انواع دوربین عکاسی

۶ شهریور, ۱۴۰۱
در زمان‌های گذشته تنها با استفاده از دوربین‌های آنالوگ می‌توانستند عکاسی کنند. اما با پیشرفت تکنولوژی انواع دوربین عکاسی متناسب با نیاز افراد جامعه تولید و وارد بازار شد. قابلیت‌های این دوربین‌ها نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و می‌توان با استفاده از آن‌ها عکس‌ها و فیلم‌های منحصر به فردی ثبت کرد. امروزه انواع دوربین عکاسی برای کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال اگر می‌خواهید تولید محتوای تصویری انجام دهید، نیاز به دوربین خواهید داشت یا برای تبلیغات محصول خود نیاز به عکاسی از آن دارید. بیشترین استفاده از دوربین‌های عکاسی را استودیو عکاسی کودک و بزرگسال دارد. در حقیقت این استودیوهای عکاسی با استفاده از دوربین‌های حرفه‌ایی و دکور عکاسی کودک بهترین تصاویر را ثبت می‌کنند.

آشنایی با انواع دوربین عکاسی

آشنایی با انواع دوربین عکاسی

همه می‌دانیم که اگر با دوربین و دنیای عکاسی آشنایی نداشته باشیم، انتخاب دوربین مناسب بر اساس نیاز برای ما کار بسیار دشوار و سختی خواهد بود. از طرفی با توجه به قیمت انواع دوربین‌های عکاسی نمی‌توان این ریسک را پذیرفت که بدون شناخت دوربین‌ها اقدام به خرید یکی از آن‌ها کنید. همچنین خرید بدون شناخت سبب اتلاف وقت شما خواهد شد. در این مقاله قصد داریم انواع دوربین عکاسی را از نظر کاربرد و عملکرد بررسی کنیم تا بتوانید دوربین مد نظر خود را انتخاب نمایید. اولین بار در سال ۱۹۷۵ میلادی، دوربین دیجیتال توسط فردی به نام استیون ساسون اختراع شد. استیون ساسون (Steven Sasson) از مهندسین شرکت ایستمن کداک (Eastman Kodak) بود. با این اختراع دوربین‌های آنالوگ کنار رفته و دوربین‌های دیجیتال جای آن‌ها را گرفتند. در سال ۲۰۰۹، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا به ساسون مدال ملی فناوری و نوآوری را تقدیم کرد.

دوربین‌های DSLR

دوربین‌های DSLR

اگر قصد خرید یک دوربین گران، بزرگ و حرفه‌ایی را دارید بدون تردید از میان انواع دوربین‌های عکاسی دوربین DSLR بهترین گزینه پیش روی شماست. این دوربین‌ها از دو قسمت اصلی ساخته شده‌اند: بدنه و لنز. ابتدا لازم است بگوییم که کلمه DSLR مخفف عبارت Digital Single Lens Reflex و به معنای «دیجیتال تک لنز بازتابی» می‌باشد. خود واژه DSLR نیز از SLR گرفته شده است که کوتاه شده Single Lens Reflex می‌باشد و برای نسل پیشین دوربین‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آنجایی که بعدها روی دوربین‌های SLR حسگرهای دیجیتال نصب شد، کلمه «دیجیتال» به این عبارت افزوده شد. منظور از تک لنز بودن دوربین‌های DSLR استفاده از یک لنز برای عکاسی، کادربندی و فوکوس است. علاوه بر این دلیل بکارگیری کلمه «بازتابی» نیز به علت چگونگی عملکرد این دوربین‌ها می‌باشد. به این معنا که در دوربین یک آینه تعبیه شده است که باعث برخورد نور ورودی به واسطه لنز به آینه و در نتیجه بازتاب به طرف منظره‌یاب دوربین می‌شود. بنابراین عکاس با نگاه کردن به درون منظره‌یاب، کادر مورد نظر خود را می‌بیند و به عکاسی حرفه ای از سوژه‌ها می‌پردازد. نکته جالب توجه درباره این دوربین‌ها تعبیه سیستم فوکوس اتوماتیک آنها در قسمت منظره‌یاب آن‌ها است. در آخر بعد از کادربندی و فوکوس با فشار دادن دکمه شاتر آینه به سمت بالا می‌رود و نور به حسگر دوربین می‌رسد. شاتر دوربین تعیین کننده میزان نوری است که به حسگر می‌رسد.

ویژگی‌های دوربین عکاسی DSLR

ویژگی‌های دوربین عکاسی DSLR

همانطور که گفتیم دوربین عکاسی DSLR یک دوربین دیجیتالی و تک لنزی است. در حقیقت نوع طراحی رفلکس دلیل اصلی تفاوت این دوربین‌ها با سایر دوربین‌های دیجیتال می‌باشد. در این نوع دوربین‌ها نور از سمت لنز عبور کرده و به آینه‌ می‌رسد تا تصویر به منظره‌یاب یا حسگر تصویر ارسال شود. همین ویژگی دوربین‌های DSLR را به گزینه مناسبی برای انواع عکاسی‌ها از جمله عکاسی کودک تبدیل کرده است. سایر ویژگی‌های دوربین عکاسی DSLR عبارتند از:

۱. حالت اتوماتیک

حالت اتوماتیک این دوربین سبب می‌شود که نیازی به تنظیمات دستی نداشته باشید. در نتیجه این دوربین‌ها می‌توانند برای افراد مبتدی که هنوز کار با دوربین را به صورت دستی بلد نیستند، بهترین گزینه باشد. تنظیمات معمولا شامل تنظیم دیافراگم، شاتر و کنترل دستی است. حالت‌های صحنه نیز در هر دوربین متفاوت می‌باشد و در کمتر دوربینی به حالت اولیه بازمی‌گردند. حالت‌های صحنه شامل پرتره، شب، چشم‌انداز، ماکرو، اکشن و … می‌باشند. عکاسان حرفه‌ای از حالت اتوماتیک دوربین‌های DSLR استفاده نمی‌کنند.

۲. سیستم کاهش گرد و غبار

سیگما در سال ۲۰۰۲ میلادی برای نخستین بار، در دوربین دیجیتال خود از روشی بهره گرفت که از ورود گرد و غبار به سنسور دوربین جلوگیری می‌کرد. در این روش نوعی فیلتر برای حفاظت از سنسور در برابر گرد و غبار در پشت لنز دوربین قرار می‌گرفت. پس از آن در سال ۲۰۰۳ میلادی، الیمپوس سازوکار تمیز کردن لنز دوربین DSLR که دارای سنسور در معرض هوا بود را به نمایش گذاشت. تعدادی از دوربین‌های برند Canon‌ در صورت لرزش سنسور با فعال‌سازی سیستم کاهش گرد و غبار، به خارج کردن آن‌ها از لنز کمک می‌کنند.

۳. لنزهای قابل تعویض

دوربین‌های DSLR دارای قابلیت تعویض لنز هستند. شما می‌توانید مطابق با نیاز خود لنزهای مختلفی را تهیه کرده و استفاده نمایید. در این شرایط اگر نخواهید خود دوربین را تعویض کنید می‌توانید از لنزهای مختلف برای کار خود بهره ببرید.

کاربرد دوربین های عکاسی DSLR

به دلیل ویژگی‌های دوربین‌های عکاسی DSLR معمولا از این نوع دوربین برای عکاسی‌های حرفه‌ایی در فضای باز یا انواع آتلیه‌ها از جمله آتلیه حاملگی استفاده می‌کنند. یکی دیگر از کاربردهای این دوربین‌ها برای اهداف تجاری، تبلیغاتی، عکاسی مجلات و بیلبوردها است. زیرا این دوربین‌ها از رزولوشن بسیار بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این برای عکاسی‌هایی در شرایط جوی دشوار نیز می‌توان از دوربین‌های DSLR استفاده نمود.

دوربین‌های بدون آینه

دوربین‌های بدون آینه

دوربین‌های بدون آینه نسل آخر دوربین‌های DSLR هستند. به صورت کلی، ورژن فشرده‌تر دوربین‌های DSLR، دوربین‌های بدون آینه هستند. تنها اختلاف این دو با هم، عدم وجود آینه در دوربین‌های بدون آینه می‌باشد. دوربین‌های بدون آینه توانایی ثبت عکس با رزولوشن و سرعت شاتر بالاتر را دارند. این دوربین‌ها توانایی ضبط ویدیو با کیفیت Ultra HD را دارند که تنها دوربین‌های DSLR با قیمت بسیار بالا، می‌توانند با این کیفیت ویدیو ضبط کنند. یکی از دلایلی که افراد همچنان از دوربین‌های DSLR استفاده می‌کنند، وجود تعداد زیادی لنز برای این دوربین‌هاست. به صورتی که برای هر دوربین لنزهای زیادی با مشخصات متفاوت وجود دارد. اما در مورد دوربین‌های بدون آینه باید بگوییم که تعداد لنز تولید شده برای آن‌ها زیاد نیست. البته در آینده‌ای نزدیک تعداد لنزهای این نوع دوربین نیز بیشتر خواهد شد. دوربین‌های بدون آینه ترکیبی از ابعاد کوچک‌تر و وزن کم‌تر دوربین‌های Point And Shoot و امکان تغییر لنز و خروجی عکس با کیفیت دوربین‌های DSLR هستند. دوربین‌های بدون آینه دارای دسته بندی فول فریم و کراپ سنسور می‌باشند. در حال حاضر بهترین برند دوربین‌های بدون آینه سونی می‌باشد.

مزایای دوربین‌های بدون آینه:

  • سبک و دارای ابعاد کم
  • دارای منظره‌یاب اتوماتیک
  • کنترل راحت و بسیار کاربردی
  • کیفیت و عملکرد بهتر در ضبط ویدیو
  • کیفیت عکاسی و فیلمبرداری بالاتر در مدل‌های مختلف
  • سرعت شاتر بالاتر و توانایی عکاسی با سرعت بیشتر

معایب دوربین‌های بدون آینه:

  • طول عمر کم‌تر باتری
  • تعداد کم‌تر لنز و اکسسوری‌ها
  • فوکوس اتوماتیک کندتر از مدل‌های DSLR

دوربین‌های کامپکت

دوربین‌های کامپکت

دوربین‌های کامپکت (compact camera) که با نام‌ دوربین‌های خانگی یا ببین و بگیر نیز شناخته می‌شوند جز کوچک‌ترین دوربین‌های عکاسی می‌باشند. در واقع اصلی‌ترین مزیت این دوربین‌ها همین ابعاد و سایز کوچک آنها است. همین ویژگی سبب حمل و نقل و جابجایی راحت‌تر این دوربین‌ها و در نتیجه گرفتن عکس‌های بیشتر شده است. از آنجایی که لنز این دوربین‌ها دائمی و غیر قابل تعویض هستند محدوده عکاسی گسترده‌ایی را پوشش می‌دهد. برای حفظ سایز دوربین، لنز آن به سمت عقب و داخل می‌رود. البته توجه داشته باشید مانند هر کالای دیگر، دوربین‌های کامپکت نیز دارای نقاط ضعف مختلفی است. برای مثال این نوع دوربین دارای کوچک‌ترین حسگرها هستند. در نتیجه وضوح و کیفیت تصویر مانند تصاویر گرفته شده با دوربین‌های سطح بالا نخواهد بود. با این وجود در سال‌های گذشته برخی از قطعات این دوربین‌ها ارتقا یافته‌اند. علاوه بر این بعضی از مدل‌های این دوربین‌ها از سیستم کنترل‌ دستی تنظیمات کلید (سرعت شاتر، دیافراگم و …) برخوردار نمی‌باشند. در دوربین‌های کامپکت سرعت فوکوس خودکار کمتر می‌باشد که باعث وقفه میان فشار دادن دکمه شاتر و زمان عکس گرفتن دوربین می‌شود. نکته: با توجه به ویژگی‌های دوربین‌های کامپکت، از این دوربین‌ها بیشتر برای عکاسی‌های غیرحرفه‌ایی و خانگی استفاده می‌شود و جزء تجهیزات آتلیه کودک محسوب نمی‌شوند.

پس به چه دلیل یک دوربین کامپکت بخریم؟

پس به چه دلیل یک دوربین کامپکت بخریم؟

همانطور که گفتیم جابجایی این دوربین‌ها (به علت ابعاد کوچک) در مقایسه با دوربین‌های بزرگ‌تر بسیار آسان‌تر است. از این رو بسیاری از افراد استفاده از این دوربین‌ها را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این قیمت دوربین‌های کامپکت نیز مهم است چرا که این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های بزرگ‌تر قیمت پایین‌تری دارند. اگر می‌خواهید برای سرگرمی خود عکس بگیرید و همچنین دنبال عکاسی فانتزی نیستید، دوربین‌های کامپکت گزینه مناسبی برای شروع هستند. اما اگر می‌خواهید به صورت جدی و حرفه‌ایی عکاسی کنید بهتر است گزینه‌های دیگر را مدنظر قرار دهید.

دوربین‌های موبایل

دوربین‌های موبایل

دوربین‌های موبایل یکی از پرکاربردترین دوربین‌های حال حاضر هستند. از مهم‌ترین مزایا آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • دسترسی آسان به عکس‌ها
  • قابلیت حمل آسان حتی در جیب خود
  • قابلیت‌های بسیار زیاد و متفاوت برای عکاسی
عکاسان زیادی هستند که مهارت عکاسی خود را با استفاده از دوربین‌های موبایل به رخ می‌کشند. در برخی موارد حتی فیلم‌ها و موزیک ویدیوهای معروف با دوربین‌های موبایل فیلمبرداری می‌شوند. توجه داشته باشید که با استفاده از گوشی‌های هوشمند امروزی دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌ها برای اشتراک‌گذاری آن‌ها بسیار راحت است. یکی از مواردی که می‌توان به عنوان عیب به آن اشاره نمود کیفیت پایین‌تر عکس‌های موبایل است. اما با پیشرفت تکنولوژی این مورد اختلاف خیلی کمی با دوربین‌های عکاسی دارد. اما باید بدانید که دوربین‌های موبایل در بسیاری از موارد از دوربین‌های کامپکت پیشی گرفته‌اند. همچنان می‌توان گفت بهترین کیفیت در عکاسی و فیلمبرداری را دوربین‌های DSLR و بدون آینه برای شما به ارمغان می‌آورند. این دوربین‌ها دارای سنسورهای بهتر، لنز و فوکوس اتوماتیک، حالات صحنه بیشتر و کنترل دستی بهتر هستند. در صورتی که قصد دارید عکاسی را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید، بهتر است بعد از مدتی عکاسی با دوربین موبایل، یکی از انواع دوربین‌های عکاسی DSLR و بدون آینه را تهیه کنید.

دوربین‌های اکشن

دوربین‌های اکشن

Action Camera نوعی از دوربین‌های عکاسی هستند که قابلیت نصب بر روی وسایل ورزشی را دارند. با استفاده از این دوربین‌ها می‌توانید از فعالیت‌های مختلف ورزشی فیلم و عکس بگیرید. توجه داشته باشید که با استفاده از این دوربین می‌توانید تصاویری منحصر به فرد و جذاب ثبت کنید. از بهترین برندهای تولیدکننده دوربین‌های اکشن می‌توان به گوپرو (GoPro) و سونی اشاره کرد. دوربین‌های اکشن بیشتر برای ضبط ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرند اما امکان ضبط ویدیو با استفاده از تکنیک تایم لپس را نیز می‌دهند.

مگاپیکسل

برای اینکه بدانیم مگاپیکسل چیست ابتدا لازم است بدانیم «پیکسل» به چه معناست؟ هر عکس در سایز واقعی خود دارای تعدادی پیکسل است. هر پیکسل یک مربع کوچک و دارای یک رنگ معین است. زمانی که این پیکسل‌ها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند عکس مورد نظر ایجاد می‌شود. بنابراین یک مگا پیکسل برابر با یک میلیون پیکسل است. برای شمارش مگاپیکسل دوربین می‌توان پیکسل‌های موجود روی حسگر را حساب کرد.

سرعت و عملکرد دوربین‌های عکاسی

منظور از سرعت (شاتر) مدت زمان باز ماندن شاتر، عبور نور و سپس ثبت عکس است. سرعت شاتر تاثیر بسیار مهمی روی نحوه نمایش تصاویر گرفته شده دارد. برای مثال در صورت استفاده از سرعت‌ شاتر پایین، حسگر دوربین زمان بیشتری در معرض تابش نور می‌ماند که سبب تاری یا ماتی حرکت می‌شود. این حالت مناسب عکاسی‌های متحرک است. این در حالیست که در صورت استفاده از سرعت‌ شاتر زیاد می‌توان حرکات سوژه در حال حرکت را ثابت نمود.

ارگونومیک

ارگونومیک

این مورد در هنگام خرید دوربین عکاسی اهمیت بسیار زیادی دارد. دوربین عکاسی نباید وزن زیادی داشته باشد تا در حمل آن دچار مشکل شوید. از طرف دیگر باید بتوانید به راحتی آن را در دست گرفته و عکاسی کنید. در نتیجه وزن بالا در طولانی مدت مشکل‌ساز خواهد شد. در تولید دوربین‌های حرفه‌ای از آلیاژ آلومینیوم استفاده شده است، به همین دلیل وزن کمی دارند. به صورت کلی باید دوربینی را بخرید که خوش دست باشد و در حمل و عکاسی شما را دچار مشکل نکند.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله انواع دوربین عکاسی و همچنین مزایا، معایب و کاربرد آنها را معرفی کردیم. هر یک از این دوربین‌ها به دلیل برخورداری از ویژگی‌های متنوع دارای کاربردهای مختلفی نیز می‌باشند. برای مثال دوربین‌های آینه دار و DSLR مناسب عکاسی حرفه‌ایی است. این در حالی است که برای گرفتن عکس به صورت تفریحی و سرگرمی پیشنهاد می‌شود دوربین‌های کامپکت را انتخاب نمود.

سؤالات متداول

۱. برای یادگیری و شروع عکاسی خرید چه دوربینی بهتر است؟ دوربین‌های DSLR برای شروع به یادگیری عکاسی بهترین گزینه هستند. توجه داشته باشید که نیازی به خرید دوربین گران قیمت نیست زیرا بعد از مدتی می‌توانید آن را تغییر دهید. پس اگر قصد خرید دوربین دارید نیاز به هزینه زیاد نیست و می‌توانید یک دوربین متوسط با لنز تهیه کنید. ۲. آیا با استفاده از دوربین‌های عکاسی می‌توان فیلمبرداری هم انجام داد؟ این دوربین‌ها قابلیت فیلمبرداری نیز دارند. اما با ضبط فیلم به مدت طولانی ممکن است دچار مشکل شوند، برای مثال در حین فیلمبرداری دمای دوربین بالا می‌رود. ۳. آیا نیازی به خرید جداگانه فلاش برای دوربین DSLR هست؟ بیشتر دوربین‌های DSLR فلاش داخلی دارند که نیاز روزمره را برطرف می‌کند. در صورتی که می‌خواهید در آتلیه عکاسی کنید بهتر است از فلاش‌های اکسترنال تهیه کنید. ۴. برای راه‌اندازی آتلیه چه دوربین عکاسی بخرم؟ استفاده از دوربین‌های DSLR و بدون آینه برای آتلیه‌ها مناسب است. اما برای آتلیه باید به لنز دوربین و خرید لنزهای جداگانه فکر کنید.