عکس پرتره کودک؛ و نکاتی درباره‌ی آن

۷ اردیبهشت, ۱۴۰۱
عکس پرتره کودک معمولاً جزو پیچیده‌ترین نوع عکاسی می‌باشد؛ زیرا قرار نیست که از کودکان عکس با ژست گرفته شود، بلکه عکس‌های کاملا واقعی از حرکات طبیعی کودک می‌تواند جذابیت آن را چندین برابر کند. این عکس‌ها در مواقعی گرفته نمی‌شود که کودک به صورت مصنوعی لبخند می‌زند بلکه از حالت‌های فعال، خوشگل، حالت شلخته، بامزه، گریه و دیگر حالت‌های کودک عکاسی می‌شود و به دلیل اینکه احساسات آن‌ها در عکس به وضوح دیده می‌شود، می‌تواند جزو عکس‌های بسیار جذاب باشد. معمولاً کودکان احساسات عجیب خود را روی چهره و حالت بدن‌ خود به خوبی نشان می‌دهند؛ بنابراین عکس‌های آن‌ها می‌تواند به شدت خیره کننده و دراماتیک باشد. در عکس پرتره کودک باید تمامی لحظه‌ها مانند بی‌حوصله بودن کودک، گریه ها، اشک‌ها، خنده‌ها و دیگر حالت‌های طبیعی او ثبت شود و نباید آن‌ها را مجبور به ژست کنیم. برای این که بتوانید عکس‌های زیبایی از کودک خود ثبت کنید به اینستاگرام آتلیه کودک در تهران مراجعه کنید تا بتوانید با آن‌ها مشورت کنید.

قبل از عکاسی پرتره کودک چه نکاتی باید رعایت و مورد بررسی قرار گیرد؟

قبل از عکاسی پرتره کودک چه نکاتی باید رعایت و مورد بررسی قرار گیرد؟ - عکس پرتره کودک

وقتی که واژه عکاسی به میان می‌آید، اکثر ما یاد عکس‌های مرسومی که همیشه می‌اندازیم، می‌افتیم که به طرز خاصی جلوی دوربین بنشینیم و ژست بگیریم که در نهایت کار هم به یک خنده غیر طبیعی منجر می‌شد. در این نوع سبک عکاسی مدل یا سوژه مورد نظر، کاملاً از این موضوع آگاهی دارد که عکاس دارد از او عکس می‌گیرد، اما در عکاسی نوزاد باید به این نکته توجه کنیم که حواس کودک به عکاسی از او پرت نشود. تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که به صورت کاملا مخفیانه و نامحسوس عکاسی کنید. لازم نیست که شما در هر لحظه احساسات کودک را درک کنید؛ بلکه می‌توانید در هر حالتی از او عکس بگیرید و لحظات زیبای او را به ثبت برسانید. بهترین عکس‌هایی که از کودکان گرفته شده در لحظاتی است که آن‌ها در حال بازی و یا انجام کارهای طبیعی خود بوده اند. بهتر است که دوربین عکاسی خود را به طور مخفیانه در بیاورید به طوری که کودک به هیچ عنوان متوجه حضور دوربین نشود. قبل از عکاسی باید به موارد زیر توجه کنید.
  • نورپردازی درست
  • دیافراگم
  • درست کردن لنز
  • شاطر سریع جهت عکاسی
  • ژست
  • برقراری رابطه صمیمانه با کودک
  • پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه
  • ترکیب‌بندی
  • نحوه فوکوس
  • تجهیزات
  • ویرایش عکس
  • تنظیمات دوربین

انواع ژست عکاسی پرتره از کودکان

انواع ژست عکاسی پرتره از کودکان - عکس پرتره کودک

همانطور که می‌دانید کودکان کاملاً غیرقابل پیش‌بینی هستند و ممکن است که در لحظات مختلف، رفتارهای متفاوتی داشته باشند. طبیعی است که کودکان به هیچ عنوان به حرف عکاس کودک گوش ندهند؛ به همین دلیل فرایند عکاسی آن‌ها نیاز به صبر و حوصله دارد. بنابراین بهتر است یک سری ژست‌های عکاسی خلاقانه قبل از فرایند عکاسی از کودک تعیین شود تا طبق آن‌ها بتوانید پیش بروید و عکس خوبی از کودک ثبت کنید.

چرخیدن کودک

چرخیدن کودک - عکس پرتره کودک

کودکان در اکثر مواقع در حال دویدن و یا چرخیدن و رقصیدن هستند؛ بنابراین می‌توانید از این حالت کودک عکس‌برداری کنید. این مدل عکاسی می‌تواند حس آزادی عمل و راحتی را در ژست کودک به وجود بیاورد. وقتی که کودک در حال چرخش است، عکسی که از او گرفته می‌شود می‌تواند احساسات او را به راحتی نمایش دهد.

بازی کردن در زمین بازی

بهترین حالت این است که کودک را در زمین بازی قرار دهید و شروع به عکاسی کنید. کودکان در زمین بازی خود واقعی‌شان هستند و در این مکان بسیار احساس راحتی می‌کنند؛ بنابراین شما می‌توانید در این لوکیشن از چهره‌های هیجان‌زده آن‌ها عکاسی کنید و حس کودکی را به راحتی در عکس گرفته شده به نمایش بگذارید.

دویدن کودک

کودکان هنگام بازی اکثر مواقع دچار هیجان می‌شوند و این مورد باعث بروز حرکت‌هایی مانند دویدن در آن‌ها شده و می‌تواند یک سوژه بسیار مناسب برای عکاسی باشد. برای به وجود آوردن این عکس بهتر است که با کودک همکاری کنید. برای مثال از او بخواهید که با شما بازی کند و به دنبال او بدوید تا از مخفیگاهش بیرون بیاید و شروع به دویدن کند.

گرفتن اسباب‌بازی در دست

کودکان ارتباط بسیار خوبی با اسباب‌بازی‌های خود برقرار می‌کنند و علاقه آن‌ها به این وسیله بسیار بیشتر از هر چیز دیگری است. وقتی کودک اسباب بازی خود را در آغوش می‌کشد، می‌تواند یک سوژه بسیار مناسب و زیبا برای عکس‌برداری باشد؛ بنابراین با این حالت می‌توانید عکس‌هایی از کودک ثبت کنید که شور و شوق و هیجان او را کاملاً به تصویر بکشد.

پریدن کودک

معمولاً کودکان وقتی که پر از هیجان و شادی می‌شوند، به هوا می‌پرند و کاملا واضح احساسات خود را نمایش می‌دهند. شما می‌توانید در این زمینه نیز با کودک همکاری کنید و شروع شوق او را افزایش دهید یا اینکه خودتان به هوا بپرید و حرکات فعالانه‌ای از خود نشان دهید تا کودک با شما همراه شود و بتوانید عکس‌هایی در حالت پریدن به هوا از کودک بگیرید.

فوت کردن کودک

کودکان وقتی که لب خود را به حالت غنچه در می‌آورند، حالت بسیار بامزه‌ای به چهره آن‌ها می‌آید که عکس آن‌ها را بسیار جذاب می‌کند. البته باید حواستان باشد که وقتی که این درخواست را از کودک می‌کنید، او را مجبور به این کار نسازید؛ بلکه اگر خود او تمایل به این کار داشت با این حالت از او عکس بگیرید.

عکس با حیوان خانگی کودک

کودکان بسیاری از بازی با حیوانات می‌برند و این مورد یکی از جذاب‌ترین کارها برای کودک است. می‌توانید برای عکاسی کودک با حیوانات، از یک حیوان خانگی مانند سگ، گربه، طوطی و خرگوش کمک بگیرید تا کودک با آن بازی کند و در این حالت از او عکس‌های جذابی بندازید. عکس با حیوانات خانگی به این دلیل می‌تواند جذاب باشد که اکثر کودکان با حیوانات رابطه بسیار خوبی دارند و می‌تواند میمیک صورت کودک را به حالت شاد و هیجان زده دربیاورد.

کتاب خواندن کودک

کودکان بسیار کنجکاو هستند و دوست دارند که کارهای مختلفی انجام دهند. برای ژست عکاسی با کتاب می‌توانید یک کتاب که شامل تصاویر کودکانه و جذاب است در دست کودک قرار دهید تا او مشغول ورق زدن کتاب و نگاه کردن به عکس‌ها شود. در این حالت شما می‌توانید از کودک عکس‌های بسیار جذابی بگیرید.

نورپردازی در عکاسی پرتره از کودکان

نورپردازی در عکاسی پرتره از کودکان - عکس پرتره کودک

نورپردازی عکاسی پرتره دارای الگوهایی است. در این زمینه باید تمامی نکات از جمله نورپردازی، میزان، نمایش صورت، زاویه دید، الگوی نورپردازی و… را مورد توجه قرار دهید. شما می‌توانید در گرفتن عکس پرتره از خلاقیت خود نیز استفاده کنید اما این موضوع به این معنی نیست که اصول این نوع عکاسی را زیر پا بگذارید. به طور کلی الگوی نورپردازی شامل ترکیب نور و سایه در صورت سوژه مورد نظر است که در ادامه انواع نورپردازی پرتره را به شما توضیح خواهیم داد.

نورپردازی یک طرفه

نورپردازی یک طرفه به این معنا است که شما باید یک طرف سوژه مورد نظر را به سمت نور قرار دهید تا طرف دیگر سایه بیفتد. برای این کار باید صورت کودک را به دو قسمت مساوی تقسیم‌بندی کنید اما حواس‌تان باشد که نباید هیچ نور مستقیمی به صورت کودک تابانده شود. از نورپردازی یک طرفه بیشتر برای عکاسی از نوازنده‌ها و یا موسیقی‌دانان استفاده می‌شود. این نوع نورپردازی سبکی جدی‌تر و کلاسیک‌تر به عکس شما می‌دهد. در این زمینه هیچ چارچوبی وجود ندارد و شما می‌توانید از خلاقیت خود استفاده کنید و در این زمینه ایده بدهید. برای انجام نورپردازی یک طرفه باید منبع نور را در زاویه ۹۰ درجه در یک طرف از صورت سوژه مورد نظر قرار دهید.

نورپردازی حلقه‌ای

در این سبک از نورپردازی شما باید یک سایه کوچک را در نزدیکی بینی و یا روی گونه سوژه ایجاد کنید. برای ایجاد این حلقه باید کمی منبع نور را کمی بالاتر از چشم کودک و در زاویه ۳۰ الی ۴۵ درجه قرار دهید. البته این زوایا با توجه به فیگور سوژه ممکن است تغییر کند. سایه‌ای که روی بینی و گونه ایجاد می‌شود باید بسیار باریک و کوچک باشد و بهتر است که کمی به سمت پایین تمایل داشته باشد. این مورد می‌تواند با توجه به نوع صورت کودک تغییر کند. برای این نوع عکاسی پس زمینه سیاه بسیار بهتر است اما می‌توانید از بک‌گراندهای متفاوتی نیز استفاده کنید و محدودیتی در این مورد وجود ندارد. حتی اگر محیطی که در آن هستید منبع نور خورشید را داشته باشد، باید از نور خود برای این نوع نورپردازی استفاده کنید.

نورپردازی پروانه‌ای

در نورپردازی پروانه‌ای سایه‌هایی مانند یک پروانه در چهره به وجود می‌آید که این مورد با توجه به نوع فرم صورت کودک می‌تواند تغییر کند. در نورپردازی پروانه‌ای محل قرارگیری نور باید کمی بالاتر از دوربین باشد. این نورپردازی گونه و چانه را بسیار زیباتر نشان می‌دهد و این بخش‌ها را به بخش جذاب صورت تبدیل می‌کند. از این نوع نورپردازی می‌توانید برای افراد سن بالا نیز استفاده کنید تا چین و چروک‌های آن‌ها پوشش داده شود.

تجهیزات عکاسی

در این قسمت می‌خواهیم در مورد تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی با شما صحبت کنیم تا در این زمینه آشنایی کامل پیدا کنید. امروزه تجهیزات متنوعی برای فعالیت عکاسی تولید شده‌اند که مهم‌ترین و گران‌ترین‌های آن‌ها مربوط به تجهیزات عکاسی اتلیه عکس می‌شود. برای اینکه تجهیزات عکاسی را خریداری کنید، باید قبل از آن به خوبی کاربرد آن‌ها را بدانید.

دوربین عکاسی

واضح‌ترین و اصلی‌ترین عنصر تجهیزات عکاسی، دوربین آن می‌باشد که می‌تواند با ثبت تصاویر روی سنسور عکس‌های با کیفیتی به شما ارائه دهد. با پیشرفت تکنولوژی این دوربین‌ها کیفیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده‌اند و با برندهای متفاوتی ارائه می‌شوند. از معروفترین برندهای دوربین می‌توان به کانن، نیکون، سونی، لایکا، فوجی و… اشاره کرد. این دوربین‌ها با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوتی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرند و سایزهای متفاوتی دارند.

لنز عکاسی

لنزها در واقع چشم‌های دوربین می‌باشند که بدون آن‌ها نمی‌توانیم عکس بگیریم. این لنزها انواع مختلفی دارند که هر کدام کار مختص به خود را انجام می‌دهند. این لنزها در انواع مختلف لنزهای فیکس، لنزهای واید، لنزهای تله، لنزهای نرمال، لنزهای فیش آی و ماکرو به فروش می‌رسند.

کاسه بک گراند فلش

کاسه بک گراند برای روشن کردن پس زمینه سوژه عکاسی استفاده می‌شود که دهانه آن از برشی مورب ساخته شده است تا نور را با فرمی ایده‌آل به پس زمینه بدهد.

بیوتی دیش

بیوتی دیش از جنس فلز است و دارای پارچه می‌باشد. این ابزار در مرکز کاسه قرار می‌گیرد تا نور به قسمت داخلی تابانده شود و انعکاس آن به سمت سوژه برود. بیوتی دیش‌ها انواع مختلفی دارند که باعث تفاوت خروجی نور می‌شوند. نوری که توسط بیوتی دیش‌ها منعکس می‌شود، نرم و کم کنتراست است.

چتر نور عکاسی

این چترها بسیار شبیه به چترهای معمولی هستند که در انواع مختلفی تولید می‌شوند. چتر نور عکاسی برای هدایت نور ساخته شده است و نورهای نرم به سمت سوژه منعکس می‌کند.

اسنوت یا خرطومی

این ابزار ساختاری شبیه به یک قیف دارد که برای کنترل و هدایت نور به کار می‌رود. نور پس از عبور از مجرای اسنوت، به شکل نواری یا باریک در می‌آید. از این وسیله برای تاباندن نور به صورت محدود به طرف سوژه استفاده می‌شود.

سافت باکس

با استفاده از این ابزار می‌توانید نوری بسیار ملایم به طرف سوژه منعکس کنید. ساختار سافت باکس به شکل مستطیل است و از جنس پارچه‌های ضخیم و ضد آب می‌باشد. این سافت باکس‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که رنگ پارچه آن می‌تواند متفاوت باشد.

تنظیمات دوربین عکاسی

برای تنظیم دوربین عکاسی، تنظیمات ثابتی وجود دارد که اگر دوربین‌هایی با برندهای مختلف داشته باشید، می‌توانید این تنظیمات را روی آن‌ها پیاده‌سازی کنید. برخی از تنظیمات در دوربین‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد اما ما در این قسمت تنظیمات ثابتی که در تمام دوربین‌ها وجود دارد را برای شما نام می‌بریم. کیفیت تصویر: حالت RAW نحوه فشرده‌سازی فایل خام: در صورت امکان روی حالت غیر فشرده قرار گیرد تراز سفیدی: حالت خودکار تنظیمات از پیش آماده رنگ و نور دوربین

 (Picture Control / Picture Style / Creative Style / Film Simulation: گزینه Standard )

فضای رنگی یا Color Space :RGB قابلیت کاهش نویز در نوردهی طولانی یا Long Exposure Noise Reduction: روشن گزینه کاهش نویز برای حساسیت‌های بالا یا High ISO Noise Reduction: خاموش گزینه‌های ویرایش رنگ و نور مانند Active D-Lighting / DRO, HDR, Lens Corrections: خاموش

ویرایش عکس

یکی از مهمترین فرایندهای عکاسی ویرایش می‌باشد. شما با استفاده از برنامه‌های زیادی مانند فتوشاپ و لایت روم می‌توانید عکس کودک را ویرایش کنید. با استفاده از ویرایش تصویر موارد ناخواسته پس زمینه حذف می‌شود. با استفاده از برنامه‌های ویرایش عکس می‌توانید به روتوش عکس خود بپردازید و روشنایی آن را کم و زیاد کنید. برنامه‌های ویرایشگر عکس شفافیت را افزایش می‌دهند و عکس تمیزی ارائه می‌دهند. دلیل اهمیت ویرایش عکس این است که شما می‌توانید عکسی که گرفتید را با جلوه‌های خاص و نورپردازی مناسب جذاب‌تر کنید و عکسی به یاد ماندنی‌تر و زیباتر بسازید.

چگونه در عکاسی خلاقانه‌تر عمل کنیم؟

شما باید به عنوان یک عکاس، ذهن بازی داشته باشید و در همه زمان‌ها و مکان‌ها دوربین خود را همراه خود ببرید. خلاقیت شما با دو عنصر همراه است که ابزارهای عکاسی و سوژه عکاسی هستند. درست است که عکاسی اصول خاصی دارد اما شما می‌توانید از خلاقیت خود استفاده کنید و تکنیک‌هایی به کار ببرید که شما را خاص‌تر نشان دهد. تنها کافی است که شما سوژه‌ای که در مقابلتان قرار دارد را با زاویه درستی مورد عکاسی قرار دهید؛ بنابراین داشتن خلاقیت کار خیلی سختی نیست و لازم نیست که نگران آن باشید. برای این کار باید عملکرد سمت چپ و راست مغز خود را با هم به کار بگیرید و بتوانید از قابلیت‌های هر دو نیمکره خود استفاده کنید.

به تصویر کشیدن شخصیت و معصومیت کودک

به تصویر کشیدن شخصیت و معصومیت کودک - عکس پرتره کودک

کودکان کارهای خود را به صورت کاملاً غیر ارادی انجام می‌دهند و بیشتر آن‌ها از کارهای خود قصد خاصی ندارند. کودکان را به حال خود رها کنید تا کارهایی که دوست دارند را انجام دهند و به صورت بی‌وقفه بازی کنند، بالا و پایین بپرند، بچرخند و یا حتی با خود صحبت کنند. این موارد باعث می‌شود که شخصیت کودک در عکاسی کاملا به تصویر کشیده شود. افکار کودکان بسیار جذاب می‌باشد و وقتی که شما آن‌ها را به حال خود رها می‌کنید، می‌بینید که در افکار خود غرق شده‌اند و این موضوع باعث می‌شود که معصومیت آن‌ها در چهره‌شان دیده شود.

حذف واژه سیب در عکاسی پرتره

کودکان به صورت مداوم در حال بازی کردن و شیطنت هستند. عکاسی از نوزاد و یا کودک می‌تواند کاری دشوار باشد اما جدا از این مورد بسیار هم پروسه‌ای شیطنت‌آمیز و جذاب است. همانطور که گفته شد، شما باید عکس‌های طبیعی از کودک بیندازید که این موضوع با گفتن واژه سیب که بسیار هم در عکاسی مرسوم شده است از بین می‌رود و حالت تصنعی به خود می‌گیرد. شما باید کودک را رها کنید تا در حالت طبیعی خودش باشد و حرکاتی را انجام دهد که شیطنت و معصومیت او به طور کامل در عکس دیده شود؛ اما آوردن واژه‌هایی مانند سیب می‌تواند این پروسه را به هم بزند و عکس را مصنوعی کند.

عکاسی با آرامش

ممکن است که پروژه عکاسی از کودک برای عکاسان کمی سخت به نظر برسد اما این موضوع می‌تواند برای یک کودک هم کمی آزار دهنده باشد و این در صورتی است که شما آرامش را برای کودک فراهم نکنید. اولین قدم این است که شما کودک را به طور کاملا آرام کنید و با او جمله‌هایی زمزمه کنید که سرگرم شود و احساس خستگی و یا آزردگی نکند. قبل از این مورد توجه داشته باشید که آرامش خود شما از هر چیزی مهم‌تر است و عکاس باید با ذهن آرام و صبر، به عکاسی کودک بپردازد. بعضی از عکس‌ها از کودک به صورتی است که کودک در حالت خواب است بنابراین باید آنقدر آرامش محیط را زیاد کنید تا کودک در این محیط خوابش ببرد.

رها کردن کودک به حال خود

رها کردن کودک به حال خود - عکس پرتره کودک

هدف از عکاسی کودک این است که یک عکس یادگاری از دوران شیطنت و معصومیت یک فرد داشته باشیم. بنابراین نباید کودک را در شرایط سخت قرار دهیم یا از او بخواهیم که ژست‌های خاصی بگیرد بلکه کودک را باید به حال خود رها کنید تا کارهایی که دوست دارد را انجام دهد. وقتی کودک آزاد باشد تا کارهایی که دوست دارد را انجام دهد حرکات بامزه و زیبایی از خود نشان می‌دهد که می‌تواند برای ثبت عکس بسیار مناسب باشد؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که کودکان نیاز به هیچ ژست خاصی ندارند و اگر خودشان باشند عکس زیباتر خواهد بود.

خودتان باشید

ژست‌های عکاسی بسیاری وجود دارد که وضعیت و فرم بدن شما را در حالت زیبایی قرار می‌دهد اما قبل از همه این موارد توجه کنید که باید خودتان باشید و حالت طبیعی به عکس خود دهید تا جذاب‌تر شود. امروزه عکس‌های مصنوعی دیگر طرفدار ندارند و ممکن است چهره شما را نه تنها زیبا نکنند بلکه بسیار مصنوعی و غیر طبیعی به نظر برسید؛ بنابراین باید حتماً توجه داشته باشید که از ژست‌های طبیعی استفاده کنید و فرم صورت خود را در حالت طبیعی خود قرار دهید. لبخندهای مصنوعی شما را زیبا نمی‌کند چرا که عکس هرچه طبیعی‌تر باشد زیباتر است.

انداختن عکس گروهی

شما می‌توانید در آتلیه‌های عکاسی به همراه کودک خود عکس بیندازید که این عکس را به صورت یادگاری بماند. عکس‌های همراه با کودکان معمولاً بسیار زیبایی می‌شوند اما نیاز به همکاری باقی گروه نیز هست. در واقع کسانی که اقدام به انداختن عکس گروهی می‌کنند، باید به طور کامل با عکاس همکاری کنند تا عکس‌های آن‌ها به صورت حرفه‌ای و زیبا گرفته شود. اگر عکس گروهی شما همراه با کودک است باید صبوری زیادی داشته باشید تا کودک در شرایط مساعدی قرار گیرد.