آموزش عکاسی از کودک

۶ شهریور, ۱۴۰۱
ثبت لحظات زود گذر دوران نوزادی و کودکی، عملی است که اغلب پدر و مادر‌ها انجام می‌دهند تا برای همیشه آن دوران شیرین و پر‌خاطره کودک خود را ثبت کرده و گرامی بدارند. عکاسی از کودکان و نوزادان می‌تواند فرآیندی شاد و با‌ ارزش باشد، اما به‌طور منحصربه‌فردی نیز چالش برانگیز است. چه به عنوان پدر و مادر می‌خواهید لحظاتی را از کودک خود ثبت کنید و چه به عنوان یک عکاس، به دنبال عکاسی حرفه‌ای از کودک هستید، در مورد عکاسی از کودکان باید به مسائل زیادی فکر کنید و پیش از اقدام نیز مقاله‌ای تحت عنوان آموزش عکاسی از کودک، مطالعه کنید. عکاسی از کودکان و نوزادان، یکی از کار‌های لذت‌بخش و پر‌چالش می‌باشد. سختی این نوع از عکاسی از این منظر می‌باشد که اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای در طول عکاسی رخ می‌دهد و سوژه‌ی عکاسی نیز تا حد زیادی قابل کنترل نیست. به همین دلیل است که عکاسی کودک، علاوه بر مهارت و توانایی، نیازمند صبر و سرعت عمل نیز می‌باشد. شناخت و توانایی در برقراری ارتباط با کودکان و ارتباط‌گیری موثر با آن‌ها، می‌تواند منجر به موفقیت در طول این پروسه شود. در این مقاله ما قصد داریم تا به آموزش عکاسی از کودک و توضیح تمام مسائل پیرامون آن بپردازیم.

تجهیزات مورد استفاده در عکاسی کودک

تجهیزات مورد استفاده در عکاسی کودک

در طول پروسه عکاسی کودک و به طور کلی عکاسی حرفه‌ای، نیازمند تجهیزاتی تخصصی برای عکاسی هستیم، برخی از این تجهیزات عبارتند از: دوربین، لنز، نورسنج، فلاش، رفلکتور، وسیله‌های تزیینی مربوط به کودک و غیره.

نحوه‌ی استفاده از دوربین در عکاسی

نحوه‌ی استفاده از دوربین در عکاسی

نحوه استفاده از دوربین در آموزش عکاسی از کودک بسیار مهم است. برای عکاسی به دو روش می‌توانیم عمل کنیم، اولین روش این است که از دوربین‌های حرفه‌ای استفاده کنیم و دومین روش نیز این است که از دوربین‌ گوشی‌های موبایل یا دوربین‌های ساده‌تر استفاده کنیم. در عکاسی با دوربین گوشی، عکاسی از کودکان ساده‌تر و محدود به تنظیمات موجود در گوشی می‌باشد. اما در عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای، شما با یک دوربین فول حرفه‌ای سر و کار دارید. در این دوربین‌ها با امکانات گسترده‌ای از امکانات عکاسی مانند دیافراگم، سرعت شاتر و غیره رو‌به‌رو هستید که در صورت استفاده از آن‌ها، کیفیت عکاسی کودک شما را بالا می‌برند.

اهمیت دیافگرام در عکاسی کودک

اکثر عکاسان می‌گویند که تا به حال در عکاسی کودک، با دیافراگم کوچک‌تر از F2 عکاسی نکرده‌اند و پیشنهاد اکثر آن‌ها در آموزش جامع عکاسی این است که تا حد امکان از دیافراگم بزرگ استفاده شود. چرا که دیافراگم بزرگ همراه با لنز 85 میلی‌متری، می‌تواند نتیجه‌ای عالی داشته باشد. دوربین‌ها از دیافراگم‌های مکانیکی برای کنترل میزان عبور نور به بدنه دوربین و برخورد با سنسور تصویر یا فیلم استفاده می‌کنند. دیافراگم بسیار شبیه به عنبیه چشم عمل می‌کند و بسته به میزان نور مورد نیاز منقبض یا منبسط می‌شود. دیافراگم سیستمی است که به طور گسترده در SLR (فیلم) پیاده‌سازی نشده است و معمولاً در دوربین‌های DSLR مدرن یا لنزهای مدرن یافت نمی‌شود. دیافراگم در عکاسی بر دو نکته اثر‌گذار است: میزان نور ورودی و عمق میدان. اگر در عکاسی کودک از دیافراگم بسته‌تر استفاده شود، متقابلا از سرعت شاتر آهسته‌تر و ایزو بیشتر استفاده می‌شود. مقدار ISO کمتر به معنای حساسیت کمتر به نور است، در حالی که ISO بالاتر به معنای حساسیت بیشتر میباشد و یکی از عناصر مثلث نوردهی عکاسی - همراه با دیافراگم و سرعت شاتر - است و نقش اساسی در کیفیت عکس‌های کودک شما دارد. اگرچه هدف ISO حساسیت بیشتر به نور است، اما عکاسان هنری ISO خود را افزایش می دهند تا جلوه‌های خاصی در عکاسی ایجاد کنند. ایزوی بالا یک اشکال دارد و آن اعوجاج بصری یا نویز بیشتر است. هنگامی که ISO را در تصویر افزایش می‌دهید، میزان نویز نیز افزایش پیدا می‌کند.

نورسنجی در استودیو عکاسی

نورسنجی در استودیو عکاسی

هدف اصلی فتومتر یا همان نورسنج اندازه‌گیری نور است. از آنجایی که نور به اشکال مختلفی وجود دارد، انواع مختلفی از نورسنج ها نیز موجود هستند. نورسنجی سال‌هاست که وجود داشته است، اگرچه نورسنج‌ها از نوع ساده‌ی خود در آغاز، فاصله زیادی گرفته‌اند. نورسنج در فرآیند عکاسی یک وسیله‌ی کاربردی است. امروزه بیشترین استفاده از فوتومترها در حوزه عکاسی دیجیتال است. هنگامی که در عکاسی استفاده می‌شود، وظیفه اصلی یک فتومتر تعیین میزان مناسب نوردهی است. از آنجایی که نور هرگز یکنواخت نیست، به دست آوردن یک عکس ایده‌آل به معنای در نظر گرفتن نور است. فوتومترهایی که در دوربین های دیجیتال تعبیه شده‌اند، میزان نور را در یک منطقه اندازه گیری می‌کنند تا بهترین عکس ممکن را تولید کنند. در حالی که نورسنج‌ها به طور گسترده در زمینه عکاسی استفاده می‌شوند، کاربردهای دیگری نیز برای نورسنج‌ها وجود دارد. اگر یکی از نور‌های مختلف مانند نور اصلی یا نور پس زمینه، نسبت به سایر نور‌ها شدت بیشتر و یا کمتری داشته باشند. نور عکس دچار مشکل می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع باید نور‌ها را پیش از عکاسی بسنجید.

چه نوع لنزهایی برای عکاسی کودک مناسب است؟

لنز در عکاسی اساسی‌ترین نکته است. اینکه به طور دقیق لنزی را برای یک عکاسی مشخص کنیم امکان‌پذیر نیست اما می‌توان طبق تجربه لنز‌هایی را معرفی کرد. لنز‌شناسی در عکاسی کودک نیز امری مهم است. برای عکاسی کودک بهتر است از لنز‌های دیافراگم باز استفاده شود. لنزهای با کیفیت‌ مانند لنز‌های ترکیبی مانند لنز‌های ۲۴-۱۲۰ یا ۱۸-۱۳۵ نیز مناسب عکاسی از کودک می‌باشند. لنزهای پرایم با دیافراگم 35 میلی‌متری و 50 میلی‌متری f/1.8 پرایم برای بودجه‌های کم، نتایج عالی را برای پرتره کودک ارائه می‌دهند. بهترین لنزی که برای عکاسی از کودک مناسب است، لنز سیگما 35 میلی‌متری F 1.4 است. این لنز بسیار شارپ بوده و برای صحنه هایی که می‌خواهید تصویر محیطی بیشتری ایجاد کنید این لنز مناسب‌ترین است. به عنوان مثال، اگر از کودک خود در ساحل یا پارک عکس می‌گیرید و قصد دارید بسیاری از محیط های اطراف نیز در نظر گرفته شود، این لنز بهترین گزینه است. دومین لنز مناسب برای عکاسی کودک، لنز Fave Canon 85mm F1.8 است. فاصله کانونی این لنز، 85 میلی‌متر، برای پرتره‌‌های کودک بسیار عالی است. سومین لنز مناسب عکاسی کودک Canon 135mm F2.0 میباشد که مناسب‌ترین لنز برای عکاسی پرتره می‌باشد. با دیافراگم F2.0، می‌توانید نور زیادی را به دوربین وارد کرده و پس زمینه را تار کنید.

رفلکتور در عکاسی کودک

رفلکتور در عکاسی کودک

رفلکتور ابزاری است که به عکاس کمک می‌کند تا با فراهم کردن سطح دیگری برای بازتاب نور، نور را دستکاری کند. هم در داخل و هم در خارج از استودیو، یکی از مهم‌ترین (و اغلب دست کم گرفته شده) ابزارهای نورپردازی که باید در دسترس داشته باشید، یک رفلکتور است. می‌توان از آن برای جهش و انتشار نور طبیعی و مصنوعی استفاده کرد. از ابزار دیگری نیز مانند دیوار سفید، پارچه زخیم و با یک پارچه سفید نیز می‌توانند به عنوان جایگزین رفلکتور عمل کنند. محبوب‌ترین رفلکتور‌ها سفید، نقره‌ای و طلایی رنگ هستند. (از رنگ طلایی معمولا در فضای باز استفاده می شود، زیرا نور زرد گرم را اضافه می‌کند). در عکاسی کودک،. دوری و نزدیکی رفلکتور به کودک، رنگ رفلکتوری که انتخاب می‌کنیم، سایز رفلکتور و زاویه تابش نور، تاثیر‌گذار هستند.

استفاده از فلاش در عکاسی کودک

استفاده از فلاش در عکاسی کودک

فلاش وسیله‌ای است که در عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک گذر کوتاه نور (معمولاً 1/1000 تا 1/200 ثانیه طول می‌کشد)، در دمای رنگ حدود 5500 کلوین برای کمک به روشن شدن یک صحنه تولید می‌کند. هدف اصلی فلاش روشن کردن یک صحنه تاریک است. برخی از متخصصین می‌گویند که استفاده از فلاش برای کودکان مضر است. پس از تحقیقات فراوان، پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ رابطه مضری بین فلاش دوربین و نوزادان وجود ندارد. بنابراین، استفاده از فلاش دوربین روی نوزادان هیچ آسیبی به بینایی آنها وارد نمی‌کند. بهتر است از فلاش هنگامی که چشم نوزاد باز است استفاده نشود. عکاسی از نوزاد باید در حالتی که نوزاد خواب است انجام شود. اکثر افراد فقط در هنگام تاریکی، شب یا داخل خانه از عکاسی با فلاش استفاده می‌کنند. این به این دلیل است که نور طبیعی یا نور کافی در محیط وجود ندارد. اما بسیاری از موقعیت‌های دیگر نیز وجود دارد که می‌توان از فلاش استفاده کرد. برای مثال: برای از بین بردن سایه‌های عکس خود می‌توانید از فلاش استفاده کنید.

عکاسی با فلاش در فضای باز

عکاسی از کودک و به طور کلی عکاسی، به دو صورت و در دو محل انجام می‌شود. در داخل استودیو کودک و در فضای باز. هنگامی که در فضای باز عکاسی میکنید نور محیط ثابت و غیر قابل تغییر است و خورشید سایه و نور بر روی سوژه شما ایجاد می‌کند، استفاده از fill flash عالی است. با اضافه کردن مقداری نور به طور مستقیم از دوربین، می‌توانید این سایه‌ها را کمی محو کنید. در این شرایط باید بر مبنای نور موجود در محیط، نورسنجی انجام دهیم و از نور فلاش نیز متناسب با نور فضا استفاده کنیم.

کاربرد شکل دهنده‌های نور در عکاسی

کاربرد شکل دهنده های نور در عکاسی

شکل‌دهنده‌ها و اصلاح کننده‌های نور ابزاری هستند که می‌توانند نور را در عکس‌ها بهبود ببخشند. اگر یک صحنه دارای نور محیطی یا مصنوعی باشد، می‌توانید از یک شکل‌دهنده نور برای دستیابی به حالت خاصی استفاده کنید. با این ابزار، می‌توانید تصویری مهم را در یک صحنه برجسته کنید. ابزاری به عنوان شکل‌دهنده نور وجود دارند که در عکاسی کودک نیز مورد استفاده قرار میگیرند و وظایفی مانند گرفتن رفله نور، نرم کردن سایه، شکل‌دهی به پس زمینه یا سوژه، دارند. تعدادی از این ابزار عبارتند از: سافت باکس، فیلتر رنگی، چتر بازتابی، چتر عبوری، دیفیوزر‌ها، بیوتی دیش، فلگ و … . از این ابزار در آتلیه‌های تخصصی کودک به شکلی حرفه‌ای استفاده می‌شود.

تسلط به مکانیک دوربین عکاسی در عکاسی از کودکان

در عکاسی از کودکان اصل اول نیازمندی یک عکاس، سرعت عمل است. به طور ملی سرعت عمل در تمامی پروژه‌های عکاسی مهم است. دیگر اصل مهم، که به سرعت عمل نیز مربوط میشود، شناخت کافی از دوربین می‌باشد. در تمام مراحل آموزش عکاسی از نوزاد و کودک، شناخت دوربین و تسلط کافی به مکانیک دوربین، جز اصول اولیه و مهم به شمار می‌آید.

رنگ شناسی در عکاسی کودک

در یک آتلیه کودک و در طول عکاسی کودک، رنگ اصل مهمی است. چرا که رنگ شناسی در همه ی هنر‌ها امر مهمی است. در فرآیند عکاسی کودک، وسایل و لباس‌هایی را انتخاب کنید که رنگ خنثی و رنگی مشابه به یک دیگر دارند تا حواس کودک شما را پرت نکنند. انتخاب یک رنگ روشن ممکن است به نورپردازی تصویر کمک کند، زیرا به جای جذب نور، نور را منعکس می‌کند. علاوه بر این رنگ تاثیر به سزایی در روحیات کودک و ایجاد علاقه و انگیزه در کودک دارد. برای این موضوع بهتر است با روانشناسی رنگ‌ها آشنا شویم. در عکاسی کودک نیز شما باید بدانید که مناسب‌ترین رنگ لباس برای آتلیه کودک، چه رنگی است. رنگ‌های شاد و پر‌هیجان، هم موجب زیبایی عکس می‌شوند و هم بر علاقه‌ی کودک برای ادامه‌ی عکاسی می‌افزایدند. رنگ و تم آتلیه نوزاد، می‌تواند بر زیبایی عکس‌های کودک بیافزاید.

نورپردازی در عکاسی کودک

نورپردازی در عکاسی کودک

نورپردازی در عکاسی به این موضوع اشاره دارد که چگونه یک منبع نور، مصنوعی یا طبیعی، صحنه یا سوژه‌ای را که از آن عکس گرفته شده، روشن می‌کند. برای به دست آوردن ظاهری درخشان در عکاسی کودک، مکانی را برای عکاسی انتخاب کنید که نور طبیعی زیادی دارد و اتاقی را در خانه خود انتخاب کنید که بیشترین نور خورشید را داشته باشد و آن را به استودیوی عکس کودک خود تبدیل کنید. این میتواند یک ایده آتلیه کودک نیز باشد. برای عکاسی باید با نور آشنا بود. چراکه اولین هدف در نورشناسی، ایجاد و تنظیم نور در عکاسی است. به طور کلی، سه نوع نورپردازی در عکاسی وجود دارند که عبارتند از نور اصلی، نور پوشاننده و نور پس زمینه. اگر به فضای باز دسترسی ندارید، می‌توانید از سافت باکس فلاش یا برداشتن فلاش از دوربین و قرار دادن آن بر روی پایه با چتر استفاده کنید. این کار‌ها به عکاسان این امکان را می‌دهد که یک منبع نور کوچک را گرفته و نور ملایمی ایجاد کنند. در کنار هم می توان از جهت و نرمی نور برای ایجاد جلوه ها و حالات مختلف در یک عکس استفاده کرد.

شناخت اصول ترکیب بندی در عکاسی

اصول ترکیب بندی، قاب بندی و کمپوزوسیون عباراتی هستند در عکاسی و آموزش عکاسی کودک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت این اصول کمک شایانی به عکاسان برای داشتن عکس‌های با کیفیت می‌کند. قاب‌بندی و قاب در عکاسی به سه نوع مربعی، مستطیل افقی و مستطیل عمودی دسته‌بندی می‌شود. اغلب مردم که آشنایی با عکاسی و قاب‌بندی ندارند، عکس‌ها را به صورت عمودی افقی می‌گیرند. این نشان‌دهنده اهمیت اصول ترکیب‌لندی و قاب‌بندی در عکاسی است.

ژست و فیگور در عکاسی کودک

ژست و فیگور در عکاسی کودک

وقتی صحبت از عکاسی به میان می‌آید، هدف عکاس این است که با هدایت کردن سوژه‌ها از طریق ژست‌ها، تنظیم زوایا و موقعیت‌ها در حین عکاسی، «بهترین عکس» را داشته باشد. با استفاده از ژست کودک در آتلیه که توسط عکاس ارائه می‌شود، عکس‌های منحصر به فردی شکل خواهد گرفت. از آنجایی که در عکاسی نوزاد و کودک، سوژه ممکن است کمی نا‌آرام و غیر قابل کنترل باشد، بهتر است زمان‌هایی را برای عکاسی از نوزاد و کودک در نظر گرفت که نوزاد خواب و یا آرام است. به خاطر داشته باشید که عکاسی از برخی نوزادان در هنگام خواب راحت‌تر است، بنابراین سعی کنید عکسبرداری را با زمان خواب آن‌ها هماهنگ کنید. عکاسی از کودک بر روی زمین گزینه خوبی برای گرفتن عکس از سر است. همچنین وجود فردی که کودک را در آغوش بگیرد، ترفند خوبی برای نوزادان تازه متولد شده است، زیرا در آن حالت آرام‌تر هستند. برای گرفتن یک عکس عالی، بهتر است با کودک ارتباط چشمی برقرار کنید، چرا که دیدن شما با یک دوربین بزرگ ممکن است برای آنها سخت باشد و نتوانند ژست و فیگور مناسب داشته باشند.

سؤالات متداول

بهترین سن برای عکاسی از کودک چه سنی است؟ برای عکاسی از نوزاد، پس از 7 تا 10 روز پس از تولد می‌توان اقدام کرد. بهترین زمان برای عکاسی تخصصی نوزاد ۰ تا ۶۰ روزگی است. به طور کلی، عکاسی کودک به دو سن نوزادی و کودکی تقسیم می‌شود. عکاسی دوران نوزادی زمان ۶ روزگی تا ۲ الی۳ ماهگی را شامل می‌شود و عکاسی کودک نیز، ۵ ماهگی به بعد می‌باشد. مهم‌ترین اصل در عکاسی کودک چیست؟ مهم ترین اصل در یک عکاسی خوب و موفق عکاسی نوزاد و کودک، ایجاد رابطه موثر با کودک است. ایجاد رابطه به معنای صحبت کردن با کودک، دوستی و استفاده از ایده‌های او در هنگام عکاسی است. البته این کار اغلب کار سختی است چرا که کودکان و نوزادان، در برخورد با افراد غریبه، رفتار‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. ملاحظات اخلاقی در عکاسی از کودک چیست؟ به یاد داشته باشید که هنگام عکاسی از کودکان، یک سری ملاحظات اخلاقی وجود دارد که همیشه باید نسبت به آنها حساس بوده و آن‌ها را رعایت کنید. زمانی که از کودکان عکاسی می‌شود، حتما باید یکی از والدین حضور داشته باشد، اگرچه برخی از عکاسان درخواست می‌کنند که والدین از دور آن‌ها را زیر نظر داشته باشند تا بتوانند آزادی عمل بیشتری داشته و بدون حواس پرتی با کودک کار کنند. چرا ژست گرفتن در عکاسی اهمیت دارد؟ ژست و پوز گرفتن سوژه در عکاسی، این فرصت را برای عکاس فراهم می‌کند که با هر فریم، داستان متفاوتی روایت کند. در عین حال، به بهبود ظاهر سوژه (یا سوژه‌ها) در عکس کمک می‌کند و در عین حال لحظات صمیمی و به یاد ماندنی ایجاد می‌کند که به ترکیب‌بندی کلی شما احساس و عمق می‌بخشد.