زاویه دید در عکاسی

۶ شهریور, ۱۴۰۱
گاهی اوقات دنیای عکاسی کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد، مخصوصاً زمانی که با اصطلاحات زیادی در این حرفه مواجه می‌شوید. برای مثال، زاویه دید در عکاسی چقدر است؟ زاویه دید معیاری است که نشان می‌دهند چقدر از یک صحنه یا سوژه را می‌تواند در برگیرد. زاویه دید را می‌توان به‌صورت افقی، عمودی یا مورب در یک تصویر اندازه‌گیری و تغییرات جذابی در عکس ایجاد کرد. در حقیقت با کمی تغییر بسیار کوچک در زاویه دید دوربین می‌توان سوژه را با تغییرات بسیار بزرگی در ژست‌های مختلف روبرو کرد. بنابراین اصطلاح زاویه دید می‌تواند تأثیر شگفتی در ثبت لحظات داشته باشد و یک ژست معمولی و صحنه عادی را به سوژه‌ای بی نظیر تبدیل کند. اگر به عکاسی علاقه مند هستید و دوست دارید عکس‌های متنوعی داشته باشید، باید بتوانید با زوایای مختلف دوربین کار کنید! این تکنیک ترکیب بندی آسان است و باید دوربین را در جهت مختلف حرکت دهید. اما چه زوایای بهترین هستند؟ چگونه در مورد دوربین مناسب برای هر موقعیت تصمیم بگیرید؟

زاویه دید در عکاسی چیست؟

زاویه دید در این حرفه بیانگر این است که حسگر دوربین چقدر می‌تواند صحنه مقابل شما را به ثبت برساند که بر مبنای درجه بیان می‌شود. همیشه عکاسان هنگام تهیه لنز جدید، در مرحله اول بر فاصله کانونی تمرکز دارند. اما فاصله کانونی لنز دقیقاً چقدر است و چگونه بر تصاویر تأثیر می‌گذارد؟ فاصله کانونی لنز به‌اندازه گیری از نقطه گره تا سنسور را می‌گویند. نقطه گره مردمک ورودی نیز نامیده می‌شود؛ نقطه‌ای که در عدسی پرتوهای نور ورودی در مسیر آن همگرا می‌شوند. در حرفه عکاسی با کمک این زاویه دید، ارتباط بین سوژه و عکاس بر قرار می‌شود و تصویر به ثبت می‌رسد. اگر لنز را همانند خط فرضی در نظر بگیرید، نمایی که داخل دوربین وجود دارد از راست به چپ و از بالا به پایین میدان دید را تشکیل می‌دهد. شاید تصور کنید این تعریف بسیار ساده است، اما یکی از عوامل تأثیرگذار در عکاسی است که به تصاویر ثبت شده معنا و مفهوم می‌بخشد. هر کدام از زوایای که در عکاسی وجود دارد ممکن است احساسی به ببینده القا کند و تصویری کاملاً عادی را به سوژه‌ای باور نکردنی و پر از واقعیت تبدیل می‌کند. به همین دلیل، عکاسان براساس ژست و سوژه زاویه لنز را تعریف می‌کنند و با کمک آن حسی که دوست دارند به مخاطب منتقل کنند به تصویر می‌بخشند.

بهترین زاویه دید برای عکاسی

پیاده‌سازی بهترین تکنیک براساس عملکرد دوربین و ابزارهای مختلف آن نحوه برقراری ارتباط شما با تصاویر را نشان می‌دهد. برای درک بهتر این موضوع، دوربین را در مقابل آینه قرار دهید، سر و شانه خود را نزدیک کنید و عکس بگیرید. حتی می‌توانید از گوشی هوشمند خود برای گرفتن عکس‌ها استفاده کنید. به آرامی جهت ها و زوایای خود را تغییر دهید. در این مواقع متوجه می‌شوید چگونه دوربین زوایای شما را می‌خواند. برای اثرگذاری بیشتر به‌صورت خود نگاه کنید، طوری که چهره خود را همانند نقاشی زیبا تصور می‌کنید، حال ببینید چه چیزی یک عکس را جالب‌تر می‌کند. برخی زوایا تصویر را خشن نشان می‌دهد و برخی دیگر چهره شیرین شما را در قابی جذاب به تصویر می‌کشاند. شاید احساس کنید پیدا کردن بهترین زاویه دید برای هر عکسی کمی سخت و زمان بر است. اما بیایید برای یک بار سوژه را طوری به تصویر بکشید که می‌خواهید نشان دهید. وقتی به این هدف فکر کنید یاد بگیرید نحوه نزدیک شدن به هر پرتره چگونه است.

انواع زاویه دید در عکاسی

انواع زاویه دید در عکاسی

در ادامه با چند تا از رایج‌ترین زوایای عکاسی آشنا می‌شوید که تاکنون به‌عنوان بهترین شناخته شده‌اند. هر یک از زوایا را باید متناسب با موقعیت‌های مختلف انتخاب کنید. البته می‌توان با کمک زوایای پر طرفدار، فتوبوک جذابی تهیه کرد و داستانی از زندگی خود را به نمایش گذاشت:

زاویه دید از بالا

زاویه دید از بالا یکی از تکنیک‌های رایج سینمایی است که در این حالت دوربین بالا سوژه قرار دارد. برای استفاده از زاویه با توجه به موقعیت و سوژه عکاسی باید صندلی یا میز بلندی زیر پای خود قرار دهید. در این حالت، بهتر به سوژه تسلط دارید و راحت‌تر می‌توانید زاویه دید را تنظیم کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و حضور ابزارهای مختلف عکاسی اجرای این زاویه بسیار راحت‌تر شده است. برای مثال، با کمک مونوپاد به‌راحتی می‌تواند زاویه عکاسی را از بالا ایجاد کرد. از جمله پرکاربردترین سوژه‌ها برای ثبت لحظات از دید بالا، عکاسی های گروهی و عکاسی پرتره خانوادگی است که بخوبی می‌توان افراد بیشتر را در قاب تصویر به نشان گذاشت. به بیانی دیگر، اگر در هر سوژه عکاسی تصمیم دارید چیزی را کوچک‌تر نشان دهید، دوربین را بلند کنید تا همه چیز کوچک‌تر از حالت عادی شود. هنگامی که این زاویه را تمرین می‌کنید، متوجه می‌شوید سوژه کمتر مورد توجه قرار دارد و باعث می‌شود آسیب پذیر بودن آن بیشتر به چشم بخورد. یکی دیگر از سوژه‌های پرطرفدار برای عکاسی از زاویه بالا، قرار گرفتن در بالا ساختمان و ثبت کردن عکس‌های خیابانی خاص است. با کمک این ایده به‌راحتی می‌توانید دید جذاب و متفاوتی از خیابان و بلندی ساختمان‌ها به ثبت برسانید.

زاویه دید از پایین

زاویه دید از پایین

برای اجرای این زاویه عکاسی باید در حالت تمام قد، دوربین را به زیر سطح کمر نگه دارید. همان طور که از نام این زاویه مشخص است، عکس از زاویه پایین‌تر از حالت معمول ثبت و سوژه بلندتر نشان داده می‌شود. هر زمانی که احساس کردید میزان حواس پرتی زیاد است و زوایه انتخابی بیش از حد شلوغ نشان داده می‌شود با زاویه دید عکاسی از پایین این مورد را می‌توانید برطرف کنید. زاویه دید پایین تأثیر فوق العاده ای در ایجاد ابهت و بلندی سوژه دارد و مانند مخروط سوژه را به نمایش می‌گذارد. از نمونه‌های رایج برای این مدل زاویه می‌توان به عکاسی در کنار ساختمان، برج‌ها و آسمان خراش‌ها اشاره کرد که جذابیت تصویر را دوچندان می‌کند.

زاویه دید چشم پرنده

زاویه دید چشم پرنده در تئوری بسیار ساده تعریف شده است، اما اغلب برای عملی کردن آن با سختی مواجه می‌شوید. برای ثبت این مدل عکس باید بالاتر از سوژه قرار گیرد و سپس به سمت پایین عکاسی کنید. برای درک بهتر نمونه‌های عکاسی نوزاد نگاهی بیندازید، کاملاً متوجه می‌شوید چگونه نوزاد را با این مدل زاویه دید به نمایش می‌گذارند و زیبایی‌های او را به چالش می‌کشانند. البته نورپردازی عکاسی نوزاد در این زاویه بسیار اهمیت دارد و کمک می‌کند جزئیات دقیق‌تر ثبت شود. این روزها زاویه دید چشم پرنده رایج شده است و بسیار عالی به نظر می‌رسد، طوری که برای اولین بار، زاویه‌ای کاملاً جدید به بیننده نشان می‌دهد. زیرا اکثر افراد وقت کمتری صرف نگاه کردن به سوژه از بالا به پایین می‌کنند. دید از این زاویه جزئیات بیشتری دارد و هیچ مانعی برای دوربین وجود ندارد. علاوه بر این، زاویه دید چشم پرنده همانطور که نامش پیداست، به شما این امکان را می‌دهد سوژه خود را در محیط نشان دهید و جذابیت خاصی به عکس‌هایتان اضافه کنید. همچنین به‌عنوان راهکاری عالی برای ایجاد ترکیب بندی های گرافیکی است، زیرا با فاصله گرفتن از بالای سوزه صحنه صاف به نظر می‌رسد و بر خطوط، اشکال و به‌ویژه سایه‌ها تأکید می‌شود. به همین دلیل، برای ثبت غذاهای جذاب و رنگارنگ زاویه دید پرنده بسیار پرطرفدار است.

زاویه دید سطح چشم

زاویه دید سطح چشم

زاویه دید سطح چشم رایج‌ترین مدل عکاسی است که دوربین در سطح ارتباط چشم اشیا یا ارتفاع قرار دارد. این زاویه ارتباط احساسی با سوژه برقرار می‌کند و حالات او را سریع به مخاطبین می‌رساند. مطمئن از این زاویه بارها و بارها برای ثبت عکس‌های پروفایل و سلفی استفاده کرده‌اید.

کاربرد زاویه دید در عکاسی برای خلق تصاویر

زاویه دید در عکاسی انسانی و کودک بسیار کاربردی است و با کمک آن می‌توانید بین سوژه و شخص بیننده ارتباط خوبی برقرار کنید. زیرا عکاسی با زاویه دید باعث می‌شود بیننده تصور کند در صحنه واقعی حضور دارد و به آسانی خود را جای عکاس قرار می‌دهد. یک تصویر با توجه به سوژه‌های عکاسی می‌تواند فریبنده، سرگرم‌کننده و حتی آزاردهنده باشد. در حالی که با ایجاد تغییر در زاویه دید، عکس‌های خلاقانه و جذاب گرفته می‌شوند. در ادامه با کاربردهای مختلف تغییر زاویه دید آشنا می‌شوید: بزرگنمایی سوژه با زاویه پایین: اگر تنها از زاویه روبرو استفاده می‌کنید، عکس‌ها برای چشم‌هایتان کمی خسته‌کننده است. اما عکس‌هایی که از نمای پایین سوژه گرفته می‌شود، سوژه را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. اگر دوست دارید سوژه بر تصویر قالب شو، بهترین راهکار زاویه پایین است. از آنجا پاها غول پیکر به نظر می‌رسد، هر کاری که سوژه انجام دهد شدیدتر تصور می‌شود. به همین خاطر، از این زاویه دید برای ثبت صحنه‌های اکشن بسیار استفاده می‌کند. اما یک نقطه ضعف در آن وجود دارد. زاویه دید از پایین بهترین گزینه برای پرتره نیست، زیرا باعث می‌شود افراد جذاب به نظر نرسند.

خلق پس زمینه با زاویه بالا

خلق پس زمینه با زاویه بالا

اگر دوست دارید فردی را کوچک‌تر از حالت ایده آل نشان دهید، عکس را با زاویه بالا بگیرید. این مدل زاویه تأثیرات روانی مختلفی بر بیننده می‌گذارد و در موارد بیشتر، باعث می‌شود سوژه قدرت کمتری داشته باشد، زیرا کوچک‌تر از حالت معمولی است. همچنین این ایده بر انتقال معصومیت کودکانه بسیار تأثیر گذار است و در عکاسی بارداری نیز کاربرد فراوانی دارد. اگر دوربین را کمی پایین‌تر بگیرید، تأثیر ان آشکارتر می‌شود و درک آزادی ایجاد می‌کند. زیرا چشم اندازی از ارتفاع بالا کمک می‌کند افراد احساس پرواز کنند. برای مثال، فیلم‌های حماسی بازیگران را با کمک جرثقیل می‌گیرند.

عکس گرفتن از دید آسمان

آیا برای تجربه عکس با زاویه بالا در ارتفاعات جدید آماده‌اید؟ این دیدگاه همان زاویه از دید پرنده است که در ارتفاعات بالا سوژه ثبت می‌شود. این روزها با کمک پهپاد تصویری بخوبی دید پرنده را تولید می‌کنند و برای عکاسی عروسی در باغ بسیار پرطرفدار است. البته این مدل عکس را می‌توانید با رفتن به سطوح بالاتر ساختمان و گرفتن دوربین به سمت پایین به ثبت برسانید. هنگام اجرای عکس با زاویه بالا از دید آسمان، سوژه به‌طور قابل توجهی کوچک‌تر از حالت عادی احساس می‌شود و مخاطبین احساس می‌کنند از روی دیوار یا ساختمان بلند به سوژه نگاه می‌کنند.

عکس‌های هیجانی با زاویه کج

زاویه هلندی معروف به کج تصاویر هیجان انگیزی را به ثبت می‌رساند، زیرا چشم اندازی غیرمتعارف ارائه می‌دهد. مردم انتظار دارند عکس‌ها همیشه مستقیم باشند در حالی که وقتی قاب تصویر را کج می‌کنید توجه مخاطب بیشتر جلب می‌شود. این دیدگاه خلاقانه ریشه در سینما دارد و از آنجا که عکس را ناپایدار نشان می‌دهد، احساس ناراحتی منتقل می‌کند. به همین خاطر، عکس‌ها و فیلم‌های ترسناک از ان بسیار استفاده می‌کند. اما شیب هلندی همیشه ترسناک و دلهره‌آور نیست. گاهی اوقات حس ماجراجویانه و جسورانه به عکس می‌بخشد و توهم حرکت اضافه را در ذهن مخاطب خلق می‌کند. پس جای تعجب نیست که برای عکاسی خواهرانه از نمای نزدیک از این ایده استفاده می‌کنند.

ایده‌های جذاب برای زاویه دید در عکاسی

ایده‌های جذاب برای زاویه دید در عکاسی

پرتره‌های صمیمی از نمای نزدیک

نمای نزدیک یکی از موثرترین زوایای دید در عکاسی است که فاصله مشخصی بین شما و سوژه ایجاد می‌کند. در این مدل عکاسی حس صمیمی و دوستانه‌ای موج می‌زند. برای ثبت این زاویه باید به شخص و فاصله گرفتن از آن فکر کنید. شما نباید خیلی دور باشید و نباید بیش از حد به سوژه نزدیک شوید که به فضای شخصی آن حمله کنید. یکی از رایج‌ترین سوژه‌ها برای عکاسی از دید نزدیک، عکاسی از طبیعت بی جان است. زیرا دیدگاهی را ارائه می‌دهد که با نحوه نگاه شما با طبیعت و زندگی واقعی مطابقت دارد.

ثبت جزئیات صورت از نمای نزدیک

نمای نزدیک یکی از صمیمی‌ترین فضاها بین تصویر و بیننده است که اجازه می‌دهد به شخصی‌ترین راه با سوژه ارتباط برقرار کنید. این زاویه به افراد امکان می‌دهد جزئیات دقیق تری را ببینند. اما در عین حال، تأثیرات منفی روی عکس‌ها نیز دارد. زیرا ممکن است برخی افراد به‌دلیل به نمایش گذاشتن جزئیات صورت و دیگر قسمت‌های بدنشان ناراحت شوند. البته می‌توان با فوکوس روی یک نقطه از نشان دادن دیگر قسمت‌های سوژه جلوگیری کرد. این ایده برای عکاسی بارداری در خانه بسیار جذاب است که می‌توان تغییرات دوست داشتنی مادر را به ثبت رساند.

امتحان شات های بلند و شدید

هدف امتحان کردن شات های بلند نشان دادن انبوه مکان در کنار سوژه شماست. برای مثال، به تصویر کشیدن شخص در شهری شلوغ، طوری که آسمان و خیابان فضای بیشتری را اشغال کردند. این زاویه بیشتر شبیه شات از راه دور است. تنها تفاوت این است که فاصله شما از سوژه قابل توجه تر است.

دنج کنار پنجره

دنج کنار پنجره

یکی دیگر زوایای پرطرفدار کنار پنجره است که به‌صورت مستقیم و پرتره ثبت می‌شود. این مدل ژست عکاسی بیانگر احساس پاک و خالصانه است؛ مخصوصاً برای ژست بارداری در آتلیه که زیبایی حس مادر شدن را در مخاطب ایجاد می‌کند.

قدم زدن ساده در طبیعت

معمولاً برای ثبت این ایده از زاویه دید پایین استفاده می‌کنند که سوژه کشیده‌تر به نظر برسد و ابهت طبیعتی که در آن حضور دارند قابل درک باشد. قدم زدن خاص‌ترین ژست عکس کودک در فضای باز است که می‌توان حس محبت و دوست داشتن میان خانواده را در آن ایجاد کرد و در عین حال زیبایی طبیعت به عکس حس زنده بودن می‌بخشد.

سوژه قرار دادن

سوژه قرار دادن

این دیدگاه به‌ویژه در عکاسی سوژه‌های انسانی بیشترین تأثیر را دارد. برای مثال، با کمک این تکنیک می‌توانید سوژه را همان طور که تصور می‌کنید به تصویر بکشانید. برای مثال، اگر قرار است از شخصی در حال غذا خورد عکس بگیرید، طوری از غذا عکس بگیرید که گویی شخص سرآشپز است. همچنین هنگام عکاسی از نوزاد باید بتوانید عشق بین مادر و فرزند را به نمایش بگذارید. از جمله خاص‌ترین ژست نوزاد در عکاسی گرفتن او توسط پدر و مادر است که به‌راحتی می‌توان تصور کرد چه آرامشی میان خانواده ایجاد می‌شود.

سفر به دریا

سفر به دریا

اگر دوست دارید از دریا عکس‌های خاص و زنده بگیرید، به سمت ساحل بروید و سعی کنید دوربین را به لبه آب نزدیک کنید. اگر دوست ندارید خیس شوید، قایق سواری بهترین گزینه است و متوجه می‌شوید چه عکس‌های دیدنی و جذابی می‌توانید از ساحل بگیرید. داشتن دوربینی مقاوم در برابر آب و هوا فرصت‌های فوق العاده ای در اختیارتان قرار می‌دهد و موجب می‌شود از زوایای متفاوتی عکس بگیرید که کمتر کسی آن‌ها را به ثبت رسانده است.

زاویه دید در عکاسی برای کاربر یک احساس ویژه ایجاد می‌کند.

زاویه دید در عکاسی برای کاربر یک احساس ویژه ایجاد می‌کند.

استفاده از زوایای دوربین در ایجاد عکاسی استثنائی و متفاوت بسیار مؤثر است. برای اینکه مخاطبین بیشتری جذب کنید، باید وقت زیادی صرف یادگیری زوایای مختلف کنید و بتوانید تصاویر با احساس به ثبت برسانید. زمانی که دیدگاه متفاوتی به مخاطب نشان می‌دهید، احساسات او تحریک می‌شود و باعث می‌شود با کار شما ارتباط بهتری برقرار کند. اگر تا به حال شنیده‌اید شخصی به سمت خوب اشاره می‌کند، او در مورد بهترین زاویه دید در عکاسی اشاره دارد و می‌داند از چه جهت باید از چهره‌اش عکس بگیرید که زیبا و جذاب باشد. اما به‌طور کلی، عکاسی از هر زاویه‌ای هدف خاصی دارد. برای مثال، برخی زاویه‌ها اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و برخی دیگر موقعیت مکانی را به چالش می‌کشاند. بنابراین بسیار اهمیت دارد عکاس با توجه به احساسات سوژه بهترین زاویه را انتخاب کند.

سؤالات متداول

چگونه زاویه خوب را انتخاب کنیم؟ اگر تازه کار هستید، ایده بسیار خوبی است که هنگام عکاسی برای پیدا کردن زاویه خوب، از یک صحنه بیش از یک زاویه به ثبت برسانید. منظور از زاویه خلاقانه در عکاسی چیست؟ زوایای خلاق چیزی است که برخی عکس ها را از عکس های دیگر متمای می کند. گرفتن زاویه مناسب می تواند داستان سوژه را بهبود بخشد و رویکردی ایجاد کند که عکس را نسبت به گالری مشابه  منحصر به فرد جلوه دهد. چگونه زاویه خوب صورتم را پیدا کنم؟ برای این که عدم تقارن صورت خود را بپوشانید سعی کنید با چشمان خود لبخند بزنید، از نور طبیعی استفاده کنید و دوربین را کمی به سمت پایین بگیرید. آیا زوایه در عکاسی اهمیت دارد؟ عکس با زاویه کم سوژه را بسیار بزرگتر نشان می دهد و زاویه کم نیز حرکت در عکس شما را چشمگیر تر می کند. هر زاویه ای معنایی به عکس می دهد و سوژه را خاص تر می کند.