم اهمیت نورپردازی را در این تکنیک عکاسی با یکدیگر بررسی کنیم. نورپردازی در این سبک از عکاسی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد زیرا تنظیمات متفاوت برای نورپردازی پرتره می‌تواند احساسات و دیدگاه‌های متفاوتی را درباره هر عکس به وجود بیاورد. عکاسان پرتره اصولا به فلاش دوربین بسنده نمی‌کنند و از نور طبیعی، نورافکن‌ها و چراغ‌های استودیویی استفاده می‌کنند تا عکسی جذاب را ثبت کنند.  

انتخاب پس‌زمینه مناسب

برای آنکه تمرکز عکس بیشتر بر روی سوژه باشد، بهتر است پس‌زمینه‌ای متضاد با سوژه بیابید. به‌عنوان مثال اگر فرد لباسی سفید برتن دارد پس‌زمینه را سیاه بگیرید و اگر می‌خواهید از دست ظریف و کوچک نوزاد عکس بگیرید، آن را در دست فردی پیر قرار دهید تا تمایز سوژه و پس‌زمینه مشخص شود.

تم اتلیه برای عکاسی پرتره
تم اتلیه برای عکاسی پرتره
بهترین ژست برای عکس پرتره خانوادگی
بهترین ژست برای عکس پرتره خانوادگی

رعایت اصل یک ‌سوم در عکاسی پرتره

ممکن است شما هم متوجه شده باشید که در شرایط نوری یکسان، برخی عکس‌های پرتره بسیار چشمگیرتر از سایر عکس‌ها می‌نمایند. دلیل این اتفاق، رعایت اصل یک ‌سوم در عکاسی پرتره است. این اصل توضیح می‌دهد که بهتر است در هنگام ثبت تصویر سوژه به سبک پرتره، چشمان او در یک‌سوم بالای عکس قرار بگیرد. همچنین در تصاویر دیگر می‌توانید از جهات یک‌سوم پایین سمت راست یا چپ نیز استفاده کنید.

ایده عکاسی پرتره شکار لحظه ها
ایده عکاسی پرتره شکار لحظه ها
مدل و ژست عکس پرتره
مدل و ژست عکس پرتره

چرا ما به عکاسی پرتره نیاز داریم؟

عکاسی یکی از شاخه‌های هیجان‌انگیز هنر است که می تواند روح افراد را صیقل دهید. یا عکاسی میتوان عواطف، احساسات، لحظات و هرچیز ارزشمند که در زمان تکرار نخواهد شد را ثبت کرد. علاوه بر نیاز اسناد و مدارک و دلایل تجاری برای گرفتن عکس پرتره، از دیدگاه هنر و زیبایی شناختی، دلیل اهمیت و نیاز ما به عکاسی پرتره، امکان اشتراک گذاری عکس‌ها و احساسات موجود در آنها است. همه افراد خود می‌توانند نوعی عکاس پرتره باشند و به طور حرفه‌ایی یا فقط صرف سرگرمی به عکاسی بپردازند.

عکاسی پرتره حرفه ‌ای

عکاسی پرتره از محبوب‌ترین سبک‌های عکاسی در سراسر جهان است. حال که می‌دانید اصول عکاسی پرتره چیست می‌توانید با تمرین بسیار، عکس‌های خیره‌کننده و جذابی ثبت کنید. فراموش نکنید که به‌کارگیری ایده‌های مختلف عکاسی پرتره به شما کمک می‌کند تا بیشتر با این سبک آشنا شوید و از آنها الهام بگیرید تا تصاویری خلاقانه به ثبت برسانید. استفاده از نورپردازی‌های مختلف و ترکیب‌بندی عکاسی به شما کمک می‌کند تا در این مسیر حرفه‌ای‌تر شوید.

مدل جدید عکس پرتره خانوادگی
مدل جدید عکس پرتره خانوادگی
عکس پرتره با خانواده
عکس پرتره با خانواده

شما همچنین می‌توانید برای عکاسی پرتره حرفه‌ ای با تیم متخصص و با سابقه آتلیه کودک استودیو آسمان تماس حاصل کنید.